سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین تحریری

حوزه/ تولیت حوزه علمیه مروی تهران گفت: مطابق سوره هود زیر بنای رسیدن به حالت اخبات را حالت خضوع و تسلیم در برابر خداوند خواند و تصریح کرد: حالت اخبات یک نوع حالت تثبیت ایمان در انسان مومن است که در مواجه با دستورات گوناگون شرع مقدس باید ظهور و بروز پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری در آخرین جلسه از جلسات درس اخلاق رمضان در حسینیه امام خمینی (ره) قم در ادامه توضیح گوشه ای از دعای روز ۳۰ ماه مبارک رمضان، این دعا را مشتمل بر ۱۰ درخواست خواند و بیان کرد: در دعای ۴۵ صحیفه سجادیه مربوط به دعای ماه مبارک رمضان، حضرت می فرمایند که خداوندا هر أمر خیری که به خوبانت در این ماه دادی بر اثر ادای حق روزه داری آنها را به من نیز اعطا بفرما.

وی گفت: کسب کمالات محدود به حدی نیست لکن بایستی شرایطش فراهم شود و اشخاصی که در این طریق در حرکت هستند، افرادی بی ادعا می باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران مطابق سوره هود زیر بنای رسیدن به حالت اخبات را حالت خضوع و تسلیم در برابر خداوند دانست و تصریح کرد: حالت اخبات یک نوع حالت تثبیت ایمان در انسان مؤمن است که در مواجهه با دستورات گوناگون شرع مقدس باید ظهور و بروز پیدا کند.

وی تأکید کرد: در روایات فرموده اند منظور از «و یتلوه شاهد منه» در سوره هود امیرالمؤمنین (ع) است؛ ایشان اولین مسلمان در برابر فرمان الهی است که این جایگاه را با تحمل مشکلات گوناگون از خود نشان داد و این شخصیت در بالاترین درجه اخبات و خضوع در برابر حق قرار گرفته است.

این استاد حوزه علمیه مطابق با تعبیرات حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: شخص طالب طی کردن مراحل اخبات، باید حالت شیفتگی به آخرت و اعراض از دنیا از خود نشان دهد؛ همانطور که ملائکه به جهت یقینی که به ذات الهی دارند به ذات اقدس الهی کشش و شیفتگی دارند.

وی بیان کرد: برای رسیدن به شیفتگی الهی به ما سفارش کرده اند که ابتدا در وادی معرفت الهی بواسطه توکل و تعقل قدم برداریم بدین صورت که روابط گوناگون وجودی و عوالم وجودی را درک کنیم و خود را در این جهت قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری مطابق با روایتی از بیان معصوم (ع) می فرماید: محبین سه دسته اند؛ یک دسته کسانی اند که به زبان محبند ولی در قلب نه؛ عده ای در قلب محبند ولی در عمل لنگان هستند؛ ولی عده سوم در هر دو وادی قلب و عمل محب هستند، این دسته سوم به مراتب بالای ایمان راه پیدا کرده اند.

وی فراز دوم دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان را اخلاص موقنین برشمرد و بیان کرد: ما برای رسیدن به اخبات باید در مرحله یقین قرار بگیریم و هرکسی به درجاتی از اخبات رسیده است اول به یقین رسیده و به آن در زندگی ملتزم شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران در پایان با اشاره به روایتی از امام علی (ع) فرمود: علمتان را مبدل به جهل نکنید؛ وقتی دانستید عمل کنید؛ و صدق نیت را همواره باید داشته باشید و باید همواره خود را در محضر حضرت حجت (عج) بدانیم و از ایشان طلب کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha