دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کرسی علمی ترویجی

حوزه/ کرسی علمی ترویجی «بازکاوی جریان تفسیر سلفی و شاخص‌های اصلی آن» با تکیه بر نقد کتاب جریان شناسی تفسیر سلفی به همت گروه قرآن پژوهی پژوهشکده علوم اسلامی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه کرسی علمی_ترویجی « بازکاوی جریان تفسیر سلفی و شاخص‌های اصلی آن» (با تکیه بر نقد کتاب جریان‌شناسی تفسیر سلفی) با ارائه دکتر علی فتحی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نقد دکتر علی الله ‌بداشتی، استاد دانشگاه قم و حجت الاسلام روح الله حیاتی‌مقدم، پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام برگزار شد.

حجت‌الاسلام فتحی، با بیان اینکه دو رویکرد در باب سلفیه وجوددارد گفت: در باب سلفیه به ویژه سلفیه وهابی برخی با نگاه جریانی به آن نگاه می‌کنند یعنی سلفی وهابی ریشه در تاریخ اسلام دارد و دارای یک حرکت و روند اجتماعی با یک مولفه ها و شاخص هایی است.

وی، ضمن اشاره به وجود خوارج و دیگر طیف‌های اهل سنت، افزود: از گذشته شاهد وجود خوارج و اسلام اموی بوده ایم که آثار آنها نیز نمایان است و همراه جریان اسلامی وجود داشته است و به مرور دیگر طیف ها نیز ایجاد شد که هرکدام تفسیر نیز دارند.

حجت‌الاسلام فتحی، اضافه کرد: در سه سده اخیر وهابیت هم خودش را نشان داده که جزء همین طیف ها است و برای خود تفسیر دارد.

وی رویکرد دیگر از اینگونه بیان کرد: ما، سلفیه را در ضمن تاریخ اسلام دیده ایم که از خوارج شروع شده و حالا ذیل این جریان ها داعش و طالبان و دیگر گروه ها هم ایجاد شده است.

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: بعضی معتقدند که سلفی وهابیت اصلا مسلمان نیست که این رویکرد شیعه است و ما معتقدیم نباید آن را قبول کرد؛ چرا که اگر قبول کنیم این نشان‌دهنده به رسمیت شناختن آن است.سلفی وهابیت یک فرقه جعلی و ساختگی است که به دست استعمار ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام فتحی جریان تفسیر سلفی را جریانی ریشه دار دانست و مطرح کرد: جریان تفسیر سلفی جریان دارای ریشه است و خلاصه رویکرد ما این است که باید به این جریان شناخت پیدا کرد، چرا که این جریان نقل گرایی و ظاهر گرایی بی ضابطه و افراطی دارد.

وی، اضافه کرد: در بعضی از فرقه های دیگر مسئله کتمان وجود دارد ،کتمان آگاهانه و توجیه ناشیانه فضائل اهل بیت علیهم السلام که چون آنها با تشیع زاویه دارند، لذا انصاف علمی را رعایت نکرده و از کنار فضائل عبور کرده اند، در صورتی که اگر این فضائل تایید شده است به واسطه تأییدی است که از طرف خدای متعال دریافت کرده است.

دکتر بدشتی در ابتدای نقد عنوان کرد: باید در این نوشته هدف و انگیزه مشخص شود.

وی دو نوع جهت گیری بیان کرد: جهت گیری وحدت گرا و جهت گیری بعضی، جهت گیری وحدت گرا بررسی محقق گرایانه است که علاوه بر بیان نقاط مثبت باید نقاط منفی و ضعف را نیز نام برد که هنر این نیست که فقط نقطه مقابل را محکوم کنیم، چرا که جریان مقابل شیعه سعی در نوشتن نقاط ضعف شیعه را دارند و باید نقطه تقابل داشته باشیم و با بررسی محققانه و نقدهای مثبت سعی بر تغییر روش داشته باشیم.

وی رعایت معرفی اهل سنت واقعی را باعث غنای این نوشته دانست و افزود: سنت را باید تعریف کرد.

خاطر نشان می‌شود: دبیر علمی این کرسی حجت الاسلام محسن عبدالملکی، پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha