شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارآفرینی

حوزه/کارشناس و پژوهشگر مسایل اقتصادی با اشاره به حدیثی از ثامن الحجج(ع) ابراز داشت:بر اساس آموزه های دینی، کارآفرین یعنی هر فردی که با هر میزان درآمد و با هر تعداد نفری در هر حوزه ای و به هر روشی، کسب و کاری را به نیت تأمین معیشت و رفع نیازی از جامعه راه اندازی کند.

سید امیرحسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت امام رضا(ع) اظهار داشت: احمد بن ابی نصر بَزَنطی می گوید: «به امام رضا(ع) گفتم: کوفه به من نمی سازد و زندگی در آن همراه با مضیقه است. زندگی ما در بغداد بود و در آنجا درِ روزی بر مردم گشاده است. حضرت فرمود: «اگر می خواهی بیرون بروی، برو؛ چرا که امسال، سال آشفته ای است و مردمان را چاره ای جز طلب روزی و کوشش برای به دست آوردن معیشت خوب نیست. پس طلب و کوشش را برای به دست آوردن امکانات زندگی از دست مده».

وی افزود: از دیدگاه امام علی بن موسی الرضا(ع)، ارزش معنوی کار چنان است که مقام کارگر را فراتر از مقام مجاهدین فی سبیل الله (جهادگران در راه خدا) می داند و می فرماید: «اِنَّ الَّذی یطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یکفُّ بِهِ عِیالَه، اَعْظَمُ اَجْراً مِنَ الْمُجاهِدِ فی سَبیلِ الله؛ آن که با کار و کوشش، در جست وجوی مواهب زندگی برای تأمین خانواده خویش است، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد».

این تحلیلگر اقتصادی همچنین، گفت: واقعیت آن است که تنها تن آدمی نیست که به کار نیاز دارد، بلکه رشد روح او و قوای معنوی و فکر و فرهنگ و تربیت او نیز بستگی به کار دارد و بی کاری، بر معنویت آدمی نیز آثاری زیان بار می گذارد. اگر آدمی، هر چه را که نیاز دارد، در اختیار داشت و طبیعت، آماده و ساخته پرداخته به او می داد و در نتیجه، اوقات خود را پیوسته به بی کاری و فراغت می گذراند، به فساد و تباهی کشیده می شد و ناگزیر نیرو و انرژی خود را در راه هایی صرف می کرد که به نابودی خود و هم نوعانش می انجامید.

وی در ادامه بیان داشت: تعریف و مبنای رایج واژه ی کارآفرینی در ادبیات امروز اقتصاد کشور برداشتی از تعریف شومپیتر تحت عنوان خلاصه ی "خلق ارزش جدید و نوآوری در محصول در سطوح مختلف" می باشد که به عنوان مبنای حاکمیت در قانونگذاری، مبنای تدریس در دانشگاه، مبنای دریافت حمایت و تسهیلات در شتاب دهنده و ... شده یا در عرف جامعه کارآفرین موفق کسی هست که فرضاً دویست کارمند زیردست خود داشته یا چندین میلیارد سود ماهیانه کسب نماید.

حسینی افزود: یک جستجوی ساده اینترنتی با عبارت کارآفرین جوان ایران شما را به مالکین دیجی کالا و علی بابا و سایر اپلیکیشن ها ارجاع می دهد یا در گستره ی جهانی با خلق تصویری کاریکاتوری و غیرواقعی از دستاوردهای افرادی مثل استیو جابز، زاکربرگ و امثالهم به عنوان موفقیت فردی یاد می شود در حالی که تمام قدرت اقتصاد سیاسی حاکم بر آن دستاوردها نادیده گرفته می شود.

وی ابراز داشت: از سویی به نظر می رسد که صداوسیما نیز انگاره ای از مصاحبه با یک جوان نجار در کارگاهی کوچک با درآمدی متوسط به عنوان یک جوان کارآفرین موفق ندارد و حتی طبق تعریف رایج او را کارآفرین هم نمی داند!

وی گفت: همین تعریف اشتباه، مبنای حاکمیت در قانونگذاری، مبنای تدریس در دانشگاه، مبنای دریافت حمایت و تسهیلات در پارک علم و فناوری و ... است، ضمن آن که معمولاً ️در ادبیات عمومی نیز کارآفرین کسی است که صدها کارمند و میلیاردها درآمد داشته باشد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: با توجه به سیره ثامن الائمه امام رضا(ع) و ترجمه ی آن به ادبیات کارآفرینی امروز متناسب با اقتصاد مقاومتی و نیازهای روز اقتصادی جمهوری اسلامی، می توان تعریف جدیدی از کارآفرین برای مبنا قرار گرفتن در سیاستگذاری ها ارایه داد و آن هم این که کارآفرین یعنی هر فردی با هر میزان درآمد و با هر تعداد نفری در هر حوزه ای و به هر روشی، کسب و کاری را به نیت تامین معیشت و رفع نیازی از جامعه راه اندازی کند.

وی افزود: طبعاً اگر این تعریف مبنا قرار گیرد، سیاستگذاری ها، چرخشی مثبت به نفع تمام اقشار جامعه و نه صرفاً حوزه ی های تک تکنولوژی محور خواهد داشت و لذا بر این اساس می توان دستفروشی، کارگاه خیاطی ساده، فعالیت پژوهشی و ... را نیز کارآفرینی و خوداشتغالی دانست و آنان را هم به زمین بازی حمایت های دولتی و تسهیلات حامی وارد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha