دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تبشیر

حوزه/ کتاب « نقدی بر تبشیر مسیحیت » با هدف معرفی سه مدل تبشیری سنتی، مدرن، پست‌مدرن نوشته شده است، در این کتاب زوایای تبشیرهای پست مدرن بیان می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، کتاب « نقدی بر تبشیر مسیحیت » به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان به چاپ رسید.

این کتاب حاصل کوشش سید جعفر هاتف الحسینی و مجتبی مزروعی سبدانی است.

کتاب نقدی بر تبشیر مسیحیت شامل هشت مقاله است، هفت مقاله این کتاب ترجمه مقالات مختلف میسیولوژی در مورد مدل های تبشیر های جدید است و مقاله آخرنوشته حجت الاسلام محی الدین شفاهی درنقد زمینه مندسازی قرآنی است.

هاتف الحسینی، نویسنده کتب میسیولوژی درباره معرفی این کتاب ، اظهار کرد: تبشیر مسیحیت در سه مدل اصلی سنتی ، مدرن و پست مدرن انجام شده است.

وی افزود: در تبشیر سنتی صرفا مبحث الهیاتی بوده و در قالب مناظره و ردیه کلامی پاسخ داده می شود، اما باید گفت این روش باعث یک حالت تدافعی در بین مسلمانان می شد و مدل موفق نبود.

هاتف الحسینی در ادامه ابراز کرد: در مدل مدرن هدف اصلی فرهنگ جامعه اسلامی است، در مدل های تقابل فرهنگی سعی می شود با تغییر فرهنگ، ساختار امت اسلامی از ریشه تخریب شود.

وی اذعان کرد: برای این مدل دو مقاله در مورد مدرن سازی فرهنگی و فمینیست سازی از مقالات میسیولوژی آمده است، این مدل هم بازهم موفق نبود چرا که هویت اسلامی بسیار قوی بود و تغییر فرهنگ آنچنان موفق نبود بلکه باعث چالش های جدیدی برای مسیحیت شد.

نویسنده کتاب نقدی بر تبشیرتصریح کرد: در مدل پست مدرن هدف نه الهیات است و نه فرهنگ بلکه هویت به عنوان یک موضوع کلیدی در امت اسلامی مورد هدف قرار گرفته است، در این مدل هدف تشکیل "جامعه جهانی مسیحی بدون کلیسا" است.

وی افزود: زمینه مند سازی، پل زنی قرآنی، هرمونیک جدید، دین واحد جهانی و مک دونالدیزه سازی دینی از مباحث این مدل است.

هاتف الحسینی ادامه داد: آخرین مدل یعنی مدل پست مدرن بسیار خطرناک است هم برای جامعه اسلامی و حتی برای جامعه مسیحی است، دخل تصرف در هویت اصلا قابل مدیریت نیست و هر لحظه امکان دارد فرقه های نوظهوری ایجاد شود، برخی مدل ها به دلیل غرق شدن در آرزوی غلبه طراحی می شود بدون اینکه توجه شود نتیجه این اقدامات خطراتی برای همه ادیان است.

نویسنده در پایان گفت: اسلام ناب محمدی هرگز اجازه نمی دهد بی احترامی به دینی شود چه برسد برای استحاله آن دین مدل نویسی شود، اما سوال این است چطور مسیحیت تبشیری با تضعیف هویت و ساختار های اسلامی برای استحاله دین مدل نویسی کند، این اقدامات فقط باعث اختلاف و تضاد دینی می شود لذا بیشتر مسیحیان که نگاه معتدل دارندو این اقدامات را محکوم می کنند چرا خلاف آموزه های دینی و اخلاق انسانی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha