جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اجاره

حوزه/ دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائی پیرامون «عدم رضایت صاحبخانه از ۲۵ درصد مصوب سران قوا برای اجاره» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دفتر حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائی پیرامون «عدم رضایت صاحبخانه از ۲۵ درصد مصوب سران قوا برای اجاره» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* عدم رضایت صاحبخانه از ۲۵ درصد مصوب سران قوا برای اجاره

- سؤال

با سلام - در پی گرانی بازار مسکن، سران سه قوه مصوب کردند که اجاره بها در کلان شهرها ۲۵ درصد بیشتر نباید افزایش پیدا کند و در غیر این صورت، حکم تخلیه خانه به صاحب خانه داده نمی شود.

سوالی که می خواستم بپرسم اینکه اگر صاحب خانه به این میزان افزایش راضی نباشد و قصد افزایش بیشتر اجاره بها و ودیعه را داشته باشد و مستاجر هم بنا به این قانون ترک منزل نکند و صاحب خانه ناراضی و غصب کرده بخواند، مستأجر چه باید بکند. آیا [انجام] واجبات مانند نماز در این خانه درست است؟

- پاسخ

سلام علکیم و رحمة الله و برکاته

به طور کلی اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور مقرراتی را اعلام کردند، همه باید عمل کنند و مستأجر اگر می تواند با موجر مصالحه نمایند و در صورتی که چاره ای ندارد، سکونت او در آن با پرداخت اجاره بر اساس قانون اشکال ندارد و نماز و روزه صحیح است.

موفق و مؤید باشید.

احکام شرعی | اگر صاحبخانه به ۲۵ درصد مصوب سران قوا برای اجاره راضی نباشد، تکلیف چیست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 0
    چنین قانونی مبنای شرعی ندارد زیرا با مالکیت خصوصی منافات دارد و نیز الناس مسلطون علی اموالهم و ...
    • علی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 2
      اتفاقا مبنای شرعی دارد زیرا هیچ کس اجازه ندارد در بازار مسلمین خدشه ایجاد کند و ایجاد هرج و مرج کند یا از هرج و مرج سو استفاده کند .برخورد امام صادق با کسی که به مصر رفته بود و از شرایط سخت آنجا سو استفاده کرده معروف است
    • تفوق IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 1
      ولایت حاکم شرع مافوق مالکیت خصوصی است
    • حساس IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      2 0
      دوستی که میگن هیچکس حق ندارد در بازار خدشه کنه، توجه ندارن که بزرگترین خدشه کننده در بازار خود دولته
  • نقی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 2
    سپاس آن خدایی که ما را هدایت کرد. الان مطمئن شدم چقدر این دین اسلام مزخرف است. واقعا چنین قوانینی باعث روشن گری می شود.
    • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      بنده شیطان، آن کسی که تو را به راه خودش هدایت کرد شیطان بود نه خدا!!. امیدوارم در آن دنیا با همان شیطان محشور باشی
  • مجاهد IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    چنین فتوا و قانونی حتی در حکومت اسلامی مشکل اساسی دارد و غیر شرعی است و رعایت نکردن حق الناس و هیچ عنوانی مبنای شرعی و عقلی ندارد و نباید گوش کرد
    • محمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 1
      اول بگو چقدر سواد شرع داری؟
  • حامد IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    1 1
    چه قانون خوبی ، این قوانین باید توی همه امور باشه. باید این قوانین هرساله اجرا بشه که صاحب خونه ها نتونن هرچقدر دلشون خواست اضافه کنن
  • علی IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 0
    هرگز غصب با هیچ قانون و فتوایی مجاز نمیشه. غصب غصبه و غاصب مثل اسراییل ظالمه. بی عرضگی مسوولین به مالک ارتباطی نداره. اگر مستاجری توان پرداخت اجاره را ندارد باید در منطقه ای ارزانتر و با متراژ کمتر اجازه کند نه اینکه مالکین مالک رو که اسلام محترم شمرده زیر پا بگذارد. حق فتوا بردار نیست.
  • علی IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 0
    ای کاش رهبر یک فتوا هم میداد که خودرو سازان نیاید بیش از بیست درصد گران کنند نه اینکه پراید ۲۰ میلیونی در مدت سه سال شد دویست و بیست میلیون تومن. حق مثل روز روشنه و نمیهش حق رو دور زد. فتوا میداد که مواد غذایی برگرده به قیمت سه سال قبل و هر سال فقط بیست درصد گران بشه. فتوا میداد که تیرآهن که مال خود حکومته (ذوب آهن اصفهان و ....‌‌ی. مال حکومته یا مال عزیزان حکومت مال من و شما که قطعا نیست) نباید بیش از بیست درصد گران بشه اما اینها ظاهرا مهم نیست. مهم اینه که مالک و مستاجر به جون هم بیفتن‌ و سرشون به دعوا با هم گرم باشه
  • مریم IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    پدر و مادر من انسان های منصفی بودند و اجاره بهای دریافتیشان طبق عرف ۵ سال پیش بوده. امسال پدرم فوت شده و مادرم از نظر مالی دچار مشکل هست. افزایش ۲۵ درصدی به طبع مبلغ بسیار اندکی هست و از آن طرف مستاجر با وقاحت تمام می گه تا هر وقت بخوام با همین شرایط می شینم. الان به نظر شما حق کسی این وسط پایمال نشده؟؟؟؟!!!!
  • نتشناس IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    تا جایی که من خوندم اگر صاحبخانه ای راضی نباشد کسی در منزلش سکونت داشته باشد نماز آن قبول نیست حالا این قانونها رو از کجا میارن خدا میدونه ......
  • مهدی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    0 0
    شرعا در حکم غصب و حرام است و احکام اسلام برگرفته از قران و کلام خداست و حکومت اسلامی نباید تجویز به فعل حرام کند هرچند شرعا هم نمیتواند و طبق نظر اکثریت فقهای حکیم اصولا چنین مصوباتی به لحاظ شرعی در حکم باطل مطلق است و پیروی از آنها برای مومنان جایز نیست چرا که حرمت شرعی دارد.