شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که جنگ اوکراین نشان داد نباید امنیت و استقلال کشورها را به بیگانگان داد، گفت: تأکیدات رهبر انقلاب بر تقویت بنیه دفاعی امروز اهمیتش را نشان می‌دهد که باید در این زمینه مقتدرانه عمل کرد.

شاهین صادقی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: این جنگ یک تجربه تاریخی زنده‌ای است که در مقابل جهان خودش را نشان می‌دهد، در واقع اوکراین قصه پرغصه همه کشورهایی است که برای تأمین نیازهای اساسی و استراتژیک خودشان خود را وابسته قدرت‌های جهانی می‌کنند.

وی ادامه داد: مسائلی مثل امنیت غذایی، جانی، مالی و دفاع از مرزهای کشور موضوعاتی نیست که خود را وابسته دیگران بکنید.

صادقی نسب تاکید کرد: در سال ۱۹۹۴ یک تفاهمنامه ای را روسیه آن زمان، آمریکا و بریتانیا امضا کردند که اوکراین در قبال خلع سلاح به طور کامل پروژه‌ای هسته‌ای خودش را کنار بگذارد این کشورها با یک امضا قول دادند که از امنیت این کشور دفاع کنند، یک یادداشتی که اساساً ارزش قانونی چندانی هم نداشت و متأسفانه سران اوکراین به آن دل بستند که نتیجه آن را می‌بینیم که هیچ‌کدام از کشورها به آن پایبند نبودند.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد اگر کشوری استقلال نداشته باشد هر اتفاقی ممکن است که برایش رخ ندهد هرچند که وابستگی به اقتصاد همدیگر و دادوستد در بین کشورها معمول و مرسوم است اما این که کشوری امنیت خودش را وابسته به کشوری بکند این از همان ابتدا موضوع عجیبی بود که اوکراین پذیرفت و تاوان آن را امروز می‌دهد به‌طوری‌که وعده و وعیدی که از کشورهای خارجی گرفته بود به کارش نیامد.

استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: اگر در طی این سال‌ها رهبر معظم انقلاب با وجود تمام سختی‌ها و مشقت‌ها بر روی مسائل دفاعی و موشکی کشورمان و بر خودکفایی امنیتی تاکید و اصرار دارند، نشان‌دهنده اهمیت این مهم است چرا که در اوکراین این را می‌بینیم.

وی افزود: اگر اوکراین قابلیت دفاعی داشت هرگز روسیه به سمت این کشور حمله نمی‌کرد و از همین رو ما نمی‌توانیم امنیت کشورمان را در وعده و وعیدهای دیگران جستجو کنیم این اصلی است که رهبر انقلاب به‌درستی بیان می‌فرمایند.

صادقی نسب بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در این جنگ صورت‌گرفته نیز بر ضرورت کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها تاکید کرده است هرچند که تجربه این جنگ نشان می‌دهد که خود کشورها هستند که باید از خودشان دفاع کنند و نباید امیدی به کشورهای دیگر داشت.

وی با انتقاد از برخی افراد که تحلیل‌های اشتباهی را بیان می‌کنند، گفت: تجربه اوکراین باید برای افرادی که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را در زمینه سرمایه‌گذاری دفاعی و موشکی زیر سوال می‌برند یک تجربه تاریخی است چرا که نباید بر روی امنیت کشور موضوع هزینه و فایده را مطرح کرد و در آینده انجام ندادن برخی از کارها بسیار، بسیار گران تمام شود.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان داشت: باید بدانیم در جهان امروز با تقویت بنیه دفاعی خودمان را تقویت و مقتدر بکنیم و چشم به توانمندهای خودمان داشته باشیم.

وی بیان داشت: یکی از دلایلی که روسیه به اوکراین حمله کرد موضوع پیوستن اوکراین به ناتو است، ناتو برای مقابله با شوروی سابق شکل گرفت، پیوستن اوکراین به ناتو به معنای هم مرز شدن این کشور با دشمن خودش است، روسیه این را تهدید امنیتی می‌داند و این هم موضوعی است که ما هم باید به آن توجه داشته باشیم

صادقی نسب تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پیمان‌های امنیتی و دوستی امضا می‌کند در واقع به‌نوعی به مرزهای ما نزدیک می‌شود و ما باید در این زمینه به لحاظ دفاعی و نظامی و چه به لحاظ دیپلماسی باید به‌شدت مراقبت کنیم و تمهیدات جدی را بگیریم تا اجازه ندهیم دشمن ما در مرزهای ما مستقر شود.

وی ادامه داد: ارتباط و برقراری روابط فعال با کشورهای خلیج‌فارس می‌تواند این رژیم را در منطقه محدود کند و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند امنیت کشورهای منطقه را تأمین کند.

صادقی نسب در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست با بیان جمله معروف نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی موضع خودش را مشخص کرد و نشان داد که در تأمین نیازهای خود وابسته هیچ کشوری نخواهیم بود و امروز درستی این موضع دقیق و حساب شده مشخص شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha