پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهربانی

حوزه/ کارشناس مذهبی با طرح این سوال که اگر کسی در یک کلمه، معنای دین را از ما بپرسد، چه باید بگوییم، گفت: اساس دین، محبت، مهر و عاطفه است.

حجت الاسلام بیت‌الله افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با طرح این سوال که اگر کسی در یک کلمه معنای دین را از ما بپرسد، چه باید بگوییم، اظهار داشت: اساس دین، محبت، مهر و عاطفه است.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که فرمودند دین چیزی جز محبت کردن نیست، مطرح کرد: زمانی که به پروردگار می‌رسیم، خداوند خود را با عنوان بخشنده و مهربان معرفی کرده و پیامبرش را نیز برای محبت ارسال کرده و قرآن را هم کتاب رحمت نامیده است.

این کارشناس مذهبی افزود: حال با توجه به تمامی این توضیحات لازم است که این سوال را از خودمان بپرسیم که خداوند از من بنده چه چیزی می‌خواهد.

وی با تاکید بر اینکه سفارش پروردگار، پیامبر و قرآن به بندگان، مهربانی است، یادآور شد: امروز جهان با افسردگی، به عنوان بیماری قرن روبرو است، بیماری که اگر از مهر و محبت دور باشیم به سراغ ما می‌آید و به آن مبتلا می‌شویم.

حجت الاسلام افشاری با بیان اینکه لازم است تا از پنج فرد محبت بگیریم تا افسرده نشویم، خاطر نشان کرد: پدر و مادر به فرزند و فرزندان به والدین اولین ضلع این ماجرا هستند، به نحوی که گفته شده است وقتی پدر و مادر فرزند خود را ببوسد، بر هر بوسه حسنه‌ای نوشته می‌شود و اگر فرزندان نیز از لطف به والدین خود نگاه کنند، ثواب حج برای آنها نوشته می‌شود.

وی تصریح کرد: دومین مورد، ارتباط با فامیل و یا همان صله رحم است و این رابطه آنقدر در دین اسلام مهم است که قطع رحم، حرام اعلام شده و در سه جا قرآن، قاطع رحم را مورد لعن قرار داده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه ۲۲ سوره روم، گفت: اساس و فلسفه زندگی و ازدواج، مهر و محبت است و لذا مورد بعدی در اینجا، محبت در خانواده و در بین همسران است.

وی ارتباط با دوست و همسایه را دو ضلع دیگر از این پنج ضلعی عنوان کرد و یادآور شد: "إرحَمْ تُرحَمْ" این عبارت از حضرت امیر(ع) یعنی آنکه شما رحم کنید و محبت داشته باشید تا خداوند نیز به شما رحم کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha