دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
19412_186-660x330-1.jpg

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان گفت: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در سال های اخیر تمرکز فعالیت های خود را بر روی بخشی از رشته های فلسفی، حقوقی و به اقتضای نیازهای جدید بر فقه های تخصصی گذاشته است که در آینده نزدیک به اجرایی سازی تدریجی این رشته ها اقبال خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ضرورت راه اندازی رشته های تخصصی دانش فقه و اصول، گفت: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به ریاست استاد علی اکبر رشاد در حوزه علمیه استان تهران فعالیت دارد و از سال ها پیش به آموزش مباحث فقهی، حقوقی، معارفی و فلسفی می پردازد و در سال های اخیر نیز تمرکز خود را بر آموزش تخصصی در حوزه دانشی فقه و اصول قرار داده است، و این حوزه دانشی متضمن توسعه رشته ها و گرایش های فقه تخصصی است.

وی با بیان اینکه فقه معاصر در فضای کنونی جامعه ما یک نیاز اساسی است، افزود: فقه معاصر عهده‌دار مباحثی است که پیش تر چندان مورد نیاز نبوده و در شتابی که تحولات روز اقتضا می کند، می طلبد به سمت توسعه مباحث دانشی در رشته فقه قدم برداریم. از این رو تمرکز موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بر توسعه رشته و گرایش های فقه تخصصی است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران ادامه داد: فقه حکومت، فقه سیاسی، فقه مالکیت فکری، فقه حقوق مالکیت فکری، فقه تربیتی، فقه خانواده، فقه زیست فناوری در شاخه های ۵ گانه خود (زیست فناوری سبز، سرخ، سیاه و دیگر رشته ها)، فقه اطفال و... نیازهایی هستند که دنیای کنونی اقتضای تأمل، تلاش، اجتهاد و کوشش های پیگیر در آن ها را ایجاب می کند و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) عهده دار این بخش است.

وی گفت: البته این موسسه شعبه ای هم در قم دارد که برخی دوره ها از جمله دوره تربیت مدرس فقه و اصول در سطح سه که دارای مجوز رسمی می باشد، در این شعبه برگزار می شود.

مدرس سطوح عالی حوزه تصریح کرد: رشته های نوظهوری که حوزه به تدریج به آن اقبال نشان می دهد و حدود ۱۰ عنوان از این گرایش ها در سطح چهار حوزه دانشی فقه و اصول مصوب شده است که به تدریج به صورت تخصصی پیگیری می شود. همچنین پیشنهادهای جدیدی در حدود ۵۰ گرایش برای سطح چهار و سطح پنج حوزه دانشی فقه و اصول از طرف موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در قالب های مختلف به شورای گسترش حوزه های علمیه ارائه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان اظهار کرد: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) عهده دار توسعه فقه هایی است که به نظام های مختلف علمی می پردازد. این رشته گرایش ها را می توان به صورت دسته بندی شده در حوزه های مختلفی در نظر بگیریم که بخشی از نظام کلان تمدنی ما را رقم می زنند.

وی افزود: به عنوان مثال نظام سلامت در چند گرایش فقهی تعریف شده است؛ فقه سلامت، فقه طبابت، فقه پزشکی، فقه ورزش. یا نظام فناوری همین طور. یا نظام فرهنگ که از فقه تعلیم و تربیت، فقه خانواده، فقه فضای مجازی، فقه رسانه و ارتباطات، فقه هنر و... تعریف شده است و بخش های مختلفی از نیازهایی را پوشش خواهند داد که می توانیم از آن ها به عنوان نظام فرهنگی یاد کنیم.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران ابراز کرد: نظام سیاسی حکومتی می تواند عهده دار رشته های مختلفی باشد؛ رشته فقه سیاست، کلان رشته فقه حکومت، فقه اطلاعات، فقه امنیت، فقه سیاست خارجی، فقه روابط بین الملل و دیگر رشته گرایش ها می توانند بخش های مختلفی از کلان گرایش فقه حکومت باشند. یا فقه نظام اجتماعی، یک مجموع نظامی است از مجموع رشته گرایش ها که در آینده میان مدت در نظر داریم.

وی ادامه داد: همه این ها چشم اندازی هستند که در درختواره حوزه مد نظر قرار دارند که البته بخشی از آن ها در درختواره حوزه آمده و بخشی دیگر در قالب پیشنهادات در دست بررسی و تکمیل طراحی است.

مدرّس سطوح عالی حوزه تصریح کرد: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تمرکز فعالیت های خود را در سال های اخیر بر روی بخشی از رشته های فلسفی، رشته های حقوقی و به اقتضای نیازهای جدید بر فقه های تخصصی گذاشته است که در آینده نزدیک به اجرائی سازی تدریجی این رشته ها اقبال خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان در پایان با بیان اینکه در ماه های آتی همایش ملی فقه نظام ساز برگزار خواهد شد، گفت: در همین راستا پیش نشست های علمی تعریف شده است و برخی از این نشست ها برای معرفی همایش برگزار شده است که در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha