چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / امام جمعه قزوین گفت: خدا فرمود کافران گفتند تو اگر پیغمبر هستی چرا از آسمان گنجی برای تو پایین نمی‌افتد؟ این‌ها نشان می‌دهد چشم و گوششان صرفاً از مادیات پر بود، خدای متعال فرمود کافران صرفاً خوشی‌ها و نیازهای مادی خود را در دنیا دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن مجید که در مسجد امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد گفت: خداوند در سوره فرقان آورده است کافران به پیامبر گفتند برای تو افسانه‌های قدیمی را آماده کرده‌اند و تو آن‌ها را حفظ می‌کنی و برای ما می‌گویی، یعنی دشمنان پیغمبر قرآن را این‌گونه نشان داده و جهل خود را آشکار کردند، خداوند فرمود ای پیغمبر در جواب آن‌ها بگو آن کسی که اسرار عالم را می‌داند این قرآن را نازل کرده است.

وی ادامه داد: یک نکته در آیه ۶ سوره فرقان وجود دارد، خداوند به پیغمبر فرمود بگو همان کسی قرآن را نازل کرده که اسرار آسمان‌ها و زمین را می‌داند، اما جواب مفصل را اینجا نگفته است، جواب مفصل را در جاهای دیگر قرآن گفته است، آنجا که گفت اگر نسبت به این قرآن شک دارید مانند آن را بیاورید و جن و انس را دعوت به این کارکرد، اما هیچ یک یقیناً نتوانستند.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند فرمود حتی اگر همه جمع شدید و نتوانستید مانند همه قرآن را بیاورید، ده سوره مانند قرآن بیاورید، چون این آیه مربوط به اوایل نزول قرآن بوده، در مورد سوره‌های مدنی و طولانی نیست، بلکه در مورد سوره‌های کوتاه و پایانی قرآن است، یعنی خدا از آن‌ها خواست جمع شوند و ده سوره کوتاه مانند قرآن بیاورند، باز هم نتوانستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: آنها تلاش کردند تا مانند قرآن بیاورند، اما نتوانستند، خداوند در نهایت فرمود یک سوره و یک آیه مانند قرآن بیاورید باز هم هر چه تلاش کردند نتوانستند، تاریخ با دقت این‌ها را ثبت و ضبط کرده که هر کسی هر تلاشی کرد نتوانست و تنها یک چیزهای بی‌محتوا گفتند، خداوند در نهایت به آن‌ها فرمود ای کافران بدانید که این کلمات معمولی نیستند و از اسرار آفرینش به شما خبر می‌دهند، قدر آن را بدانید، آن کسی که اسرار عالم را می‌داند اسرار آدم‌ها نیز به دست اوست، یعنی می‌داند انسان به چه چیزی نیاز دارد و سعادت او در چیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تاکید کرد: بنده سفارش می‌کنم کسانی که علاقه دارند از قرآن بیشتر استفاده کنند راجع به این آیات، تفسیر شریف المیزان را مطالعه کنند، شاید برخی‌ها از این آیات تصور می‌کنند خدا می‌خواسته کافران را بترساند، اما علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌گوید اگر خدا می‌خواست کفار را بترساند نمی‌گفت «إِنَّهُ کانَ غَفُوراً رَحِیماً»، خدا می‌خواهد به کفار بگوید شما هم در اعماق وجود خود دنبال خدا می‌گردید و اگر از کافران هم سؤال کنید چه کسی آسمان‌ها و زمین را آفریده است حتماً می‌گویند خدا آفریده، چون خدا فطرت انسان‌ها را می‌شناسد.

وی عنوان کرد: خدا به کافران می‌گوید خداوند سِرّ نهان شما را می‌داند، اگر به خود دروغ نگویید و وجدان و فطرت خود را انکار نکنید شما هم حق را می‌فهمید، خدای غفور و رحیم پیغمبر خود را با اسرار ملکوت که قرآن باشد فرستاده تا دست شما را بگیرد و شما را نجات دهد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه بعدی فرمود کافران گفتند این کیست که ادعای رسالت می‌کند؟ تو اگر پیغمبر هستی چرا غذا می‌خوری؟ تو که مثل ما هستی و گرسنه و تشنه می‌شوی، تو چطور پیغمبری هستی که با مردم تعامل داری؟ حال که پیغمبر هستی پس چرا یک فرشته همراه تو نیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: در آیه بعد نیز خدا فرمود کافران گفتند تو اگر پیغمبر هستی چرا از آسمان گنجی برای تو پایین نمی‌افتد؟ این‌ها نشان می‌دهد چشم و گوششان صرفاً از مادیات پر بود، خدای متعال فرمود کافران صرفاً خوشی‌ها و نیازهای مادی خود را در دنیا دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: قرآن می‌خواهد ما آدم باشیم، اما هر کاری کرد کفار آدم شوند این‌ها بهانه آوردند، تا آنجا که گفتند باید از آسمان گنجی پایین بیفتد تا ما باور کنیم تو پیغمبر خدا هستی، این تنزل مرتبه انسانی است، خداوند فرمود کافران به پیروان پیغمبر گفتند شما از یک مردی که مسحور است، پیروی می‌کنید.

امام جمعه قزوین افزود: مخالفان پیغمبر هر آیه‌ای که نازل می‌شد روی برمی‌گرداندند و اعراض می‌کردند و سپس اعتراض می‌کردند، وقتی حق بر آن‌ها آمد و آیات قرآن برای آنان نازل شد تکذیب کردند و گفتند ما این‌ها را قبول نداریم، خدا می‌گوید به‌زودی خواهند فهمید این آیاتی که به بازی می‌گیرند و مسخره می‌کنند چه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: خداوند در آیه ۷ سوره فرقان می‌گوید ای پیغمبر، اگر برای این آدم‌ها قرآن را روی کاغذ نازل می‌کردیم و با دست‌هایشان این کتاب را لمس می‌کردند باز هم می‌گفتند این سحر است، چون خودشان مشکل دارند و باید چشم حقیقت‌بین پیدا کنند، خدا می‌گوید حتی اگر ما با پیامبر ملک و فرشته‌ای را هم می‌آوردیم آن هم باید در قالب یک انسان می‌بود تا بتوانید با او ارتباط بگیرید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha