دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امامجمعه ملک شهر

حوزه/ کارتن خواب ها که شاید معتادان و گرفتاران در دام اعتیاد هم در میان آنها باشد، هیچ مشکلی برای ما نداشتند و این افراد جزو بی پناه ترین افشار جامعه هستند که آزارشان به کسی نمی‌رسد و در قبال خدمتی که به آن‌ها می‌شود به شدت خرسند می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، چندی پیش بود که کلیپی تحت عنوان «اقدام جالب امام جمعه ملک شهر» در ارتباط با کودکان کار در فضای مجازی و شبکه های مجازی منتشر شد.

بیشتر بخوانید

فیلم| اقدام جالب امام جمعه ملک شهر اصفهان برای کودکان کار

حجت الاسلام سید روح الله فیاض امام جمعه شمال شهر اصفهان سال ۷۹ بعد از اتمام مقطع تحصیلی پیش دانشگاهی، وارد حوزه علمیه اصفهان شد. وی در مدرسه دارالحکمه تحصیلات حوزوی را آغاز و تا پایه ده را در این مدرسه تحصیل نمود؛ او در مدرسه علمیه آیت الله درچه ای، اباصالح، طباطبایی نژاد ثامن الحجج، تدریس داشته و از سال ۸۸ در درس خارج آیت الله العظمی مظاهری تلمذ کرده است. و از آبان ۱۴۰۰ به عنوان امام جمعه شمال شهر اصفهان قبول مسئولیت کرد.

درهمین رابطه به گفت‌وگو با این امام جمعه جوان نشستیم.

حوزه/ برای امام جمعه شدن از قبل برنامه ریزی داشتید؟

برای امامت جمعه برنامه ریزی خاصی نداشتم، ولی در سال ۹۳ به پیشنهاد حجت الاسلام صالحیان، مدیر سابق شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان، تشکیل پرونده دادم، ولی پیگیری جدی نکردم تا امسال پیشنهاد جدی تر شد.

گفتگو با یک امام جمعه جوان | درمان معتادان و رسیدگی به کارتن خواب ها | امام جمعه فقط امام «جمعه» نیست

دین اسلام یک دین فردی و در پستوهای خانه نیست، بلکه طبق شریعت ما یک برنامه کامل و جامع برای لحظه به لحظه زندگی دنیای ما است، کارکرد اجتماعی اسلام و دستگاه حاکمیتی اسلام از اهمیت بالایی برخودار است، این یک بخش قابل توجه و زمین مانده ای بوده که در خود توان ورود به این عرصه را دیدم.

حوزه/ خصوصیات امام جمعه از منظر شما چیست؟

هرجا با واژه امام مواجه هستیم از ائمه معصوم تا امام جماعت و جمعه، یک هدف واحد پیگیری می شود، البته شأن و جایگاه این ها متفاوت است اما هرکجا واژه امام مطرح است، امام باید محور بوده و نگاه جامعی به کارکرد امام در حوزه تربیت نفوس، خدمات اجتماعی، رفع اختلافات، اقتصاد، تربیت جامعه و به طور کلی برای هر بخشی که دین طراحی کرده، باید داشته باشد و به همان گستره ای که دین اسلام آموزه دارد امام جمعه و جماعت باید ورود کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور چندی پیش بر تشکیل شبکه امامت تاکید کرد، که بدین معنی است که امام جمعه همان رسالت ائمه را دارد گرچه آن اختیارات و مقام را ندارد.

حوزه/ رسالت و حیطه مسئولیت امام جمعه فقط مخصوص روزهای جمعه است؟

امام جمعه، به تعبیر رهبر معظم انقلاب امام شنبه تا پنج شنبه و به نوعی کل هفته است و جمعه خروجی و نتیجه شنبه تا پنجشنبه است و این جمع‌بندی یک هفته ای به جمعه ختم می‌شود.

بنابراین امام جمعه باید از شنبه تا پنج شنبه فعالیت کند تا جمعه ثمره آن را در نماز جمعه بچیند.

گفتگو با یک امام جمعه جوان | درمان معتادان و رسیدگی به کارتن خواب ها | امام جمعه فقط امام «جمعه» نیست

حوزه/ از نظر شما مساجد و مصلای های نماز جمعه فقط مخصوص اقامه نماز است؟

ایفای نقش حداکثری مساجد از دغدغه های همیشگی من بوده است، مسجد محل عبادت است، اما همه‌ی کارکرد مسجد، این نیست ولی متاسفانه ما مساجد را به کارکرد حداقلی تقلیل دادیم و در شرایط فعلی باید یک بازنگری دراین زمینه شود و با همت جمعی، مساجد را به کارکرد صدر اسلام باز گردانیم، همانطور که مسجد النبی مرکز خدمات فکری، اجتماعی و قضایی، فرهنگی، اقتصادی و حتی آموزشی بود، مساجد جامعه اسلامی ما ما باید به آن جایگاه برسند.

در زمان پیامبراسلام(ص) مساجد محل کمک به فقرا، رفع نزاع، محل علم آموزی، محل رسیدگی به بیماران جنگی، محل رفع اختلافات خانوادگی و بین افراد و ... بود. امروز یکی از مصادیق این امر این است که مسجد محلی برای پناه بی پناهترین افراد جامعه باشد، چون آدمی که هیچ پناهی ندارد به هر دلیلی مجبور به کارتن خوابی شده، مسجد باید محلی برای رسیدگی به این قبیل افراد باشد، فعال شدن خیریه ها، قرض الحسنه ها در مسجد، فعالیت پایگاه خدمات ورزشی محل، رفع اختلافات خانوادگی چیزی شبیه شورای حل اختلاف در مساجد از مصادیق فعال شدن مساجد است.

معتقدم که باید تمام ارکان جامعه را در مسجد ایجاد و یا به دور هم جمع کنیم و حتی برای فردی که اهل نماز نیست، درمسجد باید برنامه داشته باشیم.

ما در ملک شهر و در حقیقت در محدوده شمال شهر اصفهان که وسیع‌تر از منطقه ملک شهر است، دو کار انجام دادیم، تأسیس قرارگاه خدمت و قرارگاه فرهنگی. ما به عنوان امام جمعه در زمینه نظری، فکری، تربیتی و آموزشی رسالت داریم و بخش دیگر رسالت‌های ما در زمینه کارکردهای اجتماعی و خدمت به مردم است.

امام جمعه قرار نیست فقط خطبه بخواند و مردم گوش بکنند، بلکه رسالت‌های اجتماعی نیز بر عهده امام جمعه قرار دارد. ما مشکلات مردم را بررسی کرده و مسئولین را به میان مردم خواهیم آورد صورت جلسه تنظیم و در ادامه مسأله را پیگیری خواهیم کرد که وعده‌های مسئولان و نهادها و سازمان‌ها به مردم به کجا رسیده است. مردم باید ببینند که یک نهاد حاکمیتی دغدغه پیگیری مطالبات مردم را دارد اثرات این موضوع بسیار سازنده است.

به شدت معتقدم که مسجد باید نقش حداکثری در جامعه فعلی ایفا کند، علاوه بر عبادت باید مسجد برای تمام طبقات جامعه، خدماتی ارائه دهد و مقدمات رفع نیاز افراد در مسجد فراهم شود، البته تحقق اینامر ن یازمند همت جمعی مسئولانو تصمیم سازان کشوری است.

حوزه/ درباره اقدام جالبی که در خصوص کارت خواب هاو کودکان کار با محوریت مصلی نماز جمعه ملک شهر کرده اید توضیح بدهید؟

ما برای اسکان کارتن خوابها معتقد بودیم یک مکان به عنوان نمونه اختصاص یابد و این امر محقق شود لذا تصمیم گرفتیم با توکل برخدا به عنوان یک مدل مصلی نماز جمعه شمال شهر اصفهان، برای اسکان کارتن خوابها در نظر گرفته شود تا کم کم این رفتار الگوسازی گردد.

درزمینه کودکان کار هم برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم میزبان آن دراین مکان مقدس باشیم، بنابراین هر شب سرویسی در مکان های مختلف حاشیه شهر، کودکان کار را دعوت می‌کنند و آنها به این محل می آیند، کودکان و خردسالان پذیرش شده، وسایل استحمام و آرایش و اصلاح سرو ان فراهم می شود، یک دست لباس نو به آنها ارائه وبا هماهنگی صورت گرفته هرشب یک کارشناس بهزیستی آلام و رنج آنها را بررسی می‌کند.

همچنین پس از پذیرش کودکان کار در مسجد، یک مربی هماهنگ شده که در زمینه نقاشی و برنامه درسی دو ساعته در روز در خدمت این این کودکان باشد.

گفتگو با یک امام جمعه جوان | درمان معتادان و رسیدگی به کارتن خواب ها | امام جمعه فقط امام «جمعه» نیست

حوزه/ اقدامات خدا پسندانه شما در مصلای نماز جمعه شمال شهر اصفهان منحصر به کودکان کار است؟

خیر، هدف ما این است که از ظرفیت بسیار بزرگ مصلای نماز جمعه و مساجد بتوانیم به پناه دادن بی پناه ترین افراد استفاده کنیم

ما این تجربه را قبلا داشتیم که کارتن خواب ها که شاید معتادان و گرفتاران در دام اعتیاد هم در میان آنها باشد، هیچ مشکلی برای ما نداشتند و این افراد جزء بی پناه ترین افشار جامعه هستند که آزارشان به کسی نمی‌رسد و در قبال خدمتی که به آن‌ها می‌شود به شدت خرسند می‌شوند.

براین اساس یک برنامه ریزی مجزایی در این زمینه صورت گرفت، هر شب یک مشاور در مصلای نماز جمعه حاضر شده و برای ترک اعتیاد به آنها کمک می‌کند و تا کنون چندین نفر به کمپ های ترک معرفی شده اند، حتی چند نفر بانی و خیّر مراجعه کرده اند که اعلام آمادگی برای فراهم کردن شغل این افراد بعد از ترک آنها شده اند.

حوزه/ دراین راه و صرف هزینه ها ارگان ها و دستگاه هایی هم کمک حال شما بوده اند؟

پیش بینی ما برای هر نفر جهت نظافت، خرید لباس، تغذیه و رفت و آمد در حداقل ترین قیمت، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است که فعلا ۲۰ میلیون تومان وام شخصی گرفته ایم و از این طرق اقدام میکنیم، تاکنون شهرداری فقط برای سرویس رفت و آمد به ما کمک کرده و هیچ ارگانی در زمینه هزینه های مالی پا به عرصه خدمکت و کمک ننهاده لذا فعلا این کار به صورت مردمی پیش رفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha