جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وهابیت

حوزه/ استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به فعالیت خزنده جریان وهابیت در تبریز، گفت: اخیرا در سطح شهر تبریز و بر روی خودروها استفاده از عبارت "حسبی الله" و "لاتنسَ ذکر الله" زیاد شده، موضوعی که هدف وهابیت از گسترش آن، حذف اهل بیت(ع) و توسل به ائمه اطهار(ع) است.

حجت‌الاسلام حسن محمدزاده، استاد حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز در تشریح اهمیت توجه به اعتقادات و جایگاه اندیشه، اظهار داشت: خداوند متعال انسان را به گونه‌ای آفریده است که دارای روح، جسم، اندیشه و رفتار می‌باشد و در اهمیت اندیشه همین بس که انسان آنگونه عمل می‌کند که می‌اندیشد.

وی افزود: در طول تاریخ بسیاری از بزرگان، از جمله امام حسین(ع) به خاطر همین اندیشه و عقیده قیام و حتی جانشان را فدا کردند، بنابراین در خصوص اهمیت اعتقاد و نقش باور در زندگی بشر هیچ شکی وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه ما شیعه‌ایم و به محبت اهل بیت(ع) افتخار می‌کنیم، گفت: در مقابل این اعتقادات، دشمن در جبهه جنگ نرم به دنبال شبهه پراکنی در فضای مجازی و فضای حقیقی است تا اعتقاد مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهد، چرا که می‌داند اگر اندیشه متزلزل شود، رفتار انسان نیز متزلزل می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت جهاد تبیین توسط پژوهشگران و نخبگان، عنوان کرد: به طور مثال فیلم عنکبوت مقدس تنها برای تاثیر و ایجاد انحراف در ذهن مخاطب ساخته شده و به دنبال ترویج این فرهنگ‌ می‌باشد.

حجت‌الاسلام محمدزاده با اشاره به فعالیت خزنده جریان وهابیت در تبریز، یادآور شد: اخیرا در سطح شهر تبریز و بر روی خودروها استفاده از عبارت "حسبی الله" و "لاتنسَ ذکر الله" زیاد شده، عباراتی که برای کسانی‌ که در مبانی وهابیت مطالعه دارند، مشخص می‌باشد این مساله از سوی وهابیت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با شعار، کم کم فرهنگ هم تغییر می‌کند، گفت: هدف وهابیت از گسترش این شعارها، حذف اهل بیت(ع) و توسل به ائمه اطهار(ع) است، چرا که در اصل برای آنها پروردگار نیز مهم نیست و به دنبال آن هستند که یا مهدی(عج)، یا حسین(ع) و یاعلی(ع) در مبنای شیعه را تحت تاثیر قرار دهند و در راستای شعارهای قدیمی‌شان، همانند فقط خدا و only God، شعار "حسبی الله" و "لاتنسَ ذکر الله" را فرهنگ سازی می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه با دعوت از منکران توسل به ائمه اطهار(ع) به مناظره، خاطر نشان کرد: از همین تریبون افرادی که در هر جایگاهی حضور دارند و توسل را شرک می‌دانند را به مناظره دعوت می‌کنم، تا در یک گفت‌وگوی علمی، مبنای فکری‌ شیعه و وهابیت را به ترازوی نقد و نظر بگذاریم.

وی با اشاره به حرکت وهابیت در راستای گسترش شعارهایی مانند "حسبی الله"، تصریح کرد: وقتی با کسانی که این شعارها را روی خودروهایشان زده بودند حرف می‌زدم، یا معنای آن را نمی‌دانستند یا این طور عنوان می‌کردند که خودشان آن را نزده‌اند، بنابراین مخاطب اول ما مردم شیعه تبریز هستند تا از اهداف این شعارها را آگاه باشند.

حجت الاسلام محمدزاده با تاکید بر اینکه باید بدانیم که این موضوعات اتفاقی نیست و در طول سال‌ها، فرهنگ ما را تغییر خواهد داد، گفت: طراحان این شعارها را نیز اگر به گفته‌های خودشان معتقد هستند، برای مناظره پشت یک میز دعوت می‌کنیم تا در فضایی علمی این شعارها مطرح کنند و پاسخ آن را ببشنوند

وی با اشاره به لزوم طراحی برنامه برای مقابله با این شعارها، مطرح کرد: در مقابل این تحرکات وهابیت، شعار "علی(ع) وسیلتی" را در ایام غدیر جهانی می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه مبنای نظری این شعار، زیارت مطلقه چهارم امیرالمومنین(ع) است که امام سجاد(ع) در کنار مرقد مطهر حضرت امیر(ع) ‌ خوانده‌اند و در آن، امیرالمومنین(ع) را وسیله خود معرفی می‌کند، یادآور شد: مبانی دیگر این شعار نیز عبارتند است از آیه ۳۵ سوره مائده و حتی شعر امام شافعی از علمای اهل سنت که می‌گوید: "آل النبی ذریعتی/ و هم الیه وسیلتی".

وی با بیان اینکه ما بر سر موضوع توسل با وهابیت مساله داریم، نه اهل سنت، اظهار داشت: اهل سنت، در عاشورا و اربعین در مراسمات شرکت کرده و توسل می‌کنند، اما وهابیت بحث توسل را شرک می‌دانند و در مقام بهانه جویی می‌گویند پس چرا صحابه توسل نکردند؟

حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: نفی توسل در حالی مطرح می‌شود که در کتاب مصنف ابن ابی شبیه و صحیح بخاری از منابع اهل سنت، آمده است که بلال بن حارث به قبر پیامبر(ص) متوسل می‌شود و خلیفه دوم هم در هنگام قحطی به عموی پیامبر توسل می‌کند.

وی تصریح کرد: منطق توسل را در آیه ۹۷ سوره یوسف نیز زمانی که فرزندان حضرت یعقوب(ع) به پدر خود توسل کرده و می‌گویند: "یا اَبانا استغفِر لَنا اِنا کنّا خاطئین" می‌توان مشاهده کرد.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان اینکه اندیشه توسل، مشروع و منطبق با ادله است، گفت: توسل هم در اهل سنت و هم در بین شیعیان وجود دارد، اما وهابیت به دنبال حذف اهل بیت(ع) از جامعه هستند، به همین دلیل از اصحاب رسانه‌ و اهل قلم می‌خواهیم مبانی توسل به اهل بیت(ع) را به صورت مستدل در جامعه تبیین کنند.

گفتنی است دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان آذربایجان شرقی، آمادگی خود را جهت میزبانی از این مناظره اعلام می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha