پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 1024987
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مرز مسئولیت طلاب را خون شهدا و روحانیون جانباز برشمرد و گفت: ایفای رسالت، حدّ و مرزی نمی‌شناسد و شهادت، نهایت آن است.

گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله علم‌الهدی، در یادواره شهدای طلبه و روحانی خراسان که صبح امروز در مجتمع فرهنگی آیه‌ها مشهد برگزار شد، به جریان پیدایش روحانیت اشاره کرد و گفت: وجود مقدس امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) دو امام بزرگواری که زمینه‌ساز جریان شیعه در دوران غیبت بودند، نهاد «تبار روات احادیث» را در جامعه شیعی به وجود آوردند.

وی اضافه کرد: از زمانی که «تبار روات احادیث» ایجاد شد، تعدادی از اصحاب ائمه(ع) رسالت روایت احادیث را بر عهده داشتند، اما به عنوان یک نهاد مشخص توسط امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) شکل گرفت، و مسائل مختلفی که در زمان این دو امام از نظر سیاسی پیش می‌آمد، در مسأله ارجاع مردم به این تبار بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تصریح به اینکه نهاد مقدس روحانیت از طرف مقام عصمت و ولایت در زمان امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) تأسیس شده است، گفت: با شروع غیبت امام زمان(عج) و پشت سرگذاشتن دوران غیبت صغری و آغاز غیبت کبری، نهاد مقدس روحانیت در جامعه شیعه به عنوان تنها ابزار و جریانی که می‌تواند در زمان غیبت امام معصوم(ع) جامعه شیعی را اداره کند و نقش خلاء معصوم را در مقام هدایت و ارشاد شیعیان در بین امت اسلام و توسعه معارف اهل بیت(ع) ایفا کند، رسالت خویش را آغاز کرد.

امام جمعه مشهد ارتباط شیعیان و محبین اهل‌بیت(ع) با جریان ولایت را مرهون فداکاری‌ها، تلاش‌ها و رسالت عظیم اجرایی جریان روحانیت در طول این مسیر دانست و ابراز کرد: آنچه امروزه از آثار عظمت شیعه و معارف اهل‌بیت(ع) به عنوان اسلام ناب در میان مردم احساس می‌شود، به خاطر تلاش‌های بزرگانی همچون مرحوم کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، سید مرتضی و سیدرضی بوده است، که عهده دار مسأله رسالت، کفالت و حفاظت جریان شیعه بودند.

وی با بیان اینکه رسالت و کفالت در هر زمانی اقتضاء خودش را داشته است، تصریح کرد: روحانیت در ایفای رسالت خود، از زمان غیبت کبری حضرت ولیعصر(عج) کوچکترین کوتاهی مرتکب نشده و توانسته است، در جریان رسالت خود در جامعه شیعه ایفای نقش کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حساس‌ترین موقعیت ایفای این رسالت و کفالت در زمان حاضر است، گفت: رسالت پُرپهنه و این وسعتی که امروز در عرصه ایفای رسالت و کفالت ایتام اهل‌بیت پیامبر(ص) برای روحانیت باز شده است، به مراتب فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های بیشتری را، از روحانیت می‌طلبد.

وی ادامه داد: امروز جریان روحانیت به شعاع اقتدار یک نظام مقدس الهی در گوشه‌ای از جهان باید انجام وظیفه کند، زیرا به‌همان اندازه که اقتدار روحانیت در دنیا بیشتر شده، عداوت‌ها و دشمنی‌ها نسبت به این قشر توسعه پیدا کرده است.

آیت‌الله علم الهدی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «انقلاب به آخر نرسیده است، و انقلاب پیروزی و نهایی حاصل نشده است» افزود: ما هنور بین راه پیروزی هستیم، و انقلاب از ابتدا با مبارزه شروع شد و هنوز هم ادامه دارد، اما جبهه متفاوت است.

وی اضافه کرد: امروز جبهه مبارزه با رسانه‌های صهیونیستی می‌باشد، که در روی کره زمین با تمام عرصه‌های کوبنده در فضای مجازی بر سرنوشت‌ مردم حاکم شده‌ است و قصد براندازی نظام اسلامی را دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: عرصه مبارزه به همان اندازه که وسعت پیدا کرده است، پهنه اقتدار روحانیت هم توسعه یافته، اما آن چیزی که از زمان غیبت امام زمان(عج) تا زمان امروز وجود دارد، جنگ روحانیت با جربان‌های معارض است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه روحانیت شیعه در مبارزات خود، با یک قدرت چند برابری جنگید، گفت: امام راحل(ره) زمانی که با نظام ستمشاهی مبارزه را آغاز کرد، جریان روحانیت از مراجع عظام تا طلبه‌های پیرو نهضت و انقلاب در مقابل دشمن که چند برابر از جبهه ما قدرت داشت، ایستادند و در نهایت به پیروزی رسیدند.

وی، مرز مسئولیت طلاب را خون شهدا و روحانیون جانباز برشمرد و گفت: ایفای رسالت و کفالت حدّ و مرزی نمی‌شناسد و شهادت و جان دادن نهایت این رسالت است، و تا روزی که جان در بدن داریم، در هر شرایطی که باشیم، جهت انجام این رسالت موظف هستیم و همواره باید این رسالت خود را انجام دهیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه جهاد و فداکاری بذل نفس است، اضافه کرد: اگر بدانیم که برای خدا کار می‌کنیم و در مسیر او گام بر می‌داریم، در بذل نفس قرار گرفته‌ایم.

گفتنی است؛ همایش شهدای روحانی «فرماندهی و هدایتگری نظامی» با همکاری مشترک حوزه علمیه خراسان، سازمان بسیج طلاب و روحانیون، سپاه امام رضا(ع) و کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی، صبح امروز در مجتمع فرهنگی آیه‌ها با حضور تعدادی از مسئولان حوزوی و استانی و جانبازان و خانواده‌های شهدا برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha