چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
برکناری عمران خان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

لبنان اعلام ورشکستگی کرد

«سعاده الشامی» معاون نخست وزیر لبنان در گفتگو با شبکه لبنانی الجدید با اعلام ورشکستگی حکومت و بانک مرکزی این کشور گفت: زیان ها بین حکومت، بانک مرکزی لبنان، بانک ها و سپرده گذاران تقسیم خواهد شد و این یک واقعیت است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به همین علت دولت نمی‌تواند دست مردم را برای برداشت سپرده‌های خودشان باز بگذارد. وی تاکید کرد که وزارت دارایی لبنان برنامه جامعی با هدف پرداخت بدهی‌های معوقه طراحی کرده، اما این اتفاقی نیست که یک روزه بیفتد و اگر یک عزم و اراده سیاسی وجود داشت انجام این کار آسان‌تر بود. در همین زمینه دکتر «ایلی یشوعی» کارشناس اقتصادی و مالی لبنان در گفتگو با المیادین اعلام کرد که اعلام ورشکستگی دولت از جانب معاون نخست وزیر لبنان تعجب برانگیز نبود و باید مشخص شود که چگونه می‌توان دولت را از ورشکستگی نجات داد؛ به ویژه با توجه به مبالغی که از کشور غارت و قاچاق شده است. وی تاکید کرد، بهبود واقعی اوضاع کشور و نجات از ورشکستگی با شناسایی مسئولان شکاف مالی ممکن می‌شود، نه با تعیین بودجه بر اساس مالیات‌ها. نکته اساسی این‌جاست که حسابرسی مالی جنایی در لبنان تاکنون جدی گرفته نشده تا مشخص شود که چه کسی مسئول شکاف مالی است. این کارشناس اقتصادی لبنان تاکید کرد، ما باید به دنبال سرمایه‌های از دست رفته و غارت شده کشور باشیم و رئیسی برای بانک مرکزی انتخاب کنیم که وابسته به خارجی‌ها نباشد. همچنین خسارت‌های ورشکستگی دولت و بانک مرکزی نباید به سپرده‌گذاران تحمیل گردد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بحران‌های اقتصادی لبنان نتیجه اقدامات سیاسی است که از ۳۰ سال پیش آغاز شده است. از نظر آن‌ها مزدوران در همه بخش‌های دولتی لبنان، از بانک لبنان تا دستگاه‌های قضایی و نظامی نفوذ کردند و لبنان را به این وضعیت رساندند. این طبقه سیاسی فاسدی که بر اساس سهمیه بندی در لبنان حکومت می‌کند، مانع اصلاحات است. تحریم‌های آمریکا علیه لبنان که از سال ۲۰۰۰ پس از آزادسازی جنوب لبنان و در سال ۲۰۱۱ با شروع بحران سوریه آغاز شد؛ لبنان را از تجارت با بقیه کشورها محروم کرد و مانع از اجرای پروژه‌های اقتصادی مانند جلوگیری از احداث راه‌آهن و احداث پالایشگاه‌های نفت و نیروگاه‌های برق شد در چنین شرایطی کارشناسان مالی و اقتصادی درباره برنامه‌های جدید آمریکا برای دامن زدن به اوضاع آشفته لبنان که یکی از بارزترین آن‌ها تحمیل قیمومیت صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بر لبنان است هشدار می‌دهند. در همین حال؛ «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان و مرد اول واشنگتن در این کشور را که به اختلاس میلیون‌ها دلار از اموال عمومی لبنانی‌ها متهم است، مسئول اصلی اوضاع کنونی می‌دانند.رئیس بانک مرکزی لبنان گفت: خبرها درباره ورشکستگی بانک مرکزی صحت ندارد و بانک همچنان مشغول فعالیت است.

منبع: شبکه خبر

زور صمت به مافیای خودرو نرسید

گروه صنعتی ایران خودرو، نخستین فروش امسال محصولات خود را با عرضه پنج محصول از فردا به مدت سه روز اجرا می‌کند. با وجود وعده وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، گروه صنعتی ایران خودرو، نخستین فروش امسال محصولات خود را با عرضه پنج محصول در قالب سومین فروش ویژه حمایت از خانواده و سی و پنجمین مرحله فروش فوق‌العاده با موعد تحویل سه ماهه، از فردا به مدت سه روز اجرا می‌کند. در این دو طرح فروش، دو محصول جدید ۲۰۷ اتوماتیک مجهز به گیربکس شش سرعته با رنگ قرمز و ۲۰۶ تیپ سه با سقف شیشه‌ای، در کنار پژو پارس سال مجهز به موتور XU ۷ P، پارس ELX با موتور TU ۵ و راناپلاس با موتور TU ۵ پلاس و سقف شیشه‌ای و مجهز به گیربکس شش سرعته دستی عرضه شده است. مشتریان نهایی پس از انجام قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی، در روز شنبه ۲۰ فروردین ماه انتخاب خواهند شد. متقاضیان می‌توانند از فردا سه شنبه ۱۶ فروردین ماه، با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو برای ثبت نام اولیه اقدام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عمران خان برکنار شد

دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عمران خان دیگر سمت نخست‌وزیری این کشور را برعهده ندارد. ساعاتی پس از انحلال مجلس ملی پاکستان، وزیر کابینه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار شده است. با این حال، عمران خان تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند. در بیانیه دولت پاکستان آمده است: «در نتیجه انحلال مجلس پاکستان از سوی رئیس‌جمهور بر اساس بند ۱ ماده ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان در وزارت امور پارلمانی مورخ ۳ آوریل ۲۰۲۲، آقای عمران احمد خان نیازی، به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان به کار خود پایان داد.» پیش از این، خان به عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان توصیه کرده بود که پس از رد رأی عدم اعتماد از سوی قاسم سوری، معاون رئیس‌جمهور، مجلس سفلی پارلمان را منحل کند. وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد که قرار است ظرف ۹۰ روز برگزار شود. پس از آن، رهبران جبهه مخالف به دادگاه عالی مراجعه کردند تا راهنمایی بگیرند. دادگاه عالی ضمن قبول دادخواست آنان، اخطاریه‌هایی به رئیس‌جمهور و عمران خان صادر کرد و تمامی اقدامات و دستورات آنان را مشمول حکم دادگاه دانست. با برکناری رسمی عمران خان از نخست‌وزیری، یک دولت موقت قرار است امور روزمره دولت را مدیریت کند. با این حال، رسانه‌های محلی مدعی شده‌اند که تاکنون هیچ نخست‌وزیر موقتی منصوب نشده است. طبق کنوانسیون‌های قانون اساسی، رهبر مخالفان در مجلس ملی معمولاً به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب می‌شود، اما به دلیل انحلال مجلس سفلی، وی (رهبر مخالفان) دیگر در سمت خود نیست. بر اساس ماده ۲۲۴ قانون اساسی پاکستان، پس از صدور اطلاعیه، عمران خان می‌تواند به مدت ۱۵ روز تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در سمت نخست‌وزیر به کارش ادامه دهد. گزارش ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور به طور غیر رسمی به عمران خان اجازه داده است تا به وظایف خود به عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

محمود عباس محرمانه با صهیونیست‌ها دست دوستی داد

روزنامه یدیعوت احارانوت فاش کرد، در شرایطی که تشکیلات خودگردان فلسطینی در پیامی محرمانه به تل‌آویو آمادگی همکاری علیه مبارزان فلسطینی را داده است، تل‌آویو تهدید به انجام عملیات دیوار بازدارنده ۲ کرده است. ناحوم برنیاع در سرمقاله این روزنامه عبری زبان فاش کرد: تتشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی محرمانه به اسرائیل اعلام کرد آمادگی مذاکره برای تغییر سیاست‌های خود را دارد و در همین چارچوب محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، نماینده‌ای را برای مذاکره با طرف اسرائیلی اعلام و دولت آمریکا نیز نماینده خود را به شکل محرمانه‌ای در این رابطه تعیین کرده است اما اسرائیل حاضر به تعیین نماینده برای خود نیست. در ادامه این سرمقاله آمده است: از رفتارهای محمود عباس می‌توان به این نتیجه رسید که او بین همکاری روزانه با اسرائیل در مبارزه با عملیات فلسطینیان و فشارهای سیاسی داخلی دست و پا می‌زند در حالی که کابینه اسرائیل می‌داند جامعه (افراطی) اسرائیل حاضر به پذیرش همکاری با عباس نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تست ابر موشک ناسا به تعویق افتاد

ناسا یک تست مهم موشک SLS که قرار است در ماموریت آرتمیس به کار رود را به تاخیر انداخته است. این سازمان روز گذشته تصمیم داشت سوخت‌گیری موشک را انجام دهد این فرایند بخشی از آزمایشی است که قرار بود جهت شبیه سازی فرایند شمارش معکوس مأموریت آرتمیس ۱ در سال جاری انجام شود.ناسا روز گذشته اعلام کرد این تست را به دلیل اختلالی در پلتفرم لانچر موشک انجام نداده است. قبل از آنکه پرسنل ناسا ۷۰۰ هزار گالن سوخت مایع را به مخزن سوخت موشک بریزند، متوجه شدند سیستمی در بخش لانچر که نقشی حیاتی در تأمین ایمنی موشک دارد، از کار افتاده و نمی‌تواند فشار برای پلتفرم فراهم کند. برای این منظور پروانه‌هایی نیاز است تا با ایجاد فشار مثبت در فضای محصور لانچر گازهای خطرناک را دور کنند. اما تکنسین‌ها نتوانستند فرایند انتقال سوخت به موشک را به طور ایمن انجام دهند. ناسا احتمالاً امروز دوباره این آزمایش را انجام دهد، هرچند انجام آن به چند عامل از جمله مهیا بودن سوخت وابسته است. موفقیت آمیز بودن این آزمایش یک نقطه عطف مهم برای ناسا به حساب می‌آید. سازمان فضایی آمریکا یک دهه زمان و بیش از ۲۳ میلیارد دلار صرف توسعه موشکSLS کرده است. این موشک نقش مهمی در بسیاری از برنامه‌های ناسا برای سفر به ماه و فراتر از آن را دارد.

منبع:مهر

وزیر بهداشت به مجلس احضار شد

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سه فقره سوال نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام وصول شد که به شرح زیر است:

- سوال ملی علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری از وزیر بهداشت و درمان درباره علت بی نظمی و بی برنامگی در مدیریت و ساماندهی درمان خصوصاً بی برنامگی در غذا و دارو

- سوال ملی فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و چند تن دیگر از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت اجرایی نشدن مصوبه تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۰ در موضوع ناباروری

- سوال ملی سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان از وزیر بهداشت و درمان درباره علت توزیع ناعادلانه پزشکان در سطح کشور

منبع:مهر

ارز ها کاهشی شدند

امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۸۳ ریال و یورو ۴۶ هزار و ۳۸۹ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۳۷۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۸۱ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۲۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۴۰ ریال، روپیه هند ۵۵۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد. همچنین امروز دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۷۹۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۲ هزار ۹۰۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۴ هزار ۲۸۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۶۲ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد. هر دلار کانادا نیز ۳۳ هزار و ۵۴۹ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۰۰ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۸۶۵ ریال، لیر ترکیه ۲ هزار و ۸۶۱ ریال، روبل روسیه ۴۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد. قیمت دلار استرالیا امروز ۳۱ هزار و ۵۰۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۵۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۳۳ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا یک هزار و ۴۲۸ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۵۳۳ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۶۸۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۶۳ ریال تعیین شد. امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۰۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۲۸۰ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۷۵ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۴ هزار و ۴۶۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان هشت هزار و ۸۵۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۹۴ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۲۴ ریال، افغانی افغانستان ۴۷۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۹۰۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۴۴۸ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۲۳۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲ ریال قیمت خورد.

منبع:مهر

آلمان دیپلمات های روسیه را اخراج کرد

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان دوشنبه ۴۰ دیپلمات روسی را عنصر نامطلوب اعلام کرده و آن ها را اخراج کرد.وزیر خارجه آلمان در این باره وعده داد که برلین با همکاری شرکای خود اقدامات بیشتری را علیه روسیه انجام خواهد داد. وزیر خارجه آلمان در توییتر نوشت: ما تعداد قابل توجهی از کارمندان سفارت روسیه را نامطلوب اعلام کرده ایم. ما با شرکای خود واکنش های بیشتری را آغاز خواهیم کرد. شبکه تلویزیونی N۲۴ به نقل از وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که ۴۰ دیپلمات روسیه با این دستور اخراج می شوند. از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مسکو به اقدام برلین در این خصوص پاسخ خواهد داد.

منبع:مهر

پوتین روادید اروپایی‌ها را لغو کرد

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن محدودیت هایی برای اعطای روادید ورود به این کشور برای شهروندان کشورهای غیردوست اعمال می شود. بر اساس اعلام خبرنگار الجزیره، پوتین فرمانی برای تعلیق توافقنامه های تسهیل صدور روادید با کشورهای اتحادیه اروپا را امضاء کرده است. خبرنگار الجزیره در این ارتباط گزارش داد: فرمان پوتین مبنی بر تعلیق توافقات مربوط به صدور روادید شامل کشورهای نروژ، سوئیس، دانمارک و ایسلند می شود. گفتنی است که این اقدام پوتین در واکنش به مجموعه ای از اقدامات خصمانه محور غربی به ویژه برخی از کشورهای اروپایی علیه مسکو در ارتباط با تحولات اوکراین اتخاذ شده است.

منبع:مهر

لیتوانی سفیر روسیه را اخراج کرد

خبرگزاری اسپوتنیک در خبری فوری اعلام کرد: وزارت خارجه لیتوانی از کاهش سطح روابط دیپلماتیک با روسیه و اخراج سفیر مسکو از این کشور خبر داد. «گابریلیوس لندزبرجیس» وزیر خارجه لیتوانی در این خصوص اعلام کرد که نماینده دیپلماتیک لیتوانی نیز طی روزهای آتی از مسکو فراخوانده می شود. لیتوانی همچنین تصمیم گرفت تا در راستای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با روسیه، کنسولگری مسکو در شهر «کلایپدا» را تعطیل کند. از ماه گذشته با شروع «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین تنش دیپلماتیک میان مسکو و پایتخت‌ های اروپایی افزایش یافته است.

منبع:مهر

حمله انتحاری «نینوا» را لرزاند

یک عامل انتحاری خود را در میان نظامیان ارتش عراق در جنوب موصل واقع در استان نینوا منتشر کرد. بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که عامل انتحاری مذکور، خود را در نزدیکی یک مرکز ایست و بازرسی ارتش عراق منفجر کرده است. در جریان این عملیات انتحاری ۸ نفر زخمی شدند. این درحالی است که پیشتر برخی شخصیت‌های سیاسی عراق در خصوص انتقال تروریست‌های داعشی از اردوگاه الهول سوریه به این کشور هشدار داده بودند. چندی پیش هم «عارف الحمامی» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق اعلام کرده بود که ایالات متحده آمریکا با حمایت از هسته‌های پنهان داعش، به دنبال ایجاد نا امنی در عراق است.

منبع:مهر

هند «اینترنت مستقل» را کلید زد

استفاده از اینترنت به عنوان یک سلاح توسط پلتفرم‌های بزرگ فناوری طی درگیری‌های روسیه و اوکراین، توجهات را به قدرت رسانه‌های اجتماعی جلب کرد. در همین راستا هند مشغول آماده سازی یک چارچوب داده و امنیت سایبری جدید است. با توجه به اقدامات شرکت‌های بزرگ فناوری، نارندا مودی نخست وزیر هند خواستار تجدید تمرکز بر اینترنت مستقل در هند شد. به گفته راجیف چاندراسخار وزیر الکترونیک و فناوری ارتباطات هند در واقع این خواست به معنای تمرکز بر کاهش وابستگی به سرویس شرکت‌های بزرگ است. او با اشاره به آنکه بانک‌های روسی و زیر مجموعه‌هایشان از شبکه بین المللی سوئیفت ممنوع شده‌اند، گفت: به دلیل بنیان‌های متکی به خودی که دولت هند ایجاد کرده، اگر کشور در موقعیتی مشابه قرار گیرد جایگزین‌هایی برای این ترتیبات جهانی داشت. وزیر الکترونیک و فناوری ارتباطات هند در ادامه افزود: اگر ما فقط به سوییفت متکی بودیم، هیچ فعالیتی نمی‌توانستیم انجام دهیم. اما ما UPI ( پلتفرم‌های فناوری مالی) در هند داریم که اتکای ما به سیستم‌های بین المللی مانند سوییفت را برای انتقال پول کاهش می‌دهد. تفکر خودکفایی به ما نشان می‌دهد نباید به این اتکا کنیم که اینترنت هند فقط توسط پلتفرم‌های بزرگ فناوری کنترل شود یا تحت تأثیر آنها قرار گیرد. به گفته او چنین اقداماتی از سوی شرکت‌ها، کشورها و پلتفرم‌های بزرگ فناوری که مواضع بسیار جانبدارانه را اتخاذ کرده‌اند، منجر به شکاف در شبکه می‌شود. او در ادامه گفت: دو رویداد کاملاً آشکار بودند؛ یکی مسلح سازی اینترنت که همه ما به نوعی از آن آگاه هستیم. مورد دوم شکاف در شبکه است. اینترنت هر روز بیش از قبل با شکاف‌هایی روبرو می‌شود که در نتیجه قدرت برخی از کشورهای غربی به وجود آمده‌اند. این پلتفرم‌ها اکنون قدرت برتر شده‌اند و در صورت بروز اختلاف میان دو کشور مسلح می‌شوند و هیچ قانونی برای جلوگیری از آنها وجود ندارد.

منبع:مهر

خانقاه درگذشت

اصغر عسگری ‌خانقاه، انسان‌شناس پیشکسوت امروز صبح، ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ پس از یک دوره بیماری در سن ۸۴سالگی درگذشت.‌ عسگری سردبیر سابق مجله «نامه علوم اجتماعی» و استاد بازنشسته گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. او که دانش‌آموخته دانشگاه سوربن بود، از پایه‌گذاران علم انسان‌شناسی زیستی در ایران به‌شمار می‎‌آید. اصغر عسگری ‌خانقاه در سال ۱۳۱۷ در خلخال متولد شد. دوره تحصیلات ابتدایی را در شهرستان انزلی در دبستان سعدی، دو سال اول دبیرستان را در دبیرستان داریوش لنگرود و سال‌های بعد را در دبیرستان شاهپور رشت به اتمام رساند. پس از اتمام دوره‌های ابتدایی و متوسطه، و بعد از پایان دوره پارازینولوژی و مالاریالوژی از دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، به‌عنوان میکروسکپیست در آزمایشگاه‌های وزارت بهداری در شهرستان‌های رشت، هشتپر، لاهیجان، رودسر، رامسر و چالوس شروع به کار کرد و سال‌ها بعد برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی، به کشور بلژیک رفت و به‌عنوان نماینده شرکت‌های بزرگ دارویی همچون رون پولنگ (اسپسیا) و ساندوز، در ایران مشغول کار شد. عسگری ضمن کار در حوزه بهداشت و پیراپزشکی،‌ به تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری و مطبوعات پرداخت و در سال ۱۳۵۰ از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی فارغ‌التحصیل شد. او همچنین دوره دوساله مدیریت و برنامه‌ریزی اجتماعی را در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران به اتمام رساند. عسگری در سال ۱۳۵۲ به کشور فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن پاریس موفق به اخذ دکترا در رشته انسان‌شناسی زیستی شد و پس از بازگشت تا زمان بازنشستگی، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران بود. این انسان‌شناس ضمن تحصیل، در اداره فرهنگ عامه (وزارت فرهنگ و هنر) شروع به کار کرد. بعد از بازگشت به ایران، و از سال ۱۳۵۸، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تدریس و تحقیق مشغول شد. عسگری خانقاه در خلال این سال‌ها، در دوره کارشناسی، انسان‌شناسی زیستی، تاریخ اندیشه‌های مردم‌شناسی، زیست‌شناسی عمومی، محیط‌شناسی انسانی و مردم‌نگاری تدریس کرده و در دوره کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز روش تحقیق و سنجش و زیست‌شناسی درس داده‌است. او در عین حال که مردم‌شناس و پژوهنده شاخص علوم اجتماعی بود، تاریخ‌نگاری این علم در ایران را نیز با جدیت دنبال می‌کرد. به‌همین خاطر، در همایش فرهنگ و محیط‌زیست که در تاریخ ۶ خردادماه ۱۳۸۷ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، از این استاد انسان‌شناسی به پاس یک عمر تلاش‌های علمی تقدیر شد. عسگری خانقاه طی این سال‌ها در کنار تدریس، کار پژوهش را نیز با جدیت دنبال می‌کرد و شماری از مهم‌ترین تحقیقاتش را در مجله «نامه علوم اجتماعی » به چاپ رساند. او از سال ۱۳۷۴ به سردبیری این مجله منصوب شد و مقالاتی چون «فرهنگ مردم‌شناسی بیشه‌نشینان آفریقا و مشکلات تغذیه»، «سهم آل‌احمد در شکل‌گیری پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی گروه‌های انسانی در ایران»، «ریشه‌های تاریخی و سنت‌های فرهنگی و اجتماعی مسلمانان آفریقا و...» را در آن به چاپ رساند. از دیگر فعالیت‌های او، نگارش مقالات متعدد در حوزه مردم‌شناسی و تاریخ نظیر «زبان در معبر زبان‌شناسی و مردم‌شناسی»، «ریشه‌های تاریخی و سنت‌های فرهنگی و اجتماعی مسلمانان آفریقا»، «انسان‌شناسی خطوط پوستی در جمعیت‌های ایرانی»، «چهارشنبه‌سوری در روستای جوپشت»، «بوم‌شناسی روستایی ایران»، «مردم‌شناسی و فرهنگ سکونت» و... است. کتاب‌های «ایرانیان ترکمن؛ پژوهشی در مردم‌شناسی و جمعیت‌شناسی»، «انسان‌شناسی عمومی» «شرق‌شناسی (شرقی که آفریده غرب است)»،‌ «فرهنگ مردم‌شناسی (فرانسه، انگلیسی، فارسی)» و «مردم‌شناسی روستای قاسم‌آباد گیلان» از این استاد دانشگاه منتشر شده‌است.

منبع:ایسنا

سینما به استقبال ماه رمضان رفت

بلیت سینماهای کشور در ماه مبارک رمضان تا ساعت ۱۹ نیم‌بها شد.در جلسه روز گذشته ۱۴ فروردین‌ماه شورای صنفی نمایش مقرر شده است که بلیت سینماهای سراسر کشور در ماه رمضان تا ساعت ۱۹ نیم‌بها باشد. در این جلسه همچنین با موافقت اکران آنلاین فیلم «قدغن» در سامانه‌های اینترنتی موافقت شده، که البته اکران این فیلم در پلتفرم‌ها از حدود یک هفته قبل آغاز شده است. «قدغن» به کارگردانی مجید مافی یکی از هفت فیلم اکران نوروزی است که همزمان روی پرده سینماهاست.

منبع:ایسنا

باکتری‌های مهندسی‌شده به جنگ پارکینسون رفتند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، توانایی باکتری‌های مهندسی‌شده را در دارورسانی موثر و درمان بیماری پارکینسون نشان داده‌اند.بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی، پتانسیل باکتری‌های دستکاری‌شده ژنتیکی را برای درمان موثر بیماری پارکینسون نشان داده است. پژوهشگران، نوعی باکتری‌ ایجاد کرده‌اند که می‌تواند منبع ثابتی از دارو را در روده بیمار تولید کند و آزمایش‌های حیوانی، بی‌خطر و مؤثر بودن آن را نشان داده‌اند. مهندسی کردن باکتری به عنوان یک درمان پزشکی، ایده جدیدی نیست. سال‌هاست که دانشمندان، روش‌هایی را برای تغییر دادن باکتری‌ها آزمایش کرده‌اند تا نیازهای ما را برآورده کنند؛ از باکتری‌های مهندسی‌شده برای خوردن آمونیاک اضافی بدن انسان گرفته تا استفاده از باکتری‌ها در شکار کردن سلول‌های سرطان روده بزرگ. پیش از اینکه چنین ایده‌ای برای کاربردهای بالینی اصلی آماده شود، باید بر تعدادی از موانع غلبه کرد. ارائه دوزهای کنترل‌شده دارو از طریق تجویز قرص برای بیمار، یک ایده دیگر است اما محدود کردن رشد میکروب‌های زنده مهندسی‌شده برای تولید همان مولکول‌های درمانی در روده انسان، یک چالش کاملا متفاوت به شمار می‌رود. دانشمندان در این پژوهش، گامی رو به جلو در مهندسی کردن یک سویه جدید از باکتری "اشریشیا کلی"(E.coli) برداشته‌اند که برای تولید مداوم یک داروی بیماری پارکینسون موسوم به "L-DOPA" ابداع شده است. "L-DOPA"، مولکولی است که به عنوان پیش‌ساز دوپامین عمل می‌کند و برای چندین دهه، یک درمان استاندارد و طلایی برای بیماران پارکینسون بوده است. پزشکان دریافته‌اند که بیماران پس از حدود پنج سال درمان با L-DOPA، اغلب به عوارض جانبی موسوم به "دیسکینزی"(Dyskinesia) دچار می‌شوند. تصور می‌شود که این عوارض جانبی، به عدم وجود منبع مداوم دارو در مغز مربوط باشد. پژوهشگران برای رفع این مشکل، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا باکتری‌های تولیدکننده L-DOPA در روده می‌توانند به دارورسانی مداوم به مغز کمک کنند یا خیر. "پیوش پادی"(Piyush Padhi)، از پژوهشگران این پروژه گفت: باکتری‌های مهندسی‌شده، مولکولی به نام "تیروزین"(Tyrosine) را می‌خورند و L-DOPA را منتشر می‌کنند. وی افزود: ما پس از چندین بار تکرار و بهبود دارورسانی مبتنی بر میکروبیوم روده، یک باکتری پروبیوتیک سالم برای روده ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند سطوح پایداری از L-DOPA را تولید کند؛ به طوری که می‌توان آن را برای رساندن دوز مورد نیاز به هر بیمار تنظیم کرد. چندین پژوهش صورت‌ گرفته روی موش‌ها نشان داد که باکتری‌های مهندسی‌شده، تراکم ثابتی از L-DOPA را در خون ایجاد می‌کنند. سپس، آزمایش‌های صورت‌گرفته روی مدل‌های حیوانی بیماری پارکینسون نشان داد که این درمان به بهبود عملکردهای حرکتی و شناختی می‌انجامد و نشان می‌دهد که باکتری‌های مهندسی‌شده، حجم‌ مؤثری از دارو را برای درمان تولید می‌کنند. همچنین، پژوهشگران ادعا می‌کنند که سطوح L-DOPA تولیدشده توسط این باکتری را می‌توان به خوبی کنترل کرد. این کار را می‌توان با محدود کردن دوزهای روزانه باکتری در کپسول یا تعدیل مصرف قندی به نام "رامنوز"(Rhamnose) انجام داد. باکتری‌ها به این قند کمیاب نیاز دارند تا به کار خود ادامه دهند و L-DOPA را تولید کنند. "آنومانتا کانتاسامی"(Anumantha Kanthasamy)، از پژوهشگران این پروژه گفت که این گروه پژوهشی در حال کار کردن روی سازگاری این روش با درمان بیماری‌های دیگری هستند که به دوزهای اندازه‌گیری‌شده داروها نیاز دارند. گام بعدی، بهینه‌سازی باکتری‌های مهندسی‌شده است زیرا این پژوهش، به آزمایش‌های انسانی نمی‌پردازد. وی افزود: ما امیدواریم که روش دارورسانی مداوم مبتنی بر L-DOPA، پیشروی دیسکینزی را محدود کند. ما در حال حاضر در حال بررسی کاربرد این روش در ارائه درمان‌هایی برای سایر بیماری‌ها مانند بیماری آلزایمر و افسردگی هستیم و سعی داریم تأیید "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) را برای آزمایش بالینی این روش جدید درمانی به دست بیاوریم.

منبع:ایسنا

مجلس برای حادثه مشهد ضرب‌الاجل گذاشت

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور مجلس دستگاه ها و نهادهای مرتبط با وقایع ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد را موظف کرد تا پنجشنبه به مجلس گزارش دهند. آقای صالح جوکار گفت که کارگروهی در کمیسیون امور داخلی کشور تمام مدارک، مستندات و نامه نگاری ها را بررسی می کند. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس امروز با حضور نماینده پلیس امنیت، وزیر ورزش و جوانان و حراست این وزارتخانه، سرپرست و مسئولان فدراسیون فوتبال و معاون امنیتی وزیر کشور جلسه داشت. در پی حواشی بازی ایران و لبنان در مشهد، رئیس مجلس به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ماموریت داد تا این موضوع را پیگیری کند. گفتنی است، بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان از سری مسابقات جام جهانی قطر در تاریخ ۹ فروردین در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مقدس برگزار شد که با حواشی همراه بود. در حالی که بخشی از سهمیه بلیت‌های بازی متعلق به بانوان بود، آن‌ها نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و همین موضوع به محل بحث در بین اهالی فوتبال و مسئولان تصمیم‌گیر تبدیل شده است. به دنبال ایجاد این حواشی، حجت الاسلام رئیسی وزیر کشور را هم برای بررسی دقیق اتفاقات بازی ایران و لبنان، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد. پس از پایان جلسه رئیس کمیسیون امور داخلی کشور مجلس اعلام کرد اگر گزارش های دستگاه ها براب بررسی موضوع کفایت نکند، نمایندگان برای بازدید میدانی به مشهد خواهند رفت. آقای جوکار گفته کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره پیگیری هایش به نمایندگان گزارش خواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عراق گور جمعی در نجف اشرف کشف کرد

منابع عراقی اعلام کردند یک گور دسته‌جمعی در استان نجف این کشور پیدا شده که احتمال می‌رود مربوط به زمان انتفاضیه شعبانیه در زمان رژیم بعث عراق باشد. بنیاد شهید استان نجف عراق اعلام کرد یک گور دسته‌جمعی در این استان پیدا کرده است. براساس گزارش خبرگزاری نون الخبریه رسانه‌های این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کردند «مقامات ذی‌صلاح در نجف در نزدیکی یکی از مجتمع‌های در حال ساخت، گور جمعی را کشف کردند که گمان می‌رود قدمت آن به دوران پربرکت «انتفاضه شعبانیه» و اعدام‌هایی که توسط رژیم منحله بعث صورت گرفت، بازمی‌گردد.» مسئول رسیدگی به این گورهای جمعی توضیح داد که تا زمانی که تیم قبور جمعی بنیاد شهید برای تفتیش و بازرسی فنی و دقیق در محل حاضر شدند، جست و جوی تیم کاری متوقف شده است؛ و این قبرستان در نزدیکی «الحولی الجنوبی» در نزدیکی الرضویه قرار دارد. بدون شک انتفاضه شعبانیه عراق رویداد پراهمیتی در تاریخ معاصر این کشور به حساب می‌آید. برخی آن را بزرگ‌ترین واقعه بعد از انقلاب ۲۰ عراق می‌دانند و عده‌ای حتی مهم‌تر از آن؛ حتی آن را مهم‌تر از جنبش جهاد ۱۹۱۴ و قیام نجف در ۱۹۱۸ می‌شمارند. مقاومت اسلامی ملت عراق در انتفاضه شعبانیه ابهت صدام و هیبت رژیم او را در هم شکست و ضربه‌های اساسی بر پیکر و ساختار سیاسی حاکمیت رژیم بعث را موجب شد. پس از شکست ارتش درجنگ با کویت و بر اساس قطعنامه ۶۷۰ شورای امنیت، حرکت کلیه هواپیماها و حتی بالگردهای ارتش عراق تحریم شد. در این هنگام مردم سرتاسر عراق که نارضایتی‌های دراز مدتی داشتند علیه رژیم صدام قیام کردند. قیام از شهر بصره شروع شد. یکی از نظامیان عراقی خسته از جنگ کویت، لوله تانک را به سمت عکسی از صدام گرفت و به سوی او شلیک کرد. مردم نیز به ساختمان حزب بعث در شهر بصره حمله کردند و همین مسئله نقطه آغاز قیام بود. در نتیجه این قیام، کنترل بخش اصلی کشور به دست نیروهای مردمی افتاد و از هجده استان عراق، چهارده به دست انقلابیون افتاد و تنها استان‌های مرکزی شامل صلاح الدین، بغداد، نینوا و الانبار در اختیار رژیم بعث بود. نیروهای رژیم صدام برای مقابله با این قیام دست به سرکوب گسترده انقلابیون زدند. بنابر آمار غیررسمی بین سیصد الی پانصد هزار نفر کشته و حدود دو میلیون نفر عراقی آواره شدند حتی. نیروهای رژیم صدام با توپ و تانک به کربلا و نجف حمله کردند در این حملات، مرقد امام علی (ع) و امام حسین (ع) آسیب دید و تا شش ماه درِ حرم‌های یاد شده بسته بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انرژی جیب روس ها را پر کرد

رسانه‌های غربی تایید کردند با وجود درگیری اوکراین و تحریم‌های بسیار غرب علیه روسیه، این کشور موفق شده درآمد بی‌سابقه‌ای از صادرات انرژی بدست بیاورد. بلومبرگ تاکید کرد در صورتی که مشتریان اصلی نفت و گاز روسیه، واردات انرژی از این کشور را ممنوع نکنند، مسکو از صادرات انرژی، درآمد بی سابقه به دست خواهد آورد که به ۳۲۱ میلیارد دلار می‌رسد. بلومبرگ مازاد پرداخت‌های روسیه را با وجود فشار تحریم‌های کشورهای غربی، چشمگیر توصیف کرد. بنیاد بین المللی اموال عمومی مازاد تراز پرداخت‌های روسیه را ۲۴۰ میلیارد دلار پیش بینی کرد. صادرات گاز روسیه به اروپا که از خاک اوکراین عبور می‌کند، شرایط پایداری داشته است. هم اکنون روزانه ۱۰۸ میلیون مترمکعب گاز هر روز از این خط لوله‌ها صادر می‌شود که تقریبا نزدیک حداکثر مقداری است که گازپروم با اوکراین برای آن، قرارداد امضا کرده است. همچنین در پی تشدید بحران میان روسیه و اوکراین و فشار دولت مسکو برای خرید گاز و فرآورده‌های نفتی این کشور به روبل، بسیاری پیش بینی کرده اند اروپا در ماه‌های آینده با بحرانی جدی در زمینه سوخت و انرژی مواجه خواهد شد. پس از ۵ اسفند، زمانی که روسیه حمله خود را علیه اوکراین آغاز کرد، قیمت انرژی به شدت افزایش یافت و به سطوحی رسید که از سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده بود. اگرچه این وضعیت تا حدودی تثبیت شده، اما قیمت‌ها همچنان نسبت به اواخر ماه فوریه بالاتر است و هزینه‌های زندگی را برای خانوارها و مشاغل اروپایی افزایش می‌دهد. «کریستین لیندنر» وزیر دارایی آلمان نیز با اشاره به کاهش رشد و افزایش قیمت‌ها تاکید کرد که جنگ اوکراین همه اروپایی‌ها را فقیرتر می‌کند، زیرا باید برای انرژی وارداتی هزینه بیشتری بپردازیم. وضعیت فعلی در اقتصاد ملی این کشور نگرانی‌های جدی را برایش ایجاد کرده است و دولت برای جلوگیری از تهدید به رکود تورمی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چین دیپلمات های جدید افغانستان را پذیرفت

امیر خان متقی گفت پیشرفت‌های زیادی در روابط کابل – پیکینگ رونما شده است. وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان اعلام کرده که دولت چین دیپلمات‌های تازه معرفی شده در پیکینگ را پذیرفته است. امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان امروز دوشنبه (۱۵ حمل) در گفتگو با تلویزیون سی‌جی چین گفته است که پیشرفت‌های زیادی در روابط کابل – پیکینگ رونما شده است. متقی از چین بابت پذیرفتن دیپلمات‌های جدید برای سفارت افغانستان در پیکینگ قدردانی کرده است. متقی گفته است که مساعد شدن زمینه صادرات محصولات افغانستان به چین، برگزاری نشست‌هایی همچون نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان و نیز پذیرفته شدن دیپلماتان جدید طالبان، نشانه نیت خوب چین است. متقی گفت از چین و کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت کرده است. متقی گفت: "ما داعش را کنترل کردیم و با آمدن ما داعش نتوانسته است کدام حمله‌ای انجام دهد. ما سرحدات را کنترول کرده‌ایم." متقی همچنین خاطرنشان کرده است که به کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها را نمی‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جنگ اوکراین رکورد ۲۰ ساله تورم در ترکیه را شکست

آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم در ترکیه در سه ماه اول سال جاری میلادی به میزان ۶۱.۱۴ درصد افزایش یافته که در ۲۰ سال گذشته بی سابقه است. آمارهای رسمی نشان داد که تورم ترکیه در ماه مارس به رکورد جدیدی رسیده که ناشی از پیامدهای حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت انرژی است. شاخص قیمت سالانه مصرف کننده در ترکیه به بالاترین حد در بیست سال گذشته رسیده و در ماه مارس به ۶۱.۱۴ افزایش یافته است. این بدان معناست که شاخص بهای مصرف کننده نسبت به ماه قبل ۵.۴۶ درصد افزایش یافته است. گروه‌هایی که بیشترین افزایش قیمت را داشته اند شامل حمل‌ونقل با ۹۹.۱۲ درصد افزایش، مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ با ۷۰.۳۳ درصد و اثاثیه و لازم خانگی با ۶۹.۲۶ درصد افزایش است. تضعیف لیر و افزایش هزینه‌های زندگی به منبع اصلی نارضایتی عمومی در ترکیه تبدیل شده است. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال آینده با چالش مهمی در انتخابات روبرو است. جنگ در همسایگی دریای سیاه تاثیر زیادی بر ترکیه داشته است، زیرا روسیه تامین کننده کلیدی انرژی ترکیه بوده و اوکراین بخش مهمی از گندم ترکیه را تامین می‌کند. صنعت گردشگری ترکیه نیز عمدتاً متکی به گردشگران روسی است. در حالی که کشورهای سراسر جهان نیز با تورم فزاینده مواجه هستند، مشکلات ترکیه تحت تأثیر رویکرد اقتصادی غیرمتعارف اردوغان قرار گرفته است. رئیس جمهور ترکیه ایده مبارزه با تورم با استفاده از افزایش سود بانکی را رد میکند. به عقیده او این امر باعث می‌شود قیمت‌ها حتی بیشتر رشد کند. رسانه‌های ترکیه می‌گویند اردوغان از ارقام تورم منتشر شده ناراضی است در حالی که مخالفان معتقدند که ارقام رسمی بسیار کمتر از میزان واقعی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انگلیس زنگ هشدار شوک انرژی را به صدا درآورد

به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس، افزایش ناگهانی قیمت انرژی سبب بروز شوک اقتصادی در این کشور شده است. بر اساس گزارش دفتر ملی آمار انگلیس، ۵۱ درصد از انگلیسی‌ها برای اقلام غیر ضروری کمتر هزینه می‌کنند، ۳۴ درصد در مصرف برق و گاز صرفه جویی می‌کنند و ۳۱ درصد کمتر برای غذا و سایر محصولات ضروری هزینه می‌کنند. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، در رویدادی که توسط پژوهشکده «بروگل» در بروکسل برگزار شد گفت: «این واقعا یک شوک تاریخی برای درآمدهای واقعی است. شوک ناشی از قیمت انرژی در سال جاری بزرگتر از همه سال‌های دهه ۱۹۷۰ خواهد بود.» پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، قیمت نفت و گاز افزایش یافت. نفت خام در مقطعی در ماه مارس به ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و گاز طبیعی در اروپا به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به ۴ هزار دلار در هر هزار متر مکعب رسید. اتحادیه اروپا و انگلیس متعهد شدند که خرید انرژی از روسیه را متوقف کنند تا دسترسی مسکو به پول نقد را کاهش دهند. لندن متعهد شد که واردات نفت روسیه را در طول سال جاری متوقف کند. افزایش قیمت انرژی باعث افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس شده و ارقام رسمی نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به فوریه ۶.۲ درصد افزایش یافته که سریع‌ترین نرخ افزایش قیمت در ۳۰ سال گذشته است. انتظار می‌رود مصرف کنندگان و مشاغل انگلیسی تحت فشار شدید افزایش هزینه‌های زندگی با کاهش رشد اقتصادی مواجه شوند. گفتنی است، دهه ۱۹۷۰ در انگلیس مشهور به «زمستان نارضایتی» است که بین ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ رخ داد. در این سال‌ها که اعتصابات گسترده اتحادیه‌های کارگری بخش خصوصی و بعداً دولتی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن بود، مردم خواستار افزایش دستمزدها شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طالبان به اشتباه مرزی خود اعتراف کرد

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال نصب فَنس در نقطه صفر مرزی هستیم که افغانستانی‌ها و نیروهای طالبان متوجه شوند زمین‌های کشاورزی مذکور متعلق به خاک ایران است.۱۰ آذر سال گذشته سوءتفاهم نیروهای طالبان باعث درگیری چند ساعته با نیروهای مرزبانی ایران شد. در منطقه مذکور دیواری مرزی احداث شده اما در فاصله این دیوار و نقطه صفر مرزی، زمین‌های کشاورزی وجود دارد که برخی از کشاورزان با عبور از دیوارها به زمین‌های خود رفته و مشغول کشاورزی می‌شوند. در روز درگیری، برخی از کشاورزان ایران با عبور از دیوارها به زمین‌های کشاورزی خود رفتند اما به واسطه وجود این دیوارها، نیروهای طالبان با تصور اینکه محل استقرار دیوارها، نقطه صفر مرزی با ایران است، عبور کشاورزان از دیوارها را تجاوز به حریم مرزی تلقی کردند که این برداشت اشتباه منجر به درگیری با نیروهای مرزبانی ایران شد، درحالی که کشاورزان ایرانی همچنان داخل خاک ایران بودند. بعد از این درگیری نیز مباحث مختلفی درباره جابه‌جایی دیوار مذکور به نقطه صفر مرزی مطرح شد. در همین رابطه با سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کردیم. وی با تأکید بر اینکه نیروهای طالبان اشتباه خود را در بروز درگیری پذیرفتند، تصریح کرد: اکنون در آن منطقه در حال نصب فَنس هستیم که افغانستانی‌ها و نیروهای طالبان متوجه شوند زمین‌های کشاورزی مذکور متعلق به خاک ایران است. گودرزی خاطرنشان کرد: درحال حاضر درهای دیوار مرزی نیز برای جابه‌جایی کشاورزان و رفتن آن‌ها به زمین‌های کشاورزی خود باز شده و کشاورزان تحت نظارت مرزبانی هفته‌ای دو تا سه بار به زمین‌های کشاورزی خود می‌روند.

منبع: تسنیم

سردار عصار درگذشت

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی عروج سردار محمدتقی عصار رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ

مؤمنان و کسانی که با ذکر و یاد پروردگار مأنوس باشند هنگام ملاقات با معبود سبکبال پرواز می‌کنند و به راستی آن عزیز سفر کرده این‌گونه بود که پروانه روحش به اعلی علیین پرواز کرد. خانواده محترم مرحوم سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمدتقی عصار»

سلام علیکم؛

دریافت خبر درگذشت سردار محمدتقی عصار موجب تأسف و تأثر گردید، خداوند به همسر محترمه و فرزندان گرامی آن برادر گرامی اجر صابرین عنایت فرماید که حضرتش فرمود: وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ضمن تسلیت مصیبت وارده، از درگاه خداوند رحمان و رحیم برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم. ان‌شاءالله خداوند متعال قرین رحمتش فرماید.

منبع: تسنیم

نان تکان نخورد

محسن منصوری در نخستین نشست رفع موانع تولید استان در سال جاری گفت: قیمت نان افزایش نداشته است و مردم در صورت مشاهده تخلف نانوایی‌ها می‌توانند به کارگروه آرد و نان و تعزیرات حکومتی گزارش دهند. وی ادامه داد: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری و نامگذاری سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین نظر ما این است که این فرمان را بازخوانی کنیم و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی استانی را در جهت تحقق آن دنبال کنیم. استاندار تهران گفت: در گام اول مجموع مصوبه‌های سال گذشته را که بیش از هزار و ۱۰۰ مصوبه در ستاد تسهیل تولید استان مطرح شده بود، بررسی می‌کنیم که خوشبختانه حدود ۸۰ درصد این مصوبه‌ها اجرایی و عملیاتی شده و تعداد زیادی از آن‌ها در مسیر اجراست. منصوری افزود: از همه دستگاه‌ها خواستیم که متناسب با شعار سال برنامه عملیاتی به مجموعه استانداری و سازمان برنامه و بودجه بدهند و این نامگذاری ها، شعاری نیست بلکه یک فرمان است و رفتار مدیریتی دستگاه‌های اجرایی ما متناسب با این فرامین باید تغییر کند. وی گفت: اینکه مقام معظم رهبری سال‌ها را با نام‌های مختلف مزین کنند به این معناست که راهبرد اجرایی و برنامه‌ای دستگاه‌های مختلف باید تغییر کند و مقرر شد سازمان برنامه و معاونت اقتصادی استانداری به تفکیک برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی را متناسب با تاکید بر دو مؤلفه اشتغال آفرینی و دانش بنیانی تجمیع کنند. استاندار تهران ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آغاز حرکت ستاد تسهیل خود را آماده کرده است و مشکلاتی از سال‌های گذشته وجود داشت از جمله مشکلات بانکی که در هفته آینده جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها برگزار می‌شود و بخشی از مسائل و مشکلات را که قابل حل و فصل است دنبال کنیم. منصوری گفت: در سال پیش رو اقدامات خوبی در خصوص تسهیلات بانکی انجام می‌شود و بخش‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که جنبه استانی دارد هنوز ابلاغ نشده است و بخش‌هایی هم از محل مصوبه‌های سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و می‌تواند کمک بسیار خوبی در جهت رونق تولید باشد. وی افزود: توقعی که ما از سایر دستگاه‌ها داریم این است که به عنوان حرکت انقلابی و جهادی برای تحقق شعار سال اقدام کنند و در تهران تمام لوازم پیشرفت و آبادانی را مهیا داریم، بازار بزرگی وجود دارد، دسترسی به سراسر کشور داریم و نخبگان و تولید کنندگان بسیار خوبی در دسترس است و سرمایه گذاران قابلی داریم و وقتی آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم که بهانه‌ای برای تعلل در زمینه تولید و ایجاد اشتغال نداریم. منصوری گفت: در نقطه مقابل هم سهم مجموعه استان تهران در موضوع شرکت‌های دانش بنیان، بسیار بزرگ است، نزدیک به ۶۰ درصد آنها در استان تهران است و سهم استان در پیشرانی تولید و دانش بنیانی به تنهایی بیش از نیمی از کشور است و باید سرمایه گذاری جدی کنیم. استاندار تهران گفت: حوزه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی؛ بخشی از برنامه‌های تشویقی خود را ارائه دادند و هر صنعت دانش بنیانی می‌خواهد در استان فعالیت کند، از معافیت‌ها برخوردار می‌شود و در واگذاری تسهیلات، کمترین میزان پرداخت نقدی را برای آنان لحاظ و بیشتر در زمینه اقساط با آن‌ها فعالیت می‌کنیم.

منبع: تسنیم

ریاض تصمیم به حذف منصور هادی گرفت

حذف عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از رایزنی گروه‌های یمنی همپیمان با ائتلاف سعودی در ریاض، بیانگر سیاست ائتلاف برای برکناری وی است. سعودی‌ها تصمیم به برکناری منصور هادی گرفته اند.پس از غیبت منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در رایزنی‌های ریاض پایتخت عربستان که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس آ‎غاز شد، رسانه‌های همراه با ائتلاف سعودی روز گذشته نوشتند‏، ریاض تصمیم گرفته عبد ربه منصور هادی را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند از سمتش برکنار کند و حتی رایزنی‌های ریاض هم در همین چارچوب است. این منابع به نقل از مقامات سیاسی در ریاض نوشتند، محمد آل جابر‏ سفیر عربستان در یمن در این مدت هرگونه دیدارهای سیاسی با منصور هادی را ممنوع کرده و حتی اجازه نداده است او در برابر رسانه‌ها حاضر شود ضمن اینکه از جانب ریاض، به او اجازه داده نشده است تا تماس‌های منطقه‌ای وبین المللی داشته باشد. در همین مدت تدابیر امنیتی در محل اقامت او در ریاض نیز شدت یافته است. این تحرکات پس از آن اتخاذ شد که در گزارش‌هایی آمده است‏، منصور هادی، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهور) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه (کابینه هوادار منصور هادی) در رایزنی گروه‌های یمنی در ریاض غایبند، ضمن اینکه ریاض پیش نویسی ارائه داد که در آن نمایندگان منصور هادی مشخص شده اند و عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت امارات قرار دارد از جمله آنهاست. این تحولات در شرایطی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در غرب، عربستان در چارچوب تلاش برای تغییر ساختار کابینه یمن، در پی آن است تا منصور هادی و اطرافیانش را به کشور ثالثی که به نظر می‌رسد مصر باشد انتقال دهد. مجتهد، بلاگر اهل عربستان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت برخی منابع خبر دادند سفیر عربستان در یمن هرگونه دیدار سیاسی منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را منع کرده است. بر اساس اظهارات این منابع می‌توان گفت که بازی تمام شد.

منبع: شبکه خبر

چین ارتش را به شانگ‌های اعزام کرد

چین نیروهای ارتش را به منظور کمک به کارزار گسترده آزمایش غربالگری کووید ۱۹ بیش از ۲۶ میلیون نفر از ساکنان شانگ‌های به این شهر اعزام کرد.چین روز دوشنبه ارتش و هزاران تن از کارکنان بخش درمان را به منظور کمک به کارزار گسترده آزمایش غربالگری کووید ۱۹ بیش از ۲۶ میلیون نفر از ساکنان شانگ‌های به این شهر اعزام کرد. این یکی از مهمترین اقدامات بهداشتی چین از زمان آغاز بحران کرونا محسوب می‌شود. از برخی خواسته شده است تا پیش از سحر از خواب بیدار شوند تا آزمایش پی سی آر در محل زندگی از آن‌ها گرفته شود. از همین رو بسیاری با پیژامه در صف انتظار بودند. ارتش چین اعلام کرد بیش از دوهزار تن از کارکنان خود را به شانگ‌های اعزام کرده است. بنابر اعلام رسانه‌های محلی بسیاری از استان‌ها از جمله پکن کارکنان بخش درمان خود را راهی شانگ‌های کردند که مجموع آن‌ها بیش از ده هزار نفر برآورد شده است. قرنطینه دو مرحله‌ای که تقریبا شامل همه ساکنان شانگ‌های می‌شود از اوایل هفته گذشته به اجرا درآمده است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha