شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
زیبایی نژاد

حوزه/ عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: اکنون علاوه بر کمبود اساتید متخصص برای تدریس رشته مطالعات زنان در مقطع دکتری دانشگاه‌ها، در حوزه‌های علمیه خواهران نیز اساتید ماهر یعنی اساتیدی که فاصله قابل توجه علمی با شاگردان خود داشته باشند در این رشته به اندازه کافی وجود ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه نشست «معرفی رشته مطالعات اسلامی زنان سطح سه» ویژه طلاب سطح دو حوزه‌های علمیه خواهران امروز ۱۴ اسفند ماه سال ۱۴٠٠ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده در ابتدای این نشست اظهار کرد: اظهار نظر در حوزه زنان نیازمند تخصص است ولی عده‌ای بدون داشتن اطلاعات و تخصص لازم به خود اجازه اظهار نظر در این زمینه را می‌دهند که این مطلوب نیست.

وی با ببان اینکه تحول در عرصه خانواده به گفته برخی از اندیشمندان بزرگترین رخداد این قرن است گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که مسائل مربوط به زنان، مردان و خانواده تحول‌های بسیاری پیدا کرده است اما این مسئله همچنان توسط بسیاری از افراد و گروه‌ها به خوبی فهم نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده عنوان کرد: دین اسلام آمده است تا انسان را در کلیت جنبه‌ها یعنی بینش، نگرش، معرف و ... رشد دهد ولی برخی افرادی که در عرصه زن و خانواده سخن می‌گویند، فقه و رساله عملیه را تمام دین می‌دانند و ارزشگذاری‌های دین را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زیبایی‌نژاد خلاصه کردن دین در فقه را نگاهی تقلیل‌گرایانه نسبت به دین برشمرد و گفت: مسلم است که برخی پرسش‌ها راه حل فقهی ندارد ولی آیا باید نظام ارزشگذاری را هم نادیده گرفت؟ مثلا خانه‌داری و تربیت فرزندان تکلیف زن نیست ولی عمل حسنه است که این در نظام ارزشگذاری دینی جای می‌گیرد.

وی از وجود بیش از ۳۱ هزار مقاله و حدود ۱۲ هزار کتاب در کتابخانه تخصصی پژوهشکده زن و خانواده خبر داد و اضافه کرد: کتابخانه پژوهشکده زن و خانواده در حال حاضر یکی از کتابخانه‌های تخصصی مهم کشور محسوب می‌شود.

*اصلاح رویکرد فمینیستی رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌های کشور به همت پژوهشکده زن و خانواده

رئیس پژوهشکده زن و خانواده افزود: رشته مطالعات در دانشگاه‌ها ابتدا در دهه ۸٠ و با رویکردی فمینیستی راه‌اندازی شد ولی بعدها با عوض شدن دولت وقت، ترمیم این رشته و اصلاح جهت‌گیری‌های آن توسط تیم دفتر مطالعات و تحقیقان زنان انجام شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زیبایی‌نژاد عنوان کرد: پژوهشکده زن و خانواده در ابتدای دهه ۹٠ طرح تاسیس رشته مطالعات زنان در مقطع سطح سه و چهار حوزه را به شورای عالی حوزه تحویل داد که پس از تصویب طرح، این مسئله بازگو شد که فعلا فقط قم ظرفیت تشکیل دوره‌های مربوط به این رشته را دارد و برای توسعه این رشته در کشور باید تولید محتوا و پرورش اساتید متخصص در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به ورود جامعه الزهرا(س)، مدرسه علمیه معصومیه(س) و دانشگاه ادیان و مذاهب قم به تعلیم رشته مطالعات زنان پیرو پژوهشکده زن و خانواده گفت: ابتدا پژوهشکده فقط از مراکزی که این رشته را تعلیم می‌دادند پشتیبانی علمی می‌کرد ولی به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های خاص، تصمیم به اجرای مستقل این رشته نیز گرفت.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: اکنون بیش از ۲٠ سال از تاسیس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان می‌گذرد، این مرکز به پژوهشکده تبدیل شده است و به عنوان نهاد مشاوره‌ای و کارشناسی با سایر نهادهای تخصصی و مدیریتی کشور مانند وزارتخانه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر رهبری و ... همکاری دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زیبایی‌نژاد، بیان کرد: تصمیم بر این شد که رشته مطالعات زنان در پژوهشکده زن و خانواده در مقطع سطح سه و چهار راه‌اندازی شود تا فراگیران در کنار اعضای هیات علمی این پژوهشکده پرورش یابند، در جوار کتابخانه تخصصی باشند و علاوه بر استفاده از اساتید پخته در این رشته، در نشست‌ها و میزگردهای علمی از نزدیک با مسائل اجتماعی درگیر شوند تا بتوانند راه حل مسائل اجتماعی را یاد بگیرند.

*ضرورت توسعه مطالعات زنان با رویکرد اسلامی و قرائت شیعی

فریبا علاسوند عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: رشته مطالعات زنان اکنون دچار تغییراتی شده و به عنوان مطالعات جنسیت شناخته می‌شود به این دلیل اینکه مطالعات زنان از مطالعات مردان جدا نیست و می‌توان انواع جنسیت‌ها را داشت.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اذعان کرد: عده‌ای برای جلوگیری از نادیده گرفتن مطالعات زنان در رشته‌های مختلف علوم عنوان کرده‌اند بساط مطالعات زنان باید در همه رشته‌های بزرگ مثل علم اقتصاد، پزشکی، سیاست، روانشناسی و ... داخل شود.
علاسوند با بیان اینکه در حوزه مطالعات زنان با رویکرد نوین در کشور مطالعات خانواده دارای اهمیت است گفت: در اصلاحاتی که اخیرا حوزه علمیه در رشته مطالعات زنان به تصویب رسانده است، مطالعات زنان به «مطالعات زنان و خانواده» تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام مطالعات اسلامی زنان در جهان با قرائت سنی است اضافه کرد: مطالعات زنان با رویکرد اسلامی و قرائت شیعی مسئله بسیار مهمی است که باید با هدف شکل‌گیری ادبیات بزرگ و افرادی که صحنه گردانان تولید، تداوم و فرهنگ‌ساز این ادبیات هستند در زمینه آموزشی و پژوهشی به صورت گسترده و رو به جلو پیشروی کند.

کمبود اساتید حوزوی و دانشگاهی متخصص در رشته مطالعات اسلامی زنان در کشور

عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران تشریح کرد: رشته مطالعات زنان به گونه‌ای است که با فراگرفتن آن، افراد خیلی زود می‌توانند وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و در عرصه‌های فرهنگی با آن کار کنند. رشته مطالعات زنان به کنشگران حرفه‌ای، سخنرانان فاخر، مناظره‌کنندگان، نظریه‌پردازان و منبع‌سازان ماهر نیاز دارد چون یکی از راه‌های دفاع یا ضربه زدن به جمهوری اسلامی حوزه زنان است.

علاسوند افزود: فعلا وزارت علوم جلوی توسعه رشته مطالعات زنان را گرفته است ولی اگر زمانی راه توسعه این رشته در مقاطع دکتری باز شود نیاز به اساتید متدینی است که این عرصه را از نظر علمی پشتیبانی و حمایت کنند.

وی عنوان کرد: اکنون حتی در حوزه‌های علمیه خواهران نیز نگرانی‌هایی بابت توسعه رشته مطالعات زنان در شهرها و استان‌های مختلف وجود دارد چون اساتید ماهر یعنی اساتیدی که فاصله قابل توجه علمی با شاگردان خود داشته باشند در این رشته به اندازه کافی وجود ندارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد: یکی از علل مهم راه‌اندازی رشته تحصیلی مطالعات زنان در پژوهشکده زن و خانواده این است که تحصیل در پژوهشکده‌ها دارای مزایای ویژه‌ای از جمله بهره‌مندی از پژوهشگران، اساتید پژوهشگر و اساتید کنشگر-پژوهشگر در اینگونه محیط‌ها و همچنین در دسترس بودن ابزار مطالعاتی و پژوهشی هستند.

علاسوند مجموعه مزایای پژوهشکده زن و خانواده را زمینه‌ساز ارتقا توانمندی‌های چند جانبه در پژوهشگران دانست و گفت: از افرادی که دارای استعداد، ظرفیت و پشتکار خوبی هستند برای تحصیل در این رشته دعوت می‌شود.

وی با بیان اینکه تحصیل در رشته مطالعات زنان نیاز به تلاش و استعداد بیشتری دارد گفت: ارتباط مستمر پژوهشکده زن و خانواده با نهادهای علمی، سیاسی و اجتماعی دورنمایی خوبی را از ابتدا به فراگیران این رشته می‌دهد.


انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha