پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ رونمایۍ از اثر « الموسوعة الفقهية الميسرة »

حوزه/ استاد محمدعلی انصاری شوشتری، گفت: اشتمال بر مسائل مستحدثه یکی از اختصاصات این کتاب است؛ مثلاً موضوعاتی همچون تلقیح صناعی از موضوعات مستحدثه ای است که در این کتاب آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،استاد محمدعلی انصاری شوشتری مؤلف «موسوعة الفقهیة المیسرة» در مراسم رونمایی از این کتاب که امروز در سالن همایش های دانشکده اصول الدین قم برگزار شد گفت: مدت ها بود به این فکر می کردم که چرا دایرة المعارفی در باب فقه امامیه تولید نشده است؛ این موضوع مشوقی بود برای اینکه من به دنبال تألیف موسوعه فقیه میسره باشم.

وی افزود: در سال ۱۳۶۳ دست به قلم شدم و اصطلاحات را جمع آوری کردم؛ حدود ۴۰۰۰ اصطلاح فقهی را برای این کتاب جمع آوری نمودم؛ بحمدالله تاکنون موفق به تألیف و به چاپ رساندن ۱۶ جلد از موسوعه فقهیه میسره شده ام.

استاد انصاری شوشتری، خاطرنشان کرد: بعد از مشاورت های مختلف به این نتیجه رسیدم که ترتیب اصطلاح نامه ها بر پایه هیئت کلمات می باشد و من نیز واژگان موسوعه را با همین روال تنظیم نمودم.

وی گفت: بین سال های ۶۶ تا ۶۹ اصول را کنار گذاشتم و به تدوین فقه پرداختم؛ حاصل این کار تألیف یک جلد فقه شدم که شامل حروف الف و ب می شد؛ با ارائه این کتاب به علما، آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله شاهرودی به من موسوعة الفقهیة الکویتیة را متذکر شدند.

مؤلف «موسوعة الفقهیة المیسرة» تصریح کرد: ۵ جلد موسوعة الفقهیة المیسرة فقط شامل حرف الف می شد و این موسوعه روز به روز رو به پیشرفت و کمال رفت.

وی با اشاره به امتیازات موسوعه فقهیه میسره افزود: انواع مقالاتی که مطرح شده اند شامل مقالات مفسّر می باشند؛ این گونه مقالات کلیات کتاب های فقهی را در خود دارند.

استاد انصاری شوشتری بیان داشت: مقالات مختصر از دیگر انواع مقالاتی می باشند که در این کتاب آمده است؛ این مقالات خیلی نیاز به ارجاعات نداشته اند.

وی گفت: از اختصاصات موسوعه فقهیه میسره مشتمل بودن بر ملحقات اصولی است.

مؤلف «موسوعة الفقهیة المیسرة» اظهار کرد: اشتمال بر مسائل مستحدثه یکی دیگر از اختصاصات این کتاب است؛ مثلاً موضوعاتی همچون تلقیح صناعی از موضوعات مستحدثه ای است که در این کتاب آمده است.

وی با تأکید بر ذکر برخی مسائل اخلاق اسلامی در کتاب موسوعه فقهیه میسره عنوان داشت: مطالب فقهی جدا از اصول اخلاق اسلامی نیستند؛ در این کتاب به مسائلی همچون اکرام مؤمن و یا حرمت اهانت به محترمات نیز پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha