جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مشترک معاون وزیر با مدیر حوزه خراسان

حوزه/ نشست مشترک مدیر حوزه علمیه خراسان و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و وابسته آموزش و پرورش از سوی ستاد همکاری های حوزه و آموزش وپرورش، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیرستاد همکاری های حوزه و آموزش وپرورش در این نشست مشترک، بر توسعه رشته‌های مرتبط با تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: حقیقت این است که آموزش‌وپرورش به همکاری حوزه علمیه نیاز دارد و این امر در راستای اهداف انقلاب اسلامی است.

وی بر ضرورت ایجاد و تقویت رشته‌های آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و افزود: رشته‌هایی همچون «روانشناسی اسلامی»، «علوم تربیتی»، «مدیریت آموزشی»، «فلسفه تعلیم و تربیت»، «برنامه ریزی درسی» و «مشاوره» از جمله رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش است که حوزه‌ علمیه خراسان می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

حجت الاسلام نیکزاد بیان کرد: توسعه مدارس وابسته و غیردولتی زیر نظرحوزه علمیه خراسان اقدام ارزشمند دیگری است که می‌توانیم در راستای سیاست های انقلابی و جهادی وزارت آموزش و پرورش در تمام استان های خراسان پیاده سازی کرد.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با اشاره به در پیش رو بودن هفته معلم اظهارکرد: در آستانه هفته معلم هستیم و با توجه به اهمیت نقش و جایگاه معلم در طرحی برنامه ریزی شده می‌توانیم از معلمان تمام استان های کشور تقدیر به عمل آورد.

در ادامه این نشست، احمدمحمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به سند بنیادین، گفت: اجرای این سند به همکاری همگانی نیاز دارد تا تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

وی افزود: اجرای این سند به همکاری همگانی نیاز دارد تا تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

احمدزاده ادامه داد: علاقه‌مندیم مجوز رشته‌هایی مانند سینما، تئاتر و مجری‌گری و از این دست موضوعات نیز برای آینده سازمان‌هایی مانند صداوسیما، به حوزه علمیه اعطا شود.

حجت‌الاسلام حسین کندری، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان نیز در این دیدار به مسئله تقدم تربیت و تزکیه بر آموزش و تعلیم اشاره کرد و تربیت نسل جوان و هدایت به سمت معارف اسلامی را از دغدغه‌های مدیر حوزه علمیه خراسان برشمرد.

وی گفت: مدارس پیش‌حوزوی این حوزه ذیل عنوان «بنیاد روح‌الله» ساماندهی شده که تا امروز ۱۸ طلبه مجوز اخذ و در ۷۰ مقطع تحصیلی در سطح سه استان ورود کرده‌اند.

وی به زیادبودن تقاضا برای ثبت‌نام، بیش از سه برابر ظرفیت این مدارس غیرانتفاعی اشاره و پیشنهاد داد: می‌توان برای این مدارس برنامه ای در نظر گرفت تا امکان بهره‌مندی افراد، بیشتر شود؛ به ویژه اینکه بعضی از مدارس نیز در محدوده حاشیه شهر است.

در ادامه، حجت‌الاسلام سیدابوالفضل کاظمی، مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه مدرسه عالی تربیت نیز در راستای امور تربیتی راه اندازی شده است، به مدارس معراج و معارج که برنامه ای تخصصی برای تربیت مربی کودک و نوجوان از میان طلاب سطح ۲ به بالا دارد، اشاره و اظهار کرد: این مدارس با ۸ رویکرد کار می‌کند که یکی از رویکردهای آن انیمیشن است که امروز حتی از تلویزیون‌های کشورهای اروپایی سفارش کار دارند.

مأموریت مدارس پیش‌حوزوی، آموزش با رویکرد انتقال معارف

همچنین حجت‌الاسلام جعفر ریحانی، مدیر پذیرش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس پیش‌حوزوی، متقاضی ورد به حوزه علمیه بوده اند، گفت: باقی کسانی که وارد نشده‌اند نیز با همان نگاه و رویکرد دینی تربیت شده‌اند که از این بابت نیز به هدف خود رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز ۲۰ طلبه در حال دریافت مجوز راه‌اندازی مدارس پیش‌حوزوی هستند، گفت: هدف آموزش‌وپرورش قرارگرفتن دانش‌آموزان در مسیر دین و دیانت است و حوزه علمیه با توجه به رسالت خود می‌تواند در این زمینه همکاری و ورود جدی داشته باشد.

مدیر پذیرش حوزه علمیه خراسان به اهمیت بررسی مسئله نوسازی و لزوم در نظر گرفتن راهکاری برای این امر اشاره و ابراز کرد: اگر مکان تحصیل برای مدارس پیش‌حوزوی با همکاری آموزش‌وپرورش فراهم شود به‌طور قطع هزینه‌ها کاهش یافته و امکان حضور دانش‌آموزان بیشتری در این مدارس خواهد بود.

حجت‌الاسلام ریحانی هدف از مدارس پیش‌حوزوی را خدمت‌رسانی حوزه به مردم دانست و گفت: مأموریت این مدارس، آموزش با رویکرد انتقال معارف به دانش‌آموزان جامعه است.

پیوند عمیق آموزش و پرورش و حوزه علمیه

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش هم گفت: در تاریخ آموزش و پرورش ایران اسلامی خیرین، نهادهای انقلابی و مذهبی و سازمان‌های مردم نهاد در قالب‌های مختلف در کنار تعلیم و تربیت بوده و این مشارکت‌ها مبنای دینی مذهبی داشته و از مکتب خانه‌ها و مساجد و سنت حسنه وقف، که در گذشته محل تعلیم و تربیت و سوادآموزی بوده‌اند سرچشمه گرفته است و هم مبنای ملی نیز دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید به این مشارکت‌ها در آموزش و پرورش ارج نهیم و بین مجموعه آموزشی و پرورشی و نهادهای دیگر انقلابی به ویژه حوزه‌های علمیه پیوندی عمیق برقرار کنیم که حاصل این پیوند همواره موجب هم افزایی در کمیت و کیفیت آموزش و پرورش را فراهم آورد.

وی افزود: در راستای رویکرد و جلب همکاری و مشارکت ارکان سهیم و مؤثر در بخش خصوصی غیردولتی باید گام‌هایی جهت پیوند دادن تمامی ذی نفعان جامعه با مدرسه به معنای واقعی برداشته و در این رویکرد، تمامی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحولی دولت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه‌های مقام عالی وزارت را دربرگرفته و به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به سند بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: اجرای این سند به همکاری همگانی نیاز دارد تا تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

محمودزاده اظهار کرد: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در آینده این است که محور فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، با همکاری نهادهای انقلابی و همچنین مؤسسانی که صلاحیت حرفه‌ای را برای مدرسه‌داری با استانداردهای مورد نیاز در زمینه‌های نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را دارند شکل پذیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: تجارب جهانی هم نشان می‌دهد از میان دانش آموزان که در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند سهم بسیار زیادی از آن‌ها در مدارس خصوصی وابسته تحصیل می‌کنند.

ضرورت تأسیس مدارس پیش‌حوزوی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان هم در این نشست به اهمیت همکاری و تعامل حوزه علمیه و اولویت آن پرداخت و گفت: حوزه علمیه قاعده نظام است و باید در عرصه‌های مختلف حضور یافته و نقش ایفا کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: اگر قرار باشد حوزه علمیه بدون نقش‌آفرینی و بی‌فایده به کارهای مکرر خود مشغول باشد آرمان‌هایی که در فعالیت و جهاد علمای بزرگ و شهدا مدنظر بوده محقق نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، تأسیس مدارس پیش‌حوزوی را از تأکیدهای مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: حوزه علمیه باید مدارسی را تشکیل دهند که جهت گیری نظام دینی را داشته باشند؛ این نگاهی متین و حکیمانه است تا کسانی که می‌خواهند وارد این مجموعه شوند به‌صورتی پایه‌ای تعلیم ببینند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در پایان با بیان اینکه حاشیه شهر در اولویت قرار دارد و راه‌اندازی مدارس و تعلیم و تربیت در عرصه فرهنگی در آنجا ضروری است، گفت: برای مدارس علمیه این حوزه که در حال ساخت می باشد نیز مقوله پیش‌حوزوی در نظر گرفته شده است.

نگاهی به پیشنهاداتی که به عنوان مصوبات این نشست اعلام شد:

۱-تأکید اعضا جلسه بر لزوم همکاری و هم افزایی و استفاده از ظرفیت های بلقوه و بلعمل حوزه علمیه و آموزش و پرورش و اقدام دقیق کارشناسی جهادی وانقلابی

۲-تجلیل از معلمان مدارس آموزش و پرورش در هفته گرامیداشت مقام معلم توسط مدیران مدارس علمیه خراسان با حضور در مدارس مراکز استان و شهرستان ها

۳-تشکیل کارگروه های ویژه بررسی چگونگی نقش آفرینی مبلغان حوزوی در آموزش و پرورش اعم از اخذ سهمیه مدارس طرح امین یک، طرح سابق خرید خدمت آموزشی ونیز ارتقای مهارت ها و توانمندی های روحانیون شاغل و سرباز، طلبه آموزش و پرورش از طریق مرکز آموزش مهارت ها و مدرسه عالی تربیت حوزه علمیه خراسان

۴-توسعه فعالیت ها بنیاد علمی تربیتی روح الله در آموزش و پرورش استان های خراسان از طریق گسترش و راه اندازی مدارس پیش حوزوی در مشهد و شهرستان ها با اولویت حاشیه شهر

۵-ارائه درخواست کتبی از طرف حوزه علمیه جهت اعطای مجوز حقوقی به بنیاد علمی تربیتی روح الله و برخوردار شدن از حمایت ها و مزایای مدارس غیر دولتی

۶-ارائه درخواست کتبی آموزش و پرورش نسبت به تدوین رشته های تخصصی(روانشناسی، علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، فلسفه، تعلیم وتربیت، برنامه ریزی درسی، مشاوره) به حوزه علمیه خراسان جهت تصویب این رشته ها در متون آموزشی حوزه علمیه خراسان

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha