دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب

حوزه/ چاپ و نشر کتاب های ضاله و گمراه کننده به خاطر ایجاد گمراهی در بین عموم مردم جایز نیست جز برای کسانی که توانایی پاسخ گویی و رد آن را داشته باشند و اما ادعای منع نشر و فروش برخی از کتب ممنوعه در جمهوری اسلامی و تهمت عدم آزادی بیان در ایران خنده دار بوده و واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد.

خبرگزاری حوزه | چرا مطالعه و نشر برخی از کتاب ها در ایران ممنوع و جرم است؟ محتوای این کتاب ها چیست که نظام اسلامی چنین روی آن حساس و موضع گرفته است؟ برای نمونه کتاب های استاد زرین کوب، پاسخ به تاریخ محمد رضا شاه، کتب علی دشتی، احمد کسروی و مسعود انصاری !

در پاسخ به این سوال مغرضانه به چند نکته اشاره می شود:


۱- بر خلاف آن چه ادعا شده تمام این کتاب ها با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترس بوده و در سایت های کتاب فروشی آن هم به صورت قانونی به فروش می رسد و کسی هم فروش آن ها را جرم نمی داند، چه برسد به اینکه مطالعه آن ها ممنوع و جرم باشد.

۲- علاوه بر این همه این کتب در کتابخانه وجود دارند و به راحتی در دسترس قرار دارند و مبانی بلند دین اسلام و مذهب تشیع و آرمان های بلند نظام اسلامی مستحکم تر از آن است که با چند کتاب زیر سؤال برود.

۳- پاسخ های مطالب منتشر شده در این کتاب ها وجود دارد و کسی که اهل مطالعه و با انصاف باشد باید هر دو را ببیند و بعد به قضاوت بنشیند وگرنه معلوم است اگر بخواهی پای همین کتاب ها بنشینی نسبت به اسلام و دین و همه چیز بدبین خواهی شد.

۴- جناب زرین کوب، با نوشتن کتاب «کارنامه اسلام» از نظریات باطل گذشته خود بازگشت و پاسخ بسیاری از شبهات مطرح شده در کتاب قبلی خود را داد.

۵- این سخنان برای جذب مخاطب در فضای مجازی و نفرت پراکنی در بین مخاطبان و با هدف القای ممنوعیت و محدودیت فوق العاده در ایران هر روزه منتشر می شود و شبیه این سخنان و انتقادات را برخی از هنرمندان و بازیگران و...هم تکرار می کنند؛ که اگر چنین بود و نظام اسلامی می خواست با سختی برخورد کند، کمتر شاهد این ادعاهای بیهوده بودیم.

۶- ای کاش کسانی که ادعای عدم آزادی بیان در ایران دارند، نگاهی هم به وضعیت آزادی بیان در کشورهای به ظاهر متمدن و مدعی آزادی بیان غربی و اروپایی هم می انداختند تا ببینند برای نمونه؛ کمترین انکار هولوکاست در غرب چه عواقبی دارد؟[۱]

۷- با این حال از نظر شرع مقدس اسلام، خرید و فروش و نگه داری کتاب های گمراه کننده جایز نیست مگر برای پاسخ گویی و ردّ مطالب آن برای کسی که قدرت علمی این کار را داشته باشد.[۲]

۸- نکته ای که در این نظر فقهی فقهای شیعه وجود دارد و بسیار قابل دقت است این می‌باشد که اگر اشکال و انتقادی وجود دارد باید در محیط علمی مطرح و به تبادل آراء گذاشته شود.

۹- نشر و پخش شبهات با قصد ویران سازی عقاید مردم صورت می گیرد و مانند تیرهایی هستند که اعتقادات مردم را نشانه گرفته اند، در کدام دین و مذهب و یا قوم و ملتی اجازه می دهند که بنیان های فکری و عقیدتی آن ها مورد حمله قرار بگیرد؟

۱۰- اسلام و قرآن نه تنها با آزادی بیان مخالفتی ندارد، بلکه ده ها آیه از قرآن، ما را به تفکر فرا می خواند و هر کس وظیفه دارد با مطالعه و پیگیری اصول دینش را بیاموزد و دینی که چنین مردم را به تدبر و اندیشه دعوت می کند، چه هراسی از چند سؤال و شبهه دارد.

پی نوشت:
[۱] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۴۰۱/۰۱/۱۷/۲۶۹۱۷۲۲
[۲] توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج ‏۲، ص ۱۰۰۵، س ۱۳۲۵ و أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص ۲۹۴.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha