شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حمله به اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

متن نهایی توافق وین روی میز شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی اظهار داشت: مسائل مربوط به اوکراین و همچنین مذاکرات هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل امروز صبح نمایندگان نامه‌ای را خطاب به هیئت رئیسه مجلس نوشتند مبنی بر اینکه جلسه غیرعلنی برای بررسی این مسائل برگزار شود. وی گفت: نمایندگان مجلس دغدغه‌های زیادی درباره مذاکرات وین دارند. همچنین درباره مسائل اوکراین و ایرانیان مقیم این کشور هم مسائل زیادی وجود دارد که لازم است هیئت رئیسه تصمیم‌گیری کند و در صورت امکان در شیفت سوم مجلس که ساعت ۱۹ برگزار می‌شود، جلسه غیرعلنی برای بررسی این موارد تشکیل شود. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارند و لازم است رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نمایندگانی از وزارت امورخارجه توضیحاتی را در جلسه غیرعلنی مجلس به ما ارائه دهند. علی نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: مذاکره کنندگان کشورمان از وین برگشته‌اند و امروز جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد که رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم در آن جلسه حضور داشتند. وی گفت: امیدوارم قبل از آنکه کار از کار بگذرد، این جلسه غیرعلنی برگزار شود.

منبع: مهر

برکت واکسن مخصوص اُمیکرون ساخت

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که محققان مجموعه دارویی برکت موفق شده‌اند واکسن جدیدی تولید کنند که مشخصاً می‌تواند در برابر سویه اُمیکرون بازدارندگی موفق و سطح بالایی داشته باشد. چندی پیش هم شرکت مدرنا در بیانیه‌ای اعلام کرده است واکسن جدید خود برای مقابله با سویه امیکرون را طی چند هفته آینده مورد آزمایش قرار خواهد داد. به گفته مدیر اجرایی مدرنا مراحل آماده سازی واکسن جدید منطبق بر سویه جدید کرونا را به اتمام رسیده و در هفته‌های آتی مراحل آزمایش آن روی نمونه‌های انسانی انجام خواهد شد. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در این جلسه از همه آحاد مردم، اصناف و کارمندان خواست همچنان با دقت و به طور کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند. به گفته رئیس جمهور یکی از پرخطرترین محل‌ها برای شیوع کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی است. مسئولان مربوطه باید پیگیر اجرای دقیق پروتکل‌ها از جمله در خطوط هوایی و رعایت مصوبه سقف ۶۰ درصدی در پروازها باشند. «چندی پیش هم احمد وحیدی وزیر کشور گفته بود که مسافران نوروزی باید دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.»

منبع: خبرنگاران جوان

روسیه قطعنامه جنگ اوکراین را وتو کرد

روسیه در جلسه رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه محکومیت «حملات به اوکراین» را وتو کرد. ۱۱ کشور به پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت و ۴ کشور از جمله چین، هند و امارات رأی ممتنع دادند و روسیه که دارای حق وتو است به این پیش‌نویس رأی منفی داده است. در همین رابطه، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه جمعه‌شب شورای امنیت گفت که روسیه به پیش‌نویس قطعنامه عملیات نظامی خود در اوکراین به دلیل «ماهیت ضد روسی» آن رأی منفی داده است. نبنزیا اعلام کرد که روسیه در حال جنگ با اوکراین نیست، بلکه عملیاتی را برای حفاظت از جمعیت منطقه دونباس و تخلیه اوکراین از دست نازی‌ها انجام می‌دهد. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشت که غرب، «اوکراین را در بازی ژئوپلیتیک خود تبدیل به یک مهره کرده است» و نیروهای روس به زودی مأموریت‌های خود را در اوکراین آغاز خواهند کرد. کشورهای روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلستان و چین به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، دارای حق وتو برای جلوگیری از هر قطعنامه‌ای هستند که مورد تأیید آنها نیست. برای تصویب هر قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، تأیید حداقل ۹ نفر از ۱۵ عضو لازم است و علاوه بر آن هیچیک از ۵ عضو دائمی نباید مخالفتی با قطعنامه داشته باشند. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران دو منطقه دونتسک و لوهانسک تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از مردم غیرنظامی دونباس گرفته است. پوتین تأکید کرد که روسیه چاره‌ای جز این اقدام نداشته و قصد اشغال خاک اوکراین را ندارد.

منبع: تسنیم

وزارت خارجه راه خروج برای ایرانیان در اوکراین باز کرد

منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: خوشبختانه با پیگیری سفارت در اوکراین، تلاش همکاران وزارت خارجه، همراهی صمیمانه سفرای محترم در ورشو، بوداپست و بخارست و حمایت وزیر امور خارجه امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد. وی تاکید کرد: امیدوارم هموطنان عزیز به سلامت به دامان میهن برگردند. سفیر ایران در اوکراین روز گذشته در گفتگویی با بیان اینکه وضعیت اتباع ایرانی در اوکراین را به طور جدی پیگیری می‌کند، گفته بود: هماهنگی‌هایی با تهران داشتیم تا تمهیداتی برای عبور اتباع ایرانی از مرز مولداوی و چند کشور دیگر در همسایگی اوکراین فراهم شود؛ مسئولان سفارت ایران در اوکراین هم وظیفه رصد تحولات و گزارش‌دهی به تهران را دارند و هم به طور میدانی در میان ایرانیان و دانشجویان مقیم در اوکراین حضور می‌یابند.

منبع: مهر

ایران خطوط قرمز را به اروپایی‌ها گوشزد کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفتگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با «مورا» در تماس و مشورت است. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم، در صورت وجود اراده واقعی آن‌ها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.

منبع: مهر

جلسه سوم لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دقایقی پیش به ریاست علی نیکزاد و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. نمایندگان مجلس از روز یکشنبه هفته گذشته (اول اسفند ماه) بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را آغاز کردند و تا تبصره ۷ بخش درآمدی بودجه پیش رفته‌اند.

منبع: مهر

روسیه سد اوکراینی‌ها را تخریب کرد

نیروهای روسیه سدی که ۸ سال مانع از رسیدن آب به شبه جزیره کریمه شده بود را تخریب کردند.نیروهای روسی پس از ۸ سال سدی که مانع از رسیدن آب به شبه جزیره کریمه شده بود را تخریب کردند.«سرگئی آکسیونوف» رئیس کریمه نیز در این ارتباط اعلام کرد که ارتش روسیه این سد را تخریب کرده است تا آب به کریمه برسد. این در حالیست که درگیری‌ها در اوکراین در سومین روز از حمله روسیه که با هدف حمایت از غیرنظامیانِ دونباس پنجشنبه هفته گذشته به دستور پوتین آغاز شد، ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از امتناع کی یف از مذاکره، به همه واحدهای نیروهای مسلح روسیه دستور داده شد تا در همه جهات حمله کنند. در جریان تخلیه ۸۲ نظامی اوکراین که در جزیره «مار» تسلیم شدند، ۱۶ قایق نیروی دریایی کی‌یف سعی کردند به کِشتی های روسیه حمله کنند. به احتمال زیاد پهپادهای آمریکایی قایق‌های اوکراینی را به سمت کِشتی های ناوگان دریای سیاه روسیه هدایت کردند. روز گذشته ۱۶ قایق اوکراینی به کِشتی های روسیه حمله کردند که ۶ فروند از آنها منهدم شدند. در جریان حمله قایق‌های اوکراینی، پهپادهای «RQ-۴» و «MQ-۹А» آمریکا در منطقه در اقدامی تحریک آمیز شروع به گشت زنی کردند. وزارت دفاع روسیه در این بیانیه اضافه کرد: داده‌ها نشان می‌دهند که ملی گرایان اوکراین به استقرار توپخانه‌ها و راکت اندازها در مناطق مسکونی در کی یف و سایر شهرها ادامه می‌دهند. روش جنگ ملی گرایان اوکراین شبیه تروریست‌ها است. روسیه را تحریک به آتش مقابل در مناطق مناطق مسکونی می‌کنند. نیروهای مسلح روسیه هیچ حمله‌ای را به مناطق مسکونی شهرهای اوکراین انجام نمی‌دهند.

منبع: مهر

اوکراین از مذاکره انصراف داد

سخنگوی کرملین اعلام کرد با انصراف طرف اوکراینی از مذاکره، طرح عملیات نیروهای مسلح روسیه از سر گرفته شد. «کی‌یف» پایتخت اوکراین، در حالی شنبه را آغاز کرد که گزارش‌ها حاکی از هجوم نیروهای روس به داخل شهر است. هم اکنون صدای انفجار و تیراندازی از شرق، غرب و جنوب کی‌یف به گوش می‌رسد. درگیری در اطراف پایگاه هوایی «واسیلکیف» و یکی از جاده‌های اصلی منتهی به شهر به اوج خود رسیده است. در این میان، دولت ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که به بلوک غرب تکیه کرده بود، به خود آمد و گزینه مذاکره با مسکو را انتخاب کرد. وی ساعتی پس از آنکه کشورهای غربی، اوکراین را در برابر روسیه تنها گذاشتند، اقدام به لغو پیگیری (Unfollow) صفحات تمامی سران و مقام‌های کشورهای غربی کرد. انتظار می‌رود که کی‌یف در نهایت تسلیم شود، با این حال باید منتظر ماند و دید که امروز آبستن چه حوادثی برای اوکراین، اروپا و در نهایت نظم جهانی است.

منبع: مهر

سناریوی اشغال اوکراین کند شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خطاب به مردم اوکراین گفت: الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال مذاکراه بین روسیه و اوکراین هستند. رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: از دوستم اردوغان برای حمایتش تشکر می‌کنم و درباره ضرورت جلوگیری از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه توافق کردیم. زلنسکی بیان داشت: ما برای نجات کشور مبارزه خواهیم کرد و در این مسیر مهم نیست چقدر این مبارزه طول بکشد. ما حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند، مبارزه خواهیم کرد. رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: آمادگی مردم برای دفاع از اوکراین، سناریوی اشغال کشور را خنثی کرد. این در حالیست که به دنبال آغاز حمله روسیه به اوکراین در راستای حمایت از امنیت مردم و غیرنظامیان در دونباس در پنجشنبه هفته گذشته به دستور پوتین، محور غربی به سرکردگی آمریکا اقدامات محدود کننده‌ای را علیه مسکو انجام داده است.

منبع: مهر

مجلس به مالیات سپرده‌های بانکی نه گفت

نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با پیشنهاد الحاقی یکی از نمایندگان به تبصره ۶ بودجه مخالفت کردند. در این پیشنهاد آمده بود که از اصل سپرده‌های بانکی بیش از ۵۰ میلیون تومان، دو و نیم درصد مالیات دریافت شود. علت مخالفت نمایندگان با این پیشنهاد آن بود که این اقدام منجر به افزایش نقدینگی و تورم می‌شود و از سوی دیگر باعث می‌شود مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند.

منبع: مهر

سقوط پروتکل‌ها فوتی‌ها را صعودی کرد

بررسی وضعیت شیوع کرونا سه هفته مانده به پایان سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از افزایش موارد فوت و ابتلاء و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد. تنها سه هفته تا پایان سال باقی مانده و به تأکید بسیاری از متخصصان احتمالاً تا آغاز تعطیلات نوروز، پیک امیکرون در کشور فروکش خواهد کرد. همه اینها در شرایطی است که هم‌اکنون کشور در قله پیک ششم قرار دارد و با کمرنگ‌شدن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش سفرهای نوروزی، با توجه به قدرت سرایت امیکرون، احتمال وقوع پیک دیگری در اوایل سال آینده پیش‌بینی می‌شود. درست مانند اسفند سال گذشته که مردم پس از یک دوره آرامش خروج از پیک سوم، بلافاصله با پایان تعطیلات نوروز با افزایش موارد مرگ و بستری مواجه شدند و وارد پیک چهارم شدند. همه اینها در شرایطی است که در اسفند سال گذشته، جز بخشی از کادر درمان، واکسیناسیون گسترده‌ای انجام نشده بود و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا پایان سال ۹۹ کمتر از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور، واکسن دریافت کرده بودند. اسفند امسال اما، بیش از ۱۴۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است؛ هر چند که به گفته متخصصان عفونی، اگر این میزان واکسن تزریق نشده بود، قطعاً موارد مرگ بسیار بیشتر می‌شد. مقایسه شرایط سال گذشته، ۲۳ روز مانده به پایان سال با وضعیت امسال شیوع کرونا نشان می‌دهد که در ششم اسفند سال قبل، ۷۳ فوتی روزانه ثبت شد و امسال در همین تاریخ ۲۱۴ مرگ بر اثر ابتلاء به کرونا ثبت شده است. موارد ابتلاء در سال گذشته، هشت هزار و ۲۷۰ نفر بود و امسال ۱۱ هزار و ۹۷۲ مورد. همه اینها در شرایطی است که سال گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از امسال بود؛ به طوری که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته اول اسفند امسال ۵۷.۶۴ درصد است؛ در حالی که سال گذشته همین موقع ۷۸.۲۹ درصد بود.

منبع: ایسنا

ثبت‌نام تکمیلی سوریه آغاز شد

سازمان حج و زیارت زمان ثبت‌نام قطعی سفر سوریه را اعلام کرد. تکمیل این مرحله شامل متقاضیانی می‌شود که قبلاً پیش ثبت‌نام کرده باشند. در اطلاعیه سازمان حج و زیارت آمده است: این سفر در بازه زمانی ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ انجام خواهد شد و فقط شامل افرادی می‌شود که قبلاً پیش ثبت‌نام کرده‌اند. این دسته از متقاضیان برای انتخاب کاروان و قطعی کردن ثبت‌نام از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه نهم اسفندماه تا ۱۰ صبح چهارشنبه یازدهم اسفندماه مهلت دارند به سامانه زیارت به نشانی https://ziarat.haj.ir/ مراجعه و یا از طریق دفاتر زیارتی استان خود اقدام کنند. سفر سوریه درحال حاضر فقط هوایی و از ایستگاه‌های پروازی تهران، مشهد، تبریز، کرمان و شیراز انجام می‌شود. سازمان حج و زیارت همچنین یادآور شده است بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا داشتن کارت واکسیناسیون و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است. همچنین، هزینه تست PCR در برگشت زائران در هزینه پرداختی زائر محاسبه شده است. مهلت پرداخت هزینه سفر سه ساعت بعد از ثبت‌نام قطعی است و افرادی که هزینه سفر را در این مهلت پرداخت نکنند، روزانه در ساعت‌های ۱۰، ۱۴و ۱۸ از کاروان حذف می‌شوند. این سازمان همچنین اعلام کرده که با پایان زمان تعیین‌شده برای ثبت‌نام متقاضیانی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند، ظرفیت باقی‌مانده در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا متقاضیان جدید ثبت‌نام کنند. هزینه سفر سوریه طبق آخرین اعلام سازمان حج و زیارت، برای چهار شب ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و برای سه شب هفت میلیون و ۹۶۲ هزار تومان است.

منبع: ایسنا

مقاومتِ کانون وکلا شکست

دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی مستقر در وزارت اقتصاد در راستای اجرای قانون مبنی بر بارگذاری اطلاعات مجوزها و شکست انحصار در "صدور پروانه وکالت"، نسبت به ثبت اطلاعات مجوز وکالت اقدام کرد. کانون وکلای دادگستری تا چند وقت پیش برای حفظ انحصار در پذیرش وکیل به‌بهانه اینکه مجوز وکالت در زمره مجوزهای کسب‌وکار نیست، از بارگذاری مجوز وکالت در درگاه ملی مجوزهای کشور امتناع می‌کرد. سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب‌وکار، توسط "هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار" تعیین و در درگاه ملی مجوزها اعلام می‌شود و چنانچه هریک از مراجع صادرکننده مجوز کسب‌وکار از ارائه مجوز در ظرف زمانی تعیین‌شده در درگاه ملی مجوزهای کشور امتناع کنند، متقاضی مجوز می‌تواند علاوه بر ارائه شکایت حضوری یا الکترونیک به مرکز ملی رقابت، کتباً از بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا استاندار مربوط، تسریع در صدور مجوز مورد نیاز خود را درخواست کند.

منبع: خبرنگاران جوان

پیش فروش بلیت‌های نوروزی آغاز شد

پیش فروش نوروزی بلیت قطارهای مسافری به صورت اینترنتی، ساعت ۷ صبح روز یکشنبه ۸ اسفند برای تمامی مسیرها به جز از مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و بالعکس، ساعت ۱۲ همان روز برای تمامی قطارهای منتهی به مشهد مقدس به غیر از مسیر تهران- مشهد و بالعکس و ساعت ۱۷ روز یکشنبه برای قطارهای تهران- مشهد و بالعکس و همچنین مسیرهای تهران- طبس، تهران- خواف و بالعکس انجام خواهد شد. ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۹ اسفند ماه نیز، فروش بلیت قطار در تمامی مسیرها به صورت همزمان از طریق مراکز مجاز فروش بلیت انجام می‌شود. پیش از این زمان فروش بلیت‌های اتوبوس برون شهری هم برای بازه زمانی نوروز از ۱۰ اسفند بدون افزایش قیمت اعلام شده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

سایپا پارکینگ کم آورد

شرکت سایپا در توضیح خبر " پارکینگی از خودروهای صفر بدون پلاک در غرب تهران" اعلام کرد: بخشی از محصولات تولیدی گروه خودروسازی سایپا که به‌دلیل کمبود تعدادی از قطعات دارای فناوری‌های پیشرفته به‌صورت ناقص تولید می‌شود، به پارکینگ‌هایی منتقل می‌شود که در اطراف شرکت سایپا قرار دارند. این پارکینگ‌ها به‌صورت توافقی با مالکان شخصی و براساس پرداخت اجاره‌بها توسط سایپا، در اختیار این مجموعه قرار گرفته است و نگهداری خودروهای ناقص بیانگر مالکیت صاحبان زمین پارکینگ‌ها بر این خودروها نیست. این محصولات پس از تکمیل و رفع نقص، جهت تحویل نهایی به مالکان، با کامیون‌های حمل خودرو به نمایندگی‌ها و مراکز فروش مجاز محصولات در سراسر کشور حمل می‌شوند. تمامی خودروهای متوقف شده در پارکینگ مدنظر، فاقد پلاک بوده و منتظر رفع نقص و تحویل به مشتریان هستند. گروه خودروسازی سایپا پیشتر نیز درخصوص کمبود برخی قطعات دارای فناوری‌های پیشرفته به‌ویژه قطعه ACU به‌عنوان علت اصلی تولید خودرو به‌صورت ناقص، اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده است. عصر دیروز خبری منتشر شده بود که در آن تصاویری از یک پارکینگ خصوصی توسط یکی از شهروندان ارسال شده و مدعی شده طی سه روز، حدود یک هزار دستگاه خودرو مربوط به شرکت خودروسازی سایپا در غرب تهران دپو شده است. پیشتر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود، نگهداری خودروهای صفر کیلومتر در پارکینگ، حکم احتکار را دارد و شهروندان می‌توانند موارد مشکوک را گزارش کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلویزیونی روسیه هک شدند

وب‌سایت‌های خبری «اسپوتنیک اینترنشنال» و «اسپوتنیکِ جمهوری چک» اعلام کردند هدف حمله گسترده محروم‌سازی از سرویس (DoS) قرار گرفتند. طبق گزارش روزنامه کی‌یف ایندیپندنت وب‌گاه «کاخ کرملین» روسیه و تنظیم‌کننده رسانه‌ای این کشور در اولین اقدام متقابل از سوی اوکراین از کار افتاده است. خبرگزاری اسپوتنیک جمهوری چک نیز اعلام کرد که بیش از ۱ ساعت هست که دسترسی به وب‌گاه این خبرگزاری ممکن نیست. آژانس مخابراتی اوکراین نیز گفت که کانال‌های تلویزیونی روسیه برای پخش آهنگ‌های اوکراینی هک شده‌اند. پیش‌تر از این روز چهارشنبه هفته گذشته وب‌سایت‌های وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، وزارت امور داخلی، سازمان امنیت و کابینه وزیران روسیه هک شده و از کار افتاده بود. در آن زمان یک منبع به اسپوتنیک گفت: «وب‌سایت کرملین و همچنین وب‌سایت شورای امنیت روسیه به دلیل حملات سایبری از کار افتاده و دفتر اطلاعات امنیتی ریاست‌جمهوری در حال رسیدگی به این مشکل است. این حملات سایبری می‌تواند با فعالیت آمریکا درباره وضعیت اوکراین مرتبط باشد.» هفته گذشته نیز وب‌سایت وزارت خارجه روسیه، در بحبوحه بن‌بست بین روسیه و غرب برسر درخواست‌های امنیتی که مسکو در ماه دسامبر به آمریکا و متحدانش ارائه کرده بود، از کار افتاد.

منبع: خبرنگاران جوان

آیت الله علوی گرگانی از بیمارستان مرخص شد

دفتر آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد معظم له از بیمارستان خاتم الانبیا (ص) مرخص شد. به اطلاع عموم مؤمنین و مقلدین مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی مدظله می‌رساند؛ بحمدالله در ظل عنایات صاحب العصر امام زمان (عج) و تلاش‌های مستمر پزشکان ظهر امروز برابر با شنبه هفتم اسفندماه، این مرجع تقلید از بیمارستان خاتم الانبیا مرخص شد. لازم به ذکر است معظم‌له یک هفته پیش به علت ضعف شدید جسمانی و عدم تعادل حرکتی در بیمارستان بستری شده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

روسیه آسمان خود را بست

در پی تصمیم‌های غیردوستانه لهستان، بلغارستان و جمهوری چک در قبال روسیه، سازمان هواپیمایی روسیه امروز در بیانیه‌ای از بستن شدن حریم هوایی خود به روی پروازهای این سه کشور شرق اروپا خبر داد. سازمان هواپیمایی روسیه (روس آویا) در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ساعت ۱۵ به وقت مسکو روز ۲۶ ماه فوریه، در مورد شرکت‌های هواپیمایی این کشورها (لهستان، بلغارستان و چک) یا شرکت‌های هوایی ثبت شده در این کشورها محدودیت استفاده از حریم هوایی روسیه ازجمله برای پروازهای ترانزیتی وضع می‌شود. در بیانیه گفته شده است: تصمیم گرفته شده در رابطه با تصمیم‌های غیردوستانه سازمان‌های هواپیمایی بلغارستان، لهستان و چک و مطابق با معیارهای بین المللی به عنوان اقدام متقابل گرفته شده است. یک مقام هواپیمایی روسیه ظهر امروز به خبرگزاری دولتی تاس گفته بود که روسیه نامه‌های رسمی در مورد بسته شدن حریم هوایی بلغارستان، لهستان و چک به روی هواپیماهای مسافربری روسیه دریافت کردو همینک اقداماتی که در این مورد باید انجام دهد را ارزیابی می‌کند. لهستان، بلغارستان و جمهوری چک روز گذشته اعلام کردند که در حال بررسی و تصویب مصوبه‌هایی برای بستن حریم هوایی خود بر روی پروازهای خطوط هوایی روسیه هستند.

منبع: ایرنا

آوارگان اوکراینی به لهستان سرازیر شدند

معاون وزیر کشور لهستان اعلام کرد که از زمان اقدام نظامی روسیه در اوکراین، دست کم یکصد هزار شهروند اوکراینی از مرز لهستان عبور کرده و وارد این کشور شدند.پاول شفرناکر در گفت و گو با خبرنگاران در پست مرزی مدیکا اظهار داشت: از آغاز عملیات نظامی در اوکراین و تا به امروز، در تمام طول مرز با این کشور، صد هزار نفر از اوکراین به لهستان آمده اند. در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

منبع: ایرنا

شرایط سفرهای نوروزی اعلام شد

عباس شیراوژن، درباره آخرین مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: با توجه به مهار نسبی ‎موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان عزیز می‌توانند به شرط تکمیل واکسیناسیون (تزریق سه دوز واکسن کرونا) به سفرهای نوروزی بروند؛ در صورتی که هنوز سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن نگذشته باشد؛ واکسیناسیون دو دوزه مورد قبول است. وی افزود: این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است. چنانچه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نشود و بیماری مجدداً اوج بگیرد، در مورد سفرها تصمیم جدید گرفته خواهد شد. شیراوژن گفت: در سفرهای نوروزی با خودروهای شخصی، شماره پلاک خودرو به کد ملی وصل شده و افراد دارای این کدهای ملی باید واکسیناسیون کامل را انجام داده باشند. در حمل و نقل عمومی نیز اکثر شرکت‌های هواپیمایی به سامانه ایران من متصل هستند و می‌توانند واکسیناسیون سه دوز را ملاک قرار دهند و از ظرفیت کامل در پروازها استفاده کنند. این کنترل هنگام اخذ بلیت انجام می‌شود.

منبع: تسنیم

دانشگاه‌ها حضوری شدند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تمام مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل موج جدید کرونا، کلاس‌هایشان غیرحضوری برگزار می‌شد؛ باید حضوری شوند. شیراوژن با اشاره به استماع گزارش تلاش‌های وزارت بهداشت در بهره‌برداری از آموزه‌های طب ایرانی در موج ششم کرونا در قالب درمانگاه‌های تخصصی، سلامتکده‌ها و مشاوره‌های تخصصی، از بررسی ۱۱۰ ایده دریافتی و صدور مجوز ۱۰ عنوان داروی طب ایرانی برای کرونا توسط سازمان غذا و دارو خبر داد. وی با بیان اینکه روند ابتلاء و بستری‌های هموطنان سیر نزولی خوبی داشته است؛ اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده روند فوتی‌های مبتلا به کرونا نیز کاهش یابد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: واکسن برکت که مطابق بر سویه اومیکرون ساخته شده است مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده و آماده تزریق به هموطنان خواهد شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha