دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

حوزه/ آیین نکوداشت و تقدیر از دست اندرکاران و نویسندگان دو کتاب همایش بین المللی حضرت حمزه(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در آیین نکوداشت دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حضرت حمزه (ع)، به اهمیت نقل تاریخ و به روزرسانی گذشته، عصری نگری و سبک‌سازی گزاره‌های تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت: بخش عمده قرآن کریم و بالغ بر ۲ هزار آیه از آن گزاره‌های تاریخی هستند.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، در ادامه اشاره به فرازهایی از آیات الهی، آیه ۱۲۰ سوره هود را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: دلگرمی نخستین تأثیر توجه به گزاره‌های تاریخی و بررسی سرگذشت انبیای الهی است؛ زمانی که انسان قصه‌های برگرفته از سرگذشت تاریخ را نقل می‌کند، دلش آرام و قرص می‌شود.

وی نشان‌دادن باطل و موعظه بخشی را از دیگر تأثیرات نقل تاریخ از نگاه قرآنی توصیف کرد و یادآور شد: همایش حضرت حمزه و حضرت خدیجه دو همایشی بود که بر پیشانی مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی درخشش‌هایی را به همراه داشته، مزین به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، بر اهمیت بازشناسی شخصیت‌های تاریخی تاکید و با بیان این که کمیته علمی متشکل از مدیران گروه‌های علمی مجتمع تاریخ راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: در این کمیته علمی دایره بازشناسی شخصیت‌ها تعیین و بررسی خواهد شد؛ بر آنیم تا هرسال و یا هر دو سال یک‌بار، نشست‌ها و همایش‌های فاخری را برای بازشناسی شخصیت‌های تراز اسلام برگزار نماییم.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، از تلاش‌های غیرقابل‌وصف تمام دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی حضرت حمزه (س)، تقدیر نمود و یادآور شد: برنامه‌ریزی برای برگزاری و پیگیری کارهای علمی و بررسی مقالات توانست جایگاه ارزشمند کتاب را به‌عنوان یکی از یادگاران فاخر علمی، به جامعه علمی جهان معرفی کند.

وی با بیان این که امیدواریم ضمن بازشناسی ۱۴ شخصیت تراز اسلام، بتوانیم موسوعه جامعی از شخصیت شناسی صحابه رسول‌الله (ص) را تدوین نماییم، اظهار داشت: این موسوعه دو ویژگی در غربت بودن و استواری و ثابت قدمی در مسیر پشتیبانی از رسول‌الله (ص) را مهم‌ترین مؤلفه انتخاب و اولویت‌بخشی به بررسی شخصیت‌ها قرار خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری کنگره میرزای نائینی، افزود: در این کنگره بین‌المللی بزرگانی از جهان اسلام به‌ویژه شخصیت‌هایی از حوزه قم و نجف حضور و سخنرانی خواهند داشت.

حجت‌الاسلام اوصیا معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی نیز در بخش دیگری از این جلسه ضمن اشاره بر اهمیت تقدیر از دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حضرت حمزه، گزارشی از فرایند برگزاری این همایش ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: همواره قدردان تلاش تمام طلاب، اساتید و واحدهایی هستیم که در فرایند برگزاری پیش‌نشست‌ها و ارائه مقالات و پوشش فرایند برگزاری این نشست‌ها، ما را یاری کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha