پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پنجمین جلسه کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع وضعیت حجاب و عفاف

حوزه/ برگزاری جلسه مطالبه گری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری کارگاه های آموزشی و تبیینی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و تشکیل شورای عفاف و حجاب در هرکدام از دانشگاه ها از مصوبات پنجمین جلسه کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پنجمین جلسه کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه ها صبح امروز از سوی دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه و با حضور جمعی از رؤسا و اساتید دانشگاه های استان قم در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، در ابتدای این جلسه ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: دست دشمن و اراده او پشت دسیسه های مرتبط با مسئله حجاب و عفاف در کشور ماست.

وی افزود: می بایست در دانشگاه ها برنامه های فرهنگی و تربیتی مرتبط با موضوع عفاف و حجاب به طور جدی تری دنبال شوند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: منشور جامع عفاف و حجاب طرح بسیار جامعی است که به نهادهای اجرایی مختلف نیز ابلاغ شده است؛ لازم است این طرح مورد مطالعه دقیق واقع شود.

وی داشتن اراده جدی از سوی مسئولین فرهنگی و رؤسای دانشگاه ها در اجرای قوانین مرتبط با عفاف و حجاب را ضروری دانست و گفت: این امر با هم افزایی دانشگاه ها، رسیدن به برنامه واحد و با اراده محکم انجام شدنی است.

احمد حاجی زاده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم سپس به ایراد سخن پرداخت و گفت: در استانداری قم اقدام به تشکیل ستاد عفاف و حجاب کرده ایم؛ از رؤسای محترم دانشگاه ها انتظار داریم دستورالعمل های ابلاغی در این موضوع را با اهتمام و جدیت لازم اجرایی نمایند.

حسن محمدپور رئیس دانشگاه فرهنگیان قم، سپس گفت: موضوع آسیب های اجتماعی یکی از مسائلی است که در چند دهه گذشته مطرح بوده است؛ این مسائل با تلاش های دشمنان افزایش یافته اند.

وی تصریح کرد: از آنجا که مقام معظم رهبری بر دانش بنیان بودن فعالیت های مختلف در کشور تأکید دارند توجه دشمن نسبت به مراکز علمی-آموزشی در ترویج آسیب های اجتماعی بیشتر از سایر مراکز کشور شده است.

شریفی مدیر کارگروه پیشگیری از آسیب های دانشجویی دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه در ادامه بیان داشت: مهمترین هدف از تشکیل این کارگروه شناسایی ریشه آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها و برنامه ریزی جهت مقابله با آن هاست.

وی گفت: گفتمان سازی و مطالبه گری از لوازم اصلی اجرای این برنامه است.

شریفی اظهار کرد: شناسایی ریشه آسیب های اجتماعی نیازمند فعالیت های پژوهشی است و این امر می تواند به کمک پژوهشگران حوزه و دانشگاه انجام گیرد.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت تشکیلاتی کارگروه دانشجویی عنوان داشت: انجام امور به صورت تشکیلاتی از محورهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

مدیر کارگروه پیشگیری از آسیب های دانشجویی گفت: در این کارگروه طرح های مختلفی همچون طرح جامع اسلامی شدن دانشگاه ها در حال تدوین است.

وی ادامه داد: وضعیت عفاف و حجاب در شهرهای مختلف بویژه شهر مقدس قم که حرم اهل بیت علیهم السلام محسوب می شود نگران کننده است؛ در سال های اخیر مقام معظم رهبری نیز هشدارهای زیادی را در مورد دسیسه های دشمن برای اندلس کردن قم بیان فرموده اند.

وی در پایان دانشگاه های مختلف دنیا را دارای قوانین پوشش برشمرد و خاطرنشان کرد: در دانشگاه های ما نیز لازم است این گونه قوانین نوشته شده و با جدیت اجرایی گردند.

حسینی از مسئولین دانشگاه حضرت معصومه (س) قم سپس ضمن تأکید بر لزوم شناسایی ریشه آسیب های دانشگاهی گفت: یکی از اقدامات لازم در این زمینه بررسی سیر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: باید در مورد آسیب ها و پیامدهای بی حجابی تبیین جهادی صورت گیرد.

عبدالرضایی معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قم در این نشست به لزوم ارائه تعریف واحد از حجاب در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: ما تعریف مشترکی از حجاب در دانشگاه ها نداریم و می بایست این ناهماهنگی حل شود.

وی با اشاره به فعالیت های خیرین حجاب ساز افزود: ما باید از ظرفیت های خیرینی که به افراد علاقه مند به حجاب کمک می نمایند تا در خرید البسه اسلامی بویژه چادر دچار مشکل نشوند، استفاده کنیم.

سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا (س) در ادامه گفت: یکی از مهمترین مباحث در عصر حاضر ارائه الگوی اسلامی به دنیاست؛ طبیعی است که باید برای مبارزه با فرهنگ مهاجم به شناخت دقیق و علمی آن بپردازیم.

وی با تأکید بر لزوم جلوگیری از فعالیت های جزیره ای و موازی کاری نهادهای فرهنگی عنوان داشت: باید تشکیلات فرهنگی مختلف با هم افزایی به مقابله با آسیب های اجتماعی بپردازند.

حجت الاسلام طاهری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با اظهار تأسف در میزان اهتمام مسئولین برخی دانشگاه ها در زمینه ترویج عفاف و حجاب در میان دانشجویان و اساتید گفت: متأسفانه مسئله عفاف و حجاب در اولویت های آخر دانشگاه ها قرار گرفته است؛ این به معنی جا به جا شدن ارزش هاست.

وی افزود: باید ورودی های دانشگاه ها از جهت اخلاق و عفاف مورد دقت قرار گیرند؛ و این موضوع بیشتر باید در مورد جذب اساتید و اعضای هیئت علمی اجرایی گردد.

رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم سپس ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این جلسه گفت: پیشنهاد دارم جلساتی در سطوح مختلف و با حضور افراد با تخصص ها و جایگاه های مشابه برگزار شود و نتیجه این جلسات به یک برنامه اجرایی واحد برسد؛ به نظر می رسد عوامل بروز مسئله بدحجابی باید بر اساس رابطه علت و معلولی مورد بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: باید نمونه های مقبول و تجربیات موفق در زمینه مبارزه با پدیده بدحجابی مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام تقوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: آیین نامه های مختلفی در زمینه رعایت حجاب و عفاف در دانشگاه ها تدوین شده است اما باید دید که چرا این قوانین اجرایی نمی گردند.

وی با اشاره به لزوم حل مسئله حجاب و عفاف به صورت کشوری افزود: آیین نامه ها درست نوشته شده اند ما در روش های مقابله با بدحجابی دچار ضعف هستیم.

شایان ذکر است: این جلسه به همت مدیریت خدمات اجتماعی، پیشگیری و درمان دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه برگزار شد و برگزاری جلسه مطالبه گری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری کارگاه های آموزشی و تبیینی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و تشکیل شورای عفاف و حجاب در هرکدام از دانشگاه ها از مصوبات آن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha