پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

 حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: امروز رسانه‌ها می‌توانند حوزه علمیه قزوین و علمای مطرح و برجسته این منطقه را به خوبی برای آحاد مردم به خصوص نسل نوجوان و جوان معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی‌نیا ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار داشت: روحانیون، طلاب و دانشجویان و اهل علم از کتابخانه امام صادق(ع) حوزه علمیه قزوین استفاده می‌کنند و گاهی اوقات مراجعاتی از سایر استان‌های همجوار هم به این کتابخانه مراجعه دارند.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: یکی دیگر از مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قزوین، مرکز تخصصی علامه رفیعی با آموزش‌های تخصصی است که در حال حاضر در این مرکز طلاب در دو رشته فقه و حقوق و مشاوره اسلامی در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه تاریخ حوزه علمیه قزوین بسیار درخشان است، گفت: ما با عِرق وطن دوستی که نشانه‌ای از ایمان است، باید در شناسایی پیشینه تاریخی استان تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا عنوان کرد: رسانه‌ها برای شناساندن و معرفی حوزه علمیه استان تلاش کنند و انتظار می‌رود تقویت حوزه علمیه بعنوان رسالت برای رسانه‌ها به شمار آید.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه با اطلاع رسانی صادقانه به خوبی می‌توانند مردم را به سمت خدا و دین دعوت کنند و لذا درخواست ما حمایت اصحاب رسانه از حوزه علمیه در این عرصه است.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه ویروس منحوس کرونا آسیب‌های سنگینی به‌ کل جوامع بشری وارد کرد، اظهار داشت: بازتاب منفی و مخرب این ویروس به‌قدری است که نمی‌توان همه وجوه آن را رصد کرد، که یکی از آنها تحت شعاع قرار گرفتن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه قزوین و دیگر مراکز علمی سراسر کشور بود.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: استان قزوین دارای هفت مدرسه علمیه در قزوین، تاکستان و آوج است و همچنین یک مرکز تخصصی علامه رفیعی واقع در شهر قزوین در حال فعالیت می‌باشد که حدود ۸۰۰ طلبه علوم دینی در آنها مشغول به تحصیل هستند و حدود یک هزار و ۵۰۰ طلبه مرد نیز در سطح استان به انجام وظیفه تبلیغی دینی و فرهنگی اشتغال دارند.

وی ادامه داد: البته با توجه به تعداد بالغ بر ۱۰۰۰ روستا، ۲۰۰۰ مدرسه، ۱۰۰۰ مسجد و بیش از ۱۰۰۰ مراکز علمی و فرهنگی و کارخانه و اداره، تعداد طلاب و فضلای موجود پاسخگوی نیاز استان نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا با بیان اینکه همکاری خوبی با آموزش و پرورش استان پایه ریزی شده است، خاطر نشان کرد: این همکاری‌ها باعث شده تا با برنامه ریزی‌های لازم برخی از طرح‌ها را به صورت مشترک با این اداره کل به انجام برسانیم که نمونه آن طرح طلاب امین می‌توان نام برد که با حضور ۲۸۰ روحانی در مدارس استان اجرایی و همچنین با طرح هجرت نیز طلاب در روستاها اقامت دایم داشته و به انجام وظیفه تبلیغی مشغول هستند.

وی قدیمی بودن ساختمان‌های مدارس علمیه قزوین را یکی از چالش‌های موجود دانست و اظهار داشت: متاسفانه علی رغم سابقه درخشان حوزه علمیه قزوین، بناهای موجود این مرکز بسیار قدیمی است و جذابیتی را برای جوانان امروزی ندارد، این در حالی است که واقع شدن آنها در مناطق قدیمی شهر که ترددها را نیز بسیار مشکل می‌کند، می‌طلبد که در مناطق جدید شهری اقداماتی در خصوص تاسیس مدرسه علمیه صورت بپذیرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: تشکیل و راه اندازی گروه‌های علمی در مدارس علمیه استان، راه اندازی مرکز زبان و امور ارتباطات و بین‌الملل، راه اندازی برنامه سراج اندیشه، تشکیل شوراهای علمی و تخصصی، انتشار کتاب شیخ صدوق و رونمایی از آن، انتشار مجله تخصصی حوزه علمیه، راه اندازی مجلات خبری، فرهنگی در تمامی مدارس علمیه استان از جمله اقدامات صورت گرفته توسط حوزه علمیه قزوین می‌باشد.

وی ادامه داد: در موضوع برگزاری جشنواره علامه حلی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز حوزه علمیه قزوین به عنوان حوزه شاخص و نمونه در کشور شناخته شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا ادامه داد: یکی از معاونت‌های مهم حوزه علمیه قزوین، معاونت امور تبلیغ است که خوشبختانه امروز نیروهای طرح امین در مدارس آموزش و پرورش به خوبی مشغول هستند و اثرات خوبی نیز در این سال‌ها داشته است.

وی اظهار کرد: همچنین طرح هجرت، یعنی روحانیون مستقر در روستاها نیز به خوبی فعالیت‌های فرهنگی و بیان احکام شرعی در حال اجرا است.

مدیر حوزه علمیه قزوین به شایعات موجود در فضای مجازی بر علیه مجموعه حوزه علمیه استان در رابطه با انتصابات و موضوعات دیگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز فضای مجازی به صورت افسار گسیخته در آمده و هیچ نظارت و کنترلی بر روی آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: مطالبی در یک گروه در ایتا از سوی برخی افراد ناشناس مطرح شد که بسیاری از آن مطالب سندیت نداشته و یا پاسخی قانع کننده و منطقی داشت، اما متاسفانه بسیاری از شایعات و مطالب غیر مستند برای جوسازی و ایجاد جریان و موج و فشار بر مسئولان بارگذاری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا خاطر نشان کرد: هیچ مدیر غیر بومی به مجموعه مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین اضافه نشده و اگر فردی هم باشد بر اساس توانمندی از او دعوت به همکاری شده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: امروز شما رسانه‌ها می‌توانید حوزه علمیه قزوین و علمای مطرح و برجسته این منطقه را به خوبی برای آحاد مردم به خصوص نسل نوجوان و جوان معرفی کنید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha