پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اهمیت جهاد تبیین گفت: با تبیین درست می‌توان فکر نادرست انسان را تغییر و با استدلال حقیقت آن را اصلاح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در راستای سلسله مباحث ماه مبارک رمضان خود به صورت برخط در جمع طلاب و روحانیون با اشاره به این‌که جهاد تبیین مسئله‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی دو سال اخیر بر روی آن تاکید داشته‌اند، گفت: زوایای جهاد تبیین تقریباً به همه مباحث دینی برمی‌گردد .

وی در ادامه به توضیح و بررسی مفهوم تبیین پرداخت و افزود: تبیین در واقع کُنه حقیقتی که مجهول یا مجمل یا مبهم باشد را به واسطه بیان یا استدلال یا هر واسطه‌ای دیگر روشن می کند .

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از راه‌های روشن‌شدن حقیقت را تفکیک بین دو چیز دانست و افزود: مبیّن وظیفه مشخص حقیقت را برعهده دارد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه مبین کسی است که به‌حقیقت اشیاء آگاه است، اظهار کرد: مبین علاوه‌ براین که باید درست و کامل حقیقت اشیا را بداند و به موضوع اشراف کامل داشته باشد باید آن را تصحیح و درست بیان کند .

حوزه استاد حوزه افزود: در واقع بهترین مبین کسی است که عالم، آگاه و عارف به حقیقت باشد و همچنین واسطه بیانش چه کتابت، چه عمل و چه گفتار واضح، فصیح و بلیغ باشد.

آیت‌الله مهدوی در ادامه به معرفی مصادیق مبین پرداخت و گفت: پروردگار، رسولان و امامان و کتاب‌های آسمانی مصداق‌های مبین هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که پیامبران و امامان با آیه بینه آمده‌اند تا راه را به مردم نشان دهند اضافه کرد: پروردگار به واسطه کتاب‌های آسمانی مستقیم با بشر ارتباط برقرار می‌کند و حقیقت را واضح و کامل بیان می‌کند، به‌همین دلیل در آیه ۵۳ انعام از قرآن به‌عنوان کتاب مبین یادشده است.

آیت‌الله مهدوی در ادامه به جایگاه فکر و تعقل در مبحث تبیین پرداخت و گفت: آنچه فکر می‌کنیم همه واقعیت نیست و همیشه انسان باید فکر خود را پالایش کند تا به آگاهی و حقیقت برسد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۱۰ سوره ملک که خداوند می فرماید وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی أَصْحابِ السَّعیرِ "و می‌گویند: «اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم»." افزود: قرآن و پیامبر و اهل‌بیت حقایق دین را کامل بیان کرده‌اند و باید با تفکر و گوش دادن و عمل به آن به‌حقیقت رسید.

آیت‌الله مهدوی در پایان با اشاره به این‌که رفتار و حرکت انسان مطابق و نتیجه تفکر است عنوان کرد: باید فکر انسان را با استدلال حقیقت تغییر داد تا در نتیجه عمل فرد هم اصلاح شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha