جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلاق عاطفی

حوزه/ کارشناس و مشاور امور خانواده تصریح کرد: باید معضل طلاق عاطفی در بین برخی خانواده ها را جدی بگیریم.

ابراهیم بهشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به معضل طلاق عاطفی در بین برخی زن و شوهرها، ابراز داشت: گاهی اوقات طلاق عاطفی تبعاتش حتی سخت تر و خطرناک تر از طلاق رسمی است، چرا که این نوع طلاق، شبیه خونریزی داخلی در بدن انسان است که عملاً نمی شود برایش کاری کرد.

وی، افزود: از سوی دیگر، گاهی قبح طلاق این قدر سنگین می شود که افراد از هم به ظاهر جدا نمی شوند اما در شرایط نامساعدی به قول معروف می سوزند و می سازند و به نظر بنده این مساله می تواند خودش آسیب هایی بدتر از طلاق رسمی در پی داشته باشد.

وی همچنین گفت: البته حرف بنده این نیست که زوجینی که با یکدیگر مشکل دارند لزوماً به سمت طلاق بروند چه آن که به هر حال، طلاق مبغوض ترین حلال خداست و لذا باید به عنوان آخرین گزینه مطرح باشد.

این روانشناس، ادامه داد: زن و شوهرهایی که دچار مشکلات و اختلافات جدی هستند باید قبل از هر چیز به سمت مشاوره مراجعه کنند و از طرح مساله نیز ابایی نداشته باشند، چرا که پنهان کردن مشکل، به سان آتش زیر خاکستر است

وی، بر لزوم فراگیری مهارت هایی چون درک مناسب، حل تعارض و مدیریت تنش در روابط میان زن و شوهر تأکید کرد و افزود: اگر مشکلات را ریشه یابی نکنیم و از ظرفیت مشاوره به بهانه این که مبادا عده ای به ما انگ بزنند، غافل شویم، قطعاً نمی توانیم بر مشکلات و گرفتاری ها چیره شویم.

وی، با بیان این که مشاوره درست و به موقع باعث حل بسیاری از مشکلات می شود، گفت: ما باید به مؤلفه ها و شاخصه های سبک زندگی اسلامی و ایرانی توجه جدی داشته باشیم و بر این اساس از ظرفیت مشاوره به خوبی استفاده نماییم.

بهشتی، یادآور شد: شاید بشود گفت که ۹۵ درصد والدین به بُعد جسمانی فرزند خود توجه می کنند و برای رشد آن برنامه ریزی می کنند اما کمتر به بُعد روحی و روانی و رشد معنوی بچه ها توجه می کنند و این در حالی است که ریشه خیلی از مشکلات همین موضوع است.

وی، اضافه کرد: نشانه ی سبک زندگی سالم این است که ما به بُعد معنویت اهمیت دهیم که اگر این گونه باشد بسیاری از اضطراب و استرس ها کاهش می یابد و طبعاً در این راستا باید به مقوله آموزش توجه جدی داشته باشیم.

کارشناس مسایل خانواده، بیان داشت: از سوی دیگر مهارت های اجتماعی باید ارتقا پیدا کند نه این که افراد در فضای مجازی چنان غرق شوند که از زندگی خود و بچه ها و همسر خود غافل شوند، ضمن آن که فقدان گفتگو در نهاد خانواده لطمات جبران ناپذیری وارد می سازد.

وی گفت: گاهی اوقات در روابط افراد شاهد سبک ارتباطی پرخاشگرانه هستیم که متأسفانه وضعیت نامطلوب اقتصادی باعث تشدید این قضیه شده است. از سوی دیگر برخی نیز رویکرد و سبک اجتنابی را دنبال می کنند و وقتی وارد بحث و جدل می شود سریع می گویند تمامش کن. سبک غلط دیگر سبک و رویکرد منفعلانه است و این که سریع فرد تسلیم شده و کنشگری فعال و مناسب ندارد و حال آن که بی تفاوتی و بی خیالی خودش بسیار خطرناک است چرا که باعث مرگ رابطه می شود.

کارشناس مسایل خانواده، در خاتمه افزود: در این میان، سبک ارتباط مناسب و مطلوب سبک ارتباطی مؤثر است به این معنا که بدون سوء برداشت و به شکل مناسب زوجین با هم صحبت کنند و درک متقابلی از هم داشته باشند، ضمن آن که به هر حال نمی توان از تأثیرگذاری شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز غافل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha