پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمدتقی دشتی در برنامه رادیویی

حوزه/ رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده طرح های پژوهشی کشور، اجراسازی پژوهش است که مرکز پژوهشی مبنا توانسته این حلقه مفقوده را در طرحی با عنوان «PDIA» اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدتقی دشتی، محقق و پژوهشگر دانشگاه و رئیس مرکز پژوهشی مبنا در حاشیه سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور در برنامه زنده شبکه رادیویی «گفتگو» به جدیدترین اثر پژوهشی این مرکز کتاب «کارآمدی نظام» اشاره کرد و افزود: کتاب کارآمدی نظام در واقع محصول مرکز پژوهشی مبنا و با قلم اینجانب و آقایان دکتر میرتبار و دکتر عیوضی به عنوان چهره‌های پژوهشی حوزه و دانشگاه است. این اثر در واقع خروجی یک کار گروهی بسیار فاخر و حاصل فکر متخصصین امر در این عرصه می‌باشد که درصدد است کارآمدی نظام در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی را بررسی، علل و عوامل اختلال در کارآمدی برخی از عرصه‌ها و راهبردها و راهکارهای کارآمدسازی نظام را ارائه کند.

این استاد دانشگاه به معرفی «مبنا» برای حاضرین در نشست و شنوندگان شبکه رادیویی، رادیو گفت: «مبنا»، مخفف کلمات "مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی" است، هر آنچه که به بنیادین بودن نظام برگردد، ما بررسی می‌کنیم و موضوع «کارآمدی نظام» یکی از ده ها موضوعی است که در مرکز پژوهشی مبنا مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

دشتی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش در کشور پرداخت و افزود: در جایگاه پژوهش وقتی وارد حوزه‌ی تألیف می‌شویم، شاید یکی از حلقه‌های مفقوده «تألیف» به شمار می‌آید. این مهم را نه تنها بنیادها و نهادهای آکادمیک، بلکه کارشناسان، مسئولان و حتی گهگداری در زبان و فرمایش مسئولان و متولیان امر هم می‌بینیم، اما در رأس وقتی که نگاه می‌کنیم، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) عمیقاً به جایگاه پژوهش خاصه در عرصه تألیف کردن، مکتوب کردن و ماندگار کردن آن تأکید دارند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در پاسخ به این سوال که چرا جایگاه و نگاه پژوهشی، هنوز نتوانسته آنگونه که شایسته و بایسته‌ شأنیت جایگاه کتاب در کشورمان است، جای خودش را پیدا کند؟ اظهارکرد: پژوهش یک کار علمی هم فناورانه است و هم باید با هنر ادغام شود. اینکه ناشران حلقه تبدیل متن به عرصه‌ هستند و به جامعه ارائه می‌کنند در واقع یکی از حلقه‌های مفقوده در پژوهش‌های ما است. که البته مرکز پژوهشی مبنا با در اختیار داشتن گروه‌های علمی توانمند و اندیشه‌ورز اخیراً سیاستی را تحت عنوان PDIA شروع کرده است که به معنای اجراسازی پژوهش و به معنای انطباق مداوم مسئله‌محور است.

وی تصریح کرد: ما پژوهش را انجام نمی‌دهیم که به گوشه‌ کتابخانه بیاندازیم، بلکه انجام می‌دهیم و با نهادها و رسانه‌ها وارد مذاکره می‌شویم برای تبدیل این پژوهش به اجرا، چون می‌دانید پژوهش به جهت علمی بودن یک حالت خشک دارد، وقتی بخواهیم یک طرح یا کار پژوهشی را نرم و به صورت یک لقمه‌ لذیذ به دست مخاطب بدهیم، نیاز به «رسانه»، «تدوین و تألیف»، «چاپ و نشر» و «گفتگوهای اقناعی» برای مدیران دارد. لذا ما اقناع مدیران، اجماع نخبگان و گفتمان‌سازی مردمی را رویکرد خودمان در تبدیل پژوهش به اجرا قرار داده‌ایم.

دشتی با بیان اینکه ما محکوم به کارآمدی هستیم تأکید کرد: اگر بخواهیم کارآمد شویم باید اتصال بین نخبگان، پژوهش و علم به نهاد اجرا را برقرار کنیم. من کتاب‌خوان‌تر و همه‌جانبه‌نگرتر از مقام معظم رهبری سراغ ندارم، واقعاً ایشان یک فرد همه‌ جانبه‌نگر و کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند، ایشان می‌فرماید که؛ اگر کارآمدی نباشد مشروعیت هم از بین خواهد رفت. لذا برای کارآمدسازی نظام پیشنهاد می‌کنم همه کتاب ارزشمند «کارآمدی نظام» را بخوانند. البته ما راهکارهای متعددی در این کتاب کارآمدی ارائه کرده‌ایم.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای تهیه کتاب کارآمدی می‌توانند به انتشارات مکتب اندیشه وابسته به مرکز پژوهشی مبنا راهروی ۲۳، غرفه‌ی ۲۲ مراجعه کنند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha