شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا رمضانی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه داشتن تقوا و تربیت نفس از عوامل دیگر خداباوری است، گفت: ما خیلی با روزه و نماز واقعی فاصله داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از رشت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضانی، در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در مسجد هاشمی علی آباد رشت برگزار شد، با اشاره به اینکه هر کس به اندازه معرفت و فهم خود، می‌تواند شب‌های قدر را درک کند، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا از این روزها و ایام مبارک، بهره‌مند شویم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) در روایتی به سه نوع روزه شامل «روزه فکر»، «روزه زبان» و «روزه بطن» اشاره کرد و افزود: روزه فکر یعنی انسان اندیشه و فکر خود را به سوی خدا جهت دهد، روزه زبان هم، مراقبت کردن از زبان به عنوان عامل ارتکاب بسیاری از گناهان بوده و روزه بطن نیز نخوردن و نیاشامیدن یعنی تحمل گرسنگی و تشنگی است.

وی با اشاره به اینکه ما خیلی به روزه ظاهری مانند نخوردن و نیاشامیدن، پایبند هستیم، تاکید کرد: روزه فکر خیلی مهم‌تر از روزه زبان و روزه زبان نیز خیلی مهم‌تر از روزه بطن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی در ادامه به فضیلت ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در روایات آماده که اگر انسان‌ها می‌دانستند که این ماه مبارک چه حقیقتی است، دوست داشتند که همه زمان‌ها و ایام، ماه رمضان باشد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما خیلی با روزه و نماز واقعی فاصله داریم، تاکید کرد: ما غیر از ظاهر باید به باطن خود نیز توجه کنیم؛ شب‌های قدر، شب‌های ارزیابی خودمان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی در ادامه به میزان خداشناسی انسان‌ها اشاره کرد، گفت: مهم‌تر از خداشناسی، خداباوری است و باید به حضور خداوند در زندگی خود باور داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه همه عالم، از حکمت، علم و قدرت خداوند پر شده است، ادامه داد: بالاترین معرفت و شناخت، شناخت به خداوند بوده و مسیر شناخت برای همه ما هموار است.

وی به عوامل خداباوری اشاره و بیان کرد: اولین عامل، شناخت خداوند خالق و عالم است که به عنوان برترین معرفت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی با بیان اینکه راه‌های معرفت شامل شناخت به واسطه آفات و شناخت به واسطه نفس است، افزود: انسان وقتی با یک مشکل بسیار شدید مانند لحظه غرق شدن روبرو شود، تازه متوجه یک حقیقت مطلق و برتر خواهد شد که این حقیقت به انسان، آرامش و امنیت می‌دهد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان‌ها به واسطه خداوند و با یکسری مقدمات، به معرفت و شناخت می‌رسند، اظهار کرد: ما در شناخت اگر به این حقیقت برسیم که تمام وجود ما فقر است، باور در زندگی ما خواهد آمد؛ افرادی که منّیت و خودخواهی دارند، نیازمند زمان زیادی برای رسیدن به باور و شناخت هستند.

وی با اشاره به اینکه انسان همواره وابسته به خداوند است، افزود: اگر به این نتیجه رسیدیم که تمام وجود حق، بی‌نیازی است، باور ما بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی در ادامه به حدیث دیگری از امام علی (ع) که فرمودند: «اگر کسی خود را تربیت نکرده باشد، از عقل خود بهره‌مند نشده است» اشاره کرد و گفت: انسان اگر به خود بپردازد و عیب خود را ببیند، دیگر عیب دیگران را نمی‌شمرد و از آنها غافل می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه داشتن تقوا و تربیت نفس از عوامل دیگر خداباوری است، تصریح کرد: شب‌های پرفضیلت قدر می‌تواند تأثیر بسزایی در تربیت نفس داشته باشد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال انسان‌هایی که به خود می‌بالند را دوست ندارد، افزود: خداوند کسانی که در مسیر نیستند را بیشتر خریداری می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی، شب‌های قدر را شب‌های آشتی و فرصتی برای مطالعه درباره خود دانست و اظهار داشت: مطالعه درباره خودمان، برترین فضیلت است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در شب‌های قدر باید با ادبیاتی که «دست خالی و گناه بسیار داریم»، با خداوند حرف بزنیم، اذعان کرد: باید از خداوند برای قرار دادن اهل بیت (ع) در مسیر زندگی ما و داشتن فرصت توسل به آنان، تشکر کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha