شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست آنلاین تبلیغ بین الملل حجت الاسلام صبوری ، حجت الاسلام رحیمی

حوزه / در گفتگوی آنلاین دو مبلغ ایرانی در عرصه بین الملل، ظرفیت‌های تبلیغ دینی در عرصه‌های مختلف و اهمیت آن بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ابوالفضل صبوری مبلغ در کشورهای لهستان، نیوزلند و نامیبیا و حجت الاسلام علی رحیمی مبلغ در کشور برزیل در نشست مجازی پیرامون تبلیغ بین‌الملل به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

حجت الاسلام صبوری در این نشست با اشاره به اینکه تحصیل در حوزه را پس از تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع) آغاز کرده و تحصیلات حوزوی را تا دروس خارج ادامه داده است، به چگونگی ورود به عرصه تبلیغ بین‌الملل اشاره کرد و افزود: طلبه ایرانی که می‌خواهد در سایر کشورها تبلیغ کند، لازمه آن یادگیری زبان‌های بین‌المللی است، تا بتواند با مردم کشورهای مختلف ارتباط برقرار کند و مؤثر باشد.

وی ارتباط مؤثر و گفتگوی چهره به چهره را در تبلیغ دینی در عرصه بین‌الملل مؤثر دانست و افزود: در اولین سفری که برای برگزاری برنامه‌های محرم به لهستان سفر کردم و قرار بود فقط برای ایرانی‌های مقیم این کشور برنامه برگزار کنیم، به دلیل آشنایی با زبان لهستانی با مردم و مراجعه کنندگان به مرکز اسلامی ارتباط برقرار کردم و ثمره این ارتباطات، اسلام آوردن دو جوان بود.

صبوری با بیان اینکه برای شروع فعالیت در عرصه بین‌الملل، در آغاز به تبلیغ مجازی پرداخته است، افزود: سپس مطالعات و تالیفاتی در زمینه تبلیغ دینی برای گردشگران را آغاز کرد.

وی ادامه داد: باید ظرفیت‌های آموزشی و زمینه‌های اعزام طلاب زباندان در عرصه بین‌الملل باید افزایش پیدا کند، همچنین باید توجه ویژه‌ای به آموزش و تربیت مبلغان ویژه گردشگری شود.

نقش مؤثر بانوان در تبلیغ بین‌الملل

صبوری به نقش مؤثر بانوان در عرصه تبلیغ بین‌الملل اشاره کرد و افزود: علاوه بر بانوان طلبه‌ای که علوم دینی را در جامعه المصطفی العالمیه فرا می‌گیرند و پس از پایان دوره آموزشی به کشورهای خود بر می‌گردند و به تبلیغ معارف دینی در جمع بانوان می‌پردازند، همسران مبلغان هم با یادگیری علوم دینی و زبان می‌توانند در عرصه تبلیغ بین‌المللی بسیار مؤثر باشند.

فضای تبلیغی در برزیل فراهم است

حجت الاسلام رحیمی هم که سه سال در برزیل فعالیت تبلیغی داشته است، در این نشست گفت: در برزیل آزادی ادیان وجود دارد و با اینکه کشور بزرگی است ولی متأسفانه کمتر از عدد انگشتان مبلغ دینی شیعه در آنجا حضور دارد.

وی افزود: وهابیت، بهائیت و یهودیان افراطی در برزیل با امکانات فراوان به تبلیغ عقاید خود می‌پردازند و طرفداران زیادی را نیز جذب می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: وقتی با برخی از شهروندان برزیلی درباره اسلام صحبت می‌کنم یا نمی‌شناسند یا آن طور که وهابیت خواسته است اسلام را می‌شناسند وقتی درباره اسلام ناب با آنها صحبت می‌کنیم نگاه آنها تغییر می‌کند و با ما ارتباط بهتری برقرارمی کنند.

وی با بیان اینکه با وجود همه امکانات رسانه‌ای و ارتباطی، هنوز در برخی از نقاط دنیا اسلام را نمی‌شناسند، افزود: در برزیل افرادی هستند که درباره اسلام چیزی نمی‌دانند؛ وقتی در سفری کوتاه تا نزدیک مرز بولیوی با خانواده رفتیم به خاطر حجاب همسرم و پوشش خودم به سراغ ما آمدند، وقتی درباره اسلام به آنها گفتیم در آغاز فکر کردند درباره یک کشور صحبت می‌کنیم که نام آن اسلام است.

تبلیغ بین‌الملل یک وظیفه و تکلیف شرعی است

وی با اشاره به اینکه در مسجدی که من حضور داشتم اطراف آن مشروب فروشی بود و در چنین شرایط محیطی باید به تبلیغ اسلام و مذهب تشیع می‌پرداختم، افزود: برخی از سر کنجکاوی به ما مراجعه می‌کردند و وقتی که با اسلام آشنا می‌شوند به دنبال آن هستند که آن را به دست بیاورند و لذا تبلیغ بین‌الملل در شرایط فعلی یک وظیفه و تکلیف شرعی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha