دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: هر کجا ذلت می‌کشیم به خاطر آن است که با قرآن همراه نیستیم؛ آمریکا خودش منشأ بحران هاست، اما برخی گمان می‌کنند اگر به غرب تکیه کنند، مشکلات اقتصادی حل می‌شود، در حالی که خداوند فرموده به ستمگران تکیه نکنید، آتش می‌گیرید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قزوین که در مسجدالنبی(ص) برگزار شد، گفت: تقوای الهی دوای دردهایی است که در دل‌های ماست، اگر در دل انسان کینه است و یا بصیرت ندارد و حق و باطل را نمی‌فهمد، دوای آن تقوا است، اگر دل انسان قساوت دارد و مهربان نیست، دوای آن تقوای الهی است، زیرا زمانی که تقوا وارد دل شود، دل را نو و تازه و بانشاط می‌کند و بدی‌ها را از دل شستشو می‌دهد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: تقوای الهی چشم دل را بینا می‌کند و از کوری نجات می‌دهد، چون گاهی ممکن است دل انسان کور باشد، اگر چشم انسان کور باشد خیلی ضرر ندارد، زیرا بسیاری از افراد هستند که چشم ظاهر ندارند اما قلبی دارند که تماشایی و نورانی است اما نعمت چشم ظاهری را ندارند، انسان به نورانیت دل برخی از این‌ها غبطه می‌خورد، اما آن چیزی که بسیار خطرناک است کوری دل است، زیرا دل که کور شد فرد انگلیس را بر مردم فلسطین و لبنان ترجیح می‌دهد و به امریکا بیشتر از ملت خود احترام می‌گذارد، چون دلش کور است، قرآن را نمی‌بیند اما فضای مجازی و تهمت و دروغ را می‌بیند، قرآن روی او تاثیر نمی‌گذارد اما این تهمت و دروغ‌ها روی او اثرگذارند.

وی خاطرنشان کرد: تقوا بصیرت دل‌ها و بیدار شدن و باز شدن چشم دل است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد : بسیاری از مرض‌هایی که به جسم ما می‌رسند منشا روانی و روحی دارند، امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند بسیاری از مرض‌های جسمی هم با تقوا درمان می‌شوند، زیرا تقوا که باشد روح آرامش پیدا می‌کند و جسم نیز برخی از بیماری‌ها و مرض‌ها را کنار می‌گذارد.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید اگر در سینه‌ها و دل‌های شما فساد لانه کرده است، این فساد با تقوا از شما دور می‌شود و جای آن صلاحیت و شایستگی قرار می‌گیرد، آلودگی‌هایی که جان را آلوده کرده با تقوا شستشو داده می‌شود و انسان پاک می‌شود، زیرا دل باید پاک باشد که انسان بتواند نهج‌البلاغه و قرآن را بفهمد و دعا بر انسان تاثیر بگذارد، دل باید پاک باشد که انسان لیله‌القدر و شعبان و رمضان را درک کند و ولایت اهل‌بیت(ع) را بفهمد، برای این‌ها دل باید پاک باشد و این تقواست که دل را پاک می‌کند.

وی بیان کرد: پرده‌هایی که بر اثر گناه و معصیت مقابل چشم انسان می‌آیند و نمی‌گذارند انسان حق و باطل را بفهمد، اگر تقوا بیاید این پرده‌ها کنار می‌رود و چشم انسان حقیقت‌بین می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: آن حالتی که گاهی برای انسان پیش می‌آید که به‌خاطر آبرو یا سلامت و یا هر چیز دیگری دل انسان به تپش می‌افتد و اضطراب می گیرد، امیرالمومنیین(ع) فرمود اگر اهل تقوا باشید امنیتی در شما حاکم می‌شود و هر اتفاقی برای شما بیفتد آرامش شما به هم نمی‌ریزد و هر تاریکی در انسان باتقوا تبدیل به نورانیت و روشنایی می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: روز بزرگداشت شهدای بزرگوار و تاسیس بنیاد شهید اسلامی را در پیش رو داریم، چقدر این بنیاد برکات داشته و نظم داده و خدمات‌رسانی به جانبازان و شهدای گرانقدر و آزادگان عزیز داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم عزیزان بنیاد شهید بیش از پیش خانواده‌ها و فرزندان شهدا و نیز فرزندان جانبازان و خانواده‌های معزز جانبازان را درک کند، زیرا این عزیزان رنج زیادی می‌کشند و عملا پاسداری و پرستاری عزیزان خود را بر عهده دارند، خدا به همه آن‌ها قوت بدهد و به بنیاد شهید نیز توفیق بدهد که بیش از گذشته بتواند وظیفه ارزشمند خود را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان را در پیش داریم، امام صادق(ع) درباره جوان فرمود هر کس جوان باشد و با قرآن انس بگیرد و اهل قرآن شود و با قرآن سروکار داشته باشد قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود، یعنی وجود او قرآنی و نورانی می‌شود.

خطیب نماز جمعه قزوین تاکید کرد: اکنون استان قزوین از نظر فعالیت‌های قرآنی نظیر حفظ و قرآن و مفاهیم و نظایر آن رتبه بسیار بالایی را در کشور دارد، استان ما در رشته حفظ به نسبت جمعیتی که دارد رتبه نخست را داراست، این به خاطر زحماتی است که عزیزان قرآنی ما در محافل قرآنی کشیده و می‌کشند. امیدواریم خداوند این قرآنی شدن را روزی همه جوانان ما قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) قرآنی بود، زمانی که آمد از پدر اجازه عزیمت به میدان را گرفت، حضرت فرمود خدایا ببین من دارم کسی را به میدان می‌فرستم که شبیه‌ترین فرد از نظر ظاهر و اخلاق و افکار و اندیشه‌ و منطق فکری به رسول خداست و ما هر زمان دلمان برای رسول تنگ می‌شد به او نگاه می‌کردیم.

امام جمعه قزوین افزود: از همسر رسول خدا سؤال کردند پیغمبر اخلاقش چطور است؟ همسر پیامبر پاسخ دادند اخلاق او همان قرآن است، آیه آیه قرآن در رفتار پیغمبر دیده می‌شود و معلوم می‌شود علی اکبر (ع) که خلقش خلق پیغمبر است، خلقش با قرآن هماهنگ است.

وی تصریح کرد: هر بدی که از ما سر می‌زند، بخاطر فاصله از قرآن است، قرآن به ما می‌گوید مبادا به خاطر فقر و نداری فرزند خود را از میان ببرید؛ باید زمینه سازی کنیم و تشویق کنیم تا فرزندآوری افزایش پیدا کند. امام جمعه قزوین افزود: هر کجا ذلت می‌کشیم به خاطر آن است که با قرآن همراه نیستیم؛ آمریکا خودش منشأ بحران هاست، اما برخی گمان می‌کنند اگر به غرب تکیه کنند، مشکلات اقتصادی حل می‌شود، در حالی که خداوند فرموده به ستمگران تکیه نکنید آتش می‌گیرید. هر کجا به قرآن عمل کردیم سربلند شدیم و هر کجا از قرآن فاصله گرفتیم، آسیب دیدیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در این ایام انفجار بمب در نماز جمعه تهران در سال ۱۳۶۳ رخ داد که رهبری در آن دوران خطیب نماز جمعه بودند و آنقدر صلابت و ایستادگی ایشان جالب بود که نماز جمعه به طور طبیعی ادامه پیدا کرد، علی رقم انفجار بمبی که تعدادی از نمازگزاران را به شهادت رساند و امام خمینی (ره) این ایستادگی را تشویق کردند

وی عنوان کرد: سالروز بمباران حلبچه را در این ایام داریم که زیر چشمان همین جنایتکاران آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی رخ داد و این صحنه جنایت را در حلبچه دیدند و حرفی از حقوق بشر به میان نیاوردند، این همه مردم در یمن و کشورهای دیگر نابود می‌شوند و آنها صرفاً تماشاچی شده اند و کاری ندارند و ما راهی نداریم جز اینکه مواضع ایمانی خودمان را محکم حفظ کنیم و استقامت بورزیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با گرامیداشت ایام رحلت حاج احمد آقا یادگار امام خمینی (ره)، یادآور شد: حاج احمد آقا خدمات بسیاری داشت و بیت امام راحل را مدیریت کرد و سالروز رحلت ایشان را گرامی می‌داریم.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: نزول رحمت الهی از دیروز جای شکرگزاری دارد که لطف و عنایت خداوند را شامل حال این مردم شهیدپرور و مؤمن می‌کند و خداوند را شاکر هستیم و برای بارش‌های بیشتر دست به دعا بر می‌داریم و از خدا می‌خواهیم ما را بیشتر شامل حال این نعمت کند.

وی با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه سوری اظهار کرد: خیلی بد است که به خاطر یک رسم و رسوم به خودمان آسیب وارد کنیم. بچه‌های معصوم را راهنمایی کنیم تا در شب چهارشنبه سوری شاهد اتفاقات بد نباشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha