جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دوره آموزشی تخصصی مهدویت

حوزه/ استادحوزه علمیه نجف اشرف گفت: طلبه نباید فقط به شناخت شناسنامه ای امام زمان(عج) اکتفا کند، معرفتی که در دعای «اللهم عرفنی نفسک» می خوانیم بالاتر از این است که به دانستن اسم، نام پدر و مادر حضرت ختم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود بحرالعلوم میردامادی، استاد حوزه علمیه شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تخصصی مهدویت که در بیست و سومین سالگشت جشن ها و همایش های دهه مهدویت در مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) در نجف اشرف برگزار شد، اظهار کرد: کتاب کفایه در معرفة الحجة کفایت نمی کند؛ ما با دروس فقه و اصول مخالف نیستیم، فقه اهل بیت(علیهم السلام) است، اما هدف بالاتر است؛ «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ» در ابتدا اصول اعتقادات را مطرح می کند، یعنی امامت بالاتر از سایر اصول دین قرار دارد که اگر آن را شناختیم توحید را می شناسیم. صحیفه سجادیه دعاست اما مباحث توحیدی دارد و اگر طلبه فقط کفایه و مکاسب بخواند ولی در مهدویت اطلاعاتی نداشته باشد این طلبه به وظیفه خود عمل نکرده است.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف با تاکید بر اینکه باید در حوزه ها در موضوع امام شناسی کار کرد، ابراز کرد: ما در قبال امامت و مهدویت مسئول هستیم و باید قسمتی از وقت مان را صرف معرفت آل محمد (صلی الله علیه و آله) کنیم و این مطلب مهمی است که همه ما تصمیم بگیریم به این وظیفه عمل کنیم. ما سرباز هستیم و امام زمان(علیه السلام) فرمانده ما هستند و وظیفه داریم ایشان و مقاماتشان را بشناسیم؛ نه اینکه فقط اسم ایشان و القابشان را بدانیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان با اشاره به عبارت «خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً» در زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: باید از بالا حضرات معصومین را بشناسیم. خلقکم الله برخی شبهات و انحرافات را کنار می زند. ائمه اطهار(علیهم السلام) مخلوق و آفریده خدا هستند و خدا نیستند و این معرفت، بسیار بالاست که تدریس امام هادی(علیه السلام) در امام شناسی و مهدویت است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha