جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: خداوند در را به روی همه انسان ها حتی گناهکاران باز گذاشته است؛ در روزه داری یک برنامه مهم انسان سازی پلکانی نهفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه در برنامه اینترنتی پاسخ با موضوع پاسخ به شبهات روزه از دیدگاه قرآن که از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، برگزار شد، گفت: غایت روزه رسیدن به تقوا می باشد؛ اما باید توجه داشت که روزه فقط برای تقوا نیست.

وی افزود: هنگام روزه گرفتن هم بعد جسمی و هم بعد روحی انسان در روزه به سر می برد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، خاطرنشان کرد: در روایات اهل بیت علیهم السلام فراوان به موضوع روزه پرداخته شده است.

وی با اشاره به روایات متعددی که درباره روزه در منابع دست اول شیعی آمده است، گفت: توجه به فقرا و نیازمندان هر عصری با روزه داری بسیار مورد تأکید دانسته می شود؛ در همه دوره ها نیازمندانی در جامعه هستند که باید آنها را درک کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه، تصریح کرد: در روزه داری یک برنامه مهم انسان سازی پلکانی نهفته است.

وی افزود: تقوا مراحل دارد، حتی تقوای در حد رسول خدا صلی الله علیه و آله؛ باید توجه داشت که پیامبرخدا (ص) با وجود مرتبه بالا نزد پروردگار و نهایت تقوا باز هم روزه می گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان داشت: آخرین منزل تقوا برای هرکسی به حسب خودش همچنان امتداد داشته و هیچ انتهایی ندارد؛ بنابراین انسان های باتقوا باز هم به تقوای بیشتری نیاز دارند.

وی گفت: ممکن است انسان هایی از نظر ما بی تقوا به نظر برسند، اما باید به فطرت نیز توجه داشت، بنابراین همه انسان ها در مراحل مختلفی از تقوا به سر می برند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی ، اظهار کرد: خداوند در را به روی همه انسان ها حتی گناهکاران باز گذاشته است؛ لذا قرآن کتاب همه مردم جهان می باشد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن و عدد روزهای ماه رمضان گفت: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ، ای کسانی که ایمان آورده‏ اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانی که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگاری کنید(۱۸۳)؛ أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ، روزه درروزهای معدودی بر شما مقرر شده است(۱۸۴) .

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: در آیه أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ به طور کلی به روزه اشاره شده است؛ و در آیه شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی ( ماه رمضان ماهی است که) به ماه مبارک از میان سایر ماه ها اشاره شده و در واقع به این معنی است که روزه ای که در آیات قبلی شرح داده شد مربوط به ماه رمضان است؛ بنابراین در سوره بقره به صراحت موضوع روزه و شرایط آن بیان شده است.

وی با اشاره به نزول تدریجی و دفعی قرآن خاطرنشان کرد: کتاب قرآن به طور کامل تاریخمند و شناسنامه دار می باشد؛ بر اساس اسناد و مدارک تاریخی نزول قرآن تدریجی بوده و هیچ شکی در آن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: قرآن، طی مدت ۲۳ سال به صورت تدریجی بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نازل گشت؛ شیوه نزول تدریجی در متن قرآن نیز دیده می شود.

وی بیان داشت: قرآن با نزول تدریجی اش از طریق پیامبر(ص) به آرامی و به صورت نسخه زندگی به گوش و دل می رسید.

استاد حوزه علمیه، افزود: دو نزول وجود دارد، یکی نزول تدریجی و دیگری نزول دفعی می باشد؛ قرآن ابتدا در شب قدر از عالم علم الهی به عالم الفاظ تنزل پیدا می کند و بر پیامبر خدا به صورت دفعی نازل می گردد، سپس از طریق پیامبر به مدت ۲۳ سال به صورت لفظی به مردم می رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha