پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پیشنهاد داد تا در راستای حمایت بیشتر از آرمان قدس شریف، کمیسیون و دبیرخانه تخصصی مسأله فلسطین در حوزه علمیه قم تشکیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که مساله فلسطین از جمله مهم ترین و جدی ترین مسایل جهان اسلام است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، قدس و مساله فلسطین را به عنوان مساله نخست دنیای اسلام مطرح کرد و با تفکر و اندیشه و ابتکار امام راحل، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس انتخاب شد که این نام گذاری حقیقتاً در طول بیش از چهار دهه اخیر، منشأ تحولات و برکاتی برای فلسطین و قدس شریف بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، با اشاره به اهمیت و حساسیت رسالت و وظیفه حوزه های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم نسبت به فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی افزود: انتظاری که جهان اسلام از حوزه های علمیه دارد این است که در عرصه طرح مباحث فکری و معرفتی مساله فلسطین و پیدایش رژیم نامشروع صهیونیستی نسبت به جهاد تبیین اهتمام ورزد و راجع به موضوعاتی چون بحث دشمنی یهود با اسلام، اشغال قبله نخست مسلمین جهان، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم در این مقوله بیش از پیش تلاش کند.

وی همچنین گفت: فارغ از کارهایی که نظام اسلامی، دولت و حاکمیت و سازمان ها و ساختارهای نظام و انقلاب در قبال مساله فلسطین انجام داده و می دهند، حوزه های علمیه باید کاری کنند که مساله فلسطین و مقابله با جنایات و تجاوزگری های رژیم صهیونیستی به عنوان مساله مهم و اصلی مطرح شده و این امور در سطح بین الملل مطالبه گری شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: به هر صورت در هفتاد سال اخیر این مباحث همچنان مطرح بوده و وظیفه حوزه علمیه آن است که مطالعه و تحقیق و پژوهش در این عرصه ها داشته باشد تا بتواند به سوالات و شبهات روز به خوبی پاسخگو باشد و این مهم می تواند در قالب پایان نامه، مقالات، کتب و ... باشد.

وی بیان داشت: به عنوان یک پیشنهاد عرض می کنم که می توان در همین راستا در حوزه علمیه ضمن تدوین کتاب آموزشی، دو واحد درسی ویژه فلسطین را مقرر کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، همچنین گفت: از سوی دیگر شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه به خصوص مرکز بین الملل حوزه، باید بیش از پیش بکوشد که مساله فلسطین را تبدیل به مساله اول جهان اسلام کند و این مهم در سایه ارتباط با حوزه های علمیه و مراکز علمی جهان اسلام میسر است. این مطالبه گری با محوریت حوزه های علمیه کشورمان صورت گیرد تا علما و فقهای جهان اسلام این مساله را دنبال کنند و در این راستا باید نسبت به برگزاری نشست ها، همایش ها، سمینارها و کنگره های داخلی و خارجی در فضای حقیقی و مجازی برای طرح مساله فلسطین اهتمام ورزید.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی، افزود: همچنین پیشنهاد می کنم که دبیرخانه ای ایجاد شود برای کتاب سال درباره مساله فلسطین که واقعاً جای این مساله در حوزه علمیه خالی است تا به معرفی کتاب و مقاله سال در رابطه با موضوع قدس و فلسطین در سطح دنیای اسلام بپردازد.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از بایسته ها نقد و بررسی علمی قراردادهای ننگینی است که بین برخی اعراب و اسرائیل در طول تاریخ بسته شده تا به این سوال پاسخ دهند که چرا این قبیل اعراب با این کار خود به آرمان قدس شریف خیانت کردند. همچنین طرح معامله قرن که در واقع خیانت قرن بود باید نقد دقیق شود که چگونه حقوق فلسطینیان زیر چکمه اشغالگران صهیونیست و حامیان آن ها لگدمال شد.

وی اضافه کرد: از سویی وقتی قرآن کریم تصریح می کند که شدید ترین دشمنان نسبت به مؤمنان و مسلمین، یهودیان هستند باید مشخص شود که چرا حدود دو میلیارد نفر مسلمان نتوانند با پانزده میلیون یهودی که حالا حدود یک سوم آن ها صهیونیست هستند مقابله کنند، در حالی که جهان اسلام اکثریت و اقتدار دارد و نباید حقوق مسلمین و عزت آن ها در قضیه فلسطین و مقابله با یهود و اسرائیل، خدشه دار شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در خاتمه اظهار داشت: به هر صورت وظیفه حوزه های علمیه تبیین دیدگاه های امام و رهبری درباره مساله فلسطین است که در این راستا باید جدیت بیشتری داشته باشیم تا ان شاءالله زمینه نابودی رژیم سریع تر محقق شود، ضمن آن که پیشنهاد می کنم کمیسیون و دبیرخانه تخصصی مساله فلسطین در حوزه علمیه قم تشکیل شود و برخی از این پیشنهادات و مشابه آن ها از سوی این تشکل پیگیری گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha