جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
هم اندیشی تشکل های دینی

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل، با تأکید بر اینکه جامعةالمصطفی تنها مجموعه دانشی در جهان است که همه پیروان مذاهب اسلامی دانش اسلامی را با رویکرد فقهی خود فرامی گیرند، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در سایه سار انقلاب اسلامی، فضای اخوت و برادری را برای ارائه مبانی اسلامی ترسیم نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قنبری، معاونت ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی، در نشست هم اندیشی با مدیران مرکز ارتباطات و بین الملل و تشکل‌های بین المللی حوزه‌های علمیه، جامعةالمصطفی را مرکزی حوزوی در قالب جدید و ناظر به فعالیت‌های بین المللی توصیف کرد و ابراز داشت: ساختار آموزشی جامعةالمصطفی به صورت رسمی مورد تأیید مراکز آموزشی بین المللی بوده، در کنار نظام آموزش دانشگاهی نظام سطوح حوزوی را نیز دنبال می‌کند.

معاون ارتباطات و بین الملل، با بیان اینکه در طرح تحول نظام آموزشی جامعةالمصطفی چهارصد رشته و گرایش در شش حوزه دانشی ترسیم شده است، خاطرنشان کرد: درختواره دانشی همه رشته‌ها و گرایش‌های شش دانشی، متناسب با اهداف و رسالت‌های جامعةالمصطفی تدوین شده است.

وی حوزه دانشی فقه و اصول و ارائه دوره‌های کاردانی تا دکتری در کنار رویکرد سنتی حوزوی را از رویکردهای جامعةالمصطفی دانست و یادآور شد: در زیرمجموعه دانش فقه و اصول، مسائل روز و ساحت‌های دانشی نوین ناظر به فقه اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و فقه امروز با عنصر زمان و مکان، ارتباط تنگاتنگی برای پاسخ گویی به نیاز بشریت ایجاد نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری جامعةالمصطفی را بعد بین المللی رسالت حوزه علمیه دانست و با بیان اینکه همکاری‌های علمی بسیار زیادی با مراکز و نهادهای دینی و حوزوی داریم، خاطرنشان کرد: حوزه دانشی قرآن و حدیث و ارائه مباحث ناظر به نوآوری‌ها، از دیگر حوزه‌های دانشی مورد توجه جامعةالمصطفی است که تلفیقی از حوزه‌های دانشی را برای پاسخ گویی به مسائل چندبعدی و ارائه راه حل های چندوجهی مورد توجه قرار می‌دهد.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه دانشی تاریخ و سیره و مباحث تاریخی و تمدنی را از کارهای مبارک جامعةالمصطفی برشمرد و اظهار داشت: برگزاری بزرگداشت شخصیت‌های تراز جهان اسلام، که کمتر بدان بها داده شده، از افتخارات جامعةالمصطفی است که به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ارائه می‌گردد.

وی حکمت و ادیان و مطالعات کلامی فلسفی را از دیگر حوزه‌های دانشی مورد تأکید جامعةالمصطفی ذکر کرد و یادآور شد: توجه به ابعاد عقلانی و مباحث فلسفی و ریشه‌های اندیشه‌ای و استدلالی، جزو رویکردهایی است که جامعةالمصطفی از آن بهره می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری حوزه دانشی علوم انسانی با رویکرد اسلامی را از دیگر دانش‌های مرسوم در جامعةالمصطفی توصیف کرد و اذعان داشت: جامعةالمصطفی می کوشد علوم انسانی را با رویکرد اسلامی ارائه کند و گفتمان اندیشه اسلامی را به جهانیان معرفی نماید.

وی حوزه زبان ادبیات و فرهنگ شناسی و توجه به فرهنگ ملل را از دیگر رویکردهای دانشی جامعةالمصطفی توصیف کرد و اظهار داشت: جامعةالمصطفی در کنار رشته‌ها، ساحت‌هایی را برای ترسیم مدل‌های آموزشی جدید ترسیم نموده است.

معاون ارتباطات و بین الملل، با تأکید بر اینکه جامعةالمصطفی تنها مجموعه دانشی در جهان است که همه پیروان مذاهب اسلامی دانش اسلامی را با رویکرد فقهی خود فرامی گیرند، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در سایه سار انقلاب اسلامی، فضای اخوت و برادری را برای ارائه مبانی اسلامی ترسیم نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری فراهم سازی فضای آشنایی پیروان ادیان و اندیشمندان بین المللی با معارف ناب اسلامی را از دیگر رویکردهای فعالیتی جامعةالمصطفی دانست و یادآور شد: جامعة المصطفی ضمن توجه به جایگاه و شخصیت و منزلت بانوان در جهان، مجموعه مستقلی ویژه بانوان تحت عنوان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی راه اندازی نموده است.

وی عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های بین المللی دانشگاهی و شکل گیری تعاملات گسترده دانشی با مجموعه‌های بین الملل را افتخاری بزرگ برای مجموعه‌های حوزوی دانست و تحکم همکاری‌ها و پیگیری رویکرد هم افزایی را از الزامات حضور فعال در عرصه بین الملل دانست و بیان کرد: جامعةالمصطفی آمادگی دارد محصولات و تولیدات فاخر مراکز علمی را ناظر به دسترسی به شاهراه‌های فروش کتاب در عرصه بین الملل عرضه نماید.

در ادامه، حاضران، ضمن ابراز نظرات خود در عرصه‌های مربوط به فعالیت‌های بین‌المللی، بر هم افزایی فعالیت‌ها ناظره به اهداف و رسالت‌ها تأکید نمودند.

گزیده‌ای از نظرات مطرح شده بدین شرح است:

  • لزوم تقویت گفتگوی ادیان با مجموعه‌های دینی جهان و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت با همکاری و مشارکت دانشگاه‌های بین المللی
  • لزوم توجه به بحث گردشگری مذهبی و گردشکری تعالی بخش.
  • اهمیت رصد رویکردهای رسانه‌ای رقبا در عرصه بین الملل و حرکت به سمت تولیدات سمعی بصری فاخر
  • بهره گیری از ظرفیت سامانه خورشید و رصد شبکه‌ها و فعالان اجتماعی عرصه بین‌الملل
  • تدوین دایره المعارف اسلام به زبان انگلیسی ویزه نوجوانان
  • عرضه تولیدات ناظر به نیازها و اقتضائات جامعه هدف، مهمترین پایه ثمربخشی فعالیت هاست.
  • لزوم مدل سازی فعالیت‌های سازندگی ناظر به ظرافت‌های عرصه‌های مختلف بین المللی
  • با توجه به سامانبخشی ۹۰ تشکل بین المللی حوزوی، فعال‌سازی ظرفیت‌ها امری ضروری و مبارک است
  • ضرورت تیم‌سازی، انسجام‌بخشی، همفکری و هم‌افزایی فعالیت‌ها ناظره به اهداف و رسالت‌ها
  • جامعه المصطفی به عنوان الگوی نهاد علمی و فرهنگی موفق در عرصه بین الملل، باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha