جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ دیدار سفیر واتیکان با آیت الله اعرافی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید طه هاشمی گفت: قدیمی ترین سند مرتبط با مکاتبات بین ایران و واتیکان در کتابخانه واتیکان موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید طه هاشمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان در وبینار رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» نوشته پروفسور دونته سِه، که به همّت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: با وجود اینکه امسال به دلیل شرایط کرونایی نتوانستیم مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار نمائیم اما به همین جهت اقدام به برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» کردیم؛ این کتاب سندی زنده و گویا در باب گفت و گوی ایران با سایر جوامع و ادیان است.

وی افزود: در این کتاب مجموعه‌ای از اسناد و مدارک جمع آوری شده است که بیانگر عمق ارتباطات بین عالمان برجسته ایران با پاپ‌ها و عمدتاً با کلیسای کاتولیک در ادوار مختلف هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان خاطرنشان کرد: این کتاب را به مقامات ارشد واتیکان اهدا کرده‌ایم و در این مراسم نیز قصد داریم آن را به کاردینال ساندری تقدیم نمائیم.

وی گفت: فصل دهم کتاب «روابط ایران و واتیکان» مربوط به مکاتباتی است که پادشاهان ایران از دوران ایلخانان با پاپ‌های ادوار مختلف داشته‌اند؛ این مکاتبات به حضور عالمان و اندیشمندان شیعه در دربار پادشاهان ایران برمی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تصریح کرد: قدیمی ترین سندی که در کتابخانه واتیکان موجود است برمی گردد به سال ۱۲۴۶ میلادی یا ۶۴۴ هجری که دوران نقش آفرینی خواجه نصیرالدین طوسی در حکومت ایلخانان بوده است؛ در تاریخ آمده است که هلاکوخان بدون مشورت با این شخصیت بزرگ هیچ تصمیمی نمی‌گرفت، به هیچ سفری نمی‌رفت و پای هیچ حکمی را امضا نمی‌کرد؛ اسناد و نامه‌های پادشاهان با راهنمایی و پیشنهاد چنین شخصیت‌هایی نگاشته می‌شدند.

وی با اشاره به مشکل مشترک ادیان در عصر حاضر مبنی فاصله گرفتن بشر از اخلاق و معنویت افزود: در جلسه‌ای به پاپ فرانسیس اعلام نمودم که در حال حاضر مسئله مهم این است که چه تعداد خداپرست در دنیا وجود دارد و اینکه چه تعداد مسلمان و چه تعداد مسیحی در دنیا داریم یک مسئله فرعی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان بیان داشت: قطعاً گفت و گو و شنیدن اقوال مختلف در مسائل گوناگون می‌تواند به همگرایی و تفاهم منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • واقع بینی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    سیره علما ملاک نیست سیره معصومان علیهم السلام بایستی مو به مو شناسایی و اجرایی شود و لا غیر. امام رضا علیه آلاف التحیة و الثناء ادبیات راوی را تغییر داد و بجای ادیان واژه شرک گذاشت. تا نپذیریم وجود بیماری مهلک شرک را امکان دعوت درست و پیگیری آن واقع بینانه نخواهد بود.