دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گاز

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گاز در اتحادیه اروپا نجومی شد

قیمت گاز طبیعی در اروپا روز سه شنبه پس از هفت بار کاهش دوباره روند افزایشی به خود گرفت زیرا انتظار می‌رود صادرات گاز روسیه از خاک اوکراین کاهش یابد. طبق گزارش‌ها، صادرات گاز روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا به ۶۸ درصد از میزان تعهد داده شده این کشور رسیده است که توسط غول انرژی روسیه گاز پروم قرارداد ترانزیت آن با کشورهای عضو اتحادیه بسته شده بود. با این حال همواره گازپروم اعلام می‌کند که جریان گاز صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطابق با درخواست مشتریان است. طبق گزارش‌ها تا ۱۲ آوریل، درخواست کشورهای اروپایی برای واردات گاز روسیه ۷۴.۵ میلیون متر مکعب بوده است. در همین حال، عرضه از طریق خط لوله نورد استریم روسیه تقریباً به ظرفیت کامل خود رسیده است. قیمت گاز در هلند به طور میانگین ۳.۹ درصد در ماه می و ۲.۸ درصد دیگر در آمستردام در روز گذشته افزایش یافته و به ۱۰۲ دلار و ۹۱ سنت در مگاوات ساعت رسیده است. در بازار گاز انگلیس، قرارداد یک روزه گاز با ۳.۵ درصد افزایش به ۲۲۰.۵۱ پنس رسید، از طرف دیگر قیمت گاز در خطوط لوله یامال به اروپا و خطوط گاز مالنو در آلمان و لهستان نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. با این حال گفته می‌شود قیمت گاز روسیه تاکنون تحت تأثیر بحران اوکراین قرار نگرفته است. به گفته مارتین راتس، استراتژیست گاز اروپا در بانک مورگان استنلی، قیمت‌های کوتاه مدت گاز اروپا در حال حاضر تحت تأثیر ۲۰ تا ۴۰ درصد حق بیمه پرداخت شده توسط شرکتهای بزرگ است که به دلیل خطر اختلال در عرضه به پرداخت آن روی آوردند. در همین حال، آخرین تنش بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه بر سر تقاضای مسکو برای پرداخت پول گاز به روبل، نگرانی‌هایی را در مورد توقف عرضه روسیه از ۲۰ آوریل (زمانی که پرداخت‌های قرارداد انجام می‌شود)، افزایش داده است.

منبع:مهر

سفارت ایران در کابل گلباران شد

صبح امروز گروهی از شهروندان افغان با تجمع در برابر سفارت ایران در کابل، حمله فتنه گران به اماکن دیپلماتیک ایران در کشورشان را محکوم کردند و بعد از اهدای گل به کارکنان سفارت با قرائت قطعنامه ای از دو ملت افغانستان و ایران خواستند که در «مقابل نفاق دشمنان دو ملت هوشیار باشند».در این قطعنامه آمده است: «اگر شماری از افراد مغرض دیروز درب کنسولگری ایران را در هرات سنگباران کردند، ما امروز به نماینده‌گی از مردم افغانستان درب سفارت ایران را در کابل به نشانه برادری و دوستی گلباران می کنیم.» همچنین جمعی از مردم هرات اعم از تجار و افراد سرشناس، با حضور در کنسولگری ایران در این ولایت حمله به این نمایندگی دیپلماتیک را محکوم و از خدمات ایران به افغانستان قدردانی کردند! این اقدام شهروندان افغان دو روز بعد از وقوع حادثه روز دوشنبه در مقابل سفارت ایران در کابل و کنسولگری ایران در هرات انجام می شود. اتفاقی که در آن تعدادی از افغان ها در مقابل سفارت ایران در کابل و کنسولگری آن‌ در هرات، دست به اعتراض زده و بعد از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در هرات، علاوه بر آتش زدن لاستیک در مقابل ساختمان کنسولگری، دوربین های امنیتی آن را نیز شکستند. گزارش ها حاکی است مهاجمان با تیر اندازی هوایی نیروهای طالبان و ماموران امنیت کنسولگری موفق به ورود به کنسولگری نشدند و با ورود مولوی "اسلام جار" والی هرات به محل حادثه، قائله ختم شد. پس از این اتفاق مقام‌های ایران آن را توطئه خواندند و "نعیم الحق حقانی" رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان نیز دیروز سه شنبه تجمع گروهی ناشناس مقابل کنسولگری ایران در هرات و تعرض به آن را اقدامی خودسرانه خواند. نعیم الحق حقانی در حساب توئیتری خود نوشت: در برابر کنسولگری ایران تعدادی به طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرکنندگان با دخالت نیروهای امنیتی امارت اسلامی افغانستان (طالبان) فورا پراکنده شدند. پس از اقدام طالبان، وضعیت به طور کامل در کنترل قرار گرفت و از آنجا که خیلی سریع این حرکت کنترل شد، اتفاق خاصی روی نداد.

منبع: ایرنا

پکن به تل آویو هشدار داد

سفارت چین در سرزمین های اشغالی از شایعات بی اساس مبنی بر مخفی کردن دستگاه شنود در هدایای تحویل داده شده به مقام های دولت رژیم صهیونیستی ابراز خشم کرد و به تل آویو در این زمینه هشدار داد.منابع عبری خبر دادند که ادعای مطرح شده از سوی سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) درباره جاسوسی پکن از تل آویو، موجب تنش دیپلماتیک میان دو طرف شده است. سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مدعی جاسوسی سفارت چین از وزارتخانه های این رژیم شده بود. منابع عبری گزارش دادند که سفارت چین در سالروز عید موسوم به پسح، هدایایی برای وزارتخانه های رژیم صهیونیستی ارسال کرده که بنا بر ادعای مطرح شده، حاوی دستگاه های شنود بوده است. در همین حال، نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که سفارت چین در سرزمین های اشغالی با صدور بیانیه ای به گزارش این رسانه ها مبنی بر اینکه هدایا به دستگاه شنود مجهز بوده است، واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: این شایعات بی اساس، تاثیر شدیدی دارد، زیرا هدف از انتشار آن ایجاد شکاف بین چین و اسرائیل، مخدوش کردن وجهه چین و فریب دادن اذهان عمومی است. چین همچنین در نشست سازمان ملل درمورد وضعیت فلسطین، شهرک سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. نماینده پکن در این نهاد بین المللی با تاکید بر اینکه شهرک سازی، برخلاف قانون بین الملل است، از جامعه جهانی خواست از ملت فلسطین حمایت کنند. ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت: ما از اسرائیل می خواهیم توسعه شهرک سازی را متوقف و از اخراج فلسطینی ها دست بردارد، تخریب خانه های فلسطینیان را کنار گذارد و شرایطی برای گسترش جوامع فلسطینی در کرانه باختری چنانچه در قطعنامه ۲۳۲۴ شورای امنیت مورد اشاره قرار گرفته است، فراهم آورد. وی افزود: فعالیت های شهرک سازی در قلمروی اشغالی فلسطینی ناقض قانون بین الملل است و چشم انداز دستیابی به راهکار دو دولت را تحت تاثیر قرار می دهد. نماینده چین همچنین از بابت وخامت اوضاع در فلسطین و رنج کودکان فلسطینی ابراز نگرانی کرد. وی از جامعه جهانی خواست تا با کمک به فلسطین برای کاستن از بحران مالی، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و مقابله با کووید – ۱۹ ادامه دهد. در حدود ۲۰ روز اخیر چندین عملیات شهادت طلبانه توسط جوانان فلسطینی در تل آویو و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی علیه نظامیان اسرائیلی صورت گرفته که نشان از پایان صبر فلسطینی ها نسبت به جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی دارد. شرایط این روزهای فلسطین با دوران آغازین اشغال این کشور توسط صهیونیست ها در سال ۱۹۴۸ که با سلاح و کشتار دست برتر را داشتند فرق کرده و فلسطینیان ثابت کرده اند که می توانند در مقابل رژیم خشونت طلب و تا به دندان مسلح صهیونیستی مقابله و از حقوق خود دفاع کنند. عملیات های شهادت طلبانه اخیر در سرزمین های اشغالی به ویژه در تل آویو و حیفا نشان می دهد که به رقم وجود و حضور شمار زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی، این رژیم در تامین امنیت صهیونیست ها با مشکل اساسی روبه رو شده است.

منبع: ایرنا

پشت پرده سازمان‌یافته "کودکان کار" تأیید شد

سردار حسین رحیمی درباره مسئله "کودکان کار" و تیم‌های سازمان‌یافته‌ای که اقدام به توزیع و هدایت این کودکان در میادین و تقاطع‌های اصلی تهران می‌کنند، اظهار کرد: اینکه بسیاری از "کودکان کار" سازماندهی می‌شوند را تأیید می‌کنیم البته این سازماندهی مربوط به تمام کودکان کار نیست اما اغلب آن‌ها سازماندهی می‌شوند یعنی یک نفر این کودکان را صبح به معابر و چهارراه‌ها آورده و ظهر یا غروب آن‌ها را مجدد جمع‌آوری می‌کند. رئیس پلیس تهران افزود: برای پلیس کاری ندارد افرادی را که اقدام به سازماندهی کودکان کار می‌کنند، شناسایی یا اینکه کودکان کار را از سر چهارراه‌ها جمع‌آوری کند کما اینکه این کار را با کمک شهرداری پیش از عید آغاز کردیم اما بعد از عید تاکنون اقدام خاص و جدیدی در این رابطه نداشتیم زیرا هم با تعطیلات نوروزی و مأموریت‌های پلیس مواجه شدیم و دوستان نیز مطالبه جدیدی از پلیس نداشتند. رئیس پلیس تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید سه رکن پلیس، شهرداری و دستگاه قضائی با جدیت بیشتر در این رابطه ورود پیدا کنند؛ همچنین سازمان بهزیستی نیز می‌تواند عضو این کارگروه باشد. سردار رحیمی در پاسخ به این سؤال که چه ارگان یا سازمانی متولی اصلی در موضوع ساماندهی کودکان کار است گفت: حتماً شهرداری و بهزیستی در این رابطه متولی اصلی هستند و ما در این حوزه کمک‌کننده هستیم. رئیس پلیس تهران در پاسخ به این سؤال که آیا از نظر پلیس فعالیت کودکان کار بر سر چهارراه‌ها جرم محسوب می‌شود، متذکر شد: خیر؛ این موضوع جرم نیست و در بخش جرم‌انگاری نمی‌توان از این کار به عنوان اقدام مجرمانه نام برد اما به هر حال این افراد باید جمع‌آوری شوند زیرا جزو مظاهر برهم‌زننده نظم و انضباط شهر هستند.

منبع: ایرنا

آمریکا از امارات عذرخواهی کرد

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا از امارات متحده عربی به دلیل واکنش دیرهنگام به حملات نیروهای یمنی علیه اهداف امارات عذرخواهی کرد. بر اساس گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، «آنتونی بلینکن»، ماه گذشته از امارات متحده عربی عذرخواهی کرده، هرچند این خبر اکنون منتشر شده است. در همین ارتباط نیز وب‌سایت خبری اکسیوس گزارش داد که بلینکن این عذرخواهی را خطاب به «محمد بن زائد آل نهیان»، ولیعهد امارات در جریان نشستی در ماه گذشته در مراکش اظهار کرده است. به گزارش اکسیوس، بلینکن به بن زائد گفته است که پاسخ دولت بایدن به حملات یمنی‌ها به امارت‌ها خیلی دیر صورت گرفت و این موضوع را می‌پذیرد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به شرط آنکه ناشناس بماند، این موضوع را انکار نکرد، اما در مورد گفتگوهای دیپلماتیک خصوصی اظهار نظری انجام نداد. این مقام گفت: «بلینکن تصریح کرد که ما عمیقاً برای مشارکت خود با امارات ارزش قائل هستیم و در مقابل تهدیدات مشترک در کنار شرکای خود خواهیم ایستاد.»

منبع:مهر

مرکز پهپاد دانشگاه هوایی شهید ستاری افتتاح شد

امیر سرتیپ خلبان واحدی با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، اماکن علمی، پژوهشی و مرکز پهپاد این یگان را افتتاح کرد. فرمانده نیروی هوایی ارتش در جمع فرماندهان و کارکنان این دانشگاه، با اشاره به لزوم تربیت نیروی دانشمند متخصص در تراز ایران گفت: یکی از اهداف دانشگاه هوایی شهید ستاری، تعلیم و تربیت افسران ولایی و متعهد در تراز انقلاب اسلامی و بالا بردن سطح علمی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری است. امیر واحدی افزود: امروز آنچه دشمنان نظام اسلامی از نهادینه سازی مکتب انقلابی در بین آحاد جامعه هراس دارند که دانشگاه علوم و فنون هوایی با سابقه‌ای درخشان می‌تواند نقش بسیار کلیدی در تحقق این هدف والا داشته باشد، زیرا این دانشگاه مهد تربیت افسرانی ولایی و مردمدار است و این خود مولفه‌ای ارزشمند برای خوشبین سازی و ارتقای محبوبیت در بین آحاد جامعه به شمار می‌رود. وی گفت: اولویت دانشگاه هوایی ارتقای توان علمی بر پایه خودباوری و بی‌نیازی به خارج از کشور است، چرا که ما جوانانی پرتلاش و علمی بسیاری در سطح جامعه داریم که هر کدام می‌توانند بازوی قدرتمندی برای کسب علوم تخصصی باشند.

منبع:مهر

بیمه عشایر رایگان شد

عباس پاپی زاده در سیزدهمین نشست قرارگاه امنیت غذایی عشایر با اشاره به اعتبارات حوزه عشایر در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: امسال اتفاقات متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در خصوص تجهیز مدارس عشایری و بیمه اجتماعی عشایر روی خواهد داد و عشایر به صورت رایگان بیمه می‌شوند. رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: مطالبات عشایر بیش از این است و باید در بودجه کشور به سهم واقعی خود برسند. وی گفت: علت عقب‌ماندگی زیرساخت‌ها در مناطق عشایری این است که حق عشایر در بودجه لحاظ نمی‌شود. همچنین استان‌ها باید سهم عشایر از اعتبارات استانی را اختصاص دهند. پاپی زاده تاکید کرد: مدیران ما با جدیت تمام این موضوع را از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها پیگیری کنند.

منبع:مهر

ایران بر سکوی نقره جام جهانی برزیل ایستاد

تیم ملی تپانچه مردان در جریان مسابقات تیراندازی جام جهانی برزیل با شکست مقابل تیم آلمان به مدال نقره رسید.در جریان مسابقات تیراندازی جام جهانی برزیل تیم تپانچه مردان با ترکیب وحید گلخندان، جواد فروغی و سجاد پورحسینی در مرحله مقدماتی تپانچه بادی در رقابت با چهار تیم دیگر با رکورد ۸۷۱.۲۸ در رده نخست ایستاد. ملی‌پوشان ایران در مرحله دوم هم با رکورد ۵۷۸.۱۵ اول شدند و به فینال رسیدند. آنها در مرحله بعد در رقابت با تیم آلمان با نتیجه ۱۰ بر ۱۶ شکست خوردند و به مدال نقره رسیدند. نمایندگان ایران پیش از این در این مسابقات به دو مدال برنز توسط تیم تفنگ بادی زنان و تیم میکس تپانچه دست یافته بودند. جام جهانی برزیل دومین دوره جام‌های جهانی در سال ۲۰۲۲ است که از ۲۲ فروردین آغاز شد و تا ۳۰ فروردین ادامه دارد. بیش از ۱۸۰ ورزشکار از ۲۸ کشور جهان در این مسابقات حضور دارند.

منبع:ایسنا

شاعر صادق آهنگران درگذشت

محمدزمان گلدسته، شاعر آیینی و سراینده قطعات حاج صادق آهنگران بر اثر سانحه تصادف درگذشت. ابراهیم سنایی، شاعر با تایید این خبر به ایسنا گفت: محمدزمان گلدسته روز گذشته با حاج صادق آهنگران قرار داشت اما به دیدار او نرفت. حاج صادق هرچقدر با تلفن همراه او تماس می‌گیرد، پاسخی دریافت نمی‌کند و برای همین با خانواده او تماس می‌گیرد. خانواده مرحوم گلدسته هم به حاج صادق می‌گویند که از او خبری ندارند و به دنبال او می‌گردند. در نهایت مشخص می‌شود که محمدزمان گلدسته دو روز پیش در جاده بین رودهن و بومهن تصادف کرده و ماشینش سوخته است. او افزود: (چهارشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) جسد او شناسایی شد. اما هنوز مشخص نیست که بر اثر تصادف از دنیا رفته است یا چون راه فراری از ماشین نداشته، سوخته است. به گفته سنایی، هنوز تصمیمی درخصوص مراسم تشییع پیکر محمدزمان گلدسته گرفته نشده است. محدزمان گلدسته در آخرین روز شهریورماه ١٣٥٤ در شهرستان گرگان متولد شد. او از شاعرانی است که در وصف امام حسین (ع) شعرهایی را سروده است. تحصیلات خود را تا دیپلم ادامه داد و سپس به شغل آزاد پرداخت. او از سیزده‌سالگی به صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد و از سال ١٣٦٦ وارد انجمن شعر گرگان شد. گلدسته از سال ١٣٧٥ به عنوان شاعر اهل بیت به سرودن شعر پرداخت. او از شاگردان محمدرضا آقاسی بود و در جشنواره‌‏های مختلف به عنوان نفر برگزیده انتخاب شده است؛ از جمله جایزه ادبی محتشم کاشانی و جشنواره سراسری شعر عاشورایی دانشجویان. از آثار محمدزمان گلدسته می‌توان به دو مجموعه شعر با عنوان‌های «گل صد برگ»، «روح و ریحان» و مجموعه سی‌دی تصویری «چاووش» اشاره کرد. او از سال ١٣٩١ با تلفیق شعر و موسیقی سبکی را در اجراهای سنتی تجربه کرد و بدین‌سان اولین آلبوم موسیقی عاشورایی‌اش با نام «شاه و گدا» خلق شد.

منبع:ایسنا

مرجع اطلاعات هسته‌ای "ماه" راه اندازی شد

مرجع اطلاعات هسته‌ای "ماه" یکی از دستاودرهای مهم معاونت علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای است که با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان انرژی اتمی تهیه و در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های صنعت هسته‌ای کشور در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی شد.از جمله مواردی که در سامانه مرجع اطلاعات هسته‌ای ارایه می‌شود، می‌توان به رویدادهای علمی هسته‌ای در سطح کشور، فرصت های پژوهشی و شعلی در بخش ‌های مختلف هسته‌ای کشور و منطقه، افتخارات و افتحار آفرینان هسته‌ای کشور، جوایز علمی ارایه شده توسط انجمن‌ها و نهادهای مختلف در حوزه هسته‌ای، گزارش‌ها و تحلیل‌های علم سنجی در موضوعات مختلف هسته‌ای، منابع علمی عمومی و تخصصی مرتبط با موضوعات هسته‌ای، پایگاه‌های اطلاعات هسته‌ای در سطح بین الملل به ویژه پایگاه‌های مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی و هرگونه اطلاعات و اخبار مورد نیاز پژوهشگران کشور اشاره کرد.

منبع:ایسنا

اسرائیل بودجه هنگفت ورزشی تصویب کرد

رژیم صهیونیستی برای گسترش ورزش خود، بودجه هنگفتی را اختصاص داده است.آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی این رژیم از اختصاص ۳ میلیارد NIS (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل ۹۳۷ میلیون دلار برای رشد ورزش خبر داده است. دو سوم این بودجه قرار است در یک دهه آینده صرف ساخت و ساز اماکن ورزشی و مقدار قابل توجهی هم صرف خرید تجهیزات ورزشی شود. رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که این بودجه در تاریخ ورزش این رژیم بی‌سابقه است.

منبع:ایسنا

رئیس‌جمهور دستور برخورد با پشت پرده گرانی‌های اخیر را صادر کرد

حجت‌الاسلام رئیسی به دستگاه‌های نظارتی و وزرای اقتصادی دولت دستور داد اقدامات لازم برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهند. رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت گرانی بی‌قاعده را غیرقابل توجیه خواند و گفت: تغییر هرگونه قیمت کالا، نیازمند بررسی همه جوانب و اطلاع رسانی مناسب به مردم است و اینکه یک شرکت یا کارخانه بخش خصوصی بخواهد به صورت ناگهانی قیمت کالای خود را افزایش دهد، غیرقابل پذیرش است. گفتنی است، هم‌اکنون ۵ مرحله از طرح خرید شفاف اجرا شده و مرحله بعدی آن از ابتدای اردبیهشت اجرا خواهد شد. در این طرح همه تولیدکنندگان موظفند به کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای، برچسب قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بزنند. تا آخرین مرحله از این طرح، روی حدود ۱۵ هزار و ۵۰ قلم کالا در ۳۰ گروه کالایی قیمت درج شد؛ در مرحله جدید نیز حدود ۵۰ هزار قلم کالا به اقلام قبلی اضافه خواهد شد. بررسی وضعیت بازار محصولات کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته سوم فروردین امسال هم نشان می‌دهد، برخی کالاهای اساسی باوجود افت قیمت، همچنان قیمت بالایی دارند. مثلا قیمت گوشت قرمز نسبت به ابتدای سال با رشد قیمت حدود ۱۰ هزار تومان افزایش داشته و قیمت ران گوسفند به بالای ۲۲۰ هزار تومان رسیده است. یا قیمت مرغ همچنان در تهران بین ۲۸ هزار و ۹۰۰ تا ۳۱ هزار تومان است در حالی که در ایام عید قیمت این کالا به حدود ۴۵ هزار تومان در هر کیلوگرم هم رسیده است، همچنین تخم مرغ نیز با قیمت‌هایی بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان در هر شانه عرضه می‌شود. قیمت برخی کالاها از جمله شکر و برنج و روغن نیز ثابت مانده و قیمت صیفی‌جات از جمله گوجه فرنگی و پیاز و سیب زمینی افت کرده است. اما حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به گلایه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از واردات کالاهایی که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود دارد، اشاره کرد و به دستگاه‌های دولتی دستور داد که تحت هیچ شرایطی کالایی که مشابه داخلی دارد را وارد نکنند. رئیس‌جمهور حتی یک ساعت تعلل در اجرای این دستور را غیرقابل پذیرش خواند و از دستگاه‌های اجرایی خواست روند جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری و دارای مشابه داخلی را پیگیری کنند. هم‌اکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان به بیش از ۶ هزار و ششصد شرکت رسیده که بیشترین حجم از این کسب و کارها به دانش‌بنیان‌های تولیدی نوع دو یا همان صنعتی اختصاص یافته، به صورتی که تعداد آن‌ها برابر با ۳ هزار و ۵۰۳ شرکت است. این حجم از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنایع فرصت خوبی است تا به گفته چندی پیشِ حجت الاسلام رئیسی، با همکاری همه مدیران و شرکت‌های دانش بنیان، جلوی مافیای واردات بی رویه گرفته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران به مدال برنز جام جهانی رسید

تیم میکس تپانچه بادی ایران موفق شد مدال برنز جام جهانی برزیل را کسب کند. به گزارش فدراسیون تیراندازی، تیم میکس تپانچه بادی ایران متشکل از گلنوش سبقت‌اللهی و جواد فروغی به مدال برنز مسابقات تیراندازی جام جهانی برزیل دست یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ به شهر آفتاب رفت

در جلسه شورای ترافیک شهر تهران با اصرار علیرضا زاکانی و مدیران شهرداری تهران، تصمیم بر این شد که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود با موافقت شهردار تهران و نمایندگان وزارت کشور، پلیس راهور تهران بزرگ، شورای اسلامی شهر تهران و استانداری، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سال جاری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به تصویب رسید. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مخالفت پلیس با برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطبی نظیر کتاب در محل‌هایی مثل مصلی و نمایشگاه بین المللی را اعلام کرد. در صحن شورای شهر تهران تصویب شده است که نمایشگاه‌های بزرگ و پرمخاطب در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سفر به جام‌جهانی قطر رایگان شد

سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: با مصوبه امروز دولت، صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، رایگان شد. بنا به نوشته علی بهادری جهرمی این مصوبه می‌تواند در جذب و تشویق سفر گردشگران جام‌جهانی به ایران و رونق صنعت گردشگری در کشور نقش مؤثری داشته باشد. ‏رایگان شدن روادید سفر تماشاگران و هوادران تیم‌های حاضر در جام‌جهانی قطر به ایران ‌‏یکی از توافقات سفر پارسال رئیس‌جمهور کشورمان به قطر بود. دیروز هم محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ضمن اینکه دستور داد جزایر ایرانی برای پذیرایی از گردشگران جام جهانی آماده شوند، دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف کرد، ظرف یک هفته آینده، برنامه عملیاتی زمان‌بندی شده هر دستگاه، مشخص و اجرایی شود. محمد مخبر همچنین دستور داد تا شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مشکلات زیرساختی و اقامتی جزایر ایرانی از جمله کیش که پذیرای گردشگران خارجی در دوران برگزاری جام جهانی هستند، هر چه سریع‌تر برطرف کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تنش با غزه شدت گرفت

"بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که عملیات شهادت طلبانه اخیر جوانان فلسطینی وی را شوکه کرده است، در اظهاراتی که بوی تهدید می داد اعلام کرد که تشدید تنش با غزه یک احتمال پابرجاست.گانتس احتمال تشدید تنش با غزه را به دلیل آنچه وی "حساسیت شرایط" اعلام کرد، دانست. وی با اشاره ضمنی به اضطراب در سرزمین‌های اشغالی پس از عملیات شهادت طلبانه اخیر به ویژه تیراندازی در خیابان دیانگوف در تل آویو افزود که ما در یک دوره بسیار حساس به سر می‌بریم و آمادگی تمام احتمال‌ها را داریم. پنجشنبه شب گذشته بود که در تیراندازی در تل آویو ۲ صهیونیست کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. رسانه‌های صهیونیست این تیراندازی را در سرزمین‌های اشغالی بی سابقه اعلام کردند. تهدید وزیر صهیونیستی در حالی است که به اعتراف شبکه 12 تلویزیون این رژیم گروه‌های مقاومت فلسطین در سرتاسر اراضی اشغالی اعلام بسیج عمومی کرده و خواستار حضور ده‌ها هزار فلسطینی در مسجد الاقصی برای دفاع از آن در برابر هرگونه تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست شده و اعلام کردند که از طریق اتاق عملیات مشترک مقاومت، از نزدیک پیگیر تحولات در اراضی اشغالی خواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

توافق اولیه آزادسازی دارایی های ایران انجام شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران در نشست خبری با فئواد حسین همتای عراقی اش از توافق اولیه برای آزاد سازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران در عراق و لغو روادید زمینی بین دو کشور خبر داد.وزیر امور خارجه گفت حجم تبادلات تجاری ایران و عراق در ۷ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ و نیم برابر شده است. آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری با فئواد حسین همتای عراقی خود در تهران همچنین از توافق اولیه برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران خبر داد. در این نشست خبری که ساعتی پیش برگزار شد، آقای امیرعبداللهیان روابط با عراق را راهبردی خواند و گفت دو کشور در تلاش اند تا روابط ایران و عراق در عرصه‌های مختلف گسترش یابد. وزیر امور خارجه کشورمان از گفتگو با فواد حسین درباره لغو روادید زمینی بین دو کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد اتباع ایران و عراق بتواند با خودروهای شخصی بین دو کشور رفت و آمد کنند.. با صداآقای امیرعبداللهیان همچنین از نقش منطقه‌ای عراق استقبال و از تلاش‌های بغداد برای تفاهم منطقه‌ای و گفتگوهای ایرانی - سعودی قدردانی کرد. وزیر امور خارجه همچنین از آتش بس در یمن استقبال و بر ضرورت لغو محاصره این کشور و گفتگوی همه طرف‌های یمنی بدون مداخله خارجی تاکید کرد. در این نشست خبری آقای فئواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز گفت با همتای ایرانی خود درباره روابط تهران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نقش عراق در این خصوص بحث و تبادل نظر کرده است. وزیر امور خارجه عراق از آتش بس در یمن استقبال کرد.

منبع: شبکه خبر

یارانه ویژه رمضان تصویب شد

با دستور رئیس‌جمهور و به مناسبت ماه مبارک رمضان؛ یک‌میلیون و پانصد هزار ریال یارانه کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز می‌شود.مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل سازمان برنامه‌وبودجه کشور اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ یک‌میلیون و پانصدهزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب سرپرستان ۱۱ میلیون و ۳۸هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود. بر اساس این گزارش ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ یارانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد. با توجه رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و همچنین اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش فقر مطلق در جامعه به‌ویژه حمایت از خانوارهای فاقد یا با درآمد کم این مبلغ پرداخت می‌شود. از ابتدای دولت سیزدهم، یارانه کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید باستانی نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور بود، پرداخت شده است.

منبع: شبکه خبر

اوکراین از ایران قدردانی کرد

وزیر خارجه اوکراین از اعزام تیم پزشکی ایران به این کشور تشکر کرد. وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی توییتری نوشت: با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کردم. ایران، مخالف جنگ روسیه علیه اوکراین است و از راهکار دیپلماتیک حمایت می‌کند. وی افزود: از وزیر خارجه امیرعبداللهیان بابت رد کردن ادعاهای مربوط به انتقال سلاح به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین بابت اعزام تیم پزشکی به اوکراین ممنونم.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha