یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
الودگی هوا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هراس خواب را از اسرائیلی ها ربود

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به شکست اطلاعاتی در عملیات تیراندازی در تل آویو گفت: قبلاً از سوار شدن اتوبوس هراس داشتیم و امروز از راه رفتن در خیابان‌ها می‌ترسیم.«آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی عملیات تیراندازی تل آویو و کشته شدن سه شهرک‌نشین را شکست بزرگ نیروهای امنیتی خواند و گفت امنیت شهرک نشینان آسیب دیده است و این وضعیت برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت کوخاوی افزود: این عملیات شکست بزرگ نیروهای امنیتی محسوب می‌شود، زیرا نتوانستند صحنه حادثه را کنترل کنند و عامل آن به راحتی صحنه را ترک کرد. وی در ادامه گفت: قبلا از سوار شدن اتوبوس هراس داشتیم و امروز از راه رفتن در خیابان‌ها می‌ترسیم و ممکن است عاملان درب خانه هایمان را بزنند. عملیات استشهادی دیشب یک جوان فلسطینی در یکی از خیابان‌های شهر تل آویو به کشته شدن سه شهرک نشین و زخمی شدن چندین نفر دیگر منجر شد. عامل عملیات تیراندازی پس از ساعت‌ها تعقیب و گریز نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی، بامداد جمعه به ضرب گلوله نظامیان به شهادت رسید.

منبع: شبکه خبر

مجلس «عمران خان» را برکنار کرد

«عمران خان» در مجلس ملی پاکستان با رأی عدم اعتماد روبرو شد. به گفته یکی از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان، «خان» پس از آغاز رأی عدم اعتماد، از اقامتگاه رسمی نخست وزیر خارج شد. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که کابینه این کشور در جلسه‌ای که اواخر شنبه شب برگزار شد، تصمیم گرفت که خان استعفا ندهد، حتی در شرایطی که انتظار می‌رفت نخست وزیر با رأی عدم اعتماد روبرو شود. رئیس و نایب رئیس مجلس ملی پاکستان اندکی پیش از آغاز رأی گیری استعفای خود را ارائه کردند. این امر پس از آن صورت گرفت که جلسه مجلس ملی پاکستان به ساعت ۹:۳۰ شب موکول شد، اما این جلسه تنها در حدود ساعت ۱۱:۴۵ شب، اندکی قبل از پایان مهلت دادگاه در ۹ آوریل برای رأی گیری، از سر گرفته شد. عمران خان پیشتر گزارش‌های مربوط به برکناری قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش را تکذیب کرد. «قریشی»، وزیر امور خارجه پاکستان، پیش از رأی عدم اعتماد، بیوگرافی خود را در توئیتر به «وزیر سابق» تغییر داده بود. اپوزیسیون پاکستان می‌گوید که از حمایت بیش از ۱۷۲ عضو در مجلس ۳۴۲ کرسی برخوردار است.

منبع: مهر

ذرات معلق در پایتخت رکورد زدند

سید محمدمهدی میرزایی قمی با ذکر این نکته که با افزایش مداوم آلاینده مذکور، هوای تهران در ساعت ۱۱ صبح دیروز به شاخص ۴۹۲ رسید و در محدوده خطرناک قرار گرفت، گفت: پس از این ساعت، به آرامی از غلظت ذرات معلق کاسته شد اما تا ساعت ۶ صبح امروز هیچ‌گاه شاخص به کمتر از ۲۰۰ نرسید. وی با اشاره به اینکه غلظت ساعتی ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون از بامداد جمعه ۱۹ فروردین به شدت افزایش یافت و میانگین غلظت ساعتی ایستگاه‌های سنجش در ساعت ۱۱ صبح دیروز به ۱۱۷۹ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۷ و نیم برابر استاندارد رسید، اظهار کرد: استاندارد روزانه برای این آلاینده ۱۵۵ میکروگرم بر متر مکعب است. میرزایی قمی با بیان اینکه غلظت ساعتی ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون نیز تا ۲۲۸ میکروگرم بر مترمکعب و به عبارتی، ۶.۵ برابر استاندارد افزایش یافت، تصریح کرد: استاندارد روزانه برای این آلاینده ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه شاخص ۲۴ ساعته آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در ساعت ۱۱ صبح جمعه ۱۹ فروردین به عدد کم سابقه ۱۹۰ رسید و به صورت همزمان، شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون نیز تا عدد ۱۶۱ افزایش یافت، خاطرنشان کرد: شاخص ۲۴ ساعته برای آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون تا ساعت ۱۱ صبح امروز به عدد بی‌سابقه ۳۳۲ و برای آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲ و نیم میکرون به عدد ۲۱۰ رسید که نشان‌دهنده شرایط بحرانی کیفیت هوا در روزهای مورد بررسی است. بر اساس استاندارد جدید شاخص، رکورد قبلی آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون ۲۵۲ بوده که در سال ۹۴ به ثبت رسیده است.

منبع: مهر

شیر نفت سوری ها در جیب آمریکایی ها باقی ماند

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که نیروهای اشغالگر آمریکا در ادامه سرقت منابع نفتی سوریه، دهها نفتکش حامل نفت سرقت شده از این کشور را به عراق منتقل کردند.سانا اضافه کرد که این خودروها و نفتکش‌ها از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» به خاک عراق منتقل شده است. این منابع اضافه کردند که نیروهای اشغالگر آمریکایی صبح امروز یک کاروان شامل ۶۰ دستگاه خودرو از جمله تعدادی کامیون و ده‌ها تانکر حامل نفت سرقت شده سوریه به همراه خودروهای زرهی از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» به سمت خاک عراق انتقال دادند. پیشتر نیز در بهمن و اسفند سال گذشته، خبرگزاری سوریه به نقل از منابع محلی در منطقه «الیعربیه» در نزدیک شهر الحسکه در شمال شرقی این کشور گزارش داده بود که نیروهای اشغالگر آمریکایی در مجموع ۱۵۴ تانکر حامل نفت خام را که با همکاری شبه نظامیان «قسد» از چاه‌های نفت سوریه سرقت کرده بودند، به شمال عراق منتقل کردند. پیشتر «بثینه شعبان» مشاور ویژه رییس جمهوری سوریه گفته بود که هدف آمریکا از حضور در سوریه حمایت از تروریسم و همچنین سرقت منابع مردم این کشور است. با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند. مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است. سرقت نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی در حالی شدت یافته است که در پی تحولات اخیر روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو به عنوان صادر کننده عمده نفت و انرژی در جهان، بازار جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفته است و بهای نفت در بازارهای جهانی به علت امتناع خرید نفت از روسیه افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

دادستان کل پاکستان استعفا داد

بعد از اینکه نمایندگان پارلمان پاکستان با ۱۷۴ رأی به عمران خان رأی عدم اعتماد به عنوان نخست وزیر پاکستان دادند، «خالد جاوید خان» دادستان کل پاکستان نیز از سمت خود استعفا داد. همزمان، «شهباز شریف»، رهبر اپوزیسیون، پس از رأی عدم اعتماد به نخست وزیری «عمران خان»، در یک سخنرانی کوتاه در پارلمان گفت که حزب او به دنبال انتقام نخواهد بود. وی افزود: ما مردم را به زندان نمی‌اندازیم، اما قانون مسیر خود را طی خواهد کرد. شریف از دیگر رهبران اپوزیسیون به خاطر آنچه مبارزه و حمایت آنها خواند تشکر کرد و افزود که این رویه و عملکرد وحدت پاکستان را بازسازی خواهد کرد. از «شهباز شریف» به عنوان جدی ترین گزینه نخست وزیری آتی پاکستان پس از برکناری عمران خان یاد می‌شود. چند ساعت پیش از این، «عمران خان» با رأی عدم اعتماد در مجلس ملی پاکستان از مقام نخست وزیری این کشور برکنار شد. به گفته یکی از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان، «خان» پس از آغاز رأی عدم اعتماد، از اقامتگاه رسمی نخست وزیر خارج شد. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که کابینه این کشور در جلسه‌ای که اواخر شنبه شب برگزار شد، تصمیم گرفت که خان استعفا ندهد، حتی در شرایطی که انتظار می‌رفت نخست وزیر با رأی عدم اعتماد روبرو شود. رئیس و نایب رئیس مجلس ملی پاکستان نیز اندکی پیش از آغاز رأی گیری استعفای خود را ارائه کردند. این امر پس از آن صورت گرفت که جلسه مجلس ملی پاکستان به ساعت ۹:۳۰ شب موکول شد، اما این جلسه تنها در حدود ساعت ۱۱:۴۵ شب، اندکی قبل از پایان مهلت دادگاه در ۹ آوریل برای رأی گیری، از سر گرفته شد. عمران خان پیشتر گزارش‌های مربوط به برکناری قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش را تکذیب کرد. «قریشی»، وزیر امور خارجه پاکستان، پیش از رأی عدم اعتماد، بیوگرافی خود را در توئیتر به «وزیر سابق» تغییر داده بود. اپوزیسیون پاکستان می‌گوید که از حمایت بیش از ۱۷۲ عضو در مجلس ۳۴۲ کرسی برخوردار است.

منبع: مهر

لوپن از مکرون پیشی گرفت

جایگاه لوپن به عنوان نامزد انتخاباتی از گروه‌های راست افراطی فرانسه در هفته‌های اخیر در نظر سنجی ها افزایش یافته است. لوپن، ۵۳ ساله، در ماه گذشته تلاش کرده بود چهره خود را بازسازی کند، لفاظی‌های ضد مهاجرتی خود را با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی حمایت گرایانه، کاهش نگرانی‌های هزینه‌های زندگی و فاصله گرفتن از روابط گذشته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کاهش داد. اما او از روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی خود برای ممنوعیت حجاب در تمام فضاهای عمومی استفاده کرده است, گفت که توسط پلیس ممنوعیت حجاب را اجرا خواهد شد. لوپن با انتقاد از سیاست‌های ماکرون در فرانسه گفته است: وقتی او می‌گوید «من حقوق بازنشستگی را افزایش می‌دهم، راحت باش»، این درست نیست. او به مردم دروغ می‌گوید چون این کار را نمی‌کند… برنامه او بیکاری گسترده ایجاد می‌کند، زیرا باعث فرار سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌شود، و از نظر بودجه منطقی نیست، برای مدت طولانی کارساز نخواهد بود. آخرین نظرسنجی هریس-تولونا پیش بینی می‌کند که ماکرون در دور اول یکشنبه با ۲۷ درصد برنده شود و لوپن با ۲۴ درصد به آن نزدیک خواهد بود. همچنین جایگاه «ژان لوک ملانشون»، نامزد چپ‌گرا با ۱۷.۵ درصد در حال افزایش است که امیدوار است چپ‌گرایان سرخورده و سبزها را که نامزدهایشان در حاشیه قرار گرفته‌اند، متحد کند.

منبع: مهر

ژاپن تصمیم به اخراج روس ها گرفت

ژاپن روز جمعه اعلام کرد که هشت دیپلمات و مقام تجاری روسیه را اخراج می‌کند. ژاپن همچنین اعلام کرده که واردات زغال سنگ و نفت روسیه را به تدریج متوقف می‌کند. در همین ارتباط نیز «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن گفت که مسکو باید برای "جنایات جنگی" در اوکراین پاسخگو باشد. کیشیدا گفت ژاپن همچنین واردات الوار روسی و سایر کالاها را ممنوع خواهد کرد و سرمایه گذاری جدید ژاپنی‌ها در روسیه را ممنوع می‌کند. نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت که تحریم‌های مالی علیه بانک‌های روسیه را تشدید می‌کند و دارایی‌های حدود ۴۰۰ فرد و گروه دیگر از جمله سازمان‌های مرتبط با ارتش را مسدود خواهد کرد. وی گفت جنایات علیه غیرنظامیان و حملات به تأسیسات هسته‌ای در اوکراین نقض شدید قوانین بین المللی و مطلقاً غیرمجاز است. کیشیدا با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر ژاپن مانند افزایش قیمت بنزین، برق و مواد غذایی گفت: همه لطفاً همکاری کنید. ما در لحظه حساسی از تلاش‌های خود برای وادار کردن روسیه به توقف تهاجم ظالمانه خود به اوکراین و بازگرداندن صلح هستیم. اوایل روز جمعه، وزارت خارجه ژاپن اعلام کرده بود که هشت دیپلمات و مقامات تجاری روسیه را اخراج می‌کند. کشورهای اروپایی تاکنون ده‌ها دیپلمات روسی را اخراج کرده‌اند. کیشیدا گفت این اخراج بر اساس «تصمیمی جامع با در نظر گرفتن تهاجم روسیه به اوکراین» است. وی افزود که ژاپن تمام تلاش خود را برای اطمینان از ایمنی اتباع و شرکت‌های ژاپنی که هنوز در روسیه هستند در صورت تلافی انجام خواهد داد.کاهش واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه برای ژاپن که نیازهای هیدروکربنی آن حدود نیمی از کل انرژی آن را تشکیل می‌دهد، انتخاب دشواری است. این تصمیم می‌تواند به معنای تغییر سیاست انرژی ژاپن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای بیشتر باشد.

منبع: مهر

پدافند سوریه در مصیاف به پرواز درآمد

منابع سوری اعلام کردند که پدافند ارتش این کشور با اهداف متخاصم در آسمان مصیاف مقابله کرده است. خبرنگار سانا در استان حماه اعلام کرد: پدافند هوایی سوریه در آسمان منطقه مصیاف با اهداف متخاصم مقابله کرده است. جزییات بیشتری منتشر نشده است.

منبع: مهر

عراق و ترکیه برای مذاکرات آبی اعلام آمادگی کردند

وزارت منابع آب عراق اعلام کرد که مذاکراتی با دولت ترکیه در ماه میلادی آتی درخصوص تعیین تکلیف پرونده آب خواهد داشت.علی راضی، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق در گفتگویی مطبوعاتی عنوان داشت که دولت عراق نشست‌هایی با طرف ترکیه‌ای جهت مذاکره درخصوص پرونده آب خواهد داشت. وی ادامه داد، طی ماه آتی، فیصل أر اوغلو، فرستاده ویژه رییس جمهور ترکیه سفر مهمی به بغداد با هدف بررسی سه محور اصلی از جمله سهمابه عراق خواهد داشت. وی گفت که عراق برای تامین سهم عادلانه آب بر اساس حقوقش تلاش خواهد کرد. در سال ۲۰۲۰ دولت ترکیه از آغاز راه اندازی سد الیسو بر روی رود دجله خبر داد که باعث نگرانی عراق از تاثیرگذاری این سد بر سهمابه آن شده است.

منبع: ایسنا

بلغارستان واکسن کرونا به ایران اهدا کرد

سفارت بلغارستان در ایران از اهدای حدود سه میلیون واکسن کرونا به ایران خبر داد.صفحه اینستاگرام سفارت بلغارستان در ایران نوشت: نیکولینا کونِوا، سفیر بلغارستان در ایران به همراه نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تحویل محموله‌ای شامل ۲.۸۳۰.۴۰۰ واکسن کووید-۱۹ که اهدایی بلغارستان به ایران بود، در فرودگاه امام خمینی(ره) حاضر شدند. سفارت بلغارستان افزود: ما بر این باوریم که در دوران یک بیماری همه‌گیر جهانی، تلاش‌های مشترک وهمکاری تنها راه غلبه بر چالش‌هایند.

منبع: ایسنا

زلزله شرق ترکیه را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر، استان "ملطیه" در شرق ترکیه را لرزاند."مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه" (آفاد) طی بیانیه‌ای در وبگاه خود اعلام کرد که این زمین لرزه در مقیاس ۵.۲ ریشتر شهرستان "پوتورگه" در استان "ملطیه" را لرزاند. همچنین طبق این بیانیه، زمین‌لرزه ساعت ۱۷:۰۲ به وقت محلی و در عمق ۶.۷۲ کیلومتری رخ داده است. این زلزله همچنین در چندین استان‌ مجاور ملطیه احساس شده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، استاندار ملطیه اعلام کرده است: تاکنون هیچ گزارش منفی دریافت نکرده‌ایم و فعالیت‌های تیم‌های امدادی ما برای بازرسی منطقه زلزله زده ادامه دارد.

منبع: ایسنا

داروی ضد سرطانی جدیدی کشف شد

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"، یک روش جدید دارورسانی را برای از بین بردن تومورهای سرطانی ارائه داده‌اند که با موفقیت چشمگیری در موش‌ها همراه بوده است.یکی از پیشرفته‌ترین درمان‌های سرطان که در حال حاضر برای پژوهشگران هیجان‌انگیز است، جمع‌آوری و برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های T بیمار و سپس، بازگرداندن آنها به بدن را شامل می‌شود تا برای شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی آماده شوند. اگرچه این روش برای درمان بسیاری از سرطان‌های خون مانند لوسمی مؤثر است، اما به ندرت می‌تواند برای درمان تومورهای جامد موفق عمل کند. پژوهشگران دانشگاه استنفورد، یک روش دارورسانی ابداع کرده‌اند که قدرت حمله سلول‌های ایمنی اصلاح‌شده موسوم به "سلول‌های T گیرنده آنتی‌ژن کایمری" (CAR T cells) را افزایش می‌دهد. پژوهشگران، سلول‌های CAR-T و پروتئین‌های سیگنال‌دهنده را به نوعی هیدروژل اضافه می‌کنند و ماده را در کنار تومور تزریق می‌کنند. این ژل، محیطی موقتی را در بدن به وجود می‌آورد که در آن، سلول‌های ایمنی تکثیر می‌شوند و برای مبارزه با سلول‌های سرطانی فعال می‌شوند. این ژل مانند یک قلم نگهدارنده نشتی عمل می‌کند که سلول‌های CAR-T فعال‌شده را ترغیب می‌کند تا به طور مداوم به تومور حمله کنند. "اریک اپل" (Eric Appel)، دانشیار مهندسی و علوم مواد در دانشگاه استنفورد و از پژوهشگران این پروژه، گفت: بخش قابل توجهی از حوزه سلول‌های CAR-T، روی نحوه ساخت سلول‌های بهتر تمرکز می‌کنند، اما تمرکز کمتری روی نحوه مؤثرتر کردن سلول‌ها در بدن وجود دارد. بنابراین، کاری که ما انجام می‌دهیم، مکمل همه تلاش‌های صورت‌گرفته برای مهندسی کردن سلول‌های بهتر است. تزریق وریدی در حال حاضر، روش اصلی انتقال سلول‌های CAR-T است. در این روش، سلول‌ها به جریان خون وارد می‌شوند و در تمام بدن جریان پیدا می‌کنند؛ اما این روش برای درمان تومورهای جامد که اغلب متراکم هستند، در مکان‌های خاصی وجود دارند و دارای دفاعی برای مخفی شدن از سلول‌های ایمنی و دفع آنها هستند، ایده‌آل نیست. "ابیگیل گروسکوپف" (Abigail Grosskopf)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این به نوعی مانند یک قلمرو جنگی سرشار از عوامل وحشتناکی است که سعی دارند با سلول‌های T مبارزه کنند. بنابراین، سلول‌های CAR-T برای حمله به تومور، شرایط دشواری دارند. برای فعال کردن سلول‌های CAR-T به اندازه‌ای که برای ریشه‌کن کردن تومور کافی باشد، سلول‌ها باید در معرض غلظت بالایی از پروتئین‌های سیگنال‌دهنده قرار بگیرند. این پروتئین‌ها که "سیتوکین‌" (cytokine) نامیده می‌شوند، به سلول‌های ایمنی مهندسی‌شده می‌گویند که به سرعت تکثیر شوند و برای از بین بردن تومور آماده شوند. با وجود این، اگر سیتوکین‌ به صورت سیستمیک و از طریق تزریق وریدی رسانده شود، مقدار سیتوکین مورد نیاز برای انجام دادن یک حمله مؤثر، برای سایر قسمت‌های بدن سمی خواهد بود. "گروسکوپف" و همکارانش، ژلی ساختند که به طور موقت می‌تواند سیتوکین‌ها و سلول‌های CAR-T را در نزدیکی تومور قرار دهد. سلول‌های ایمنی در بدن رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند و به طور مداوم برای بمباران سرطان آزاد می‌شوند. این ژل از آب و دو ماده تشکیل شده است؛ پلیمر ساخته‌شده از سلولز که در گیاهان یافت می‌شود و نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر. هنگامی که این مواد با یکدیگر ترکیب می‌شوند، این دو مؤلفه به هم متصل می‌شوند. آنها می‌خواهند به یکدیگر بچسبند، اما بتوانند به راحتی از هم جدا شوند. "گروسکوپف" گفت: این ماده را می‌توان با سوزن‌های کوچک تزریق کرد. ماده پس از تزریق، خود را دوباره پیدا می‌کند و به یک ساختار قوی از ژل تبدیل می‌شود. پیکربندی شبکه‌مانند ژل به اندازه کافی محکم است تا از لیز خوردن سیتوکین‌های کوچک به سمت بیرون جلوگیری کند. در عین حال، اتصالات ساختار به اندازه‌ای ضعیف هستند که سلول‌های CAR-T بتوانند آنها را بشکنند و زمانی که آماده نابودی سلول‌های سرطانی هستند، آزادانه تکان بخورند.پژوهشگران پس از تعیین بهترین ژل برای رساندن درمان سرطان، روش خود را روی موش‌های مبتلا به تومور آزمایش کردند. "گروسکوپف" دریافت که سرطان همه موش‌هایی که ژل حاوی سلول‌های CAR-T و سیتوکین‌ها به آنها تزریق شد، پس از ۱۲ روز بهبود یافت. همچنین، "گروسکوپف" و همکارانش تلاش کردند تا فقط سلول‌های CAR-T را به ژل وارد کنند؛ اما روند ناپدید شدن تومورها کندتر بود یا اصلا ناپدید نشد. درمان‌هایی که به واسطه تزریق وریدی منتقل شدند، اثر کمتری نسبت به انتقال با ژل داشتند. علاوه بر این، ژل واکنش‌های التهابی نامطلوبی را در موش ها ایجاد نکرد و در عرض چند هفته به طور کامل در بدن تجزیه شد. همچنین، این گروه پژوهشی سعی کردند ژل را دورتر از تومور تزریق کنند. آنها در کمال تعجب دریافتند که همه تومورهای موش‌ها ناپدید شدند. "اپل" گفت: آنچه ما ارزیابی می‌کنیم، در درجه نخست، تومورهایی است که می‌توان ژل را در کنار آنها تزریق کرد؛ اما ما هنوز نمی‌توانیم به همه بافت‌های بدن دسترسی پیدا کنیم. اپل گفت که مجموعه آزمایش‌های بعدی آزمایشگاه او، توانایی روش انتقال ژل را بیشتر بررسی خواهند کرد تا به درمان تومورهای دور کمک کنند. این پژوهش به طور کلی، یک راه ساده و مؤثر را برای ارائه درمان امیدوارکننده سرطان پیشنهاد می‌کند. "گروسکوپف" گفت: به عقیده من، مزیت بزرگ ژل‌های ما این است که ساختن آنها آسان است. در این روش، ما دو چیز را با هم مخلوط می‌کنیم و به تزریق آنها می‌پردازیم. ما باید بررسی‌های پیش‌بالینی بیشتری را انجام دهیم اما من فکر می‌کنم که امیدهای بسیاری برای آن وجود دارد. این پژوهش در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

رئیس جمهور از دستاوردهای هسته‌ای رونمایی کرد

در روز فناوری هسته‌ای، از ۳ دستاورد در حوزه رادیو دارو، ۲ دستاورد در حوزه پلاسما و ۴ دستاورد حوزه‌های صنعتی، لیزر، سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری رونمایی شد. سازمان انرژی اتمی همچنین امروز در مراسم بزرگداشت فناوری هسته‌ای در حضور رئیس جمهور از ۳ برنامه راهبردی خود برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و ساخت نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ هزار مگاواتی در "دارخوِین" خبر داد. در جریان این بازدید محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دستاوردهای علمی و فناورانه کشور در حوزه هسته‌ای را برای رئیس‌جمهور توصیف کردند. رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری در حوزه هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خواند و گفت روند تحقیق و پژوهش در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد. به گفته آقای رئیسی صنایع هسته‌ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد، نمی خواهند اعتراف کنند، حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای باید مورد احترام همه باشد. برای حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران حتی یک گام هم عقب نشینی نمی‌کنیم. همچنین امروز سند توسعۀ منابع انسانی، سند توسعۀ کاربرد پرتوها، به منظور پوشش دهی کل محصولات تولیدی کشور بویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه ای پیش بینی گردیده و سند توسعۀ برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در افق بیست ساله ساله نیز رونمایی شد. سازمان انرژی اتمی ایران در سال ١٤٠٠ حدود ٧٧ دستاورد جدید به دستاوردهای خود افزوده است. ٢٩ دستاورد مربوط به حوزۀ سوخت اتمی، ١٩ دستاورد مربوط به حوزۀ تحقیق و توسعه، ١٥ دستاورد مربوط به حوزۀ تأمین انرژی و ١٤ دستاورد مربوط به حوزۀ کاربرد پرتوهاست که امروز از ٩ دستاورد اصلی و نمونه توسط رییس‌جمهور محترم رونمایی خواهد شد. این دستاوردها عبارتند از:

١- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن. ٢- تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونۀ صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران. ٣- طراحی و ساخت سامانۀ سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ ها و باکتری های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی گیرد. ٤- طراحی و ساخت سامانۀ پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه بصورت انتخاب سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می گردد. ٥- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-١٦١ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می شود و سلول سرطانی را بصورت موضعی از بین می برد. ٦- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ٦٨ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ٦٨- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ٢٨ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن. ٧- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ١٧٧، گالیوم ٦٨ و تکنیسیوم ٩٩،٨- کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف. ٩- طراحی و ساختِ چشمۀ لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فهرست ابر بدهکاران بانکی اعلام شد

سه بانک مسکن، کشاورزی و پست‌بانک پس از بانک ملی، اسامی ابربدهکاران خود را اعلام کردند. در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و به منظور شفاف‌سازی تسهیلات‌گیرندگان کلان و ابربدهکاران بانکی، سه بانک بانک مسکن، کشاورزی و پست‌بانک اسامی بدهکاران بزرگ خود را منتشر کردند. عصر شنبه هم بانک ملی، اسامی بدهکاران بزرگ خود را منتشر کرده بود. رئیس‌جمهور طی دستوری به بانک ها گفته بود: به بدهکاران بدحساب میدان ندهید اسامی آنها را منتشر کنید و دستشان را قطع کنید. احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۳ آبان ماه سال گذشته از بانک مرکزی درخواست کرده بود تا بانک‌ها و موسسات اعتباری هر سه ماه یک بار لیست ابربدهکاران بانکی خود را منتشر کنند. بانک کشاورزی اسامی بدهکاران دانه‌درشت خود را با ذکر جزئیات میزان بدهی منتشر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ویزای جام جهانی قطر رایگان شد

وزارت خارجه به‌منظور تشویق اتباع خارجی شرکت‌کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پیشنهاد کرد برای متقاضیان سفر به ایران در آن ایام ویزای رایگان صادر شود. به موجب این طرح پیشنهادی، اتباع کشورهایی که تیم‌های فوتبال آنان موفق به صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده است، می‌توانند درخواست روادید رایگان برای یک یا دو بار ورود و بیش از آن با مدت اعتبار دو ماهه و اقامت ۲۰ روزه از طریق ثبت درخواست ارائه کنند. همچنین اتباع تمام کشورها (به‌جز اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش، سومالی، سریلانکا) که تابع شرایط روادید جهانگردی بوده و همچنین اتباع کشورهای آمریکا، انگلستان و کانادا که روند اخذ روادید آن‌ها مانند قبل از طریق درخواست قبلی و انجام بررسی‌های لازم خواهد بود، در صورت ارائه بلیت از مبدأ دوحه می‌توانند از طریق ثبت درخواست و درج تصویر بلیت در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) درخواست روادید رایگان یک بار، دو بار ورود یا ورود متعدد با مدت اعتبار دو ماهه و اقامت ۲۰ روزه را داشته باشند. اتباع تمام کشورهایی که (به‌جز کشورهای یاد شده) که از وزارت ورزش و جوانان متوقف فیه خود نامه مبنی بر گواهی شرکت فرد را ارائه کنند، می‌توانند به شرط ثبت درخواست روادید و درج تصویر گواهی از وزارت ورزش خود در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) نسبت به درخواست روادید فوق اقدام کنند. در صورت ارائه یادداشت رسمی توسط وزارت خارجه کشور متوقف فیه یا نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی خارجی در ایران مبنی بر اعلام شرکت فرد یا افراد متقاضی می‌توانند روادید متعدد رایگان با مدت اعتبار دو ماهه با مدت ۲۰ روز را به شرط ثبت درخواست و درج تصویر یادداشت رسمی به زبان‌های فارسی و زبان مد نظر کشور خود در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) ارائه دهند. اتباع کشورهایی که از طریق ترانزیت تمایل به شرکت در جام جهانی قطر را دارند، با ارائه مدارک لازم (در سامانه روادید) می‌توانند درخواست روادید متعدد رایگان با مدت اعتبار دو ماهه با مدت ۲۰ روزه را داشته باشند. با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی موجود در رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر برای کشورمان، وزارت امور خارجه در راستای تشویق اتباع خارجی شرکت‌کننده در این رویداد برای سفر به ایران، طرح صدور روادید رایگان برای متقاضیان سفر به کشورمان از میان شرکت‌کنندگان در رویداد مزبور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به دولت ارائه کرده که در حال حاضر در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مراحل بررسی کارشناسی را می‌گذراند. گفتنی است تیم ملی فوتبال ایران برای ششمین بار به رقابت‌های جام جهانی صعود کرده است. بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال قرار است که از ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در قطر برگزار شود. این اولین جام جهانی است که در منطقه غرب آسیا و در یک کشور عربی، به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی کشور میزبان در پاییز برگزار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سپاه کشتی های قاچاق سوخت را توقیف کرد

رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک فروند کشتی خارجی حامل ۲۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس خبر داد. مجتبی قهرمانی گفت: با هماهنگی مقام قضایی، نیروهای ناوتیپ ذوالفقار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. او گقت: در بازرسی از این شناور بیش از 220 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است و 11 خدمه خارجی آن نیز پس از دستگیری، جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می برند. به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان یک فروند لنج ایرانی حامل 20 هزار لیتر گازوئیل قاچاق نیز که قصد سوخت رسانی به این کشتی خارجی را داشته است، از سوی تفنگداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبهای سرزمینی کشورمان توقیف شده است که در نتیجه این عملیات نیز 3خدمه این شناور بازداشت شده‌اند.این مقام قضایی گفت: مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق سوخت از اولویت‌های مهم و مورد پیگیری مستمر دادگستری هرمزگان در جهت حمایت از رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است و این مهم با تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با قاچاق سوخت و از طریق کارآمدسازی نظارت‌ها و تشدید برخورد با متخلفین پیگیری می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رژیم صهیونیستی جنین را قرنطینه کرد

رژیم صهیونیستی شنبه شب، از بیم عملیات شهادت‌طلبانه در سرزمین‌های اشغالی، ورود و خروج فلسطینیان ساکن مناطق ۱۹۴۸ به جنین را ممنوع اعلام کرد.مقامات صهیونیست اعلام کردند که هر گونه ورود و خروج فلسطینیان ساکن اراضی ۱۹۴۸ به جنین خواه پیاده یا با خودرو ممنوع است. «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این تصمیم را پس از جلسه «ارزیابی امنیتی» که در پی تنش امنیتی و افزایش حملات صهیونیستها به اردوگاه جنین انجام گرفت، صادر کرده است. رژیم صهیونیستی ورود و خروج فلسطینی‌ها را از دو ایست بازرسی "الجلمه" و "ریحان" ممنوع کرد. براساس این تصمیم، تمامی بازرگانان فلسطینی نیز از ورود به سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ ممنوع شدند. تصمیم وزیر رژیم صهیونیستی، ۵ هزار فلسطینی را از دیدار خانواده و خویشاوندان خود در دو خط سبز ساکنان استان جنین و مناطق داخلی سرزمین‌های اشغالی محروم خواهد کرد. دقایقی پیش نیز، رسانه‌های صهیونیستی به ساکنان سرزمین های اشغالی هشدار دادند که ورود به منطقه جنین، با خطر کشته و زخمی شدن همراه خواهد بود و بیم آن می رود که این حوادث به غزه و شلیک موشک از آن به شهرهای اسرائیل کشیده شود. تیراندازی پنجشنبه شب در قلب تل آویو لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخته است و سراسر اسرائیل را در شوک عمیق فرور برده است، به طوری که به اعتراف خود آنها، این عملیات بی‌سابقه بوده و هرگز چنین چیزی دیده نشده است. تیراندازی در یک کلوب شبانه در تل‌آویو رخ داد که در جریان آن، ۲ صهیونیست کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند. گروه‌های مختلف فلسطینی اعلام کردند که این عملیات متهورانه نتیجه خشونت‌ها، آزار و اذیت و جنایت‌های این رژیم علیه ملت ما و برآیند خشم فلسطینیان است.

منبع: ایرنا

پیامک‌های انتخاباتی جعلی جنجالی شد

کمیسیون ملی کنترل مبارزات انتخاباتی و کمیسیون رای گیری فرانسه، پس از پخش این پیامک‌ها از رای‌دهندگان خواست تا بسیار محتاط باشند. در یک بیانیه مطبوعاتی مشترک، این کمیسیون‌ها خواهان بیشترین احتیاط در مورد پیام‌هایی هستند که با عنوان نتایج نظرسنجی منتشر شوند، اما به منزله نظرسنجی نیستند و بنابراین نمی‌توانند از این اصطلاح استفاده کنند. آنها همچنین از رسانه‌ها، پلتفرم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مردم خواستند این پیام‌ها را که ممکن است اطلاعات گمراه‌کننده باشد، بازنشر نکنند. بر پایه آخرین نظرسنجی ها، امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه در صدر فهرست نامزدها از بیشترین بخت پیروزی برخوردار است. مارین لو پن از حزب دست راستی "مجمع ملی" جایگاه دوم خود را تثبیت کرده و حتی در ۲ هفته اخیر فاصله خود را با مکرون کاهش داده است. ژان لوک ملانشون نامزد حزب "فرانسه تسخیرناپذیر" از جناج چپ نیز در جایگاه سوم ایستاده است. به این ترتیب قوی‌ترین احتمال تا این لحظه راهیابی مکرون و لو پن به دور دوم انتخابات است. این پیامک‌ها درست پیش از پایان رسمی تبلیغات انتخاباتی در نیمه شب گذشته، برای بسیاری از مردم فرانسه ارسال شد و برخی از حامیان جنجالی اریک زمور نامزد جناح راست افراطی این کشور نیز آن را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر کردند. والری پکرس نامزد حزب جمهوری‌خواه فرانسه بی‌درنگ نسبت به انتشار این پیامک‌ها واکنش داد و زمور را به انتشار غیرقانونی یک نظرسنجی جعلی از طریق پیامک متهم کرد. نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه فردا (یکشنبه) در حالی که نرخ مشارکت رای‌دهندگان و احتمال پایین بودن تاریخی آن، به نگرانی اصلی عرصه سیاسی این کشور تبدیل شده است، برگزار می‌شود. انتخابات (۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین انتخابات با حضور و مشارکت مستقیم مردم این کشور محسوب می‌شود. این انتخابات معمولا به دلیل تعداد زیاد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می‌کنند در ۲ مرحله برگزار می‌شود که امسال دور دوم آن ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰) پیش‌بینی شده است.

منبع: ایرنا

آتش‌نشانی به اصفهانی ها هشدار داد

فرهاد کاوه‌آهنگران در جمع خبرنگاران، با اشاره به زنده‌گیری تعدادی مار توسط آتش نشانان از اماکن مختلف و پارک‌ها، اظهار داشت: هر ساله از اواسط فروردین ماه تا پایان تابستان حوادث زیادی در مورد رویت مار توسط شهروندان به سازمان اتش نشانی اصفهان گزارش می‌شود که نیروهای آتش‌نشانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل رویت مار می‌روند و در صورت وجود مار آنها را زنده‌گیری می‌کنند. وی افزود: مارهای گرفته شده توسط آتش نشانان یا به اداره محیط زیست تحویل داده می‌شوند و یا در محل دور از شهر و در طبیعت رهاسازی می‌شوند و هرگز آسیبی به آنها وارد نمی‌شود.سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از شهروندان در خواست کرد: شهروندان در صورت رویت مار نزدیک آنها نشوند و بلافاصله با شماره تلفن 125 تماس حاصل فرمایند. کاوه‌آهنگران توصیه کرد: شکاف‌های ورودی به منازل پوشانده شود، درب‌ها باز نماند، در هنگام خرید میوه و صیفی‌جات جعبه‌های آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد و در آخر مراقب کودکان باشید.

منبع: تسنیم

مزارع خشخاش اندیکا و بهبهان امحا شدند

در پی دریافت اخبار و اطلاعات رسیده از پلیس مبارزه با مواد مخدر و سربازان گمنام امام زمان (عج)، دو مزرعه ‌ کشت خشخاش در شهرستان اندیکا و بهبهان کشف شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اندیکا استان خوزستان با اشاره به کشف یک قطعه زمین زیر کشت خشخاش در این شهرستان گفت: در پی دریافت اخبار و اطلاعات رسیده از پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان مبنی بر کشت خشخاش، دستورات قضایی جهت پیگیری موضوع صادر شد. علی زلقی بیان کرد: در بازرسی از محل اعلام شده مشخص شد که موضوع صحت داشته و یک هزار گرز خشخاش در این زمین کشت شده بود که جمع‌آوری و تحویل پلیس مبارزه با مواد مخدر شد. زلقی افزود: دستورات قضایی جهت شناسایی عوامل کشت این زمین صادر شده است.‌علیرضا قاسمی‌نژاد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان در استان خوزستان از کشف مزرعه خشخاش در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: در پی دریافت اخبار و اطلاعات رسیده از سربازان گمنام امام زمان (عج) مبنی برکشت خشخاش توسط افرادی با هویت معلوم در روستای شله زار از توابع شهر زیدون، دستورات قضایی جهت دستگیری متهمان صادر شد. وی ادامه داد: مامورین پلیس مبارزه با مواد مخدر بهبهان به همراه مامورین مبارزه با قاچاق کالا و عوامل پاسگاه پل زهره و با نظارت مستقیم رئیس بازرسی و مامورین آن اداره به محل اعزام شدند که پس از طی مسافت کوهستانی و عبور از رودخانه، مزرعه‌ای با حدود 500 متر مساحت که زیر کشت خشخاش بود، مشاهده شد. قاسمی‌نژاد گفت: حدود چهار هزار بوته خشخاش در این مزرعه کشت شده بود که پس از مستندسازی و صدور دستور قضایی، در محل امحاء شد. وی افزود: دستورات قضایی جهت شناسایی متهمان و دستگیری آنان صادر شده است.

منبع: تسنیم

لیست تحریمی آمریکایی ها بروزرسانی شد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی را بروزرسانی کرد که به‌شرح زیر می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بروزرسانی فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشریوزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، به‌ویژه مواد 4 و 5، اشخاص آمریکاییِ ذیل الذکر را به‌دلیل اقدامات تروریستی، ترویج و حمایت از تروریسم و نیز نقض فاحش حقوق بشر، تحت تحریم‌های مندرج در قانون فوق قرار می‌دهد. اشخاص مذکور، حسب مورد، در حمایت، سازماندهی، اِعمال و تشدید اقدامات زورمدارانه یک‌جانبه (تحریم‌های جنایتکارانه) آمریکا علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، تأمین مالی و حمایت ازگروه‌های تروریستی و اقدامات تروریستی و همچنین حمایت از اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در منطقه به‌ویژه علیه ملت مظلوم فلسطین، نقش داشته‌اند. اقدامات زورمدارانه یک‌جانبه آمریکا علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران و اقدام عامدانه آمریکا جهت تحمیل شرایط سخت زندگی بر ایرانیان، از جمله، از طریق ممانعت از دسترسی آنان به دارو، خدمات و تجهیزات پزشکی به‌ویژه در شرایط ناشی از بیماری کوویدـ‌19 و نیز محروم نمودن آنان از حقوق بنیادین خود، زندگی میلیون‌ها ایرانی را به مخاطره انداخته و تأثیر منفی بر بهره‌مندی آنان از حقوق اقتصادی و اجتماعی خود داشته است، چنین اقداماتی نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق بنیادین بشر و مصداق بارز جنایت علیه بشریت می‌باشد، همچنین، برنامه‌ریزی، راهبری و حمایت از اقدامات تروریستی، تأمین مالی و حمایت مادی از جمله تسلیحاتی و اطلاعاتی، آموزش و سازماندهی گروه‌های تروریستیو سایر انواع حمایت‌ها از چنین گروه‌هایی، نقض حقوق بین‌الملل و برخلاف تعهدات بین‌المللی در حوزه تروریسم محسوب می‌شود. دولت آمریکا با اقدامات فوق کهتوسط اشخاص ذیل‌الذکر حمایت، تسهیل و یا عملیاتی شده است، تعهدات بین‌المللی خود راجع به احترام، صیانت و حفاظت از حقوق بشر و تعهدات راجع به خودداری از سازماندهی اقدامات تروریستی و تأمین مالی تروریسم و خودداری از اعمال اقدامات زورمدارانه یک‌جانبه را نقض نموده که به‌عنوان اعمال متخلفانه بین‌المللی موجب مسئولیت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا می‌باشد. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین‌المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم، به‌ویژه مبارزه با تروریسم ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های مندرج در قانون مذکور را علیه اشخاص فوق اعمال می‌نماید. جمهوری اسلامی ایران، همچنین، تصریح می‌نماید که اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، نقض فاحش اصول بنیادین حقوق بین‌الملل مندرج در منشور ملل متحد و برخلاف حقوق بین‌الملل بوده و مانع از بهره‌مندی از حقوق بشر می‌گردد، بر این مبنا و با توجه به اَعمال متخلفانه بین‌المللی آمریکا، تحریم‌های مورد نظر در تطابق با تعهدات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدامات زورمدارانه یک‌جانبه و در چارچوب عمل متقابل، اعمال می‌گردند. با عنایت به موارد فوق و مفاد قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، کلیه نهادهای ذی‌ربط، اقدامات لازم را جهت اجرای مناسب تحریم‌های مندرج در قانون مذکور را معمول خواهند داشت.

منبع: تسنیم

پاکستان موشک بالستیک شلیک کرد

ارتش پاکستان یک فروند موشک بالستیک را با موفقیت آزمایش کرد.روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای مسلح پاکستان آزمایش موشک بالستیک «شاهین ۳» را با موفقیت انجام دادند. در این آزمایش موشکی که با حضور مقامات و مهندسان نظامی پاکستان برگزار شد، موشک بالستیک دوربرد زمین به زمین «شاهین ۳» شلیک و با موفقیت به هدف از پیش تعیین شده برخورد کرد. روابط عمومی ارتش پاکستان افزود: این آزمایش موشکی با هدف تایید مجدد پارامترهای مختلف طراحی و فنی سیستم تسلیحاتی انجام شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده ارتش پاکستان موشک بالستیک زمین به زمین «شاهین ۳» نزدیک به ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر برد دارد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha