چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تلویزیون

حوزه/ مخاطب عام و خاص رسانه ملی، خواستار حفظ کیفیت و استاندارد محصولات صدا وسیما به خصوص سریال های تلویزیونی به جهت گرایش عمومی به این قبیل آثار و نیز حوزه نفوذ و تأثیرگذاری آن هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از هنرمندان و سریال سازان مطرح تلویزیون در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان، دیداری با دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما داشته و در این جلسه نکات مهمی مطرح کرده اند که یکی از آن ها، تأکید بر لزوم تلاش برای ارتقای کیفی سریال های تلویزیونی به منظور جلب نظر مخاطبان و جلوگیری از اُفت میزان مخاطب بوده است.

مسئول رسانه ملی نیز البته چه در این جلسه و چه توئیتی که بعد از آن در فضای مجازی منتشر کرده، تاکید بر کیفیت محتوا را یکی از خواسته ها و مطالبات خود عنوان کرده و از عزم و اراده اش برای تحقق این مهم در آینده ای نزدیک سخن به میان آورده است.

با این حال وضعیت سریال های ماه مبارک رمضان امسال شبکه های مختلف تلویزیون نشان می دهد که متأسفانه آن طور که باید و شاید در این خصوص، اقدام جدی صورت نگرفته، هر چند که طبعاً فکر و برنامه ریزی برای تحقق آن شده و نمی توان منکر این قضیه شد.

البته بسیار خرسند و اُمیدواریم از این گفته ی دکتر جبلی در همان جلسه که ابراز داشته است؛ "تولیدات تلویزیونی باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند"، هر چند که باید این گفته ها خودش را در عمل نشان دهد، چه آن که مخاطب عام و خاص رسانه ملی، خواستار حفظ کیفیت و استاندارد محصولات صدا وسیما به خصوص در بخش آثار نمایشی به جهت گرایش عمومی به این قبیل آثار و نیز حوزه نفوذ و تأثیرگذاری آن ها هستند.

بازنگاهی به نتایج نظرسنجی و تحقیقات رسانه ملی در همین ماه مبارک نشان می دهد که همچون دهه هشتاد و نیمه دهه نود شاهد رقابت تنگاتنگ و درصد بالای بیننده ی سریال های رمضانی نیستیم، کما این که میزان مخاطب سریال ها حتی به ۳۰ درصد هم نمی رسد و در این میان، برنامه ای چون"زندگی پس از زندگی" آن هم از شبکه چهارم سیما به عنوان پرمخاطب ترین برنامه افطار تلویزیون معرفی می شود.

از سوی دیگر، اقبال نسبی مخاطبان به سریال های قدیمی تلویزیون که تناسب بیشتری با حال و هوای ماه مبارک رمضان داشته اند از جمله "خانه به دوش"، "روز حسرت"، "صاحبدلان " و ... نشان می دهد که آثار خوش ساخت و جذاب همچنان قابلیت آن را دارد که مخاطب را پای گیرنده های تلویزیونی بنشاند.

به هر صورت آن چه حائز اهمیت است این که مسئولان صدا و سیما و شخص آقای دکتر جبلی باید در کوتاه مدت فکری برای ارتقای سطح آثار تولیدی تلویزیون به خصوص در بخش سریال و تله فیلم داشته باشد، چرا که کم توجهی به این مهم می تواند رسانه ملی را در رقابت با شبکه نمایش خانگی و اینترنتی و حتی شبکه های ماهواره ای از حیث جذب مخاطب با مشکل جدی روبرو سازد، کما این که در سال های اخیر به طور نسبی، تبعات و عوارض بروز این مشکل تا حدودی خود را نشان داده است.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha