پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام سید احمد دارستانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با اشاره به محبت شدید امام حسین علیه السلام به حضرت رباب گفت: زن‌هایی که در کربلا به اسارت رفتند صاحب جاه و جلال، بزرگی و عزت بودند و آنان بودند که رسالت امام حسین علیه السلام را به جهانیان رساندند و همه تاریخ را مدیون خود کردند ولی متأسفانه امروز زن ها رسالت های خود را فراموش و سنگرها را رها می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد دارستانی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به شخصیت حضرت رباب گفت: مهمترین عاملی که موجب دوام و بقای نهضت سید الشهدا (ع) آوردن زن و فرزند به همراه خودشان بود بنابراین اگر زن و فرزند با سید الشهدا (ع) همراهی نمی‌کردند کربلا در کربلا می‌ماند.

وی با بیان اینکه مردم کوفه و شام که در جشن و پایکوبی بودند وقتی خطبه حضرت زینب سلام الله علیها را شنیدند گریان شدند، گفت: رسالت امام حسین علیه السلام را زن و فرزند ایشان به کوفه و شام بردند ولی امروز چیزی که در جامعه ما در حال اتفاق افتادن است این است که زن‌ها وظایف خود را فراموش و سنگرهای خود را رها می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت رباب یک سال در آفتاب می‌نشست و در سایه نمی‌رفتند و آب نمی‌نوشیدند تا مظلومیت امام حسین علیه السلام را نشان دهند، افزود: اولین زنی که به نکاح سید الشهدا (ع) در آمد حضرت رباب بود و در زبان بزرگان شیعه و اهل سنت به بزرگی یاد شده و آمده است از بهترین زنان از نظر جمال، ادب و عقل بود.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام علاقه شدیدی به حضرت رباب داشتند، افزود: در روایات آمده است که وقتی حضرت رباب به دیدن عشیره خودم می‌رفت سید الشهدا (ع) در فراقش شعر می‌خواندند که ای شب چرا تمام نمی‌شوی و و ای تاریکی چرا به تاریکی متصل می‌شوی.

حجت الاسلام والمسلمین دارستانی گفت: محبت امام حسین علیه السلام و حضرت رباب زبانزد عام و خاص بود، گفت: زن‌هایی که در کربلا به اسارت رفتند صاحب جاه و جلال، بزرگ و عزیز بودند؛ همانطور که حضرت خدیجه (س) چه در زمان حیات و چه بعد از مرگ مورد احترام پیامبر (ص) بودند زیرا در زمانی که هیچ کسی از پیامبر (ص) حمایت نمی‌کرد ایشان از پیامبر (ص) حمایت کردند.

وی ادامه داد: ابن کثیر از علمای اهل سنت می‌گوید امام حسین علیه السلام همسرش رباب را بسیار دوست داشت و این زن در فصاحت و بلاغت، عقل و جمال به تعجب واداشته بود در حدی که سید الشهدا در رابطه با این زن شعر گرفته اند و فرمودند به جانت سوگند که من خانه‌ای را دوست دارم که در آن سکینه و رباب باشند؛ آنها را دوست دارم و هرچه ثروت دارم به پایشان می ریزم، از عتاب دیگران هم نگران نیستم و به خاطر حضرت رباب همه عشیره او را دوست دارم.

استاد حوزه علمیه افزود: ما نیز باید جوری به امام زمان خود خدمت کنیم و گوش به فرمان ایشان باشیم که از ما راضی شوند و بگویند به حرمت تو من تمام فامیل و اهالی شهر تو را دوست دارم و احترام می‌کنم و حضرت رباب اینگونه بود.

وی با بیان اینکه حضرت رباب مادر حضرت سکینه و حضرت علی اصغر علیه السلام بود، گفت: این مادر ظرف وجودی باب الحوائج است که خود این موضوع نشان دهنده عظمت و جلالت ایشان است و از طرف دیگر همسر امام هستند و تنها همسری که امامش را مقابلش سر بریدند حضرت رباب سلام الله علیها است و تمام تاریخ مدیون این مادر شهید و همسر شهید هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha