جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران قوا

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش با بیان اینکه شهید بهشتی معتقد بود که «سخن گفتن بس است و به میزانی باید سخن بگوییم که می خواهیم روش عمل خودمان را بیان کرده و بگوییم چه کاری می خواهیم انجام دهیم» افزود: ارزش کانونی حکمرانی، کارآمدی است و باید اثبات کنیم که کارآمدی ما و نظامی که در سایه باورهای انقلاب شکل گرفته است می تواند برای مردم سعادت دنیوی و اخروی را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، محمد باقر قالیباف، در همایش سراسری قوه قضائیه، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، به مجاهدان و زحمتکشان عرصه قضا و مجموعه های اداری و غیراداری این قوه، گفت: خداوند را شاکر هستیم که این نعمت بزرگ و منت را بر سر یکایک ما گذاشته که حیات و زندگی ما را در این مقطع از زمان قرار داده است؛ مقطعی که از دوران جوانی و ورود ما به جامعه در سایه ولایت و در مکتب قرآن و اهل بیت بوده و ان شاءالله در این مسیر همه ما پایدار، ثابت قدم و عاقبت به خیر باشیم.

وی ادامه داد: به روح پرفتوح همه شهدا بالاخص سیدالشهدای انقلاب اسلامی شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران و شهدای عزیز قوه قضائیه و بسیاری از شهدایی که حتی شاید نام آن ها را ندانیم و آن ها گمنام در مناطق محروم و ناامن و در شرایط سخت صادقانه و حق مدارانه قضاوت کردند و به توفیق شهادت رسیدند درود می‌فرستیم و به سهم خودم از زحمات عزیزانمان در قوه قضائیه تقدیر و تشکر می کنم.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: همان طور که روز گذشته در جمع مسئولان و مدیران قوه قضائیه اشاره کردم، با تدبیر مقام معظم رهبری و دقت نظر ایشان در انتصاب اخیر رئیس قوه قضائیه که از درون قوه انتخاب شد، انصافا روند تحول را در مجموعه قوه قضائیه مشاهده می کنیم و نسبت به حرکت قوه امیدوارتر شدیم.

وی با بیان این که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بیش از ۴۰ سال در مجموعه قوه قضائیه خدمت کرده و از قضات برتر و برجسته و نمونه کشوری است گفت: وی سلسله مراتب قوه قضائیه را طی کرده و امروز بر تار و پود قوه آشنا است و با همان روحیات حق طلبانه و حق مدارانه و با اشراف و حریت و آزادگی که در تصمیم گیری دارد به درستی مسیر تحول را طی می کند.

رئیس مجلس افزود: یکی از ویژگی های شهید بهشتی این بود که هر آنچه را که معتقد بود می گفت و خودش را هم ملزم به عمل به آن می کرد. شهید بهشتی در حوزه دانش گسترده بود و تجربیات انباشته ای نیز داشت. شهید بهشتی بر مسیر انقلابی گری مبتنی بر عقلانیت محوری و عدالت محوری حرکت می کرد. شهید بهشتی هم مشی مردمی داشت و هم حداکثر جاذبه و حداقل دافعه را داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگامی که کلام شهید بهشتی را گوش می کنیم و یادداشت های ایشان را مطالعه می کنیم به استدلال آوری و قدرت اقناع سازی این مرد پی می بریم، همین ویژگی ها بود که شهید بهشتی را خار چشم دشمنان انقلاب می کرد و اصرار بر این باورها و ارزش ها وی را به شهادت رساند. وی در دوران زندگی اش مقتدر بود و مظلومانه به شهادت رسید؛ انقلاب اسلامی، ملت عزیزمان و امام راحل، شخصیت بزرگی را در آن مقطع از دست دادند.

قالیباف گفت: شهید بهشتی معتقد بود هیچ تبلیغی به اندازه ساختن یک جامعه نمونه موثر و صاحب نفوذ نیست، او معتقد بود سخن گفتن بس است و به میزانی باید سخن بگوییم که می خواهیم روش عمل خودمان را بیان کرده و بگوییم چه کاری می خواهیم انجام دهیم. این بیان و باور ایشان بود.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر این که امروز باید این نظام اسلامی را میراث امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدری است را مقتدر و کارآمد اداره کنیم تصریح کرد: نظام اسلامی نیازمند یک نظام حکمرانی محکم و متعالی است ، ما در حالی یک مشروعیت تاسیسی برخاسته از اسلام، مکتب اهل بیت و قرآن داریم، که نیازمند یک مشروعیت استمراری نیز هستیم و مشروعیت استمراری ما منوط به کارنامه و عمل ما است.

قالیباف با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و در حقیقت سیاست نامه رهبر معظم انقلاب برای ۴۰ ساله دوم انقلاب، نقشه راه و سند ما است تا با تجربه گذشته رو به آینده حرکت کنیم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم به درستی مسیر ما را تعیین کرده و اینگونه فرمودند که باید به سمت زمینه سازی حکومت مهدوی حرکت کنیم لذا مسیر کاملا روشن است؛ اگر در حرکت مان ذره ای نسبت به این مسیر فاصله بگیریم هر راهی که برویم، بیراهه است.

وی هشدار داد: اگر در نظام حکمرانی مان درست و دقیق عمل نکنیم و آن جامعه نمونه ای که شهید بهشتی یاد می کرد، را درست نکنیم و اگر از آرمان ها و ارزش هایی که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی که مرتب برایمان تبیین می کنند فاصله بگیریم و در حقیقت اگر نظام حکمرانی مان که مجموعه ای از عملکرد قوای سه گانه، نیروهای مسلح و تمام مجموعه های نظام هستند کارآمد نباشد، باید بدانیم که مسیر درست را طی نکرده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ارزش کانونی حکمرانی، کارآمدی است خاطرنشان کرد: اکنون که با نام اسلام و انقلاب و ارزش ها حرکت کردیم، وظیفه ما است که نمونه ای از جامعه را پیش ببریم و بتوانیم الگو باشیم و با عملکردمان به جوان ها و افرادی که دوران سخت مبارزه نهضت امام خمینی (ره) و فسادها و بیراهه های دوران قبل از انقلاب را ندیده اند و امروز کشورمان را با سایر کشورها مقایسه می کنند، نشان دهیم که کارآمدی ما و نظامی که در سایه باورهای انقلاب است، می تواند برای آن ها سعادت دنیوی و اخروی را فراهم کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اگر نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم حتما نسبت به شهدا، امام شهدا، مردم و اسلام ظلم کرده ایم و این نعمت بزرگی را که در ابتدای صحبتم به آن اشاره کردم را از دست می دهیم، نعمتی که خداوند تبارک و تعالی به برکت وجود شخصیتی مانند امام (ره) به ما داد؛ ما این مسیر را باید طی کنیم تا مدیون شهدا، امام شهدا و شرمنده مقام معظم رهبری و خجالت زده ملت عزیزمان نباشیم، این وظیفه امروز ما است.

وی افزود: شاید زمانی نه چندان دور بسیاری از ما فکر می کردیم که آیا روزی می رسد که بتوانیم بیانیه گام دوم انقلاب را پیش برده و اهداف آن تحقق بخشیم و امروز خدمت شما عرض می کنم آن روز همین امروز است؛ ما الان در زمان و مکانی قرار گرفتیم که این فرصت برای همه ما فراهم است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بیان کرد: امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم افزایی از فرصت به دست آمده، استفاده کرده و اقدام به اجرای وظایف خود کنند به ویژه اینکه در حال برنامه ریزی برای برنامه هفتم نیز هستیم.

وی اضافه کرد: ظرفیت های مادی و سرمایه های انسانی کشور بزرگترین فرصت در دسترس ما در شرایط سخت تحریم است. ما هر سه قوه بر این باوریم و بر اساس همین مشی و نگاهی که حضرت آقا مبتنی بر خنثی سازی تحریم و رفع تحریم داشتند، در حال انجام وظیفه هستیم، با همین ظرفیت و امکان مادی که در کشورمان داریم، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را به پیش ببریم تا مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره هایشان لمس کنند. مطمئن هستم به فضل الهی و با تلاش خالصانه یکایک دلدادگان به انقلاب تمامی این موارد در دسترس است و در برنامه هفتم نیز به همین سمت حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت، برنامه هفتم را تنظیم و مجلس آن را تصویب خواهد کرد و همه با همدلی این مراحل را طی کرده و از این فرصت استفاده می کنیم، ادامه داد: ما به سهم خودمان در مجلس شورای اسلامی معتقدیم باید در پایه بودجه قوه قضائیه تجدیدنظر کرده تا این قوه براساس رشد سالیانه مسیر خود را طی کند. همچنین در حوزه اصلاح قوانین باید بحث اطاله دادرسی که به صورت لایحه به مجلس ارائه می شود را مدنظر قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود تاکید کرد: از نظر بنده مهم ترین شاخص برای قوه قضائیه همان تاکید امام خمینی (ره) است که فرمودند قوه قضائیه باید پناهگاه و ملجا مظلومان باشد یعنی هرکسی و هرکجا احساس ناامنی و ظلمی داشت براین عقیده باشد که قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاه اش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha