شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اماده باش اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعتراف کرد

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش "ارزیابی سالانه تهدیدها" برای سال ۲۰۲۲ به رغم همه ادعاها و لفاظی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادامه داد: در ماه جولای ۲۰۱۹ و پس از خروج آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸، ایران اقداماتی را از سر گرفت که از محدودیت های درنظر گرفته شده در برجام فراتر می رفت. اگر تهران، معافیت های تحریمی دریافت نکند، مقامات ایرانی احتمالا ادامه غنی سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ایران همیشه اعلام کرده احیای فعالیت های هسته ای آن یک پاسخ قابل بازگشت (بازگشت پذیر) به خروج آمریکا از برجام است و در پیام های خود گفته است که اگر آمریکا تحریم ها را رفع و به تعهدات برجامی خود عمل کند، تهران نیز به پایبندی کامل به برجام بازخواهد گشت. این اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا خط بطلانی بر اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی است که با طرح ادعاهایی درباره فعالیت های صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ، همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای داشتن برنامه غیرصلح آمیز کرده اند و تهران نیز این اتهامات را همواره رد کرده است. غربی‌ها مفهوم ابداعی کاهش زمان "گریز هسته ای" را درباره ایران به عنوان پشتوانه تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی خود مطرح کرده اند که اشاره به بازه زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای است. آن‌ها ادعا می‌کردند که با محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام، این زمان به یک سال رسیده بود و پس از آن به چند ماه و اکنون به چند هفته رسیده بود. وال استریت ژورنال اخیرا به نقل از مقامات آگاه آمریکایی ادعا کرده بود که دولت بایدن انتظار دارد توافق هسته‌ای احیا شده، ایران را قادر به جمع آوری سوخت هسته‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای در کمتر از یک سال کند. این روزنامه آمریکایی ادعا کرده بود مقامات دولتی سال گذشته به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن است تا بتوان یک گریز هسته‌ای ۱۲ ماهه برای آن درنظر گرفت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دکترین دفاعی خود، ساخت سلاح هسته‌ای را مشروع ندانسته و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

منبع:ایرنا

بانک جهانی برای اوکراین چک سفید کشید

بانک جهانی ۷۲۳ میلیون دلار وام و کمک‌های بلاعوض به اوکراین را تصویب کرد. بانک جهانی ۷۲۳ میلیون دلار معادل ۵۵۱ میلیون پوند وام و کمک‌های بلاعوض برای اوکراین را به دلیل حمله اخیر روسیه تصویب کرد. این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بسته شامل یک مکمل وام ۳۵۰ میلیون دلاری به وام قبلی بانک جهانی است که حدود ۱۳۹ میلیون دلار آن از طریق تضمین‌های هلند و سوئد افزایش یافته است. همچنین شامل ۱۳۴ میلیون دلار کمک بلاعوض از بریتانیا، دانمارک، لتونی، لیتوانی و ایسلند به‌عنوان بخشی از یک صندوق امانی است که به کمک‌های بلاعوض به اوکراین ادامه خواهد داد. ژاپن نیز ۱۰۰ میلیون دلار تامین مالی می‌کند. این بانک گفت: بسته حمایتی ۳ میلیارد دلاری دیگری را در ماه‌های آینده برای کمک به این کشور در نظر دارد. این بانک همچنین کمک بیشتر به کشورهای همسایه که پذیرای بیش از ۱.۷ میلیون پناهنده که اکثرا زنان، کودکان و سالمندان هستند را وعده داد. بانک جهانی افزود: این بودجه به دولت اوکراین کمک می‌کند تا خدمات مهمی ازجمله دستمزد کارکنان بیمارستان، حقوق بازنشستگی سالمندان و برنامه‌های اجتماعی برای افراد آسیب‌پذیر ارائه کند.

منبع:ایسنا

رژیم صهیونیستی آماده‌باش کامل داد

منابع اسرائیلی از آماده‌باش رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی از ترس پاسخ ایران به حمله اخیر رژیم به حومه دمشق که به شهادت دو ایرانی منجر شد، خبر دادند.روعی شارون تحلیلگر نظامی شبکه عبری زبان «کان» اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ احتمالی ایران به حمله اخیر به حومه دمشق که به شهادت دو ایرانی منجر شد، در مرزهای شمالی به حالت آماده‌باش درآمده است. روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد که در پی جنایت صبح روز گذشته (دوشنبه) رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلایی پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. در این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این عزیزان به خانواده های معظم شهدا و آحاد پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان فی سبیل الله تاکید شده است : بی شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد.

منبع:ایسنا

انرژی روس ها تحریم شد

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تصمیم ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: آمریکا دریافته که هم‌پیمانانش در اروپا هرگز نخواهند توانست به ممنوعیت واردات انرژی از روسیه بپیوندند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین واردات نفت این کشور به آمریکا ممنوع می‌شود. این تصمیم باید در کنگره آمریکا به رای گذاشته و تصویب شود. بایدن تاکید کرد که این تصمیم در «هماهنگی نزدیک» با متحدان آمریکا گرفته شده است. وی در عین حال اذعان کرد که این موضوع برای آمریکایی‌ها به‌ویژه در پمپ بنزین‌ها هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت. این اقدام در پی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از مقامات آمریکایی و غربی برای قطع واردات صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش به انتقال سلاح و افزایش کمک‌های انسانی به اوکراین به طور هر روزه ادامه می‌دهند. وی خاطرنشان کرد، نفت روسیه مجددا هرگز به آمریکا نخواهد رسید و ما به حمایت از اوکراین و تحریم روسیه ادامه خواهیم داد. او افزود: با طرف اروپایی درباره تحریم‌ها هماهنگ هستیم و ارسال کمک‌های تسلیحاتی نیز با هماهنگی هم‌پیمانان است. تحریم‌ها قصدش آزرده کردن رئیس‌جمهوری روسیه است. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: با طرف اروپایی درباره اعمال تحریم‌های روسیه در بخش انرژی هماهنگ هستیم. به احترام به بند پنجم منشور ناتو ادامه می‌دهیم و هرگز تجاوز به هیچ‌یک از هم‌پیمانان را نمی‌پذیریم. مانع از دسترسی روسیه به برخی بازارها خواهیم شد و و شرکت‌های بین‌المللی به خروج از روسیه ادامه خواهند داد. وی از کنگره خواست با بسته کمک‌هایی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به اوکراین موافقت کند. رئیس جمهوری آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هرگز در تصرف کل اوکراین موفق نخواهد بود. بایدن در کاخ سفید گفت: «به‌نظر می‌رسد پوتین مصمم است به راه جنایتکارانه خود بدون توجه به هزینه‌اش ادامه دهد.» وی تاکید کرد که پوتین در حال حاضر دو میلیون اوکراینی را به پناهنده تبدیل کرده است. رئیس جمهوری آمریکا گفت «روسیه ممکن است به پیشروی خود با بهای وحشتناک ادامه دهد؛ اما موضوعی از قبل مشخص است: اوکراین هرگز پیروزی را برای پوتین به ارمغان نمی‌آورد. پوتین ممکن است بتواند شهری را تصاحب کند؛ اما او هرگز نمی‌کند کشور را حفظ کند. و اگر ما امروز به حمله پوتین به صلح و ثبات جهانی پاسخ ندهیم، هزینه آزادی برای مردم آمریکا فردا حتی بیشتر خواهد شد.» بایدن همچنین مقاومت مردم اوکراین در برابر تهاجم روسیه ستود و گفت: «آن‌ها با شجاعت خود، میهن‌پرستی خود، عزم سرسختانه خود برای آزاد زیستن، الهام بخش جهان شده‌اند.»

منبع:ایسنا

ریاست اکو به ایران واگذار شد

نوزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو با مشارکت رؤسا و اعضای ارشد اتاق‌های کشورهای عضو به صورت مجازی برگزار شد. با برگزاری این مجمع ریاست دوره‌ای دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو برای یک دوره سه ساله از ترکیه به ایران منتقل شد. در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اتاق بازرگانی و صنعت اکو، محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران را به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو معرفی کرد. سازمان همکاری اقتصادی یا اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که از ۱۰ کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان تشکیل شده است. این سازمان چیزی حدود حدود ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کلیومتر مربع مساحت را شامل می‌شود. بر این اساس این سازمان از منابع نفت، گاز و جذابیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی برخوردار است. دبیرخانه دائمی سازمان اکو در تهران مستقر است اما دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو به صورت گردشی و در دوره‌های سه ساله میان اعضا منتقل می‌شود. حالا برای یک دوره سه ساله هر دو دبیرخانه در تهران مستقر خواهد بود. موضوعی که کرباسی دبیرکل جدید اتاق بازرگانی و صنعت اکو در نوزدهمین مجمع این اتاق به آن اشاره و ابراز امیدواری کرد بتوان نشست‌های منظمی بین اتاق بازرگانی و صنعت اکو و سازمان اکو در چارچوب بررسی ابعاد همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی در توسعه همکاری‌ها برگزار کرد.

منبع:مهر

سقف بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد

نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از ۲۸ جلسه مستمر برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل‌ کشور، دخل و خرج سال آینده را تعیین و تصویب کردند. وکلای ملت ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۱ را با ۱۷۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه میلیارد و نهصد و سی و یک میلیون ریال به شرح زیر است: الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر پانزده میلیون و دویست و هفتاد و سه هزار و هفتصد و چهارده میلیارد و ششصد و سیزده میلیون ریال شامل؛۱- منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و نهصد و چهل و یک هزار و سیصد و هجده میلیارد و پانصد میلیون ریال. ۲- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون ریال. ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال است.

منبع:مهر

شمخانی عازم تاشکند شد

دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به دعوت رسمی «ویکتور محمود اف» دبیر شورای امنیت ملی جمهوری ازبکستان، عصر امروز سه‌شنبه عازم تاشکند پایتخت این کشور شد. ارتقا سطح مناسبات دوجانبه و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اهداف سفر شمخانی به ازبکستان است. شمخانی، در این سفر دو روزه علاوه بر مذاکره با همتای ازبکستانی خود با مقامات بلندپایه این کشور نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

منبع:مهر

قیمت نفت صعودی شد

پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، رسماً واردات نفت خام از روسیه را ممنوع کرد، قیمت نفت دوباره به شدت افزایش یافت. قیمت نفت خام آمریکا با ۵ درصد افزایش به ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید و پیش بینی می‌شود که به طور بی سابقه‌ای همچنان افزایش یابد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سخنان خود درباره اقدامات محدود کننده علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین را آغاز کرد. رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: من هدف قرار دادن اقتصاد روسیه را با ممنوع کردن واردات نفت و انرژی از این کشور اعلام می‌کنم. آمریکا از اوکراین حمایت می‌کند و این حمایت خود را آشکارار اعلام کرده است!

منبع:مهر

ضربه موشکی اسرائیل دو شهید برجای گذاشت

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی جنایت صبح روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلایی پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. در این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این عزیزان به خانواده‌های معظم شهدا و آحاد پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان فی سبیل‌الله تأکید شده است: بی‌شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد.

منبع:مهر

مجلس به شفافیت حقوق نمایندگان ملت رای مثبت داد

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، یک بند الحاقی به تبصره ۲۰ بودجه تصویب شد. بر این اساس، مجلس مکلف شد حقوق نمایندگان و مدیران مجلس را برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهیانه در سامانه سازمان امور استخدامی کشور قرار دهد. احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان پیشنهاددهنده این موضوع، گفت: مجلس انقلابی در طول دو سال فعالیت خود کارهای بزرگی انجام داد. وی متذکر شد: مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد که امروز مذاکره کنندگان در وین بر اساس آن با قدرت در مقابل مستکبران ایستاده‌اند و از حقوق ملت دفاع می‌کنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین قانون جهش تولید مسکن در راستای تولید سالانه یک میلیون مسکن به تصویب رسید که دولت اجرای آن را شروع کرده است. قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، قانون مالیات بر خانه‌های لوکس و قانون تسهیل در فضای کسب و کار از جمله قوانین مهمی است که در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است. امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: علی رغم اینکه مجلس انقلابی تا شب به بررسی لایحه بودجه می‌پردازد، اما مخالفان مجلس کارشکنی کرده و سعی می‌کنند مجلس را به حاشیه ببرند، چرا که نمی‌خواهند مجلس در رسیدگی به مشکلات مردم موفق باشد. البته مردم واقف هستند که نمایندگان چه در حوزه انتخابیه و چه در صحن، برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش می‌کنند. امروز مخالفان مجلس مسئله حقوق نمایندگان را نیز بهانه کرده‌اند تا دوباره مجلس را به حاشیه ببرند که ما با این مصوبه نشان می‌دهیم که شفافیت برای ما بسیار مهم است. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور هم در این باره، گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق نهایت دقت را داشتند تا مجلس در شفافیت پیشتاز باشد. رأی امروز نمایندگان به این پیشنهاد بیانگر آن است که نمایندگان هیچ ابایی ندارند که حقوق خود را در سامانه سازمان اداری و استخدامی ثبت کرده و در کنار ملت قرار گیرند.

منبع:مهر

سینما گران شد

بعد از حرف و حدیث‌های زیادی که طی یکی ۲ هفته گذشته درباره قیمت بلیت سینماها در شورای صنفی نمایش مطرح شد سرانجام بر اساس ابلاغیه جدید سازمان سینمایی قیمت بلیت‌ها به این شرح اعلام شد: سینماهای با درجه مدرن در روزهای تمام بها ۴۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان. سینماهای با درجه ممتاز در روزهای تمام بها ۳۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان. سینماهای با درجه یک و دو در روزهای تمام بها ۲۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان. این قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. بر اساس آخرین اعلام در سامانه سمفا ظرفیت‌های ۷۵ درصدی برای سالن‌های سینما در نظر گرفته شده است اما در جلسه آخر شورای صنفی نمایش ظرفیت ۱۰۰ درصدی سینماها پیشنهاد شده است.

منبع:مهر

یمن پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز سه شنبه خبر داد که ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور طی عملیاتی در استان حجه موفق شدند یک فروند پهپاد آمریکایی را سرنگون کنند. بر اساس این گزارش، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: ارتش یمن پهپاد جاسوسی آمریکایی «ایگل» را در آسمان استان «حجه» هدف قرار داده و آن را ساقط کرد. این اقدام پس از انجام اقدامات خصمانه توسط پهپاد مذکور در آسمان حجه انجام شد. این عملیات در حالی انجام شد که اخیراً «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته بود: ادعای ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی - آمریکایی مبنی بر استفاده نیروهای مسلح یمن از اماکن غیر نظامی برای اهداف نظامی، صحت ندارد و توجیه محض برای هدف قرار دادن مراکز و تأسیسات غیر نظامی است. یحیی سریع افزود: تأکید می‌کنیم حمله ائتلاف متجاوز سعودی به مراکز و تأسیسات غیر نظامی به هیچ عنوان اهداف دشمن را در شکست اراده ملت یمن محقق نمی‌سازد و این حملات بدون پاسخ و مجازات باقی نخواهد ماند.

منبع:مهر

روسیه از جام جهانی حذف شد

فیفا با صدور بیانه‌ای روسیه را از رقابت برای حضور در جام جهانی قطر محروم کرد.با اعلام رسمی فیفا، تیم ملی روسیه از رقابت‌های انتخابی جام جهانی و بازی پلی‌آف برابر لهستان کنار رفت تا جام جهانی ٢٠٢٢ قطر را از دست بدهد. پس از حذف روسیه، لهستان برای صعود به جام جهانی باید به مصاف پیروز دیدار تیم‌های سوئد و جمهوری چک برود. همچنین بر اساس اعلام فیفا، دیدار تیم‌های اوکراین و اسکاتلند به تعویق افتاد. این دیدار خرداد سال آینده برگزار خواهد شد. روسیه میزبان جام جهانی ٢٠١٨ بود.

منبع:ایسنا

ژاپن مسئول ویترین موزه ملی شد

موزه ملی ایران و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در راستای به‌سازی تجهیزات نمایشگاهی و مجهز کردن موزه ملی ایران به ویترین‌های ضدزلزله تفاهم‌نامه امضا کردند.جبرئیل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران در مراسم امضای اسناد پروژه بهسازی تجهیزات نمایشگاهی موزه ملی ایران با جایکا، درباره ضرورت این همکاری، گفت: باتوجه به نبود دانش کافی برای ساخت ویترین‌های ضدزلزله، استاندارد نبودن ویترین‌های موزه‌ها در مقابل زلزله، همچنین تجارب ارزشمند طرف ژاپنی با اجرای این پروژه علاوه‌بر ارتقاء امر حفاظت از اموال فرهنگی‌ ـ تاریخی منقول و بهبود ارائه کیفیت خدمات به بازدیدکنندگان، همکاری‌های علمی بین دو کشور گسترش پیدا می‌کند. او این توضیح را هم داد: در سال ۱۳۹۶ موزه ملی ایران موضوع بهره‌گیری از تجارب کشور ژاپن برای مقاوم‌سازی غیرسازه‌ای ویترین‌های موزه ملی ایران را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت مطرح کرد و کمک و دریافت حمایت مالی و مشاوره‌ای از جایکا توسط معاونت میراث فرهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور خارجه مطرح شد. متعاقب موافقت سازمان برنامه و بودجه، ارزیابی پروژه توسط جایکا انجام شد و طرف ژاپنی موافقت اولیه را در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد و اعتبار آن مصوبه هیات دولت ژاپن را دریافت کرد. پس از آن ما تلاش کردیم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای دریافت کمک بین‌المللی را بگیریم که به خاطر مشکلات اداری و بحران کرونا امضاء آن تا امروز به تاخیر افتاد. نوکنده با تاکید بر لزوم بومی‌سازی ساخت ویترین‌های ضدزلزله، افزود: آموزش نیروی انسانی برای ساخت ویترین ضدزلزله در ایران نیز در این پروژه لحاظ شده است که این موضوع می‌تواند در بومی‌سازی آموزش ساخت ویترین ضدزلزله برای موزه‌های کشور کمک کند. رییس کل موزه ملی ایران بیان کرد: با بومی‌سازی این فناوری و توانمندسازی مهندسان کشور، دیگر موزه‌های ایران را نیز می‌توانیم در برابر زلزله ایمن کنیم.

منبع:ایسنا

وزارت اقتصاد اولتیماتوم داد

معاون وزیر اقتصاد گفت: اگر صدور مجوزها از پایگاه ملی مجوزها انجام گیرد، برای مجوزهای اعلانی در زمانی که اعلام می‌شود، مجوز مربوط صادر می‌شود. آقای سبحانیان می گوید: اگر صدور مجوزها از پایگاه ملی مجوزها انجام گیرد،مجوزهای اعلانی در زمان مشخص شده صادر می شود. برای تمام کسب و کارها زمان مشخصی برای اتصال به پایگاه ملی مجوزها در نظر گرفته شده و دستگاه‌ها مکلف هستند در زمان مشخص شرایط و مدارک این مجوزها را بررسی و تایید و عدم تایید آن‌ها را صادر کنند. به گفته معاون وزیر اقتصاد، اگر بعد از تاریخ مدنظر دستگاهی به درگاه ملی مجوز متصل نشده باشد. طبق قانون ۶۰۰ مجازات اسلامی با متخلفان برخورد سنگین خواهد شد. آقای مخبر معاون رئیس جمهور دستور داد با دستگاه‌هایی که فرایند اتصال به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را طبق ضرب‌الاجل ۱۸ اسفند انجام نداده‌اند هرچه زودتر و بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد شود.

منبع:خبرنگاران جوان

طلای جام فجر به مردان ایران رسید

در پایان روز نخست از مسابقات بین المللی تکواندو جام فجر در گروه مردان، ۴ سکوی قهرمانی به تکواندوکاران ایرانی رسید. سی و دومین دوره مسابقات بین المللی تکواندو جام فجر در گروه مردان با برگزاری مبارزات اوزان ۵۴-، ۶۳-،۷۴-و ۸۷- کیلوگرم و با حضور ۹۳ تکواندو کار از کشورهای افغانستان، ازبکستان، هند، عراق، ایران، اردن، قزاقستان، اردن، عمان، پاکستان، تاجیکستان، امارت وتیم پناهندگان" صبح امروز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه در خانه تکواندو پیگیری شد و در پایان هر ۴ مدال طلا به تکواندوکاران کشوران رسید.

منبع:خبرنگاران جوان

آلمان از تحریم روسیه عقب نشینی کرد

آلمان و مجارستان اعلام کرده اند از وضع تحریم‌ها علیه نفت و گاز روسیه حمایت نمی‌کنند.آلمان و مجارستان اعلام کرده اند از وضع تحریم‌ها علیه نفت و گاز روسیه حمایت نمی‌کنند چرا که اروپا به راحتی نمی‌تواند برای واردات انرژی از روسیه جایگزینی پیدا کند. اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد انرژی روسیه برای زندگی عمومی در آلمان اهمیت اساسی دارد. میهالی وارگا وزیر دارایی مجارستان هم گفت دولت این کشور از هیچ تحریمی علیه واردات انرژی از روسیه حمایت نخواهد کرد. وی تصریح کرد عده‌ای که می‌خواهند تحریم‌ها علیه روسیه گسترش یابد در واقع خواهان آن هستند که مردم مجارستان بهای جنگ را پرداخت کنند. این چرخش در مواضع اروپایی‌ها علیه روسیه همزمان با تهدید مسکو برای قطع گاز اروپاست. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در آستانه نشست رهبران اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه، آن‌ها را به قطع واردات گاز تهدید کرد و هشدار داد در صورتی که آمریکا و اروپا ممنوعیت خرید نفت روسیه را عملی کنند قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. جمعه این هفته نیز آلمان به عنوان رییس دوره‌ای گروه هفت، میزبان نشست مجازی سران عضو این گروه است تا در آن امنیت غذایی و انرژی در پی بحران اوکراین بررسی شود.

منبع:شبکه خبر

لهستان جنگنده های میگ را آماده پرواز کرد

وزارت خارجه لهستان گفت که آماده استقرار تمامی این جنگنده ها در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان است تا آنها را به صورت آزاد در اختیار آمریکا قرار دهد. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام داشت که این تصمیم پس از رایزنی بین رییس جمهوری لهستان با اعضای دولت انجام گرفته است. در ادامه بیانیه آمده است: در عین حال، لهستان از ایالات متحده درخواست می کند که هواپیماهای مستعمل با قابلیت های عملیاتی مربوطه را در اختیار ما قرار دهد. لهستان آماده است تا فوراً شرایط خرید هواپیماها را تعیین کند. بر اساس اعلام وزارت خارجه لهستان، دولت همچنین از دیگر متحدان ناتو - دارندگان جنگنده های میگ ۲۹ - می‌خواهد که در همین راستا عمل کنند. مایکل کلارک تحلیلگر امنیتی و دفاعی و مدیر کل سابق مؤسسه خدمات متحد سلطنتی (RUSI)، به اسکای نیوز گفت: «نکته اصلی در مورد ناتو این است که تعدادی هواپیما به اوکراین وارد کند که آنها بتوانند از آن استفاده کنند. طبق گفته او، ناتو آشکارا به اوکراین تسلیحات می‌دهد واین فقط نوع دیگری از سلاح است. از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) تنها اعضای قدیمی پیمان ورشو به شکل رسمی هواپیماهای روسی در اختیار دارند. به شکل ویژه نیز جنگنده های میگ ۲۹ به نیاز اوکراین پاسخ می‌دهد. این جنگنده به نیروهای اوکراین اجازه می دهد که در زمینه تسلط بر آسمان با روس ها رقابت کنند. اسلواکی ۱۴، بلغارستان ۱۱ و لهستان ۲۸ فروند میگ ۲۹ در اختیار دارند. اما رضایت این کشورها به تحویل این جنگنده ها یعنی پذیرفتن خطر چرا که تحویل جنگنده ها به اوکراین می تواند «مشارکت فعال در جنگ» قلمداد شود. مساله بعدی نیز شیوه انتقال جنگنده هاست؛ از سویی، انتقال جنگنده ها از راه زمینی چالش برانگیز است و دیگر سو سوال جدی در مورد احتمال انتقال هوایی آنها وجود دارد.

منبع:ایرنا

«نور۲» به فضا رفت

همزمان با اعیاد شعبانیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور2 را در مدار 500کیلومتری زمین قرار داد. ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و ماهواره نور2 با سرعت 7/6 کیلومتر بر ثانیه و 480 ثانیه پس از پرتاب در مدار 500کیلومتری قرار گرفت. بنا بر این گزارش، اولین اقدام فضایی سپاه 21 ماه قبل و در سال 99 با قرار دادن ماهواره نور1 آغاز شد و به‌رغم پیش‌بینی‌های عمر یک‌ساله، ماهوارۀ نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را به زمین منتقل می‌کند.

منبع:تسنیم

کرزی از ایران قدردانی کرد

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به روابط این کشور با ایران گفت: ایران در زمان ریاست جمهوری من دوست عزیز و صمیمی مردم افغانستان بود و از هیچ کمکی به مردم این کشور دریغ نکرد و در هر وضعیتی همکار و همگام افغانستان بود. وی درباره کمک‌‎های ایران به مردم افغانستان افزود: در دو دهه اخیر که آمریکا و ناتو در افغانستان حضور داشت و از سویی ایران با آمریکا و ناتو اختلاف دارد، اما با وجود این اختلافات عمیق، جمهوری اسلامی ایران بهترین همکاری را با افغانستان داشت. کرزی درباره حق‌آبه ایران نیز گفت: من در زمان ریاست جمهوری خود همواره به کابینه گفته بودم که ایران همسایه بزرگ ما است و درصورتی که ما آب بیشتری داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم آبی و به آب نیاز داشته باشد بدون توجه به هرگونه تفاهم نامه منعقد شده، باید به رسم همسایه‌داری، آب بیشتری به ایران بدهیم. وی تصریح کرد: بدون توجه به دیدگاه حکومت‌های افغانستان و ایران و ماورای توافقات رسمی، همسایگی دو ملت ایران و افغانستان نیز ایجاب می‌کند که باید به ایران آب بدهیم. رئیس جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه ما خواستار همکاری دو کشور در حوزه آب هستیم، گفت: من به حاکمان فعلی افغانستان نیز توصیه می‌کنم که از دادن آب به ایران دریغ نکند.کرزی درباره حمله آمریکا به افغانستان با شعار مبارزه با تروریسم نیز گفت: شعار آمریکا برای مبارزه با تروریسم باعث دردسرعظیم برای مردم افغانستان شد، این شعار نتیجه معکوس داد، خانه‌های مردم افغانستان بمباران و ویران شد و مردم این کشور در این حملات کشته شدند. وی درباره وضعیت کنونی افغانستان افزود: از آنجا که صلح به افغانستان آمده و جنگ پایان یافته است و اکنون شاهد جنگ جبهه‌ای و برادرکشی نیستیم، وضعیت رضایت بخش است، اما هنوز به صلح و ثبات دلخواه ما که در اتحاد ملی نهفته است، نرسیده‌ایم و زمانی به صلح با ثبات و پایدار می‌رسیم که هر افغان در تصمیم گیری‌های کشورش شریک باشد.

منبع:تسنیم

تعرفه واردات خودرو مشخص شد

«محسن صالحی‌نیا» در برنامه خبری در رابطه با ساز و کار واردات خودرو در سال 1401 و در پاسخ به این سؤال که مجوز واردات خودروهای سواری به چه کسانی داده می‌شود؟ بیان کرد: واردات خودرو دارای سابقه است و در سال‌های قبل هم بر اساس آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو که مصوب هیأت وزیران است ساری و جاری بوده است اما آنچه که امروز بیان می‌کنیم اجازه داده می‌شود که دولت بتواند به شرکت‌ها و یا اشخاصی که براساس ضوابط فنی واردات خودرو می‌توانند مشمول واردات خودرو شوند این اجازه را اعطا کند بنابراین واردات خودرو توسط دولت و ارکان دولت مدنظر نیست. رئیس سازمان گسترش و نوسازی بیان داشت: معمولاً شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از منظر امکان ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مناسب در طی فرآیند بهره‌برداری توسط متقاضیان داشته باشند و بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند این ضوابط را طی کند و خودروهایی نیز باشد که در قاعده استاندارد باشد می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به خودروسازهای داخلی مجوز واردات داده می‌شود؟ گفت: برخی از خودروسازان داخلی در بخش خصوصی و دو خودروساز بزرگ آنها هم در سوابق قبلی معمولاً تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد کالا داشته‌اند بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی کنند و درخواست واردات داشته باشند می‌توانند در محدود واردات قرار بگیرند. صالحی‌نیا با اشاره به بند 4 ابلاغیه 8 ماده‌ای رئیس جمهور درباره واردات خودرو اظهار داشت: در این ابلاغیه آمده است که «به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار و متناسب‌سازی قیمت تولید و جبران کمبود تولید در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرای واردات خودرو ظرف سه ماه رفع گردد و با افزایش صادرات نسبت صادرات به واردات افزایش یابد» پس دارای سه محور است که یکی افزایش تولید داخلی برای جبران کمبود و دوم اینکه صادرات قطعات را افزایش دهیم تا مصوبه قانونی مجلس امکان‌پذیر شود و شرایط رقابتی مناسبی فراهم شود. وی افزود: بنابراین با توجه به اختیار دولت با توجه به سه محور یاد شده می‌توان مصوبه مجلس را براساس شرایط عملیاتی کرد. معاون وزیر صمت اظهار داشت: در مقاطع زمانی قبلی که واردات خودرو تابع مقررات عمومی واردات و صادرات در کشور بود خودرو هم مانند سایر کالاها شرایطی داشت و واردات آن دارای تعرفه بود اما از منظر کارشناسی ما، واردات تعداد خودروی پیش‌بینی شده لطمه‌ای به تولید داخلی نمی‌زند. وی افزود: واردات خودرو در سنوات قبلی به طور متوسط حدود 20 تا 22 هزار دلار به ازای هر خودرو بوده است، یعنی حدود 1.4 میلیون دلار صرف واردات خودرو در سال آینده خواهد شد. صالحی‌نیا بیان داشت: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخلی نبوده است و در چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی برای تأمین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول با مشکل مواجه بودیم. معاون وزیر صنعت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی است؛ تعرفه از 40 درصد آغاز می‌شود و تا مرز 75 درصد براساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود. معاون وزیر صمت بیان داشت: همیشه تعرفه واردات حداکثر تا 15 بهمن به دولت پیشنهاد می‌شود و دولت نیز آن را تصویب می‌کند اما امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهاد نشد اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت قابل بررسی است. ما برای سال آینده برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان 8 ماده‌ای ریاست جمهوری وجود دارد و یکی از موارد آن حرکت به سمت خصوصی‌سازی واقعی است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha