چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جواد(ع)

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در بیانات رهبر فرزانه انقلاب، نقش و هدف امام جواد در زندگی ۲۵۰ سالۀ ائمه اطهار را می یابیم که باید از آن بهره گرفت.

«مریم اسماعیلی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانسوز امام نهم شیعیان اظهار داشت: رهبری به موضوعات مهمی از جمله راه اندازی تشکیلاتی درجهت حکومت دینی، جهاد رسانه ای، کنار زدن ماسک چهره نفاق و ریا مأمون، مقابله هوشیارانه با قدرت‌های منافق، مقاومت و بنیان گذاری بحث آزاد در زندگانی این امام همام پرداختند.

وی افزود: با بررسی زندگی امامان شیعه این امر روشن می‌شود که این انوار مقدس در طول زندگی خود بر اساس شرایط و اقتضائات زمان، بهترین و منطقی ترین عملکرد را داشته اند.

این استاد حوزه، با اشاره به راه اندازی تشکیلاتی درجهت حکومت دینی از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب گفت: دنیای اسلام، آن روز، بخش عظیمی متوجه به امام جواد بودند و هدف امام جواد(ع) و ائمۀ بعد از حضرت رضا(ع) تا حضرت ولیّ‌عصر(عج) این بود که زمینه را آماده کنند برای شکل‌گرفتن یک اعتقاد تمام‌نشدنیِ شیعی به لزوم ایجاد حکومت علوی و قرآنی، یک تشکیلاتی درست کنند، یک طرز فکری را در میان این تشکیلات رایج کنند.

وی افزود: آن‌چنان این تشکیلات را محکم کنند، به‌هم پیوند بزنند که با غیبت امام عصر(عج) این تشکیلات متلاشی نشود؛ و این کاری بود که خلفای آن زمان به شدت از این کار بیمناک بودند.

اسماعیلی با بیان اینکه امام جواد(ع) در مجلس بزم و شراب متوکل با اقدامی رسانه‌ای جهاد بی‌بدیلی را اقامه می‌کند گفت: این امام همام با بیان هنرمندانۀ سکرات موت واحوال مرگ، خطاب به خلیفۀ عباسی، چنان مجلس را متحول و معنوی می کند که متوکل شخصاً برای امام مرکب آماده می‌کند تا برود.

وی ادامه داد: امام جواد(ع) می‌خواست به مردم بگوید که من طرف‌دار اسلام و طرف‌دار خاندان پیغمبرم. امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)و امام جواد(ع) همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهرۀ مأمون کنار بزنند و موفق شدند.

استاد جامعه الزهرا(س)با تاکید بر مقابله هوشیارانه با قدرت‌های منافق از دیدگاه رهبری گفت: درسی که حضرت جواد(ع) به ما آموخت این بود که وقتی درمقابل قدرت‌های منافق و ریاکار قرار می‌گیریم هوشیاری مردم را برای مقابله با آنها برانگیزیم.

وی بیان داشت: این بزرگوار نمودار و نشانۀ مقاومت است. انسان بزرگی‌ست که تمام دوران کوتاه زندگی‌اش با قدرت مزوّر و ریاکارِ خلیفۀ عباسی، مأمون، مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همۀ شیوه‌های مبارزۀ ممکن، مبارزه کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه امام جواد(ع) اولین کسی بود که به‌طور علنی بحث آزاد را بنیان‌گذاری کرد گفت: ایشان در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه‌داران و مدعیان و موجّهان، دربارۀ دقیق‌ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد.

وی خاطر نشان کرد: بحث آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمۀ هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد(ع) به‌وسیلۀ آن امام بزرگوار با آن شکلِ نظیف انجام گرفته است.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha