پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مسعود عالی

حوزه/ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: کادرسازی و تربیت شاگرد از مهمترین اقدامات دوران امامت امام جواد(ع) بود و به وسیله همین اقدامات اسلام گسترش بسیاری در جهان پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، در ویژه برنامه شب شهادت حضرت جوادالائمه(ع) که در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: یکی از خصوصیات مومن این است که تهدیدها را تبدیل به فرصت و بلاها را تبدیل به نعمت می‌کند.

وی ابراز کرد: هر یک از ائمه معصومین(ع) در دوران امامت خود با فتنه‌های گوناگونی مواجه شدند. فتنه‌ای که در دوران امامت امام جواد(ع) دنیای اسلام گرفتار آن شده بود، عدم پذیرش این امام همام به عنوان امام و پیشوای جامعه مسلمین بود.

عالی افزود: امام جواد(ع) اولین امامی بودند که در سن کودکی به امامت رسیدند و تا آن زمان جهان تشیع تجربه امامت امامی جوان و کم سن و سال را نداشتند، به همین خاطر بسیاری از شیعیان و حتی خواص نیز از پذیرش امامت این امام سرباز می‌زدند.

وی تصریح کرد: عدم پذیرش امامت امام جواد(ع) توسط بسیاری از شیعیان در آن دوران یکی از آفت‌ها و فتنه‌های زمان امامت این امام بزرگوار بود ولی ایشان این فتنه‌ را تبدیل به فرصت کرده و بدین وسیله شیعیان خالص را شناسایی کردند.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: آن حضرت با شناسایی و تربیت و کادرسازی این افراد آنها را به نقاط مختلف جهان اسلام فرستادند، تا وسیله‌ای برای اشاعه دین مبین اسلام باشند و اسلام بعد از امامت امام جواد(ع) به وسیله همین کادرسازی و تربیت شاگرد گسترش چشمگیری در جهان پیدا کرد.

عالی ادامه داد: امام رضا(ع) تا مدت‌ها فرزندی نداشتند به همین دلیل عده‌ای با این توجیه که امام نمی‌تواند مقطوع النسل باشد امامت ایشان را قبول نکردند و بر امامت حضرت موسی بن جعفر(ع) توقف کردند که به واقفیه معروف شدند.

خطیب حرم مطهر رضوی ابراز کرد: وقتی امام رضا(ع) در سن چهل و هفت سالگی صاحب فرزند شدند فرمودند: «این فرزندی است که در اسلام با برکت‌‏تر از این فرزند متولد نشده». اما با این حال باز هم بسیاری از شیعیان امامت این امام همام را نپذیرفتند.

کارشناس مذهبی بیان کرد: هرچند شکر نعمت هنر افراد با ایمان است ولی هنر بالاتر از شکرگزاری این است که انسان حتی در برابر بلاها و سختی‌ها نیز حمد و سپاس خداوند را به‌جا آورد و فتنه‌ها و بلاها را نیز تبدیل به فرصت کند.

قرائت زیارت جامعه کبیره، توسط غلامرضا زین العابدین و قرائت زیارت امین الله توسط ابراهیم قانع و مرثیه‌سرایی ذاکران و مرثیه سرایان اهل بیت(ع) در سوگ شهادت حضرت جوادالائمه(ع) از دیگر برنامه‌های شب شهادت حضرت جواد الائمه(ع) بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha