دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
موشک باران مقر سری موساد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پازل جنگ ترکیبی علیه تل‌آویو تکمیل شد

با شدت گرفتن ضربات وارده به پیکر اسرائیل در منطقه و در خاک آن، به نظر می رسد معادلات غرب آسیا در حال تغییری دراماتیک است. در فاصله زمانی اندکی پس از ادعای اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در اعتراضات اجتماعی در قلب سرزمین‌های اشغالی، در چند روز اخیر شاهد مجموعه به هم پیوسته‌ای از اقدامات در تمام حوزه‌های نبرد، علیه رژیم اسرائیل هستیم. حملات گسترده سایبری علیه زیرساختهای رژیم صهیونیستی، حملات موشکی رسمی به پایگاههای مخفی موساد و به تازگی افشای اطلاعات شخصی و محرمانه رئیس این نهاد جاسوسی در کنار یکدیگر، پازلی از یک جنگ ترکیبی تمام عیار علیه اسرائیل را به نمایش می‌گذارد. گروه امنیتی که خود را «دستان باز» علیه اسرائیل معرفی کرده‌اند، مجموعه‌ای از اسناد، تصاویر، مدارک هویتی و اطلاعات شخصی رئیس موساد، «دیوید بارنِه‌ئا» را، در قالب یک کلیپ ویدیویی که پیشنمایشی از یک مجموعه مستند سریالی است، منتشر نموده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که در کانالهای این گروه در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، این مستندِ سریالی که در خلال مصاحبه با کارشناسان اطلاعاتی به ارائه اسنادی محرمانه از رئیس موساد می‌پردازد، در نظر دارد تا در ادامه از اشراف اطلاعاتی خود نسبت به مقامات ارشد نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی پرده بردارد. مرد در سایه موساد که بناست همواره در پس پردهای از لایه‌های حفاظتی و محرمانگی قرار داشته باشد، اکنون به نظر می‌رسد در شخصی‌ترین روابط خود نیز، در چتر اطلاعاتی رقیب قرار داشته و از سفرهای خانوادگی و شخصی او به دیگر کشورها گرفته تا روابط اقتصادیش، زیر ذره‌بین نیروهای اطلاعاتی قرار داشته است. نفوذ اطلاعاتی بر سری‌ترین نهاد یک کشور نشان دهنده عمق اشرافی است که گستره آن بیش از صرفِ دست‌یابی به اطلاعات شخصی در خصوص چند فرد یا نهاد دولتی است که نشانه آن را می‌توان در کشف و نابودی پایگاههای مخفی اطلاعاتی، برتری سایبری، دست برتر نظامی، ایجاد و هدایت شورشهای اجتماعی و در نهایت دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده حیاتی سازمان‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیلی دید. در نهایت به نظر می‌رسد استراتژی اصلی جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم صهیونیستی، با توجه به سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم به کار بستن جنگ هیبریدی علیه دشمن صهیونیست، اجرای اقدامات فعال علیه اسرائیل در همه دامنه‌های نبرد و در یک کلام تنگ کردن حلقه محاصره علیه این رژیم است. از این رو به نظر می‌رسد تقلیل این اقدامات به صرف انتقام از فعالیت‌های منفعلانه رژیم صهیونیستی در منطقه، یک خطای تحلیلی آشکار باشد و از عمق این کوه یخی خبر ندهد. بر این اساس صبر استراتژیک جمهوری اسلامی تنها برای افزایش شدت و دامنه دسترسی‌های خود در حوزه‌های مختلف نبرد علیه اسرائیل است که نمادی از ضرب المثل ایرانی «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» می‌باشد.

منبع:ایرنا

زلزله ژاپن را در خاموشی فرو برد

زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر استان "میاگی" ژاپن را لرزاند. بر اساس گزارش مرکز هواشناسی ژاپن (JMA)، زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 ریشتر امروز (چهارشنبه) استان میاگی ژاپن را لرزاند. گزارش ها حاکیست که این زمین لرزه در نواحی شمال شرق و شرق این کشور احساس شده است. بر اساس گزارش ها، در پی وقوع این زمین لرزه هشدار سونامی نیز صادر شده است. به گزارش شینهوا، تاکنون گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی ناشی از وقوع این زمین لرزه منتشر نشده است.

منبع:ایسنا

قم برای وفات عالم انقلابی تعطیل شد

سید مهدی قریشی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، طی نامه‌ای به رؤسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان قم اعلام داشته بر اساس تصمیم هیئت دولت مبنی بر اعلام عزای عمومی در استان قم، تمام دستگاه‌های اجرایی استان به جز دستگاه‌های خدمت رسان، امدادی، امنیتی و بانک‌ها روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه تعطیل خواهند بود. مراسم تشییع این مرجع تقلید شیعیان روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه از ساعت ۱۰ صبح از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شهر قم برگزار می‌شود.

منبع:مهر

بریتانیا تسلیم حق ایران شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ کشورمان در حاشیه برگزاری جشن نوروزی دیپلماتیک ۱۴۰۱ که در باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکرات اخیرش در مسکو گفت: در گفتگوهایی که در مسکو داشتیم، مسائل دوجانبه را دنبال می‌کردیم، اما در کنار آن مسائل اوکراین و همچنین مذاکرات وین که به مراحل پایانی خیلی نزدیک شده‌ایم، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: برای ما خیلی مهم بود با توجه به اینکه در نزد برخی افکار عمومی اینگونه، از اظهارات آقای لاوروف برداشت شده بود که طرف روس هر نوع توافق احتمالی ما در وین برای رفع تحریم‌ها را در خصوص تحولات اوکراین به گروگان گرفته است. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روشن شدن این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت بود که در جریان این مذاکرات آمده باشد و طرف روسی اطمینان داد که هیچ ارتباطی بین این دو مسئله قائل نیست و هر زمانی که جمهوری اسلامی ایران مطالباتش محقق شود و به نقطه توافق برسیم در کوتاه‌ترین زمان و به تعبیر آقای لاوروف که گفت اگر امروز به ما اطلاع بدهید، تا فردا برای تأیید توافق در چارچوب کمیسیون مشترک ذیل برجام، آماده هستیم حاضر شویم. امیرعبداللهیان همچنین در خصوص پرداخت بدهی انگلیس به ایران گفت: بدهی بیش از سیصد و نود میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص برخی خریدهای دفاعی از کشور انگلیس مطالبه داشتیم. وی افزود: در ۴ ماه گذشته تماس‌های فشرده بین من و وزیر خارجه انگلیس بر قرار بود و هدف ما این بود که بتوانیم این مطالبات را زنده کنیم و این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنم ارتباطی بین آزادی مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شده‌اند و جرائم آن‌ها ثابت شده است وجود ندارد، قوه قضاییه باید در خصوص وضعیت‌شان تصمیم بگیرد بین این دو مسئله هیچ ارتباطی وجود ندارد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم، اما به طور همزمان پیگیری‌ها و روند قضائی برای درخواست آزادی این دو نفر مورد نظر ادامه داشت و از نظر زمانی هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد، آزادی این فرد در نهایت با نگاه انسانی در جمهوری اسلامی ایران محقق شد.

منبع:مهر

فرناندز سکان‌دار تیم ملی ایران شد

تیم ملی هندبال مردان ایران به هدایت «مانوئل فرناندز» مربی اسپانیایی توانست برای دومین بار مجوز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را کسب کرد اما درست در روز پایانی این رقابت‌ها فرناندز به دلایل مختلفی از جمله نبود امکانات و برخی مسائل مختلف اختلاف عقیده از تیم ملی خداحافظی کرد و امروز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه نیز طی نشستی با رئیس فدراسیون هندبال کشورمان رسماً با تیم ایران خداحافظی کرد. علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال کشورمان که پیش از این اعلام کرده بود به دنبال مربی سرشناس‌تر برای هدایت تیم ملی مردان برای حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی سال آینده می‌باشد و قطعاً این مسئله را تا پایان سال قطعی خواهد کرد امروز با معرفی مربی جدید وعده خود را اجرایی کرد. به این ترتیب وسلین وویوویچ مربی سرشناس دنیای هندبال با عقد قراردادی رسماً هدایت تیم ملی هندبال ایران را بر عهده گرفت. این مربی اهل مونته‌نگرو متولد ۱۹۶۱ میلادی است و سوابق درخشانی در عرصه مربیگری باشگاهی و ملی و همچنین دوران بازیگری در کارنامه او دیده می‌شود و آخرین تجربه مربیگری او به سال ۲۰۲۱ در باشگاه مطرح واردار مقدونیه باز می‌گردد. کسب عنوان چهارم المپیک سیدنی ۲۰۰۰ با تیم ملی یوگسلاوی، کسب مقام دوم مسابقات قهرمانی جوانان جهان با تیم ملی صربستان و مونته‌نگرو در سال ۲۰۰۲ و قهرمانی نوجوانان جهان با همین تیم در سال ۲۰۰۵، کسب قهرمانی اروپا با تیم ملی نوجوانان صربستان و مونته‌نگرو در سال ۲۰۰۴، کسب مقام پنجم قهرمانی بزرگسالان جهان در سال ۲۰۰۵ با تیم ملی بزرگسالان صربستان و مونته‌نگرو و کسب مقام سوم رقابت‌های قهرمانی جهان سال ۲۰۱۷ با تیم ملی بزرگسالان اسلوونی از جمله مهم‌ترین عناوین وسلین ووجوویچ در عرصه مربیگری ملی است. وسلین ووجوویچ در عرصه مربیگری باشگاهی نیز سابقه درخشانی دارد. حضور در باشگاه‌های مطرح دنیا از جمله واردار مقدونیه و زاگرب کرواسی در کارنامه این مربی دیده می‌شود. قهرمانی در باشگاه‌های اسپانیا با تیم رئال سوسیداد و همچنین قهرمانی در باشگاه‌های اروپا با همین تیم، سه قهرمانی در سوپرلیگ هندبال مقدونیه و دو قهرمانی در جام باشگاه‌های مقدونیه با تیم واردار، قهرمانی در لیگ هندبال کرواسی در دو فصل پیاپی با تیم زاگرب و قهرمانی در جام پادشاهی قطر از دستاوردهای این مربی مطرح در عرصه باشگاهی به شمار می‌آیند. وی همچنین در دوران بازیگری خود به عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیکنان جهان هندبال مدال طلای المپیک لس آنجلس ۱۹۸۴ و مدال برنز سئول ۱۹۸۸ را بدست آورده و یک طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان را به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۲ را نیز به گردن آویخته است. ووجوویچ عنوان سومی رقابت‌های قهرمانی اروپا و دو قهرمانی باشگاه‌های اروپا را نیز در دوران ورزش حرفه‌ای خود بدست آورده است. حضور به مدت شش سال در باشگاه بارسلونا نقطه عطفی در دوران بازیگری وسلین وویوویچ به شمار می‌آید. این مربی مطرح دنیای هندبال در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان برترین بازیکن جهان انتخاب و در سال ۱۹۸۶ نیز به عنوان برترین ورزشکار کشور یوگوسلاوی شناخته شد.

منبع:مهر

آمریکا بازهم برای اوکراین دست به جیب آمریکایی ها شد

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سخنانی اعلام کرد: با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری‌ام یک کمک امنیتی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص دادم. رییس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: از اختیارات ریاست جمهوری خود برای فعال کردن کمک ۸۰۰ میلیون دلاری اضافی به اوکراین و در مجموع به ارزش یک میلیارد دلار استفاده کردم. ایالات متحده این هفته کمک های دفاعی خود به ارزش یک میلیارد دلار را به اوکراین ارسال خواهد کرد. بایدن در این باره ادعا کرد: جهان در عزم خود برای تحمیل بهای سنگین به پوتین برای آنچه در اوکراین مرتکب شده است متحد است! ما با متحدان خود تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده ایم، اما بعداً شدیدتر خواهند شد. ما کمک های نظامی به اوکراین را قبل از جنگ روسیه در این کشور آغاز کردیم. وی در این باره اضافه کرد: پس از حمله روسیه به اوکراین، ما ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به کی یف ارائه کردیم. من از اختیارات ریاست جمهوری خود برای ارائه یک میلیارد دلار کمک امنیتی جدید به اوکراین استفاده کردم. جو بایدن مدعی شد: پوتین در حال ایجاد ویرانی عظیمی در اوکراین است! ما مصمم هستیم که پوتین بهای آن را پرداخت کرده و لذا اقتصاد روسیه را بی ثبات خواهیم کرد. برای دفع حمله روسیه تسلیحات بیشتری به اوکراین می فرستیم. ما سلاح‌ها، تانک‌ها و هواپیماهای مختلف را برای مقابله با تهدید روسیه در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم. ما تصاویری را از طریق ماهواره در اختیار اوکراین قرار دادیم که به مقابله با حمله (روسیه) کمک کرد. به اوکراین برای دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی کمک می کنیم. رییس جمهور آمریکا ادامه داد: کمک به اوکراین شامل ۸۰۰ سامانه دفاع هوایی و ۹ هزار سامانه ضد زره است. همکاری خود را با شرکا و متحدان خود تشدید خواهیم کرد تا با هدف منزوی کردن اقتصاد روسیه، پیچ ها را بر اقتصاد این کشور سفت کنیم. بایدن در ادامه دستوری را برای ارائه کمک نظامی اضافی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین امضا کرد.

منبع:مهر

سایت بلیت فروشی از دسترس خارج شد

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی روز ۴ فروردین در ادامه رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه جام جهانی سئول به مصاف هم خواهند رفت. با وجود اینکه صعود ایران و کره جنوبی به جام جهانی قطعی شده است، این مسابقه برای هر دو تیم حساسیت زیادی دارد. فدراسیون فوتبال کره جنوبی اعلام کرده است حضور تماشاگران برای حضور در ورزشگاه بلامانع است و قصد دارد ۶۵ هزار هوادار کره‌ای را برای حمایت از تیم ملی این کشور و شکستن طلسم پیروزی برابر ایران به استادیوم جام جهانی بکشاند. بلیت فروشی این مسابقه از امروز در شرایطی آغاز شد که هجوم هواداران کره جنوبی، باعث مختل شدن سامانه بلیت شد. طبق اعلام سایت sports.chosun اوضاع بلیت فروشی چندان خوب پیش نرفته است و امکان دسترسی به سایت امکان پذیر نیست. این موضوع باعث شکایت هواداران کره شده است و تعداد شکایات به فدراسیون کُره در ۵۰ دقیقه از ۳ هزار شکایت فراتر رفته است. یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال کره جنوبی اعلام کرد که این فدراسیون در حال بازیابی سرور است. وی گفت: امروز به صورت همزمان ۲۳ هزار نفر برای خرید بلیت آنلاین شدند در حالی که ظرفیت سرور ۱۲ هزار نفر بود. برای همین سرور از کار افتاد.

منبع:مهر

سردسته جاسوسان انگلیسی از ایران خارج شد

«نازنین زاغری» شهروند ایرانی- انگلیسی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد لندن دستگیر و از آن تفهیم اتهام شد. او با یکی از سازمان‌های جاسوسی تحت پوشش شبکه خیریه «تامسون رویترز» همکاری داشته است. زاغری پس از دستگیری به کرمان منتقل شد و ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، سپاه پاسداران کرمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی درراستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد. او در طول مدت بازداشت، در یک سوئیت در زندان کرمان نگهداری می‌شد و مرتباً با خانواده خود تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشت. «زاغری» پس از برگزاری جلسات دادگاه توسط قاضی «ابوالقاسم صلواتی» به ۵ سال زندان محکوم شد.وقتی نازنین زاغری-جاسوس دوتابعیتی- در کرمان دستگیر و بازداشت شد و سپس به تهران منتقل شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. «جرمی هانت» وزیر پیشین امور خارجه انگلیس که بارها و در مقاطع مختلف خواستار آزادی نازنین زاغری شده بود، در اقدامی عجیب و خلاف قوانین و حقوق بین‌الملل، اعلام کرد: زاغری، محکوم امنیتی بازداشت شده در ایران تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است! علی رغم تمام تحرکات صورت گرفته که منجر به بازداشت او شده بود، انگلیسی‌ها به دنبال آزادی زاغری بدون برگزاری دادگاه‌های صالح به جهت عدم روشن شدن نقش مخرب وی در کشورمان بودند. از طرف دیگر مقامات کشورمان همواره بر لزوم سپری شدن دوره محکومیت این جاسوس انگلیسی برای روشن شدن عرصه‌های جاسوسی وی تاکید می‌کردند. البته دخالت‌های مقامات بلند پایه انگلیس درباره پرونده «زاغری» از سوی مسئولان دستگاه قضا بی پاسخ نماند. سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری ۷ بهمن ۹۹ گفت: «نازنین زاغری» محکوم فعلی ماست و در حال گذراندن ایام محکومیت خودش است. پرونده اتهامی دیگری دارد که با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. در پرونده اتهامی جدید هنوز دادگاه رأیی صادر نکرده است. اینکه وزیر خارجه انگلیس بخواهد در ارتباط با پرونده‌های قضائی ما اظهار نظر کند اقدام خلاف عرف دیپلماتیک است.

منبع:مهر

اینترنت موبایل ایران در رتبه ۸۰ جهانی قرار گرفت

میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران در ماه فوریه سال ۲۰۲۲، به ۲۲.۴۲ و میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت ۹.۷۸ مگابیت‌ بر ثانیه رسیده که ایران به ترتیب به رتبه‌های ۸۰ و ۱۴۵ جهانی رسانده است.سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و البته این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی تبدیل شده و بسیاری از افراد از افت کیفیت اینترنت شکایت دارند. وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و مشاهده آمار این وب‌سایت می‌تواند نشان دهد اینترنت در یک ماه گذشته در ایران به چه صورت بوده است. طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، تا ماه فوریه سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۹.۹۱ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۵۴ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۰.۷۶ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۹۵ مگابیت ‌بر ثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است.در حالی که تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۹.۶۲ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۴۴ مگابیت‌ بر ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۵۹.۸۴ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۵۱مگابیت ‌بر ثانیه بود. رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه فوریه ۲۰۲۲، به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۳۳.۵۱ مگابیت بر ثانیه)، نروژ (۱۱۸.۵۸ مگابیت برثانیه)، کره جنوبی (۱۱۶.۵۱ مگابیت برثانیه)، قطر (۱۱۳.۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه) و هلند (۱۰۷.۸۱ مگابیت برثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به شیلی (۱۹۷.۵۹ مگابیت‌ بر ثانیه)، سنگاپور (۱۹۴.۰۷ مگابیت‌ بر ثانیه)، موناکو (۱۸۸.۶۶ مگابیت ‌بر ثانیه، تایلند (۱۸۲.۹۶ مگابیت‌برثانیه) و دانمارک (۱۶۴.۱۴ مگابیت‌ بر ثانیه) تعلق دارد.در حال حاضر میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲.۴۲ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۶ مگابیت‌ بر ثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۸۰ از میان ۱۳۸ کشور رسانده است.این در حالی است که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۳.۱۰ مگابیت ‌بر ثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۹۰ مگابیت‌ بر ثانیه و تاخیر ۳۱ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۷۷ از میان ۱۳۸ کشور رسانده بود. همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از السالوادور و شیلی سریع‌تر و از کشورهایی مانند تونس و برزیل کندتر است.در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۷۸ مگابیت ‌بر ثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۳۱ مگابیت ‌بر ثانیه و تاخیر، ۲۹ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۵ از میان ۱۷۸ کشور می‌رساند. این درحالی است که در ژانویه ۲۰۲۲، در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۳۹ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۵۵ مگابیت‌ بر ثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۴۱ از میان ۱۷۸ کشور قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از وانواتو و اوگاندو سریع‌تر واز بوتان و الجزیره کندتر است.

منبع:ایسنا

کلیسای انگلستان به توتال اولتیماتوم داد

دو سهامدار انگلیسی توتال انرژیز هشدار دادند اگر این شرکت فرانسوی به فعالیت در روسیه خاتمه ندهد، سهام خود در این شرکت را واگذار خواهند کرد.هیات صندوق کلیسای انگلستان و کمیسیونرهای کلیسا برای انگلیس پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال انرژیز را برای خروج از روسیه تحت فشار گذاشته اند. رفتار این سهامداران نشان می دهد چطور شرکتها با فشار برای منزوی کردن دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مواجه هستند. توتال انرژیز اعلام کرد خرید نفت روسیه و سرمایه گذاری در پروژه های جدید در این کشور را متوقف خواهد کرد اما همچنان سهمش در نواتک و پروژه های دیگر را حفظ خواهد کرد. دولت فرانسه تاکنون به توتال انرژیز اجازه داده است در خصوص فعالیتش در روسیه تا زمانی که تحریمها را رعایت کند، خودش تصمیم بگیرد. از سوی دیگر انگلیس فعالانه از شرکتها می خواهد همکاری با مسکو را متوقف کنند. بریتیش پترولیوم و شل اعلام کرده اند از روسیه خارج خواهند شد و احتمالا در این فرآیند دهها میلیارد دلار ضرر و زیان متحمل می شوند. شرکتها به حدی تحت فشار قرار دارند که شل پس از انتقاد شدید از این شرکت برای خرید یک محموله نفت روسیه، مجبور شد ماه جاری عذرخواهی کند. این دو صندوق انگلیسی در نامه مشترکی به پویانه نوشتند: حمله نظامی روسیه به اوکراین نشان می دهد موضع توتال انرژیز با حفظ مجوز اجتماعی برای فعالیت منطبق نیست. ما بر جدیت درخواستمان تاکید می کنیم و موقعیت خود به عنوان سهامداران توتال انرژیز را در صورتی که این شرکت اقدامات بیشتری انجام ندهد، مورد بازبینی قرار خواهیم داد. توتال انرژیز که روسیه را یکی از اولویتهای خود برای توسعه در حوزه گاز طبیعی مایع قرار داده است، در معرض خطر ضرر بزرگی قرار دارد. این شرکت در حدود یک پنجم از شرکت نواتک و همچنین در پروژه LNG یامال ۲۰ درصد و در پروژه تحت ساخت LNG ۲ آرکتیک ۱۰ درصد سهم دارد. فعالیتهای روسی در حدود پنج درصد از ۲۹.۱ میلیارد دلار جریان نقدی توتال انرژیز در سال ۲۰۲۱ سهم داشت و پویانه ماه گذشته اظهار کرد: این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون دلار از نواتک دریافت کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، بلومبرگ نیو انرژی فاینانس برآورد کرد اگر توتال روابطش با روسیه را در سال میلادی جاری قطع کند، ۱۴ درصد از تولید LNG خود را از دست خواهد داد.

منبع:ایسنا

"جیمز وب" ستاره درخشان را شکار کرد

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" تصویری رنگی شده از یک ستاره درخشان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.در توضیح این تصویر نوشته شده است که پس از انجام دو مرحله دیگر از تراز آینه‌ها، تایید می‌کنیم که عملکرد بصری تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند اهداف علمی که برای دستیابی به آن‌ها ساخته شده است را برآورده کند و حتی از آن‌ فراتر رود.درحالی که هدف از ثبت این تصویر تمرکز بر روی یک ستاره درخشان و بررسی روند پیشرفت تراز آینه‌ها بوده است اما ابزار بصری وب به قدری حساس هستند که می‌توان در پس زمینه کهکشان‌ها و ستاره‌های دیگر را نیز مشاهده کرد. رنگ قرمز این تصویر برای بهبود کنتراست بصری انتخاب و اعمال شده است. در واقع تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل تصاویر را به صورت سیاه و سفید ثبت می‌کنند. آن‌ها از فیلترهایی استفاده می‌کنند که تنها به رنگی خاص از نور اجازه عبور می‌دهد. تصاویر فیلتر شده‌ی این تلسکوپ‌ها توسط دانشمندان و پردازشگرهای تصویر به صورت مجزا رنگ می‌شوند و سپس در یک تصویر واحد ادغام می‌شوند. رنگ‌ها در تصاویر تلسکوپ‌های فضایی گاهی اوقات نحوه‌ی دید چشمان ما را بازسازی می‌کنند و گاهی اوقات از آن‌ها برای نمایان کردن ویژگی‌های جالب یک جرم مانند عناصر مختلف در یک سحابی استفاده می‌شود. ما فرآیند تراز آینه‌ها را با ۱۸ نقطه پراکنده آغاز کردیم. این ۱۸ نقطه بازتاب یک ستاره‌ی واحد بر ۱۸ بخش آینه وب بودند. سپس این نقاط با انجام حرکات کوچک بر روی موتورهای قرار گرفته پشت هر یک از بخش از آینه، تنظیم شده و نظم گرفتند تا تصویری واحد از ستاره مورد نظر ایجاد شود. این فرآیند همچنان ادامه می‌یابد تا زمینه برای ثبت اولین تصاویر علمی در تابستان سال جاری میلادی (۲۰۲۲) فراهم شود. ستاره‌ای که تلسکوپ جیمز وب از آن تصویربرداری کرده، "HD ۸۴۴۰۶" نام دارد. این ستاره‌ پر نور برای تراز کردن آینه‌های "وب" انتخاب شده است و دانشمندان ناسا از تصویر ثبت شده از این ستاره برای تنظیم ۱۸ بخش آینه جیمز وب استفاده می‌کنند. این ستاره خورشید مانند در صورت فلکی دُب اکبر و در فاصله‌ تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار دارد. تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دی ماه ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد تا کیهان را در نور فروسرخ کاوش کند و انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد. این تلسکوپ پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین "جیمز وب" می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. این نقطه در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

منبع:ایسنا

"پاداش" مدیران مشروط شد

پرداخت پاداش به مدیران دولتی برای سال آینده، براساس گزارش ارزیابی عملکرد و بهره وری آنها انجام خواهد شد.بعد از آنکه پرداخت حقوق و مزایا در بودجه سال‌های گذشته به نوعی مشروط اعلام شده بود، اکنون لطیفی-رئیس سازمان اداری و استخدامی- از شرط‌گذاری برای پرداخت پاداش کارکنان براساس بودجه ۱۴۰۱ خبر داده است که طبق آن گزارش عملکرد و ارزیابی مدیران ملاک پرداخت پاداش خواهد بود. معاون رئیس جمهوری در اظهاراتی با اشاره به اینکه قرار نیست مدیر شرکت ناکارآمد یا گاهی اوقات زیان‌ده، پاداش بگیرد و پاداش در برابر یک کار فوق‌العاده معنا دارد گفته که با این حال شاخص‌های بهره‌وری یکسان نیست و هر دستگاهی متناسب با نوع عملکردش ارزیابی خواهد شد، دراین رابطه مدیریت زمان، مدیریت منابع و همچنین جلوگیری از موازی کاری مورد تاکید قرار دارد. اینکه سازمان اداری و استخدامی قرار است چگونه پرداخت پاداش به شرط عملکرد و بهره‌وری مدیران را مدیریت کرده و سازوکار آن را تعیین کند، مشخص نیست و در آئین نامه مربوطه تعیین خواهد شد و لی به هر ترتیب بستن راه‌های تخطی از این الزام و یا منافذ قانونی و اجرای درست آن قابل توجه خواهد بود. این در حالی است که در جریان الزام قانونی دستگاه‌های مورد تاکید در قانون برنامه ششم توسعه نیز در بودجه دو سال گذشته، پرداخت حقوق کارکنان مشروط به ثبت اطلاعات در سامانه حقوق و مزایا بوده است ولی تا سال جاری اجرایی نشد و دستگاه‌ها عملکرد مناسبی برای اعلام اطلاعات نداشتند. در آبان ماه امسال سازمان اداری و استخدامی از مشروط شدن پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه خبر داد که هنوز اطلاعات آنها به سامانه حقوق و مزایا وارد نشده است، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و فرصتی ایجاد شد که دستگاه‌ها اقدام کنند ولی بار دیگر تاکید شد که از آذرماه پرداخت حقوق مشروط خواهد بود اما این بار حقوق مدیران و مقامات ارشد دستگاه اجرایی مورد تاکید قرار گرفت. گزارش سازمان اداری و استخدامی نشان داده بود که حدود ۱۴۰۰ سازمان اطلاعات خود را به سامانه حقوق و مزایا وارد نکرده اند، با این حال گزارشی منتشر نشد که آیا عدم پرداخت حقوق مدیران اجرایی شده است یا خیر؟

منبع:ایسنا

فیفا به عراقی‌ها ضدحال زد

با وجود آنکه عراقی‌ها خود را آماده میزبانی از امارات در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ کرده بودند اما این بازی هم در زمین بی طرف برگزار خواهد شد.کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا بعد از سال‌ها با برگزاری بازی رسمی در عراق موافقت کرد. قرار بود دیدار تیم ملی فوتبال عراق برابر امارات در انتخابی جام جهانی در بغداد برگزار شود و حتی فدراسیون فوتبال عراق، اینفانتینو را هم به این بازی دعوت کرد ولی فدراسیون فوتبال امارات دقایقی قبل اعلام کرد که این بازی در زمین بی طرف برگزار خواهد شد و به این ترتیب میزبانی عراق لغو شد.

منبع:ایسنا

ونده‌هی رکورد اقامت در فضا را شکست

مارک ونده‌هی وقتی ۱۱ ماه قبل به فضا می‌رفت نمی‌دانست که چه مدت از سیاره زمین دور خواهد بود و شاید تصور نمی‌کرد که آن‌قدر در فضا بماند که رکوردشکنی کند.فضانورد آمریکایی ناسا، روز گذشته رکورد طولانی‌ترین اقامت در فضا را شکست. او با گذر از رکورد ۳۴۰ روزه اسکات کلی، رکورد بیشترین اقامت یک آمریکایی در فضا را به نام خود ثبت کرد. اقامت او تا روز ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود زمانی که به زمین بازگردد ۳۵۵ روز و تنها کمی کمتر از یک سال کامل را در فضا صرف کرده باشد. او در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌سی گفته است: من دقیق نمی‌دانستم که اقامتم اینقدر طولانی خواهد شد اما می‌دانستم این احتمال وجود دارد. ونده هی در ۹ آوریل ۲۰۲۱ با یک فضاپیمای روسی سایوز وارد ایستگاه فضایی شد. در آن زمان می‌دانست که دستکم برای پنج تا شش ماه که امروزه برای اعضای خدمه اکسپدیشن معمول است، در آنجا خواهد ماند. ماموریت او توسط ناسا در ماه سپتامبر تمدید شد تا به یک گروه فیلمبرداری روسی در بازدید از این ایستگاه کمک کند. ونده هی به ای‌بی‌سی گفت: من در فضا هستم تا مطمئن شوم که ایالات متحده حضور مستمر در ایستگاه فضایی دارد. ماندن ونده‌هی در فضا همچنین به ناسا این فرصت را داد تا درباره نحوه سازگاری فضانوردان با زندگی در ریزگرانش برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر اطلاعات کسب کند. ونده‌هی تنها عضو خدمه اکسپدیشن ۶۶ در این ایستگاه نیست که روز سه‌شنبه به سیصد و چهلمین روز اقامت خود در فضا رسید. پیوتر دوبروف، فضانورد روسکاسموس نیز برای مدتی مشابه در فضا بوده است. با این حال، برخلاف آمریکایی‌ها، روس‌ها مأموریت‌های فضایی طولانی‌تری را ثبت کرده‌اند. سه فضانورد موسی ماناروف، ولادیمیر تیتوف و والری پولیاکوف رکورد بالاتری دارند پولیاکوف تقریبا ۳۰ سال پیش طولانی‌ترین ماموریت فضایی تاریخ را رقم زد. او اولین فردی بود که یک سال کامل را در فضا گذراند. ونده‌هی در فضا مدیتیشن نیز انجام می‌دهد. او می‌گوید: من تصمیم گرفتم این کار را جلوی بزرگ‌ترین پنجره انجام دهم. بنابراین هر روز صبح پیش از بیدار شدن سایر خدمه و روشن شدن چراغ‌ها برای ۲۰ دقیقه به تماشای ستاره‌ها می‌نشینم. ونده‌هی می‌گوید سخت‌ترین بخش ماندن در فضا، محصور شدن در ایستگاه فضایی و دور ماندن از خانواده است. ونده‌هی که سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده است می‌گوید من از این منظر به آن نگاه می‌کنم که بسیاری از افراد نظامی مجبورند به طور معمول از خانواده دور باشند بنابراین زیاد برای خودم احساس ناراحتی نمی‌کنم. او همچنین با اشاره به اینکه می‌تواند بیشتر از این هم در فضا بماند اما در صورتی که نیاز باشد گفت: اگر می‌گفتند باید بیشتر بمانم با خوشحالی این کار را انجام می‌دادم اما داوطلب بیشتر ماندن در فضا نیستم.

منبع:ایسنا

نوروز بارانی شد

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا گستره بارش‌ها در شرق و جنوب شرق کشور است و کاهش ۵تا ۷ درجه‌ای دمای هوا در برخی مناطق خواهیم داشت صادق ضیائیان گفت: فردا شاهد بارش باران و وزش باد توام با گرد وخاک در غرب، جنوب‌غرب، مرکز و شرق کشور هستیم به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی فردا گستره بارش‌ها در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و خراسان رضوی، ارتفاعات شرقی البرز است و در شمال‌غرب نیز بارش‌های پراکنده همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است. طبق پیش بینی سازمان هواشناسی امروز در نوار غربی و برای اواخر وقت در دامنه‌های جنوبی البرز، وزش باد و کاهش ۵ تا ۷ درجه‌ای دما پیش بینی شده بود. چهارشنبه تا جمعه خلیج فارس و روز جمعه دریای عمان مواج هستند. دریای خزر نیز چهارشنبه و پنجشنبه مواج است.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران از از شبیه‌ساز F4 رونمایی کرد

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جوانان انقلابی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۰ توانستند ۲ جنگنده را شبیه‌سازی کنند. امیر سرتیپ حمید واحدی در آیین رونمایی از شبیه‌ساز جنگنده «F ۴» که در پایگاه هوایی برادران شهید دلحامد کُنارک برگزار شد گفتت: خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به بلوغ ساخت شبیه‌سازهای انواع جنگنده‌ها و هواپیماها رسیده است. او گفت: شبیه‌سازها (سیمیلاتورها) ابزارهایی بسیار ازشمندی هسستند که از آن‌ها برای ارتقای توان عملیاتی و بالابردن تجربه خلبانان استفاده می‌شود. فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشبختانه برای ساخت شبیه‌ساز در منطقه حرف اول را می‌زنیم و خدا را شاکر هستیم که به این تکنولوژی رسیده‌ایم و توان ساخت سیمیلاتور برای هر کشوری را داریم و همینجا اعلام می‌کنیم که توانایی ساخت و عرضه هر نوع شبیه‌سازی را برای کشورها داریم. او گفت: در این منطقه تمامی تلاشمان را می‌کنیم که بتوانیم به بهترین نحو ممکن مردم خدمت‌رسانی کنیم و در همین راستا سیستم لایتینگ (چراغ‌های باند فرودگاه) هم راه‌اندازی شده و فرودگاه این منطقه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است و درواقع همه امکانات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در اختیار مردم منطقه است. امیر سرتیپ واحدی گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی ثابت کرد همواره در کمک به مردم شریف کشور آماده هر نوع جانفشانی است و تنها خواسته‌مان از مردم شریف ایران این است که برای سربازان میهن خود در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، دعا کنند. هم‌اینک صنعتگران و نخبگان نیروی هوایی و دانشمندان عزیز کشورمان به عرصه ساخت انواع جنگنده ورود کرده‌اند و امروز ساخت هواپیمای شکاری بمب‌افکن کوثر افتتاح و خط تولید آن راه‌اندازی شده است. فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به‌زودی تمامی گردان‌های پروازی می‌توانند از تجهیزات بومی‌سازی‌شده‌ای که ۱۰۰ درصد هواپیما توسط صنعتگران کشور با کمک نیروی هوایی ساخته می‌شود استفاده کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

هواپیماهای جدید وارد ایران شدند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۱۰ فروند هواپیمای جدید با میانگین سنی ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شده است آقای محمد محمدی بخش گفت: تمامی ایرلاین‌ها برای فروش بلیت پروازهای نوروزی به سامانه ایران من متصل شده و با تمامی آژانس‌های مسافرتی و شرکت های هواپیمایی که اقدام به فروش بلیت خارج از نرخ مصوب می‌کنند برخورد می‌شود. تا کنون تعدای از ایرلاین‌ها و حتی مدیران تذکر گرفته و یا عزل شده‌اند به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ۱۰ فروند هواپیمای جدید با میانگین سنی ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شده است. تمامی کارشناسان بخش هوایی، مخالف خریداری تی آر بوده و با هزینه خریدای تی آرها می‌توانستیم تعداد هواپیماهای بیشتری خریداری کنیم. محمدی بخش گفت: مسیر دمشق، قطر، پروازهای عتبات، ترکمنستان، ازبکستان و پروازهای مسیر اروپایی افزایش یافته و پیش بینی می‌کنیم برای قبل از تابستان پیک سفری زیادی داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی پیش از این بر افزایش نیافتن تعرفه‌های حمل و نقل و قیمت‌های بلیت هشدارهای داده بود.

منبع:خبرنگاران جوان

راهور تهران به کامیون‌ها ایست داد

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران گفت: فردا کامیون‌هایی که از سمت قم به تهران حرکت می‌کنند، محدودیت دارند و نمی‌توانند مستقیم به تهران بیایند. سرهنگ علی اصغر شریفی گفت: پنجشنبه و جمعه شاهد ترافیک سنگین در حوالی بهشت زهرا خواهیم بود، بهتر است مردم از خودرو شخصی کمتر استفاده کنند و به سمت حمل و نقل عمومی بروند. زیرا فردا از درب مترو بهشت زهرا تا قطعات حدید و قدیم ایاب و ذهاب رایگان است. به گفته رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران، فردا کامیون‌هایی که از سمت قم به تهران حرکت می‌کنند، محدودیت دارند و نمی‌توانند مستقیم به تهران بیایند و باید از سمت آزادگان و ورامین تردد کنند. سرهنگ شریفی گفت: از ساعت ٢٤ امشب، درب‌های بهشت زهرا باز است.

منبع:خبرنگاران جوان

آزمایش موشکی کره شمالی شکست خورد

ارتش کره جنوبی مدعی شد عملیات شلیک یک موشک که احتمالا توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارد از سوی کره شمالی با شکست مواجه شد. ارتش کره جنوبی مدعی شد عملیات شلیک یک موشک که احتمالا توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارد از سوی کره شمالی با شکست مواجه شده است. این آزمایش موشکی در حالی انجام شده که در روزهای اخیر آمریکا و کره جنوبی هشدار داده بودند ممکن است کره شمالی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ میلادی تا به امروز یک موشک بالستیک قاره پیما را در برد کامل آزمایش کند. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: به نظر می‌رسد این موشک از محلی خارج از فرودگاه پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی شلیک شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: شواهد نشان می‌دهد این موشک دقایقی پس از شلیک سقوط کرده است. به گفته منابع خبری ژاپن این موشک از نوع موشک‌های بالستیک دور برد بوده است. کره شمالی، اما در این باره گفته که این آزمایش با هدف توسعه ارسال یک ماهواره شناسایی به مدار زمین انجام شده است. پیونگ یانگ دقیقاً مشخص نکرده مشخصات این موشک جدید چه بوده است. کره شمالی از آغاز سال جاری میلادی تا به امروز ۹ بار آزمایش موشکی انجام داده که همگی با موفقیت همراه بوده است. آمریکا، کره جنوبی و ژاپن هر بار این آزمایشات موشکی از سوی پیونگ یانگ را به شدت محکوم کرده و گفته اند این اقدام موجب برهم زدن صلح و آرامش در منطقه بوده و تهدیدی جهانی محسوب می‌شود.

منبع:خبرنگاران جوان

مقابله با انحصار کلید خورد

خاندوزی گفت: مقابله با انحصارها امروز با آغاز بکار دوره جدید ‎شورای رقابت کلید خورد. احسان خاندوزی در توئیتی نوشت: پس از آغاز مسیر تسهیل صدور ‎ مجوزهای کسب‌وکار، موضوع مقابله با انحصارها نیز امروز با آغاز بکار دوره جدید و رئیس جدید ‎شورای رقابت کلید خورد. شورای رقابت باید بجای تمرکز بر قیمت‌گذاری، پناهگاه مردمی باشد که پشت درهای بسته بازارها و انحصارها مانده‌اند. رئیس جمهور به تازگی دستور شکستن انحصار در حوزه تولید و عرضه خودرو را داده است. امروز محمد رضا سید نورانی با رأی اکثریت شورای رقابت به ریاست این شورا و مرکز ملی رقابت انتخاب شد.

منبع:خبرنگاران جوان

سالیوان به همتای روس هشدار داد

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه به وقت محلی کاخ سفید، سالیوان بار دیگر مخالفت قاطع و صریح آمریکا با تهاجم بی دلیل و غیرموجه روسیه به اوکراین را تکرار کرد. کاخ سفید افزود: سالیوان بوضوح تعهد آمریکا به ادامه تحمیل هزینه ها به روسیه را بیان کرد. مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین حمایت واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و تقویت جناح شرقی ناتو در ادامه هماهنگی کامل با متحدان و شرکای آمریکا تاکید کرد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: سالیوان به پاتروشف گفت که اگر روسیه در مورد دیپلماسی جدی است، مسکو باید حمله به شهرها و شهرستان های اوکراین را متوقف کند. سالیوان همچنین در مورد عواقب و پیامدهای هرگونه استفاده احتمالی روسیه از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین به پاتروشف هشدار داد.ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه ) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه گذشته (۵ اسفند) آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. کشورهای غربی به رهبری آمریکا حتی قبل از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده بودند.

منبع:ایرنا

ایران برای توافق نهایی اعلام آمادگی کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود با اعلام اینکه توافق خوب و پایدار مستلزم رفتار واقع‌بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید است، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در صورت رعایت همه خطوط قرمزش آماده توافق نهایی است.حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر خارجه انگلیس، امشب طی یک تماس تلفنی، پیرامون مسائل مربوط به روابط دوجانبه و تحولات بین المللی گفتگو کردند. وزیر امور خارجه انگلیس در این تماس، از تحولات جدید در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و خواستار گسترش روابط دو کشور شد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از بازپرداخت بدهی بیش از 4 دهه ای انگلیس بعنوان حق ملت بزرگ ایران، ابراز امیدواری کرد با اقدامات اعتمادساز زمینه توسعه روابط فراهم شود. طرفین همچنین در این گفتگو در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین به تبادل نظر پرداخته و نسبت به حصول توافق نهایی ابراز امیدواری کردند. امیرعبداللهیان تاکید کرد، به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده ایم لیکن آنچه می تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است. وی افزود: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha