سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / نمایند ه ولی فقیه در استان قزوین گفت: مثلث قانون، حق و عدل اگر شکل گرفت بسیار زیبا خواهد بود، یعنی هم قانون اجرا شود، هم حق اجرا شود و هم عدالت اجرا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در دیدار با مسئولان قضایی استان قزوین که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: هفته قوه قضائیه را تبریک عرض می‌کنم، شغل شما چیزی است که مختص ساعات اداری نیست و شبانه‌روز در تلاش هستید، آن را باید جزو مشاغل سخت به حساب آورد زیرا از آن دسته مشاغلی است که حتی خواب شب را نیز از دغدغه‌مندان این عرصه می‌گیرد، ان‌شاءالله خداوند به ازای زحمات زیادی که متحمل می‌شوید زندگی و فرزندانتان را آکنده از برکات خود و عاقبت‌بخیری کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هدف رسالت و وحی را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خداوند در آیه ۲۵ سوره حدید فرمود ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ انگار خداوند می‌گوید که دار و ندار من اعم از انبیا و قرآن برای این است که کاری کنید تا مردم برای قسط حرکت کنند نه اینکه بگوید مردم را به قسط و عدل وادارید، زور و تهدید با کرامت انسان‌ها سازگار نیست و باید کاری کنیم که قیام به قسط تبدیل به یک فرهنگ تبدیل شود، همان کاری که شهید بهشتی می‌کرد، یعنی از کودکان شروع می‌کرد، با مطالعه و فهم و منطق کاری کنید خود مردم خواهان عدل، داد و انصاف باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: واضح است که هدف رسالت و وحی، برقراری قسط و عدالت است، هدف حکومت دینی هم همین‌طور است؛ امیرالمؤمنین (ع) کفش‌های کهنه‌ای را وصله می‌زد، ابن‌عباس نگاه معناداری به حضرت کرد، یعنی اینکه تو خلیفه مسلمین هستی، این چه کفشی است که داری آن را وصله و پینه می‌زنی که مجدد بپوشی، حضرت به ابن‌عباس فرمود این کفش‌ها چقدر می‌ارزد؟ او با شرمندگی گفت هیچ! امام فرمود این منصب و حکومت اگر برای احیای حق و امحای باطل نباشد به اندازه همین کفش پاره هم قیمت و ارزش ندارد، بنابراین معلوم می‌شود که رسالت حکومت اسلامی هم اقامه حق است.

وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز آینده نظام دینی چیست؟ آن هم همین است، وقتی ما این همه روایات متواتر داریم که «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»، انگار می‌خواهد بگوید این امامی که شما منتظرش هستید و این حکومت ایده‌آلی که جهان باید برای تحقق آن چشم‌انتظار باشد، مهم‌ترین شاخصه‌اش این است که زمین را بعد از اینکه ظلم و جور همه جا را گرفت، به عدل و داد می‌کشاند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: در جهان امروز با سلاح‌های کشتار جمعی و با رعب و وحشت و ناامنی می‌توانند فضایی ناامن در همه جا به وجود بیاورند، می‌توانند با جنگ فرهنگی و اقتصادی کاری کنند که همه جا را ناامنی فرا بگیرد، اکنون مفهوم این روایات به خوبی درک می‌شود، بنابراین باید چشم‌انداز جهان این طور باشد که به عدل و داد ختم شود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: قانون ابزاری برای اقامه حق و عدل است؛ خداوند در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء فرمود همانا خدا به شما امر می‌کند که امانت‌ها را به صاحبانش سپرده شود و چون حاکم بین مردم شدید، به عدالت داوری کنید، همانا خدا شما را پند نیکو می‌دهد که خدا شنوا و بیناست، البته قانون و حق هر دو از حمایت برخوردارند، آن قدر از تأیید و حمایت برخوردارند که رسول اکرم (ص) فرمود اگر من بر اساس شواهد و بینات حکم صادر کردم و حکمم خلاف حق بود، این حکم باطل است، پیغمبر که نمی‌تواند بر اساس علم غیب عمل کند، چون قرار است قضات پس از او نیز بر اساس سنت و سیره او عمل کنند.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۲۶ سوره صاد فرموده و او را گفتیم که ای داود، ما تو را در روی زمین مقام خلافت دادیم پس میان خلق خدا به حق حکم کن و هرگز هوای نفس را پیروی نکن که تو را از راه خدا گمراه سازد و آنان که از راه خدا گمراه شوند چون روز حساب و قیامت را فراموش کرده‌اند به عذاب سخت معذّب خواهند شد، بنابراین قانون ابزاری است که حق اجرا شود و جلوی باطل گرفته شود. نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: مثلث قانون، حق و عدل اگر شکل گرفت بسیار زیبا خواهد بود، یعنی هم قانون اجرا شود، هم حق اجرا شود و هم عدالت اجرا شود.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) نیز فرمود من به این خاطر قیام کردم که به حق عمل نمی‌شد، الحمدلله اعتماد مردم روز به روز به دستگاه قضا بیشتر می‌شود، البته از سم‌پاشی‌ها نیز باید ترسید، اما در لابلای سم‌پاشی‌ها می‌بینیم که این سم‌پاشی مثل هاله و دود می‌آید و می‌رود، ولی پشت صحنه یک نوع آرامش و احساس امنیتی وجود دارد، هر چقدر دقت ما بیشتر شود احساس امنیت در مردم شدت بیشتری می‌گیرد.

امام جمعه قزوین گفت: ما افتخار می‌کنیم که شما شبانه‌روز به داد مردم می‌رسید، بسیاری اوقات مردم می‌آیند از عملکرد دستگاه قضا نزد ما تشکر می‌کنند، بی‌شک آرامش نسبی که ما داریم محصول زحماتی است که شما عزیزان می‌کشید.

در ابتدای این جلسه، علی شعبانی، رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی مجموعه قضایی استان ارائه کرد.

شکل گیری مثلت قانون، حق و عدل از زیبایی های کار قضاوت است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha