پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید محمود وزیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تضعیف باورها و اعتقادات دینی مردم، امروزه مهم ترین بیماری فرهنگی جامعه ما به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود وزیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که مهم ترین بیماری فرهنگی امروز جامعه، ضعف اعتقادات دینی مردم است، اظهار داشت: به جهت برخی عوامل و زمینه های اقتصادی و غیراقتصادی، برخی از مردم دچار چالش های فرهنگی شده اند که به نوعی در روح و روان و افکار آن ها اثرات سویی گذاشته تا آن جا که بعضاً منکر واضحات و بدیهیات دینی شده اند.

وی افزود: از سوی دیگر عده ای نیز این گونه القا می کنند که اسلام نمی تواند حلاّل مشکلات و معضلات جامعه باشد و به نظر می رسد که این مسئله ریشه در بیماری فرهنگی مهمی دارد که متأسفانه بخش هایی از جامعه را تحت تأثیر قرار داده و به بیماری مزمن و ریشه ای تبدیل شده است.

این محقق حوزوی، با بیان این که در مباحث فرهنگی امروز، مهم ترین مشکل تضعیف بنیه اعتقادی مردم و نسل جوان است، گفت: قبل از هر چیز لازم است که علت و زمینه بیماری را بدانیم چرا که بدون این کار، نمی توانیم راهکار درمانی مناسب و دقیق و کاملی ارایه دهیم. یکی از عوامل و زمینه ها ناظر به این قضیه است که افرادتأثیرگذار در جامعه از اقشار و اصناف جامعه از جمله علما و روحانیت، برخی از این ها بین قول و فعل آن ها تفاوت ایجاد شد، به این معنا که برخی به مردم فراخوانی دادند که خودشان در عمل کردن به آن ناتوان بودند یا ناتوان شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که اصحاب رسانه، هنرمندان و به اصطلاح سلبریتی ها اقشار تأثیرگذاری در سطح جامعه هستند که این ها نیز بعضاً بین قول و فعلشان تفاوتی احساس می شود، چه آن که فراتر حتی گاهی اوقات بین قول و فعلشان تضاد مشاهده می شود یعنی آن چه به مردم می گفتند برعکسش را عمل می کردند.

وی بیان داشت: نوع ارتباط مردم و مخاطبان با فضای مسموم حقیقی و مجازی نیز از دیگر عوامل و زمینه هاست. یعنی دوست ناباب، همسر ناشایسته، پدر و مادر تربیت نشده این ها همه آثار خود را به جای می گذارند که مربوط به فضای حقیقی است.

حجت الاسلام و المسلمین وزیری، افزود: از سویی در فضای مجازی، در ارتباط گیری افراد در همین بستر، آفات و آسیب هایی مطرح است، ضمن آن که به هر حال، آفت های فضای مجازی در تضعیف بنیان های اعتقادی مؤثر بوده و نمی توان این مساله را نادیده گرفت.

وی ابراز داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که از سویی نسل جوان ما متقاضی تحول و نوآوری است و این در حالی است کسانی که در عرصه فرهنگ صاحب سبک می باشند، نتوانستند متناسب با سرعت تنوع طلبی جوانان اقدام مناسبی انجام بدهند. در واقع در این جا باید به مساله عجز و ناتوانی هایی اشاره کرد که امروز آثارش را به عینه می بینیم.

استاد سطوح عالی حوزه، همچنین گفت: جوانان نوعاً در هر جامعه ای تنوع طلب هستند و باید به سوالات و شبهات آن ها به درستی پاسخ مناسب را داد و تأکیدم بر این است که به ویژه در مقوله سبک زندگی ایرانی و اسلامی ما باید به این اصل و روحیه جوان ها پاسخ مطلوبی بدهیم.

وی افزود: با این وجود، بنده به عنوان کسی که سال ها در حوزه و دانشگاه فعال بوده ام باید بگویم که در این زمینه ناتوان بوده ایم و متناسب با سرعت تنوع طلبی و تحولات روز نتوانسته ایم پاسخ قانع کننده ای به نسل جوان بدهیم. البته در عرصه ها و مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی این را شاهد هستیم.

وی با اشاره به تحرکات وسیع دشمن در عرصه جنگ نرم فرهنگی و اعتقادی بیان داشت: امروز دشمن این مسئله را القا می کند که ولایت فقیه یعنی دیکتاتوری مذهبی که این مساله بی شک جواب عالمانه و قانع کننده می خواهد. این فرمایش نورانی حضرات معصومین(ع) است که فرمودند فرزندان خود را برای زمان های آینده آماده کنید چون زمان آینده غیر از زمان فعلی شماست. این که آیا ما توانسته ایم به این تئوری و نظریه اهل بیت (ع) به درستی عمل کنیم یا خیر و این که حقیقتاً راهکارها و نصایح امامان معصوم را جامه عمل پوشانده ایم یا خیر باید به طور دقیق مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین وزیری خاطرنشان کرد: امروز دشمن با بلندگوهای حقیقی در داخل و نیز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، شبهات زیادی علیه مباحث دینی، ولایت فقیه و کارکرد روحانیت مطرح می کند و حال سوال ما این است که اگر به این هجمه ها جواب هایی داده ایم چند درصد جوان های ما اولاً آن را دریافت کردند و ثانیاً این که چه میزان از آن ها از این پاسخ ها، قانع شدند.

وی همچنین اظهار داشت: در این خصوص به نظر بنده باید ورای کرسی های آزاداندیشی، سیاست گذاری درستی انجام دهیم که چقدر از این صحبت ها استفاده عالمانه شده و چقدر تأثیرگذار بوده و مخاطبان را اقناع کرده است. آن چه قابل توجه است این که در این عرصه ها چه در حوزه و چه دانشگاه ضعف هایی داریم که باید آن ها را احصا کرده و رفع نماییم.

وی افزود: اگر نسبت به این بیماری های فرهنگی توجه نکنیم چه بسا در آینده اکثریت مردم دچار شوند و آن موقع مبارزه و درمان بسیار سخت خواهد بود و چه بسا نتوانیم و بلیه ای سنگین نصیب جامعه گردد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: البته از این صحبت ها به گونه ای نباید استنباط شود که این ها باعث ناامیدی است، چرا که حقیقتاً این طور نیست، بلکه ما در واقع به دنبال هشدار هستیم که این مریضی ها خدای ناکرده به جایی نرسد که دیگر درمان کامل امکان پذیر نباشد.

وی تأکید کرد: حرف های بنده در مسیر کاشتن امید و توسعه آن است و این که اولاً شرایط را درک کنیم و ثانیاً با عنایت به لطف الهی و فرمایشات اهل بیت(ع) بتوانیم مشکلات را درمان کنیم. این را هم بدانیم که اسلام به ذات خود ندارد عیبی بلکه هر عیب که هست از مسلمانی ماست. در واقع بدبینی عده ای به مباحث اسلامی و دینی به خاطر بد مسلمان بودن ماست و این که عملکرد درستی نداریم و گاه دچار ریا و نفاق می شویم.

حجت الاسلام و المسلمین وزیری در خاتمه سخنان خود افزود: از این نکته کلیدی هم نباید غافل شد که مشکلات را عده ای به ظاهر متدین ایجاد کرده اند که در واقع افراد بی دینی هستند و این ها در همه دوره های تاریخی بوده اند، منتها الان چون نظام اسلامی حاکم است آسیب و آفت وجود این افراد بسیار بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha