جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی نماینده ولی فقیه با فرهیختگان گیلان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی، قرآن را کتاب هدایت، سعادت و تربیت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی، روز یازدهم ماه مبارک رمضان در شبستان مصلی در تفسیر آیه ۹ سوره احزاب، اظهار کرد: “ای اهل ایمان، به یاد آرید نعمتی را که خدا به شما عطا کرد وقتی که لشکر بسیاری (از کافران) بر شما حمله‌ور شدند، پس ما بادی تند و سپاهی بسیار (از فرشتگان) که به چشم نمی‌دیدید فرستادیم، و خدا خود به اعمال شما بینا بود”.

وی، آیه‌های ۹ تا ۲۵ سوره احزاب را درباره این جنگ عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۷ آیه در مورد جنگ احزاب است و به دلیل اینکه مسلمانان در این جنگ اطراف مدینه خندق حفر کردند، جنگ خندق نیز می نامند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه مسلمانان با حفر خندق در جنگ احزاب جلوی پیشرفت دشمن را گرفتند، تصریح کرد: دو حادثه در جنگ احزاب اتفاق افتاد، نخست آنکه اوج عزتی که مشرکان برای خود درست کرده بودند در این جنگ شکسته شد و دیگر اینکه برای مسلمانان عزت، شوکت و صولت به وجود آمد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی، جمعیت مشرکان در جنگ احزاب را ۱۰ هزار نفر خواند و بیان کرد: جمعیت مسلمانان در جنگ احزاب یک سوم مشرکان و تعداد ۳ هزار نفر بود اما عزت از آن مسلمانان شد.

وی در ادامه قرآن را کتاب هدایت، سعادت و تربیت عنوان کرد و افزود: در قرآن به موضوع های دیگر نیز اشاره شده اما کتاب تربیت انسان است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه جنگ احزاب در سال پنجم هجرت اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم پیمان‌هایی با طوایف مدینه از جمله یهودیان بنی نضیر و بنی قریظه بسته بود که در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و همدیگر را آزار نرسانند اما یهودیان بنی نضیر عهد شکنی کردند و به مسلمانان آزار رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی به همراهی مشرکان با یهودیان برای حمله به مسلمانان در جنگ احزاب اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم اتاق فکر تشکیل داد تا تجربه تلخ جنگ احد دیگر اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: هر کدام از مسلمانان در جلسه برای مقابله با حمله دشمنان طرحی را پیشنهاد کردند و سلمان فارسی موضوع خندق برای جلوگیری از حمله دشمن را مطرح کرد که به اتفاق آرا طرح سلمان پذیرفته شد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه جنگ احزاب به نفع مسلمانان تمام شد، اظهار کرد: تفرق دشمن در جنگ احزاب نخست آن که معلول رشادت و شجاعت امیر مومنان علی علیه السلام بود و دومین عامل تفرق دشمن حفر خندق بود ضمن اینکه اجرای طرحی برای متفرقه کردن دشمن سومین عامل تفرق دشمن در جنگ احزاب بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha