دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دیدار نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس استان کهکیلویه و بویر احمد با آیت الله اعرافی

حوزه/ نقاط مشترک بین الادیانی و به ویژه بین اسلام و مسیحیت زیاد است و بشر امروز نیاز دارد که این اشتراکات را بداند چرا که حل بسیاری از مشکلات جوامع امروزی در گرو توجه به این اشتراکات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در دیدار یوآن سائوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها (WCC) که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت تعامل بین الادیانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: بنده، هم به عنوان حوزه و هم به عنوان جامعه المصطفی العالمیه آمادگی خود را برای تعمیق گفت و گوها با رویکردی عادلانه و معطوف به نیازهای بشر اعلام می‌کنم.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: گام اول در حل این چالش‌ها ایجاد گفت و گوهای سازنده بین نهادهای فرهنگی و دینی جهان است.

وی با تأکید بر لزوم دست یابی ادیان مختلف به نقاط مشترک عنوان داشت: ما باید در قرارگاه‌هایی بر پایه اشتراکات دینی برای مقابله با ظلم و ستم و رشد و تعالی بشر گام برداریم.

مدیر حوزه های علمیه در محور اول سخنان خود گفت: تحولات علمی و معرفتی در حوزه علوم انسانی و الهیات در ایران معاصر و دوران انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است.

وی افزود: به رغم همه تنگناها و مشکلات اما در قلمرو دانشگاهی و مراکز علمی در این دهه های اخیر اتفاقات خوبی در ایران رقم خورده است؛ به گونه ای که قریب به دو هزار مرکز علمی و دانشگاهی در این سالها در ایران اسلامی راه اندازی شده است.

امام جمعه قم تاکید کرد: چهار میلیون دانشجو در این مراکز علمی در سطوح مختلف مشغول تحصیل هستند و یکصد هزار عضو هیات علمی در این دانشگاه و مراکز علمی ایران وجود دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه رشد علمی در کشور ما به دست بخش های دولتی و خصوصی انجام می شود گفت: ایران در فناوری های پیشرفته قدم های خوبی برداشته است و در این توسعه و تعمیق علمی و فناوری به نکات مهمی توجه کرده است، اول عدالت منطقه ای به گونه که این مراکز علمی در سرتاسر ایران گسترده شده اند، دوم عدالت زبانی و دینی و سوم نیز عدالت جنسیتی چرا که برخلاف قبل از انقلاب امروزه حدود ۶۰ درصد مراکز دانشگاهی در اختیار بانوان است.

وی با اشاره به لزوم تعامل و همکاری های مختلف مراکز علمی و دینی دنیا افزود: ما معتقدیم که در مورد گفت و گوی بین الادیانی نباید لحظه ای غفلت کرد و من از ابتدای شروع همه گیری کرونا تا کنون با بسیاری از رهبران و متفکران دینی دنیا مکاتبه و گفت و گو داشته ام.

مدیر حوزه های علمیه در بخش بعدی سخنان خود به تبیین اهمیت و جایگاه قم در نشر و گسترش علوم انسانی و الهی پرداخت و گفت: قم یک پایگاه محوری و مهم در عالم اسلام است و می‌توان ادعا کرد که امروزه حوزه علمیه قم به محور علم و معنویت در جهان اسلام تبدیل شده است.

امام جمعه قم گفت: ایران یکی از پایگاه های جوشش نظرات علمی، عقلی و فلسفی می باشد و هر روز در قم کرسی های متعدد درس فلسفه مشاء و حکمت متعالیه و فلسفه غرب دائر می باشد و به ویژه در عرصه مطالعات فلسفه مقارن و بین شرق و غرب و بین الادیانی توجه ویژه ای می شود.

آیت الله اعرافی گفت: نقاط مشترک بین الادیانی و به ویژه بین اسلام و مسیحیت زیاد است و بشر امروز نیاز دارد که این اشتراکات را بداند چرا که حل بسیاری از مشکلات جوامع امروزی در گرو توجه به این اشتراکات است.

وی افزود: ما نیاز به یک اسناد مشترک داریم تا مباحث در آن پیش بینی شود و عملیات فکری، فرهنگی مشترک در این اسناد دیده شود چرا که اگر این مراکز علمی و دینی دنیا به هم نزدیک شوند طبعا در عالم سیاست هم تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha