دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رسول خواجه کریمی

امام جمعه خوانسار با بیان این که قرآن رساترین و بزرگترین کتاب تبیین است، تصریح کرد: تبیین مختص یک امر نیست، بلکه مختص حقایق است و زاویه و گستره اش کل زندگی بشر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رسول خواجه کریمی، امام جمعه خوانسار، در نشست اخلاقی بصیرتی در جمع طلاب، کارکنان و اساتید مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(س) این شهر، گفت: آنچه امروزه در حوزه ها رایج و مورد بحث می باشد، بحث جهاد تبیین است.

وی با اشاره به آیه «کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ لِتُبیِّنَ لِلنَّاس»، افزود: بزرگترین کتاب تبیین، قرآن است و تبیین مختص یک امر نیست، بلکه مختص حقایق است و زاویه و گستره اش کل زندگی بشر است.

حجت الاسلام خواجه کریمی با بیان اینکه مفهوم تبیین در قرآن یک مفهوم عام است، افزود: تبیین شامل همه افراد بشر می شود و بهترین، مُبَیِّن در عالم خلقت خالق است، زیرا آگاهی کامل به مخلوق خود دارد و لذا قرآن عالی ترین نوشتار بیانی می باشد.

وی اظهار کرد: کلمه تبیین در لغت به معنای وضوح، روشن شدن، کشف کردن حق و پرده برداشتن از حقایق می باشد و نتیجه ای که از این کشف حاصل می شود «بینونه» گفته می شود، در حقیقت جهل و ابهام که دو پدیده هستند روی حقایق را می پوشانند، این حالت فاصله بین حق و باطل را بیان می گویند و در اصطلاح به معنای خروج از جهل و خروج از ابهام است.

امام جمعه خوانسار با بیان اینکه قرآن اعجاز بیانی است و رساترین نوع کلام است تصریح کرد: تبیین مُبَیِّن می خواهد، مُبَیِّن دارای چند ویژگی است، باید آگاه، عالم و معرفت داشته باشد، حقایق را بشناسد و بیان رسا داشته باشد. در عصر انقلاب اسلامی شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید دستغیب، شهید مدنی و ... در راه تبیین به شهادت رسیده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha