چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مرگ مهاجران در تگزاس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قربانیان تراژدی مهاجران در تگزاس بیشتر شد

مقامات اداره مهاجرت آمریکا اعلام کردند تعداد قربانیان حادثه تراژدی مهاجرانی که در یک کامیون در سن آنتونیو تگزاس پیدا شده اند به ۵۳ نفر رسیده است.مقامات اداره مهاجرت آمریکا اعلام کردند تعداد قربانیان حادثه تراژدی مهاجرانی که در یک کامیون در سن آنتونیو تگزاس پیدا شده اند به ۵۳ نفر رسیده است. یازده مهاجر دیگر همچنان در بیمارستان بستری هستند و وضعیت جسمانی برخی از آن‌ها وخیم اعلام شده است.پیشتر تعداد قربانیان این حادثه ۵۰ نفر اعلام شده بود. قربانیان فاجعه براثر گرمای شدید و نبود تهویه هوا در کامیونی در سن آنتونیو جان باختندفرانسیسکو گاردونو رئیس مؤسسه ملی مهاجران در مکزیک گفت از این ۵۳ قربانی، ۲۷ نفر از اتباع مکزیک، ۱۴ نفر از هندوراس، هفت نفر از گواتمالا و دو نفر از السالوادور هستند. هویت سه نفر نیز هنوز مشخص نیست.

منبع: تسنیم

بنت اولین قربانی بحران سیاسی اسرائیل شد

نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی به اعضای حزب خود ابلاغ کرد که در انتخابات آینده نامزد نخواهد شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر موقت این رژیم به اعضای حزب خود گفته است که قصد ندارد در انتخابات آتی نامزد شود. طبق گزارش اسپوتنیک، شبکه رسمی «کان» در حساب توئیتری خود نوشت: «بنت به اعضای حزبش اطلاع داده است که در انتخابات آینده شرکت نخواهد کرد و نخست‌وزیر جایگزین باقی خواهد ماند.» بنت در بیانیه‌ای که سخنگوی او منتشر نموده اعلام کرده است که اوایل امروز اعضای حزب «یامینا» را از این تصمیم خود مطلع کرده است. نفتالی بنت مدعی شده است: «در انتخابات آینده نامزد نخواهم شد، اما همچنان خادم این دولت (رژیم اشغالگر قدس) باقی خواهم ماند. در خدمتگزاری به همه مردم با صرف‌نظر از وابستگی‌های سیاسی و این‌که به چه کسی رأی داده بودند، موفق شدم.» رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که نفتالی بنت پس از کناره‌گیری از دنیای سیاست تصمیم گرفته تا رهبری حزب یمینا را به «آیلت شاکد» بسپارد. نفتالی بنت چند روز پیش و پس از یک شکست بزرگ سیاسی و رسیدن به بن بستی تقریباً بی‌سابقه، تصمیم گرفت تا جای خود را با «یائیر لاپید» وزیر خارجه فعلی عوض کند. بنت و لاپید در ژوئن ۲۰۲۱ ائتلاف منحصر بفردی در تاریخ رژیم صهیونیستی تشکیل دادند تا به ۱۲ سال نخست‌وزیری پیوسته «بنیامین نتانیاهو» پایان دهند. این ائتلاف از احزاب راستگرا، میانه‌رو، چپگرا و برای نخستین‌بار یک تشکل عرب تشکیل شد. اما در هفته‌های اخیر شکست‌های متعددی متحمل و بیشتر متزلزل شد تا این‌که ششم ژوئن مخالفان با جمع آوری اکثریت آرا، پیش‌نویس قانون انحلال کنست را تصویب کردند. رأی به پیش‌نویس قانون انحلال پارلمان مرحله‌ای کلیدی به سوی فراخوانی برای انتخابات پیش از موعد جدید است که پنجمین انتخابات پارلمانی در کمتر از ۴ سال در اراضی اشغالی خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حذف کنکور منتفی شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور سراسری ۱۴۰۱ چهارشنبه با رشته هنر آغاز شد. زلفی گل در خصوص حذف کنکور به ویژه در رشته های پرمتقاضی گفت: حذف کنکور مقدور نیست، چرا که تعداد زیادی داوطلب داریم که معدل آنها بیست است و هم اینکه متقاضی برخی رشته های پرطرفدار هم هستند. زلفی گل گفت: برای اینکه تفکیک و مشخص شود که چه کسانی در رشته های پرطرفدار پذیرش می شوند، وقتی سوابق تحصیلی همه یکسان است راهی جز برگزاری کنکور وجود ندارد، پس نمی توانیم کنکور را به صورت کامل حذف کنیم. او گفت: البته در شیوه و نحوه عملکرد کنکور می توان تغییراتی را اعمال کرد که نتیجه آن منجر به مطالعه عمیق تر مطالب درسی و جدی گرفتن مطالب دوران تحصیل خواهد شد.به گفته وزیر علوم، نباید انتظار حذف کامل کنکور در شرایط فعلی را داشته باشیم و وزارت علوم مجری مصوبه های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهترین نحو ممکن است. به گفته زلفی گل ، نظم خاصی وجود داشت، البته تاکید کردیم به گونه ای حوزه ها مدیریت شود تا داوطلبان در کمال آرامش بتوانند رقابت عامی را انجام دهند. فردا شاهد رقابت داوطلبان در رشته های ریاضی و انسانی خواهیم بود و در روز جمعه علوم تجربی و شنبه هم زبان خارجی برگزار خواهد شد. او گفت: تلاش کرده ایم نظم و انضباط خاصی بر رقابت علمی حاکم باشد و خانواده ها هم اطمینان داشته باشند که تمام تلاش خود را برای بهبود برگزاری کنکور بکار خواهیم گرفت. زلفی گل درباره فرصت ۶ ماهه وزارت علوم طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی مسئولیت دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان گفت: این مسئله را جدی نگرفته ایم، در گذشته خود دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان دکتری کنکور برگزار می کردند. وزیر علوم گفت: هر کدام محاسن و معایبی دارد که مستندات آن ها موجود است و سوال مطرح شده این است که خود دانشگاه ها در مقطع دکتری کنکور برگزار می کردند و دانشجو پذیرش می کردند و اما چرا هم اکنون کنکور برگزار می شود؟ در جواب باید گفت که مستندات این موضوع در اختیار مرجع تصمیم ساز و تصمیم گیر قرار می گیرد و خود آنها تصمیم گیری خواهند کرد. به گفته زلفی گل، سوابق تحصیلی معدل آزمون نهایی که به صورت کشوری برگزار می شود، در حال حاضر تاثیر مثبت دارد، یعنی اگر رتبه کنکور کم و معدل بالایی داشته باشد رتبه کنکور ارتقا خواهد یافت. اما اگر یک داوطلب رتبه کنکور بالایی نسبت به معدل داشته باشد، رتبه کنکور داوطلب پایین نخواهد آمد و تاثیری ندارد. او گفت: امکان دارد فردی رتبه یک کنکور را کسب کند و معدل او پایین باشد که احتمال دارد رتبه یک او به هزار و دو هزار و چند هزار تبدیل شود، یعنی این موضوع بستگی با اختلاف معدل داوطلب با رقبا دارد و این یعنی تاثیر قطعی معدل بر کنکور. در حال حاضر معدل بر کنکور تاثیر مثبت دارد، اما از سال آینده تاثیر قطعی معدل بر کنکور را شاهد خواهیم بود.

منبع: ایسنا

مذاکرات محرمانه ضد ایرانی رژیم صهیونیستی فاش شد

رسانه‌های عبری زبان مدعی شدند که مقامات صهیونیستی مذاکرات محرمانه‌ای با مقامات نظامی عربستان و قطر برای مقابله با ایران دارند. شبکه عبری زبان N۱۲ در گزارشی از استقرار رادارهای رژیم صهیونیستی در امارات خبر داد. در این گزارش ادعا شده است که این اقدام در راستای رصد موشک‌ها و پهپادهای ایران صورت گرفته است. در ادامه این گزارش با استناد به گزارش‌های خارجی، اظهار داشت که این رادارهای رژیم صهیونیستی به همراه سایر سامانه‌های پدافند هوایی، بخشی از سیستم دفاعی در منطقه که صهیونیست‌ها در تلاش هستند تا با آمریکا و متحدانش در خلیج فارس علیه ایران ایجاد کنند، خواهد بود. از طرفی دیگر نیز روزنامه جروزالم پست متعلق به رژیم صهیونیستی نیز با انتشار خبری ادعا کرد که تل‌آویو در حال مذاکرات محرمانه با مقامات سعودی و قطری برای مقابله با آنچه آن «تهدیدات ایران» خوانده، است. همچنین روزنامه اقتصادی «گلوبز» به نقل از منابع صهیونیستی اعلام کرده بود که مراکش و کشورهای حاشیه خلیج فارس درخواست‌هایی را برای خرید تسلیحات دفاعی به رژیم صهیونیستی ارائه کرده اند. درخواست ویژه این کشورها خرید سامانه گنبد آهنین، رادار گرین کاج و سامانه پدافند موشکی پیکان هستند. پیش از این نیز درخواست‌های دیگری از طرف این کشورها مطرح شده بود. پیش از این نیز بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شد که رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه علیه تهران نه تنها در زمینه پدافند هوایی و پهپادهای ایران، بلکه در همه زمینه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چشم قادر به پیش بینی حمله قلبی شد

تحقیقات جدید ارتباطی بین پیچیدگی عروقی در شبکیه چشم و خطر ابتلا به انفارکتوس میوکارد یا به عبارت دیگر حمله قلبی را شناسایی کرده است.به زودی، اسکن شبکیه ممکن است بتواند حملات قلبی را پیش بینی کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش پیچیدگی رگ‌های خونی در پشت شبکیه چشم انسان، یک نشانگر اولیه برای سکته قلبی است. این کشف با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمقی برای پردازش داده‌های گروه بزرگی از افراد انجام شد. محققان با بررسی داده‌های ۵۰۰ هزار نفر، حدود ۳۸۰۰۰ شرکت کننده سفیدپوست بریتانیایی را شناسایی کردند که شبکیه چشم آنها اسکن شده بود و بعداً دچار حمله قلبی شده بودند. تصاویر شبکیه و اطلاعات ژنوتیپ این افراد مورد بررسی قرار گرفت. در پشت شبکیه، در دو طرف جایی که به عصب بینایی متصل می‌شود، دو سیستم بزرگ رگ خونی یا عروق خونی قرار دارند. در یک فرد سالم، هر یک شبیه یک شاخه درخت، با هندسه پیچیده مشابه است. با این حال، برای برخی افراد، این پیچیدگی تا حد زیادی وجود ندارد، و شاخه شاخه شدن‌ها بسیار ساده شده است. محققان دریافتند این وضعیت می‌تواند پیش بینی کننده احتمال حمله قلبی باشد. «آنا ویلاپلانا ولاسکو»، نویسنده اصلی تحقیق، گفت: «تحلیل ژنتیکی ما نشان داد چهار ناحیه ژنتیکی مرتبط با پیچیدگی عروق شبکیه در فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با حمله قلبی نقش دارند.» وی در ادامه افزود: «ما معتقدیم که هر بیمار ممکن است مشخصات تغییرات عروقی شبکیه منحصر به فرد خود را داشته باشد.» به گفته محققان، اقدام آینده باید بر روی بازتولید نتایج در گروه‌های دیگر و یا تعداد بیشتری از بیماران متمرکز شود، زیرا نه تنها یافته‌ها را تأیید می‌کند، بلکه پیش‌بینی خطر را نیز بهبود می‌بخشد.

منبع: مهر

آمریکا ناکامی دوحه را بر گردن ایران انداخت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران در دوحه هیچ پیشرفتی به همراه نداشت. بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: در حالی که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم اما از اینکه ایران باز هم نتوانسته است به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، نا امید هستیم. در ادامه این ادعاها آمده است: ما در دوحه، همچون گذشته آمادگی خود را برای به نتیجه رساندن و اجرای سریع توافق در مورد بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس تقریباً یک سال و نیم مذاکرات، به وضوح اعلام کردیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: اما در دوحه، ایران مانند گذشته موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً نامرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست. از سوی دیگر، یک مقام ارشد دولت آمریکا هم مدعی شد که مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در دوحه قطر که با میانجیگری قطر به منظور نجات توافق هسته‌ای انجام شد، در یک نقطه راکد قرار گرفت که در این مرحله به معنای عقب گرد است. این در حالی است که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه تلاش‌ها خبر داد و در پیامی توئیتری نوشت: دو روز مذاکرات فشرده و غیرمستقیم در دوحه پیرامون برجام. متأسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود، محقق نشده است. وی افزود: ما با فوریت بیشتری به همکاری برای اینکه توافق کلیدی جهت منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد. همچنین مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بر ضرورت برچیدن تحریم‌ها به منظور اجرای توافق هسته‌ای تاکید کرد. «محمد مرندی» در گفتگو با شبکه خبری المیادین پیرامون مذاکرات دوحه گفت: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات تنها طی دو روز به راهکار مثبتی منتهی شود. وی با بیان اینکه تهران اظهارات رسانه‌ای مقامات آمریکا را جدی نمی‌گیرد، افزود: آمریکایی‌ها باید تضمین‌های مورد درخواست ایران را فراهم کنند تا نشان دهند که مثل گذشته بار دیگر از پشت به ما خنجر نخواهند زد. مرندی همچنین با تاکید بر ضرورت رفع تحریم‌ها به منظور اجرای مجدد برجام، افزود که اروپایی‌ها امروز توجه بیشتری به ایران دارند چرا که به دلیل جنگ اوکراین به نفت آن نیازمند هستند. مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در عین حال تاکید کرد که مذاکرات دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر

مذاکرات دوحه پایان یافت

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی از پایان مذاکرات غیرمستقیم دوحه برای برچیدن تحریم‌های ایران خبر داد. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این گفته بود که مذاکرات دوحه از ابتدا هم دو روزه برنامه ریزی شده بود. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌ها مبنی بر پایان مذاکرات اظهار دشت: مذاکرات دو روزه هنوز به انتها نرسیده و عصر امروز نشست دیگری میان دکتر باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مو را هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند. گفتنی است که مذاکرات رفع تحریم ها روز سه شنبه پس از ۳ ماه وقفه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ‌ کننده مذاکرات، در دوحه قطر آغاز شد. سخنگوی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: آنچه در قطر جریان دارد، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده است که از سوی اتحادیه اروپا تسهیل شده است. این موضوعی است که توسط «جوزف بورل» در سفر به تهران در روز شنبه نیز اعلام شده بود. وی دراین سفر گفته بود که موفق شده است فرایند مذاکرات را از بن بست خارج کند.

منبع: مهر

هیئت طالبان راهی تهران شد

هیئتی از دولت موقت طالبان در افغانستان به ریاست مولوی سعدالله بلوچ رئیس اداره همکاری های امنیتی و امور مرزی وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان به منظور شرکت در هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی میان ایران و افغانستان به تهران سفر کرد. بر اساس اعلام این رسانه، هیئت ۱۴ نفره از وزارتخانه‌های دفاع، انرژی و آب، کشور، امور خارجه و امور قبایل و مرزهای افغانستان در این سفر مولوی سعدالله بلوچ را همراهی می‌کند. قرار است این اجلاس به میزبانی تهران برگزار و مسائل مختلف مرزی میان دو کشور مورد بحث و رایزنی قرار گیرد.

منبع: مهر

وزارت خارجه با فروش دلاری بلیت مخالفت کرد

علیرضا عنایتی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج فارس این وزارت خانه در نامه‌ای به حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با فروش بلیت هواپیما به اتباع غیر ایرانی خصوصاً عراقی‌ها مخالفت کرد. در این نامه، وزارت امور خارجه دستورالعمل فروش دلاری بلیت هواپیما به غیر ایرانی‌ها از جمله ۲ میلیون مسافر عراقی در سال به ایران را تبعیض آمیز دانسته و عنوان کرده است بخش اعظم عراقی‌هایی که به ایران می آیند، از اقشار کم درآمد این کشور هستند. وزارت خارجه با اشاره به تسهیلات کشورهایی چون ترکیه برای گردشگران خارجی، اقدام به فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی را باعث افت رونق گردشگری برآورد کرده است.

منبع: مهر

زمان پایان ماراتن کنکور مشخص شد

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اواسط مرداد ماه جاری روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد. رقابت داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۱ با حضور شرکت کنندگان گروه آزمایشی هنر از ساعت ۸ صبح امروز چهارشنبه هشتم تیر ماه جاری در ۴۱۷ شهرستان و ۱۷ حوزه امتحانی خارج از کشور آغاز شد. فرآیند برگزاری آزمون‌ها مانند امروز از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود و درهای حوزه‌های امتحانی ساعت ۷ و نیم بسته می‌شود و داوطلبان می بایست قبل از این ساعت در جلسه آزمون حاضر باشند. تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب گروه‌های مختلف آزمایشی طی چهار روز چهارشنبه ۸، پنج شنبه ۹، جمعه ۱۰ و شنبه ۱۱ تیرماه به رقابت می‌پردازند. کنکور ۱۴۰۱ در ۱۷ حوزه آزمونی ۱۵ کشور خارجی نیز برگزار می‌شود و با احتساب حوزه‌های فرعی مجموعا ۲۹۱۱ حوزه امتحانی، کنکور امسال را برگزار خواهند کرد. طور کلی تعداد داوطلبان زن در کنکور امسال ۹۱۵ هزار و ۴۱ نفر و تعداد داوطلبان مرد ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر می‌باشد که بر این اساس ۶۱ درصد کنکوری‌های امسال را زنان و ۳۹ درصد را نیز مردان تشکیل می‌دهند. نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ اواسط مرداد ماه جاری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۱ با فاصله ۴ تا ۵ روز یعنی از دهه سوم مرداد می توانند انتخاب رشته خود را شروع کنند. نتایج همه آزمون های ملی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین اعلام کرد که نتایج نهایی کنکور هفته آخر شهریور ماه بر روی سایت این سازمان منتشر می‌شود.

منبع: مهر

ادارات پرمصرف پایتخت خاموشی گرفتند

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد با افزایش دمای هوا و روند افزایش مصرف برق، امروز برق ۱۰۰ اداره پرمصرف دیگر در شهر تهران، قطع شد. در ادامه طرح برخورد با ادارات و دستگاه‌های اجرایی پرمصرفبرق بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرایی دیگر در شهر تهران که به اخطارهای ارائه شده در خصوص لزوم کاهش مصرف برق توجهی نکرده بودند، قطع شد. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد بانک توسعه صادرات، شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان تامین اجتماعی، بانک گردشگری، شرکت مهندسی و توسعه نفت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اداره کل امورمالیاتی شرق تهران، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، ازجمله ادارات پرمصرفی بودند که امروز مشمول قطع برق شدند. رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: از ساعات اولیه صبح امروز، مصرف برق هزار مگاوات افزایش یافته که نسبت به میزان افزایش مصرف دیروز، ۵۰۰ مگاوات کمتر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رابطه اوکراین و سوریه شکرآب شد

رئیس جمهور اوکراین از قطع روابط این کشور با سوریه خبر داد. اوکراین در راستای هم گامی با متحدان غربی خود، از قطع رابطه با دولت سوریه خبر داد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ویدیویی که در تلگرام منتشر شد گفت «دیگر روابطی بین اوکراین و سوریه وجود نخواهد داشت. فشار تحریم‌ها علیه دمشق، متحد روسیه، باز هم بیشتر خواهد شد».وی با اشاره به امضای توافقنامه با بروکسل برای سامانه «حمل و نقل بدون روادید» برای بارهایی که از اوکراین وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، گفت «این موضوع بی اهمیت است».سوریه پیش از این چهارشنبه اعلام کرده بود استقلال دونتسک و لوهانسک، جمهوری‌های جدایی طلب حامی روسیه را به رسمیت می‌شناسد. به این ترتیب سوریه نخستین کشور خارجی است که چنین موضوعی را اعلام کرد. تاکنون فقط مسکو آن هم در ماه فوریه و چند روز پیش از حمله روسیه به اوکراین، استقلال این دو منطقه، واقع در شرق اوکراین، را به رسمیت شناخته بود. قطع رابطه میان سوریه و اوکراین در حالی اتفاق می افتد که این دو کشور پیش از این رابطه چندانی با یکدیگر نداشتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پوتین خط پایان عملیات در اوکراین را پاک کرد

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در اهداف عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین تغییری حاصل نشده است. ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه همچنان بر ادامه عملیات نظامی این کشور در اوکراین برای رسیدن به خواسته های مسکو تاکید کرد. به نقل از خبرگزاری رویترز، پوتین گفت اهداف عملیات ویژه نظامی در اوکراین تغییر نکرده است. هیچ تاریخ پایانی برای عملیات ویژه نظامی در اوکراین وجود ندارد. پوتین در رابطه با ادعای غرب مبنی بر حمله روسیه به یک مرکز خرید اوکراین گفت، روسیه به اهداف غیرنظامی حمله نمی کند. رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت، اگر زیرساخت های ناتو در فنلاند و سوئد مستقر شوند، روسیه به شکلی مشابه پاسخ خواهد داد. ولادیمیر پوتین با اشاره به گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای روسیه، «جاه طلبی های امپرالیستی» ناتو و تلاش برای ادعای «برتری» این اتحاد نظامی را محکوم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تمام نقاط ائتلاف سعودی زیر تیر موشک های انصارالله رفت

عبدالملک بدرالدین الحوثی با تاکید بر پیشرفت تسلیحاتی یمن، اعلام کرد هر نقطه از خاک متجاوزان در تیررس موشک‌های نیروهای مسلح صنعاء است. عبدالملک بدرالدین الحوثی در دیدار با مقامات و مردم استان حجه گفت: ما در هشتمین سال مقابله با تجاوزات وحشیانه آمریکا و عربستان هستیم و به یاری خداوند متعال مراحل سخت و چالش‌های بزرگی را پشت سر گذاشته ایم. به گزارش مرکز رسانه‌ای انصارالله دبیرکل انصارالله یمن گفت: امید دشمنان این بود که مردم ما در استان‌های مختلف در مقابل حمله خصمانه به این کشور سردرگم شوند و آرزوی دشمنان این بود که با حملات نظامی، نسل کشی و هدف قرار دادن مردم در اجتماعات مختلف به ملت و کشور ضربه بزنند. این جنایات علاوه بر هجمه رسانه ای، سیاسی و تبلیغاتی و انواع جنگ علیه این کشور بود. اما عکس العمل مردم ما، پایداری، استواری، ایمان، پاسخگویی و روحیه و آرامشی بود که خداوند به بندگان با وفایش عطا کرد. او گفت: استان حجه یکی از استان‌هایی است که در برخی از عروسی‌ها و بازارهای مناطق مختلف، هدف بیشترین نسل‌کشی قرار گرفت و مردم آن در شرایط محاصره سختی قرار دارند. الحوثی چالش‌ها و بحران‌هایی که اخیراً در دنیا رخ داده را ناشی از سیاست‌های آمریکا و لابی پشت پرده صهیونیست‌ها عنوان کرد که در کشورهای مختلف جهان بحران ایجاد کرده است. او گفت: در کنار همه چالش‌هایی که ما را در ابعاد نظامی، امنیتی، اقتصادی و معیشتی گرفتارکرده است، توطئه‌های مستمری که در داخل کشور رخ می‌دهد، بار رنج‌های گذشته و نیز شرایط معیشتی را سخت می‌کند. در مقابل همه اینها، ما با دو گزینه روبرو هستیم، یا در ناامیدی زندگی کنیم و به کاری که باید بکنیم نپردازیم، زیرا این بحران‌ها ما را در هم می‌ریزد و دشمنان فرصت دستیابی به اهداف جنایتکارانه خود را پیدا می‌کنند تا مردم ما را هدف قرار دهند یا با توکل و ایمان به خداوند به مقابله با دشمن برخیزیم. دبیرکل انصارالله یمن با بیان اینکه پیش بینی‌ها حاکی از تلاش دشمن برای تکرار جنایات خود است، بر تقویت میدانی تاکید کرد و گفت: ما در زمینه نظامی به سطح پیشرفته‌ای رسیده‌ایم که بسیاری از کشورهای عربی آن را ندارند، به لطف خدا موشک‌های دوربردی ساخته ایم که در کشورهای متجاوز به هر نقطه‌ای می رسد. تولید موشک‌های مختلف ذوالفقار، القدس و ... که انواع مختلفی از برد بلند، کوتاه و میان برد دارد، تولید ملی، مستمر و پیشرفته است و روز به روز دقیق‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سنگ‌اندازی آمریکا، صدای «مورا» را هم درآورد

آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور شده، پافشاری آمریکا بر طرح پیشنهادی در وین۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است. نشست دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، امروز به پایان می‌رسد. در جریان این دور از گفتگوها که به‌صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را به‌عهده داشت، ایران مجدداً بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تأکید کرد. آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگوها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین7 است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است. همین مسئله باعث شده است به‌دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، احیای توافق هسته‌ای که صرفاً نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد، نشست دوحه هم فعلا تأثیر خاصی در پیشرفت مذاکراتی نداشته باشد. همین مسئله باعث شده است نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.

منبع: تسنیم

ارتش سوریه راه کاروان نظامی آمریکا را سد کرد

منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، نیروهای ارتش سوریه کاروان نیروهای نظامی آمریکا را در شمال شرق این کشور وادار به عقب نشینی کردند.گروهی از نظامیان این کشور کاروان ارتش آمریکا در منطقه «القامشلی» را وادار به عقب‌نشینی کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای سوری، راه کاروان نظامی آمریکا را در پست ایست و بازرسی منطقه «تل سطیح» واقع در حومه شرقی قامشلی بستند و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند. نیروهای ارتش سوریه تأکید کردند که به هیچ عنوان به کاروان‌های نظامی آمریکا اجازه عبور نخواهند داد و راه را بر آن‌ها خواهند بست. طی ماه‌های گذشته روستاییان سوریه نیز با بستن راه و ایجاد زنجیره‌های انسانی و کمترین امکانات از جمله با ابزار کشاروزی و چوب و چماق از عبور کاروان‌های نظامی و لجستیکی آمریکایی‌ها جلوگیری کرده‌اند. با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند. مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha