سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله ناصری

امام جمعه یزد گفت: در شرایط سخت اقتصادی، صاحب‌خانه‌ها با مستأجران مدارا کنند و به آنها سخت نگیرند تا از این شرایط دشوار عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه های این هفته نمازجمعه یزد با توصیه به تقوا اظهار داشت: بهترین توشه ای که خدا در مسیر انسان قرار داده، رسیدن به کمال به عنوان عالی ترین مقام انسانی است که این مهم به جز تقوا پیشگی، اطاعت از خدا، دوری از گناه و معصیت میسر نیست.

وی عنوان کرد: آنچه در این دنیا انجام می دهیم، در لحظات آخر زندگی دریچه ای است که به سوی انسان باز می شود و ما با این اعمال محشور می شویم.

آیت الله ناصری ادامه داد: انسان از اعمال خوب خود خشنود است و از اعمال بد خود شرمنده است و آرزو می کند که ای کاش سالها از او فاصله داشتم بنابراین تلاش کنیم از تهمت و دروغ دور شویم و به اطاعت خدا و خدمت به مردم بپردازیم و طوری زندگی کنیم که خداوند متعال برزخ و قیامت ما را آسان بگیرد.

امام جمعه یزد با اشاره حدیثی که از امام باقر که می فرماید: « الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ: التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ، وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَهِ، وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ» عنوان کرد: . الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ: التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ، وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَهِ، وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَه، باید دین را بشناسیم و حقیقت آن را درک کنیم و فهم در دین داشته باشیم.

وی افزود: فهم در دین، انسان را به سمت انتخاب راه، هدایت می کند و برای فهم دین باید از شئون چهارگانه فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی آگاه باشیم.

آیت الله ناصری با اشاره به موعظه ابوذر به یکی از انصار رسول خدا(ص) گفت: ابوذر تاکید کرد به کسی که بیشتر از همه او را دوست داری، خیانت نکن تو خودت را از همه بیشتر دوست داری بنابراین سعی کن به خودت خیانت نکنی و کاری انجام ندهی که سبب عذاب تو در آخرت باشد.

امام جمعه یزد، ارتباط با خدا را نیز یکی دیگر از ارتباطات مهم دانست و بیان کرد: انسان مومن و دین شناس می داند که چگونه رفتار کند و در عالم هستی چگونه عمل کند که خدا را از خود راضی نگه دارد.

وی، شناخت از ولایت را نیز یکی دیگر از ابعاد مهم شناخت دانست و گفت: اگر ولی خدا را شناختی شک نداشته باش که خدا تو را به سمت ارزشها و کمال هدایت می کند.

آیت الله ناصری تاکید کرد: تبعیت از ولایت و استقامت در مسیر ولایت نیز از دیگر راه های شناخت و فهم در دین است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: صبر در سختی ها و مشکلات، کل الکمال است؛ زندگی انسان همواره آمیخته با سختی هاست، زیرا انسان به این دنیا آمده تا برای زندگی جاودان و ماندگار آخرت ساخته شود.

وی تاکید کرد: در این دنیا مشکلات و گرفتاری های بسیاری داریم و معاندان اگر خلاف آنها سخن بگوییم و در مسیر خدا قدم برداریم، به دنبال عذاب دادن ما خواهند بود و بر اساس آیه قرآن، همواره با ما مقابله می کنند تا ما را از دین‌مان خارج کنند اما قرآن می گوید انسان باید در طی کردن مسیر حق و راه خدا، صبور باشد.

آیت الله ناصری اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) فرموده اند که در راه ما، صبور باشید و تسلیم دشمن نشوید؛ امروز نیز باید به فرزندان خود آموزش دهیم که صبوری داشته باشند و در برابر سختی ها تدبیر کنند و با توکل به خدا کار خود را پیش ببرند.

امام جمعه یزد عنوان کرد: برنامه ریزی برای زندگی نیز راه دیگر کمال است و اگر در مسیر زندگی برنامه ریزی نداشته باشید و در معیشت خود پیش بینی نداشته باشید، شکست خواهید خورد و حتی دولتها اگر برنامه ریزی برای اقتصاد و معیشت و زندگی مردم نداشته باشند، اداره کشور لنگ می زند.

وی افزود: همه ما باید در زندگی برنامه ریزی داشته باشیم در حالی که غربی ها ما را مصرف گرا بار آورده اند و در مصرف همه چیز از وقت و آب و غذا و لباس و ... بی برنامه و بی رویه هستیم.

آیت الله ناصری ادامه داد: تقدیر معیشت یکی از ارکان سعادت انسان است؛ امروز دولت دارد برنامه ریزی هایی می کند که نیاز به صبر دارد تا با برنامه ریزی، اوضاع را بهبود ببخشد و تحریم ها را خنثی کند.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرهای رئیس جمهور بیان کرد: توازن دیپلماسی، سیاست درستی است که توسط دولت در حال پیگیری است و می تواند به ما کمک کند تا مسائل کشور را به درستی سر و سامان دهیم و بدون نیاز به ابرقدرتها امور خود را با کمک و همکاری با کشورهای همسایه پیش ببریم.

وی افزود: اسرائیلی ها بارها خواستند مشکلاتی ایجاد کنند اما خداوند متعال آنها را ناکام کرده و در شرایطی که به دنبال ناتوی عبری و عربی هستند، هنوز نتوانسته اند به توافق برسند و شرایط به لطف الهی به نحوی پیش رفته که نتوانسته اند علیه مسلمین دسیسه کنند.

آیت الله ناصری با اشاره به سالروز شهادت شهید صدوقی بیان کرد: شهید صدوقی سالها قبل و بعد از انقلاب به مردم یزد و ایران خدمت کرد و هرکس نزد این شهید بزرگوار می رفت و درخواستی داشت، دست خالی باز نمی گشت.

وی همچنین به مسئله گرانفروشی اشاره کرد و گفت: مسئله گران فروشی باید ریشه ای حل شود و از رئیس جمهور درخواست می کنم در کنار اقداماتی که انجام می دهند، به میزان سود تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز نظارت کنند، زیرا برخی قیمت گذاری ها بی حساب و کتاب است.

خطیب جمعه یزد در مورد اجاره بهای مسکن نیز بیان کرد: صاحبخانه ها به قانون عمل کنند و دلسوز مستاجران باشند و شایسته است در این شرایط و گرفتاری ها، دست یکدیگر بگیریم.

وی افزود: احتکار و گرانفروشی و طمع، سبک زندگی اسلامی نیست، بلکه سبک زندگی اسلامی، دستگیری و مدارا و مراعات حال مردم است.

آیت الله ناصری تاکید کرد: مردم باید به داد یکدیگر برسند و از اجحاف به یکدیگر خودداری کنند و با خدا معامله کنند و در شرایط سخت در کنار هم باشند.

امام جمعه یزد در مورد مالیات نیز بیان کرد: مالیات یک حکم شرعی است و باید پرداخت شود، اما لازم است مراعات بازاریان نیز بشود تا بتوانند در این شرایط سخت اقتصادی دوام بیاورند.

وی به مردم در زمینه صرفه جویی در مصرف آب و برق تاکید کرد و از نمازگزارانی که در گرمای شدید هوا در فریضه نمازجمعه شرکت کرده اند، قدردانی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha