پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فاضل لنکرانی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیت در صف اول دفاع از اسلام و ارزش ها و دفاع از حقوق مردم حضور داشتند و به شهادت رسیدند، گفت: این برگ زرین دیگری در تاریخ هزار و چندصد ساله روحانیت شیعه است که ما در انقلاب و دفاع مقدس ۴۰۰۰ شهید داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله فاضل لنکرانی امروز در نشست کنگره ۴۰۰۰ روحانی شهید با عنوان «دفاع از اسلام ناب محمدی و حاکمیت ارزشها» که با حضور اقشار مختلف و مسئولین کشور و دانشگاهی و حوزوی ورهروان راه پاک شهدا در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب قرآنی و ارزشی است و میدان دار این انقلاب بزرگ یک مرجع تقلید در اوج قله فقاهت و اجتهاد بودند.

وی افزود: نقش روحانیت در شکل گیری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید به خوبی و درستی تبیین شود؛ چراکه در طول تاریخ روحانیت شیعه همواره با خون خودش از مکتب شیعه و اسلام ناب محمدی پاسداری کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قرآن کریم بیش از ۱۰۰ آیه درباره هندسه حکومتی اسلام آمده است، ابراز داشت: اندیشه حکومت اسلامی یک ریشه قرآنی مفصل دارد، چرا محققان ما این زوایا و حقایق را برای مردم و بشریت بیان نمی کنند؟ حکومت مهمترین مساله بشر است و اگر دین موضع مشخصی برای زندگی بشر و حکومت نداشته باشد، آن دین ناقص است.

وی افزود: نقش شهدای روحانیت در دفاع مقدس باید برای جامعه بیشتر تبیین شود؛ چراکه امروزه حوزه های علمیه هیچ وظیفه ای مهمتر و بزرگتر از تبیین فکر امام راحل ندارند، امام خمینی(ره) در اوج فقاهت بود و به گفته مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اگر امام خمینی نبود، این انقلاب به پیروزی نمی رسید.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه افتخار حوزه این است که از طلبه سال اولی تا مجتهد شهید دارد گفت: همه اعمال تحت الشعاع اطاعت رسول خدا و ائمه معصومین (ع) است؛ بنابراین باید اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) درباره حکومت را تبیین کرد، این اندیشه صدها آیه در قرآن دارد اگر این اندیشه برای ما روشن شد، ارزش شهدا هم برای ما روشن می شود باید یاد شهدا را در حوزه ها گرامی بداریم و نباید به برگزاری همین یک کنگره اکتفا کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: وقتی به تاریخ مراجعه می کنیم، می بینیم که نقش روحانیت محدود به انقلاب و دفاع مقدس نمی شود بلکه تاریخ پر از حضور خونین روحانیت در دفاع از اسلام است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: انقلاب اسلامی ما براساس میراث گذشتگان ما و امام راحل و شهدای روحانیت با همین فکر آمد که ولو حکومتی انجام نشود اما باید انجام وظیفه کرد و مقابل طاغوت ایستاد و فریاد اسلام را سر داد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید اگر یهودیان به تورات واقعی و مسیحیان به انجیل واقعی عمل کنند و هر کسی در هر نقطه زمین تحت قانون خداوند زندگی کند، برکات الهی افزایش می یابد.

وی بیان داشت: امام راحل جزو اولین کسانی بودند که آماده شهادت بودند، از وقتی در فیضیه سخنرانی کرد و به زندان منتقل شد، سپس با شهادت فرزند مجتهد ایشان حاج آقا مصطفی، جرقه اصلی انقلاب زده شد و بحمدالله نیز به پیروزی رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیت در صف اول دفاع از اسلام و ارزش ها و دفاع از حقوق مردم حضور داشتند و به شهادت رسیدند، گفت: این برگ زرین دیگری در تاریخ هزار و چندصد ساله روحانیت شیعه است که ما در انقلاب و دفاع مقدس ۴۰۰۰ شهید داریم.

این استاد حوزه ابراز داشت: این انقلاب، انقلاب دینی بود و هست، امام و شهدا تلاش کردند که حکومت خدا و رسول خدا و اوصیای او باقی بماند. ما قبل از انقلاب، اطلاع بسیار کم و محدودی از دین داشتیم، دینی که امام خمینی مطرح کرد نه در حوزه ها مطرح بود و نه در بیرون حوزه ها وقتی قضایای عاشورا را در محرم و صفر مطرح می کردند نهایت این بود که قضایایی با حضور امام معصوم(ع) انجام شده است و ما هم اشکی بریزیم و ثوابی ببریم، امام خمینی حقایق دین را به بشریت معرفی کرد و گفت که فقط خداوند باید بر بشر حکومت کند.

وی افزود: شهدای روحانیت برای این شهید شدند که اسلام و قرآن بر مردم حکومت کند، چرا ما به این جهت توجه نمی کنیم؟ گاهی اوقات زمان ما را با زمان طاغوت مقایسه می کنند که این بزرگترین خیانت به خون شهداست، ما امروز یک حکومت اسلامی داریم و قوانین و زندگی مردم در این کشور تحت حکومت الهی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در پایان سخنان خود تاکید کرد: وقتی امام خمینی(ره) مطرح کرد که اسلام بر بشر حکومت دارد، عده ای تعجب می کردند چرا که از اسلام، فقط نماز و روزه و احکام فردی را مطرح کرده بودند و کسی به خوبی نمی دانست که اسلام در باب حکومت نیز آموزه های مهمی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha