جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: حقیقت آن است که ایرانیان با برادران و خواهران افغانستانی خود اختلاط خونی دارند و این وحدت اصیل هرگز با توطئه‌ها دچار خدشه نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، در خطبه های این هفته نمازجمعه مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به تقارن روز ارتش با سالروز ولادت امام مجتبی (ع) در سال جدید، گوهر گران‌مایه مقاومت را جوهره باعظمتی خواند که زمینه‌ساز بروز همه فتوحات در نیروهای مسلح بوده است.

امام جمعه مشهد گفت: این عنصر مهم و مؤثر به‌قدری در نیروهای مسلح ما قوی است که دشمن را به‌کلی از تجاوز و تهاجم مستقیم منصرف ساخته و او را زمین‌گیر و مستأصل کرده است تا در این شرایط، جنود شیطان چاره‌ای به‌جز متوسل شدن به حربه‌ها و توطئه‌های فرهنگی نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر، بصیرت مردم باید پشتیبان غیورمردی نیروهای مسلح باشد و اکنون که حمله نظامی مستقیم به کشورمان حتی در مخیله دشمن نیز نمی‌گنجد، آن‌ها در تلاش هستند تا در عوامل پیروزی‌بخش و اقتدارآفرین ملت ما رخنه ایجاد کنند و با توطئه‌چینی، زمینه اختلافات و ناامنی‌ها را فراهم کنند.

امام جمعه مشهد حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر رضوی را مصداق بارز یکی از فتنه افکنی‎های دشمن دانست و خاطرنشان کرد: در واقعه اخیر، استکبار جهانی یکی از مزدوران خود را در عرصه میدانی به کار گرفت تا با لباس مشخص، چاقو به دست بگیرد و در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر امام رضا (ع)، به جان سه عالم مجاهد شیعه سوءقصد کند تا با نشر تصاویر آن در فضای مجازی، از عامل تروریست به‌عنوان نمادی از انشقاق و شکاف میان دو ملت ایران و افغانستان یاد شود. اما حقیقت آن است که ایرانیان با برادران و خواهران افغانستانی خود اختلاط خونی دارند و این وحدت اصیل هرگز با توطئه‌های این چنینی دچار خدشه نخواهد شد.

وی افزود: حکیم ابوعلی سینا که در حوزه جامعیت علمی، حکیم فارابی که در حوزه جامعیت هنر و مولانا جلال‌الدین بلخی که در حوزه جامعیت ادبیات سرآمد تمام دوران‌ها بوده و مایه فخر ملت ایران هستند، اصالتی افغانستانی دارند و اهل شهرها و ولایت‌هایی از حوزه جغرافیایی خراسان بزرگ بوده‌اند. علاوه بر این، فخر الفقها، مرحوم آخوند خراسانی نیز که حوزه‌های علمیه هنوز در محضر مرجعیت علمی او زانوی تلمذ زده و علم‌آموزی می‌کنند، ذاتاً اهل هرات افغانستان است. لذا این سخن رهبر معظم انقلاب که مفاخر علمی شرق جهان اسلام را از مفاخر علمی غرب جهان اسلام به‌مراتب بارزتر و شاخص‌تر دانسته‌اند، در واقع به خاطر وجود همین مفاخر و مشاهیر افغانستانی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در آن روزی که امام (ره) با نظام ستمشاهی مقابله می‌کرد، تنها ملتی که حاضر شد در این مبارزه پای ارزش‌های انقلاب بایستد و از نهضت امام (ره) حمایت کند، ملت افغانستان بود. هم‌چنین در عرصه دفاع مقدس و در تمامی جبهه‌ها نیز مبارزان افغانستانی دوشادوش بسیجیان، پاسداران و رزمندگان دلاور ارتش ایستادند و بسیاری از این مجاهدان حتی به شهادت رسیدند.

وی تأکید کرد: خط سیر این وحدت نصرآفرین از انقلاب اسلامی تا به امروز امتداد یافته و در بستر همه فتوحات این نظام ریشه دوانده است. در حال حاضر که جبهه مبارزه با استکبار از فکه و شلمچه به مرز سرزمین‌های اشغالی و دریای مدیترانه رسیده است، این فتوحات همگی به برکت جانفشانی رزمندگان فاطمیون و مدافعان حرم افغانستانی است که دوشادوش برادران ایرانی خود در مقابل جریان تکفیر ایستاده‌اند و حقیقت آن است که سیدالشهدای مقاومت، سردار حاج قاسم سلیمانی بود که تشخیص داد برادران افغانستانی ظرفیت نقش‌آفرینی مؤثر در جبهه دفاع از حرم را دارند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال این است که آمیختگی میان دو ملت را از بین ببرد تا بتواند خود را از مخمصه‌ای که با اتحاد دوملت به وجود آمده، خلاص کند. مهاجران افغانستانی، شریک زندگی ملت ایران و در حکم همان مسلمانانی هستند که در راه یاری دین خدا از مدینه به مکه هجرت کردند. از خداوند متعال مسئلت داریم که مشکلات اقتصادی و شرایط معیشتی سختی که به خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه به ملت ما تحمیل شده، زمینه‌ساز بروز انشقاق در دل‎آمیختگی ایرانی و افغانستانی نباشد و هرچه زودتر، چشم مردم و ما و افغانستان را به جمال نورانی منجی عالم بشریت منور بگرداند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha